Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremtidens kameraer - størrelse
Fra : Gryffe

Dato : 19-09-06 16:02

En diskussion forleden dag om kvaliteten af kameraer i mobiltelefoner og
kompaktkameraer i fremtiden gik lidt i hårdknude.

Diskussionen startede med en observation af, at digitale lagringskort
nærmer sig en størrelse hvor de rent faktisk er svære at håndtere for
voksenhænder.

Det synes også riemligt at antage, at en del af det øvrige indhold i
mobiltelefoner, MP3-afspillere og digitalkameraer stadig kan formodes at
"skrumpe" i de kommende år.

Men hvor dette vil lede til endnu mindre MP3-afspillere og
mobiltelefoner fremkom synspunktet, at denne udvikling formentlig vil
forbigå digitalkameraer - af primært to årsager:

1) En nogenlunde acceptabel optisk zoom på "3x" og derover må
nødvendigvis give kameraet en vis dybde
2) For at undgå "røde øjne" må der være en vis afstand mellem linse og
blitz - denne sætter grænser for hvor smalt man kan lave kameraet

Ad 1)
- Kan digital zoom med tiden opnå en kvalitet, hvor man kan "udskifte"
optisk zoom med digital, og så i stedet skrue op for megapixel-tallet?

- Er der fremtid i at vende den optiske zoom 90 grader, som Sony vist
har praktiseret i nogle år?

Ad 2)
- Hvis denne regel er så håndfast, hvorfor sidder blitzen trods alt så
tæt på linsen, som den gør på de fleste kompaktkameraer?
Hvis man kigger ned over flg. produktserie: http://tinyurl.com/zkgan ,
ser det klart ud som om linse og blitz kunne adskilles mere.

Hvad siger gruppens eksperter til argumenterne? Er der andre væsentlige
årsager til at de fysiske rammer ikke kan ændre sig væsentligt?

Jeg har ledt efter videnskabelige kilder på nettet, men tænkte at en god
diskussion om emnet kunne være lige så frugtbar.

I ovenstående tænkes primært på kameraer i "familie"-klassen, lad os
sige prisniveau 2-3000 kroner. Professionelle kameraer gør diskussionen
omsonst, og dét man sætter i mobiltelefoner vil nok indtil videre være
et ret kraftigt kompromis.

--
Mvh Martin

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-09-06 17:03

"Gryffe" <nospam.please@invalid> wrote in message

> 1) En nogenlunde acceptabel optisk zoom på "3x" og derover må
> nødvendigvis give kameraet en vis dybde

Der forskes i variable linser, dvs. linser, der, ligesom vort øje, kan ændre
form ved at øge/mindske væsketryk.

> 2) For at undgå "røde øjne" må der være en vis afstand mellem linse og
> blitz - denne sætter grænser for hvor smalt man kan lave kameraet

Kan løses med "intelligent" software.

> Ad 1)
> - Kan digital zoom med tiden opnå en kvalitet, hvor man kan "udskifte"
> optisk zoom med digital, og så i stedet skrue op for megapixel-tallet?

Ja, det vil jeg tro.

> - Er der fremtid i at vende den optiske zoom 90 grader, som Sony vist
> har praktiseret i nogle år?

Det er imo en "mellemform", der vil forsvinde igen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-09-06 17:28

Gryffe skrev i 4510064a$0$14010$edfadb0f@dread15.news.tele.dk dette:

> 1) En nogenlunde acceptabel optisk zoom på "3x" og derover må
> nødvendigvis give kameraet en vis dybde

Det skal nok mest ses i forhold til diametren af den sensor, der benyttes.
Man kunne sagtens forestille sig en meget lille sensor og dermed tilsvarende
lille optik.

> 2) For at undgå "røde øjne" må der være en vis afstand mellem linse og
> blitz - denne sætter grænser for hvor smalt man kan lave kameraet

Det ville i en teknologiudvikling som den, der skulle føre frem til
mikrokameraet vel være sandsynligt, at følsomheden kunne udvikles, så der
ikke er behov for blitz.

> Ad 1)
> - Kan digital zoom med tiden opnå en kvalitet, hvor man kan "udskifte"
> optisk zoom med digital, og så i stedet skrue op for megapixel-tallet?

Det vil jeg tro.

> - Er der fremtid i at vende den optiske zoom 90 grader, som Sony vist
> har praktiseret i nogle år?

Næppe. Den optiske zoom fylder ikke ret meget, når systemet som helhed
bliver mindre.
> Hvad siger gruppens eksperter til argumenterne? Er der andre
> væsentlige årsager til at de fysiske rammer ikke kan ændre sig
> væsentligt?

Jeg kan ikke helt gennemskue om ikke der så til gengæld vil opstå
diffraktionsproblemer, når det hele bliver for småt, men vil antage at det
er tilfældet.
Men det er helt sikkert, at segmentet, der er repræsenteret her i gruppen,
vil savne muligheden for at arbejde med kontrolleret skarphedsdybde - det
vil nemlig forsvinde med de meget små systemer. Med mindre man laver
blændeåbningen meget, meget lille - og det vil så til gengæld give
difraktionsproblemer.
I det hele taget vil konsekvensen af at lave mikrokameraer være, at de vil
tage en anden slags billeder, end dem vi er vant til nu, da fysikken ikke
tillader at man blot formindsker tingene og opnår samme resultat.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm