Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Min tur til at blive berøvet
Fra : minidufour@gmail.com

Dato : 20-09-06 07:39

En større dansk medievirksomhed, har uden mit samtykke, og uden at
kreditere mig, brugt et af mine billeder.

Jeg har derfor tænkt mig at sende dem en opkrævning, men hvordan skal
denne skrives?

Jeg kunne forestille mig noget med flg.:

www.url.dk er gengivet et foto som er taget af undertegnede den 3.
februar 2006.

Gengivelsen er sket uden min tilladelse. Dette er i strid med
ophavsretslovens §2.

Overtrædelsen er særligt grov, fordi jeg ikke er korrekt navngivet
som fotograf, som det kræves i ophavsretslovens §3 stk. 1.

Som følge af ovennævnte overtrædelse af ophavsretsloven rejser jeg
hermed et krav på vederlag og godtgørelse i henhold til
ophavsretslovens § 83.

Kraves fastsættes til i alt 1500 kr., således at 750 kr. er at
betragte som vederlag, og resten som godtgørelse.

Beløbet kan indbetales på reg.nr. XXXX kontonummer. XXXXXXXX

Se evt. vedhæftede skærmdump fra www.url.dk d. 20. september 2006 kl.
08.16.

Med venlig hilsen
Søren Nielsen
Tlf. XX XX XX XX
Email: xxx@xxx.xx

Fra : Jakob

Dato : 20-09-06 09:18

In article <1158734365.218172.248330@b28g2000cwb.googlegroups.com>,
minidufour@gmail.com says...

> Kraves fastsættes til i alt 1500 kr., således at 750 kr. er at
> betragte som vederlag, og resten som godtgørelse.

For en større dansk medievirksomhed er det da for billigt. Jeg ville
godt nok tage noget mere for det.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-09-06 08:00

"Jakob" <

> For en større dansk medievirksomhed er det da for billigt. Jeg ville
> godt nok tage noget mere for det.
>

> --
> Venlig hilsen
>
> Jakob

Syns det er totalt cool at Søren har fastsat et beløb han føler
er fair - Du kan selvfølgelig opføre dig som et r****** og
forlange kassen, men den slags kommer som regel tilbage
til een selv -imo-. -max-

Fra : Jakob

Dato : 21-09-06 10:48

In article <451241e6$0$75035$14726298@news.sunsite.dk>, max@bamarzone.dk
says...

> Syns det er totalt cool at Søren har fastsat et beløb han føler
> er fair - Du kan selvfølgelig opføre dig som et r****** og
> forlange kassen, men den slags kommer som regel tilbage
> til een selv -imo-. -max-

Jeg siger ikke man skal opføre sig som et røv.... jeg siger at det er
for billigt.

Og så er det da vist firmaet der ikke har optrådt helt fair her.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : John Larsson

Dato : 20-09-06 09:37

minidufour@gmail.com writes:
>Kraves fastsættes til i alt 1500 kr., således at 750 kr. er at
>betragte som vederlag, og resten som godtgørelse.

Lad være med at pinde det ud. Det kan bare give dig problemer i en evt.
retsag. Præsenter dem for ét beløb og vedlæg et bevis på at du disponerer
over originalen. Originalen kan godt være "ødelagt" på en eller anden
måde. Der skal bare være nok til at kunne vise, at deres billede er kommet
fra din original!

Overvej om du ikke skal kræve et noget højere beløb, hvor I evt. kan
forliges på ca 1500 kr. Det giver måske grundlag for at en anden handel!

John

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-06 10:29

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> over originalen. Originalen kan godt være "ødelagt" på en eller anden
> måde. Der skal bare være nok til at kunne vise, at deres billede er kommet

Godtgørelsen er god - den er nemlig skattefri!

Det er helt korrekt, sådan som spørgeren har fremlagt.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-09-06 11:21

"jacob" <ni> skrev i en meddelelse

> Godtgørelsen er god - den er nemlig skattefri!

Hvor finder du noget der understøtter denne påstand??

