Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Iso som variabel
Fra : Steen Rasmussen

Dato : 24-09-06 07:11

Hej kloge gruppe

Jeg er den glade ejer af en Canon 350D. Den har givet anledning til denne
undren:
Er der nogen praktisk grund til, at kameraet i ikke-manualle indstillinger
ikke selv kan vælge iso-indstilling på lige fod med blænde og tid?
Jeg bruger mit til en del sportsfotografering, og må ret ofte ændre iso
under optagelserne.
I forlængelse af det: er der nogen praktisk grund til at isospringene
følger de gamle 'hardware'betingede 100, 200 osv?

mvh Steen Rasmussen

Fra : John Larsson

Dato : 24-09-06 07:36

Steen Rasmussen <hedonist@stofanetSLeT.dk> writes:
> [...]
>ikke selv kan vælge iso-indstilling på lige fod med blænde og tid?
>Jeg bruger mit til en del sportsfotografering, og må ret ofte ændre iso

Mine Olympus'er kan bruge "auto" på iso helt uafhængigt af "auto" på tid
og/eller blænde, men det kan godt være at Canon har udelukket den mulighed!

>I forlængelse af det: er der nogen praktisk grund til at isospringene
>følger de gamle 'hardware'betingede 100, 200 osv?

Jeg bruger yderst sjældent andet en den laveste iso-værdi, men i "auto"
iso kan kameraet finde på at bruge mange mellemværdier. Det er muligt at
Canons software ikke tillader det, hvilket er lidt mærkeligt!

John

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-09-06 08:31

Steen Rasmussen skrev:
> [...]
> I forlængelse af det: er der nogen praktisk grund til at isospringene
> følger de gamle 'hardware'betingede 100, 200 osv?

Kender ikke 350D, men ønsker man manuelle indstillinger, vælger man vel det.
De kameraer jeg kender, har dog "mellemveje" i form af eks. "program"
hvor man kan stille eks. iso manuelt, eller de halvautomatiske som
blænde-/lukketprioriteret hvor man også...

De klassiske hele trin svarer til een lysværdi. Det forekommer praktisk
og logisk.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-09-06 08:45

"Steen Rasmussen" <hedonist@stofanetSLeT.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Er der nogen praktisk grund til, at kameraet i ikke-manualle indstillinger
> ikke selv kan vælge iso-indstilling på lige fod med blænde og tid?

Det kan den også.
Hvis du instiller den på grønt program "Full Automatic Exposure" stiller den
blænde, lukketid og ISO automatisk afhængig af lysforholdene. ISO stilles i
området 100-400 ISO.

[8<8<8<]
> I forlængelse af det: er der nogen praktisk grund til at isospringene
> følger de gamle 'hardware'betingede 100, 200 osv?

Det er hele blændetrin, hvilket er en velkendt fotografisk størrelse.
"Større" modeller kan stille ISO i 1/2 eller 1/3 blændetrin, hvilket også er
velkendte fotografiske størrelser.

Justeringen af ISO bliver (forhåbentlig) implementeret som en analog
forstærkning af signalet fra sensoren.
Jo flere trin den skal kunne justeres i, des dyrere er det formodentlig at
lave.
Ydermere skal der jo gerne være nogle features der adskiller de dyrere
modeller fra de billigere.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Per

Dato : 24-09-06 09:11

> Det kan den også.
> Hvis du instiller den på grønt program "Full Automatic Exposure" stiller
> den blænde, lukketid og ISO automatisk afhængig af lysforholdene. ISO
> stilles i området 100-400 ISO.

350D har ingen auto iso funktion. 30D har en simpel udgave.

Fra : Steen Rasmussen

Dato : 24-09-06 11:17

"Per" <no@tak.dk> wrote in news:X4ydnVVHkrQUoIvYRVnyrQ@giganews.com:

> 350D har ingen auto iso funktion. 30D har en simpel udgave.

Tak for svar. Jeg prøvede (for første gang) det grønne program, og det
valgte iso 400 i et blandet mix af lysforhold (har flash med som
variabel). Tak til Mogens Hansen for oplysningen om det tekniske i sagen,
det var præcist det jeg søgte.
Jeg havde i min naivitet forestillet mig en situation, hvor jeg kunne
vælge et program (ikke på mit 350D, men hvis konstruktørerne havde gidet
spørge mig til råds), hvor jeg definerede et lukkervalg, større end,
mindre end, mellem. Tilsvarende et blændevalg og så en angivelse af,
hvilket af de to, der skulle prioriteres højest. Programmet måtte så
vælge en isoindstilling, der bedste opfyldte disse valg i den givne
situation.
Jeg troede, at begrænsningene bare var baseret på konventioner, "det skal
ligne analoge kameraer, ellers kan de 'gamle' fotografer ikke finde ud af
det"-agtigt.
Men jeg skal vist vente et par år, før det bliver situationen, eller er
der kameraer, der fungerer sådan i dag?

mvh Steen Rasmussen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-09-06 11:24

"Steen Rasmussen" <hedonist@stofanetSLeT.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg prøvede (for første gang) det grønne program, og det
> valgte iso 400 i et blandet mix af lysforhold (har flash med som
> variabel).

Jeps - det gør min 10D også.
Hvad gør 350D med ISO på grønt program udendørs i god sol som nu ?

[8<8<8<]
> Men jeg skal vist vente et par år, før det bliver situationen, eller er
> der kameraer, der fungerer sådan i dag?

