Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
lukketider
Fra : rAnders

Dato : 22-09-06 14:09

Jeg har et canon a700 kamera, og ved blitz og auto indstilling samt diverse
andre tema indstillinger er lukketiden altid 1/60 sec.
Jeg bruger så TV indstilling med 1/100 når der er chance for lidt bevægelse
og det fungerer upåklageligt, dvs der er lys nok og billederne bliver ikke
for slørret. Er der nogen der har en ide om hvorfor lukketiden er så
forholdsvis langsom. Er det et levn fra analog tiden, hvor man altid holdt
kamera med begge hænder !?

Søren.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-09-06 16:25

"rAnders" <no@mail.dk> wrote in message
> [...]
> er så forholdsvis langsom. Er det et levn fra analog tiden, hvor man altid

Nej - men det skyldes nok noget som ikke har ændret sig siden analog tiden.

Ved flash fotografering styrer blænden hvor meget flashen skal belyse
billedet (når lys-mængden fra flashen er konstant) og lukketiden bestemmer
hvor meget det for håndenværende lys skal belyse billedet.

Ved at gøre lukketiden længere kommer det eksisterende lys til at spille en
større rolle, og billedet kommer ofte til at se mindre "blitzet" ud.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : s.v.nielsen

Dato : 22-09-06 18:08

rAnders wrote:
> Jeg har et canon a700 kamera, og ved blitz og auto indstilling samt diverse
> andre tema indstillinger er lukketiden altid 1/60 sec.

Jeg anvender selv powershot og kan bekræfte at lukkertiden ved flash er
1/60S Men at den også skulle være det i Auto kan ikke være rigtigt! På
stranden en sommerdag er der bare for meget lys til 1/60S ved mindste
blænderåbning
> Er det et levn fra analog tiden, hvor man altid holdt
> kamera med begge hænder !?

Der er vist ingen der forbyder dig at holde et digitalkamera med to
hænder

Søren Videbæk Nielsen

Fra : rAnders

Dato : 23-09-06 17:09

"s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1/60S Men at den også skulle være det i Auto kan ikke være rigtigt! På
> stranden en sommerdag er der bare for meget lys til 1/60S ved mindste

Det er natuirligtvis kun indendøre med blitz de 1/60 er gældende.

> Der er vist ingen der forbyder dig at holde et digitalkamera med to hænder

Naturligtvis, jeg var bare ikke klar over det som den anden forklarer med
blænde åbning og naturligt lys.

Søren.