--
MVH Hans

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-09-06 15:48

jacob skrev i 45125b8a$0$139$157c6196@dreader2.cybercity.dk dette:

> Godtgørelsen er god - den er nemlig skattefri!

Det var dog utroligt. Så vil jeg da godt nok have en aftale med min
arbejdsgiver om at få noget af min løn konverteret til en godtgørelse.

Eller sagt på en anden måde: Det tror jeg umiddelbart ikke på.

mvh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-09-06 22:07

Jan Bøgh wrote:

> Eller sagt på en anden måde: Det tror jeg umiddelbart ikke på.

Det er nok fordi ordet "godtgørelse" er forket i den pågældne sammenhæng,
det drejer sig derimod om en "erstatning", og erstaninger er skattefrie.
Den der betaler en erstatning kan til gengæld ikke trække den fra som en
udgift.

Ved krænkelser af ens ophavsret har man naturligvis krav på et honorar
som svarer til normalprisen for billedet + en erstatning for misbruget.

Krænkelser af ophavsret er iøvrigt den eneste sagstype, hvor man i
byretten kan få tilkendt en erstatning for et ikke dokumenteret tab.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars Troels

Dato : 22-09-06 09:06

> Krænkelser af ophavsret er iøvrigt den eneste sagstype, hvor man i
> byretten kan få tilkendt en erstatning for et ikke dokumenteret tab.

Jo. Men man kommer i praksis ingen vegne uden at kunne godtgøre at man har
lidt et tab. Det næste der så tages stilling til, er om dele af det tab, der
er gjort gældende, skal erstattes.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-09-06 10:08

> Det er nok fordi ordet "godtgørelse" er forket i den pågældne sammenhæng,
> det drejer sig derimod om en "erstatning", og erstaninger er skattefrie.

""Erstatninger, der udbetales som engangsbeløb beskattes som udgangspunkt på
samme måde som det tab, der erstattes""

Ligningsvejledningen; Almindelig del 2006-3. A.A.1.3.11.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=142203&vID=201170&search=A.A.1.3.11

Har du eksempler på det modsatte?

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : F.Larsen

Dato : 20-09-06 20:37

<minidufour@gmail.com> wrote in message
>På www.url.dk er gengivet et foto som er taget af undertegnede den 3.
>februar 2006.

Send det skrifteligt ...
Er billedet fjernet, jeg kan ikke se nogen billeder overhovedet på den link
?

--
Flemming

Fra : jg

Dato : 20-09-06 21:59

> Er billedet fjernet, jeg kan ikke se nogen billeder overhovedet på den
> link

Det er der nok en grund til. hehehe
Måske minudufour ikke har skrevet medievirksomhedens adresse.

Jesper.

Fra : Andrew

Dato : 21-09-06 11:52

Hej

Hvordan fandt du ud af at dit foto var blevet brugt? Var det et rent
tilfælde at du faldt over det?

Anders

Fra : minidufour@gmail.com

Dato : 22-09-06 09:49

Andrew skrev:

> Hej
>
> Hvordan fandt du ud af at dit foto var blevet brugt? Var det et rent
> tilfælde at du faldt over det?
>
> Anders

Det var ved en ren tilfældighed at jeg faldt over det...

Det viser sig så at de havde fået tilladelse til det, sagen er at jeg
fotograferer for en lokal sportsklub, som derfor også lader andre
bruge billederne. De havde blot glemt at fortælle mig om at dette
billede ville blive brugt også. Normalt henviser klubben bare til mig,
som så finder nogle billeder til de interesserede...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-09-06 14:43

minidufour@gmail.com skrev i
1158914944.345931.199210@m73g2000cwd.googlegroups.com dette:

> Det viser sig så at de havde fået tilladelse til det,

Nåede du så at fremsende din i situationen noget pinlige krigserklæring?

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-09-06 15:36

minidufour@gmail.com skrev:
> [...]
> billede ville blive brugt også. Normalt henviser klubben bare til mig,
> som så finder nogle billeder til de interesserede...

Hmm - måske skulle du lave en aftale om at der som minimum altid skal
stå i nærheden af dine billeder at du er fotografen?

mvh

Jesper Brunholm