Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Converter
Fra : Hans-Henrik Husen

Dato : 21-09-06 08:25

Hej!

Jeg har en Canon 400mm/5,6 men ville gerne kunne komme lidt tættere på
"sjældenhederne" (fugle fotografier især) så jeg ville høre om Canons
convertere 1,4 og 2,0. Det var mere erfaringerne som gruppens medlemmer
eventuelt hart med ovennævnte convertere. Jeg har ikke råd til en større
linse idet vi så nærmer os de 50,000 kr, så enten er der en investering i en
converter til små 3000 kr eller også klæde mig ud som en fugl og snige mig
tættere på!

Jeg har et full-frame camera (eos 5d) så her er der ingen hjælp (crop
faktoren). Jeg ved at man taber 1 til 2 blænder ved brug af converter, men
hvordan er skarpheden? Er det en fordel at satse på en 2,0 og så få en
brændvidde på 800mm (med tab af 2 blænder)? Vil autofokusen virke med en 2,0
converter?

mvh
Hans-Henrik

Fra : Christopher Stein

Dato : 21-09-06 08:57

Hans-Henrik Husen skrev:
> [...]
> brændvidde på 800mm (med tab af 2 blænder)? Vil autofokusen virke med en 2,0

med en 2x converter skal du have et objektiv med f/2.8 eller større,
ellers virker autofokus ikke.. :(

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-09-06 11:44

"Hans-Henrik Husen" <hh.husen@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan er skarpheden? Er det en fordel at satse på en 2,0 og så få en
> brændvidde på 800mm (med tab af 2 blænder)? Vil autofokusen virke med en

Med f/5.6 kan du ikke bruge nogen extender uden at miste AF med dit 5D. Mit
råd er at glemme det og komme tættere på eller leve med cropning. Iøvrigt er
en Canon 500mm f/4L IS ikke at foragte Iøvrigt er IS et must på de lange
brændvidder.
Mvh,
Hans

Fra : .J.S...

Dato : 21-09-06 17:27

"Hans-Henrik Husen" <hh.husen@it.dk> wrote in message
> [...]
> hvordan er skarpheden? Er det en fordel at satse på en 2,0 og så få en
> brændvidde på 800mm (med tab af 2 blænder)? Vil autofokusen virke med en

Har en kenko 1,4 konverter som jeg synes den fungerer ok sammen med min
400mm/5.6(og 20D), og man kan få autofokus til at fungere ved at tape nogle
af kontakterne mellem kamera/objektiv over.
Klart man taber lidt skarphed pga. den øgede forstørrelse men jeg synes fint
det kan bruges.
Problemet er mere at man står med en 560mm bl 8, eller 800mm bl 11, det
kræver en del lys.

Men i øvrigt mener jeg heller ikke 800mm er nok, du skal kravle i skjul hvis
du vil bruge dit kamera til fugle.
Man skal helt op på de 30-60x som et spottingscope har før man kan skyde
fugle uden at sidde i skjul.

mvh/JS