Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål om beskæring
Fra : Frederik Sunne

Dato : 20-09-06 07:35

Hej,

Sikkert et newbie spørgsmål, men here goes:

Jeg skulle til at beskære nogle billeder for en ven.
Jeg fandt ud af, at billederne var beskåret allerede, men ikke
proportionelt. Jeg fandt denne tekst inde på
billedbutikken, som jeg bruger til print:

"Hvorfor passer mine billeder ikke ind i de gængse billedrammer?

Gammeldags negativfilm (135-24/36) har et størrelsesforhold, som passer
til de
standardformater vi kender idag- altså 10x15 - 13x18 - 15x21 - 20x30 cm.
Dette stemmer ikke overens med det størrelsesforhold, som kommer fra et
digitalkamera. Det er afstemt efter størrelsesforholdet på en
computerskærm. Altså forholdet mellem bredde og højde er anderledes.
Dette medfører at billedstørrelserne fra et digitalkamera typisk er
ændret til: 10x13,6 - 13x17,3 - 15x20 - 20x27cm "

Betyder det så, at jeg skal ombeskære dem så de passer til 24/36
formattet? Eller skal jeg bare holde mig til digital formattet (som vel
vil hedde 24/32) i stedet og så laver deres maskiner netop 10x13,6
kopier når jeg vælger 10x15 ?
Med andre ord, vil jeg få større margin på den lange led, hvis jeg
holder mig til digital foto beskæringen, eller er billedet bare mindre
på den lange led? Og, hvis jeg beskærer i analog format, vil maskinen så
vælge en anden dimension på papiret og jeg får et traditionelt billede?

Puhh, håber I kan hjælpe mig...

Mvh,

Frederik Sunne

Fra : John Larsson

Dato : 20-09-06 09:46

Frederik Sunne <frederiksunneFJERNMIG@gmail.com> writes:
> [...]
>formattet? Eller skal jeg bare holde mig til digital formattet (som vel
>vil hedde 24/32) i stedet og så laver deres maskiner netop 10x13,6

Nogle digitalkameraer kan godt levere i forholdet 2:3 som du er vant til
fra den analoge verden. Det normale (hvor hele sensorens areal udnyttes)
er ellers 3:4

Om du skal beskære den lange led eller tillade "hvide margener", er jo kun
et spørgsmål om hvad du prioriterer. Kan den lange led ikke afkortes uden
at det går ud over billedet, er der jo ikke noget at tænke over!

John