Nikon D80 har vist en væsentlig mere avanceret og nyttig auto ISO funktion.
Prøv f.eks. at se om der ikke står noget om det i den nye anmeldelse på
dpreview.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Steen Rasmussen

Dato : 24-09-06 11:53

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in
> Hvad gør 350D med ISO på grønt program udendørs i god sol som nu ?

Jeg prøvede med et himmelbillede næsten med solen på. Det grønne program
svarede med f16, 1/500 og iso 320! - så noget kan det åbenbart.

mvh Steen Rasmussen

Fra : Peter Rongsted

Dato : 24-09-06 16:48

On Sun, 24 Sep 2006 12:23:56 +0200, "Mogens Hansen"
<mogens_h@dk-online.dk> wrote:

>Nikon D80 har vist en væsentlig mere avanceret og nyttig auto ISO funktion.
>Prøv f.eks. at se om der ikke står noget om det i den nye anmeldelse på
>dpreview.

Nikon D80, D200 og D2Xs har en auto ISO, som er ret genial. D2X skulle
også få den, når den nye firmware kommer.

Man kan sætte den højeste ISO der må bruges og længste lukkertid, der
acceptabel inden ISO hæves. Man indstiller stadig ISO'en, som
udgangspunkt. Kameraet kan også sænke ISO hvis det er nødvendigt. Hvis
man fx har sat ISO til 400, så vil kameraet sænke ISO hvis lukkertiden
skulle have væert kortere end 1/8000 (1/4000 på D80).

Også i manuel mode (M) virker Auto ISO. Man indstiller lukkertid og
blænde og kameraet vælger en passende ISO.

Endelig vælger Auto ISO funktion følsomhed i 1/6 trin. ved manuel
indstilling kan man kun vælge 1/3 trin.

Peter

Fra : Pico

Dato : 24-09-06 22:59

Mogens Hansen wrote:
> "Steen Rasmussen" <hedonist@stofanetSLeT.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Jeps - det gør min 10D også.
> Hvad gør 350D med ISO på grønt program udendørs i god sol som nu ?

Det har jeg aldrig spekulereet over, men heldigvis havde jeg en stak
billeder fra en tur i Tivoli for nogle uger siden, de var ikke taget i
RAW så jeg kunne se hvad 350D gør i basiszonen.
Jeg har fotograferet i normal, den grønne firkant, og portræt. Der er
ikke nogen fast linie for hvad det gør, det svinger mellem 100 iso og
400, der er ikke nogen mellemting på de ca. 20 billeder jeg har. Vejret
var udemærket, men ikke strålende sol.

Jeg fandt også nogen fra aug. der var taget i basiszonen, det svinger
meget. Jeg kan ikke finde noget mønster, langt de fleste tages åbenbat
enten i 100 eller 400 iso, men der er også nogen midt imellem

Jeg har ikke betragtet det som et problem fordi ingen af billederne er
kornede. Hvad mon 300D vælger når man sætter en speedlight flash på ?

Jeg fotografere normalt i RAW så det er ikke så vigtigt, men da rart at
vide.
Pico

Fra : Leif

Dato : 09-10-06 13:15

Mogens Hansen skrev:
> [...]
> Prøv f.eks. at se om der ikke står noget om det i den nye anmeldelse på

Jeg har i over et år brugt automatisk ISO på Nikon 70s. Det virker godt
undtagen når du bevidst vil styre dybdeskarphed. Her er fast iso bedst,
så kan man vælge blende og lukkerhastighed ud fra hvilken form for
dybdeskarphed man ønsker.

Men måske er det typisk for "gamle analog fotografer" som er vant til
manuel tænkning.

mvh
Leif

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-09-06 18:31

"Steen Rasmussen" <hedonist@stofanetSLeT.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Men jeg skal vist vente et par år, før det bliver situationen, eller er
> der kameraer, der fungerer sådan i dag?

Pentax K10D kan også lidt forskelligt i den retning.
Bl.a. har den TAv automatik, hvor man stiller lukketid og blænde manuelt, og
kameraet stiller så ISO passende.
Se f.eks.
http://www.dpreview.com/articles/pentaxk10d/

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-09-06 11:15

"Per" <no@tak.dk> wrote in message

> 350D har ingen auto iso funktion. 30D har en simpel udgave.

Ok - jeg har ingen 350D.
Som jeg læser manualen
http://beta00.c-wss.com/inc/servlet/wwux.wwuc.filedownload.servlet.WWUCDownloadFromAkamaiServlet?absolutePath=/downloadFiles_inc/00097604EN0102/EOSDRXT350DIM-EN.pdf
side 43 stiller 350D automatisk ISO.
Beskrivelsen svarer nogenlunde til hvad der står i den danske manual til
10D.
Jeg har lige prøvet med Canon 10D og på grønt program justerer den
automatisk ISO mellem 100 og 400 afhængig af lyset .

Fra
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/page2.asp
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/page7.asp
syntes jeg også at der står ISO stilles automatisk.
Men om det er en automatisk valgt, fast ISO indstilling eller en autmatisk
valgt dynamisk indstilling der afhænger af motivet fremgår ikke entydig. Jeg
kan naturligvis have misforstået det.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : John Larsson

Dato : 25-09-06 06:08

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> writes:
>Jeg fotografere normalt i RAW så det er ikke så vigtigt, men da rart at
>vide.

Hvorfor er det ikke så vigtigt?

John