Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Test af Canon 24-70, 17-40 og Sigma 15-30
Fra : Hans Kruse

Dato : 18-09-06 23:43

Jeg har lånt Mogens Hansen's Canon 17-40mm f/4L, specielt for at sammenligne
med min Sigma EX 15-30mm f/3.5-4.5.

Jeg har så lavet en murtest af de to objektiver og også sammenlignet med min
Canon24-70mm f/2.8L. Resultatet kan ses her
http://www.pbase.com/hkruse/lens_test.

Vær opmærksom på at se original størrelse for bedste fremvisning.

Sigma'en er ganske skarp, men noget ujævn, specielt fandt jeg at den er mest
blød i højre side og meget mindre i venstre side! Det betyder jo at jeg skal
holde kameraet så venstre side er nedad, når jeg taget landskaber på
højkant, så den bløde side havner i himlen eller fjern horisont, hvor
blødheden forhåbentlig ikke ses så meget. Jeg gad vide om det er noget, der
kan justeres på et Sigma serviceværksted. Man kan også se at 24-70'eren er
noget skarpere end 17-40 med samme blændetal fra 24mm-40mm.

Det kan være nyttigt at se på første søjle af billeder, hvoraf man kan se at
der er stor skarphed ved alle blændeværdier, men ved crop med 100% view, ser
det anderledes ud. Dog skal man ikke forblændes af det, da der er tale om en
meget stor opløsning på 12,8mp.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Brian Lund

Dato : 19-09-06 11:16

> [...]
> view, ser det anderledes ud. Dog skal man ikke forblændes af det, da der
> er tale om en meget stor opløsning på 12,8mp.

Nu er det lidt svært at overskue, især fordi det ikke er "side by side"
sammenligning...
Men PBase er nok ikke det mest optimale til den slags :)

Det jeg lige umiddelbart lå mest mærke til er at der ser ud til at være
tydelig vignettering på alle tre objektiver, ihvertfald på vidvinkel og
fuldt åben, men det er vel heller ikke så underligt.

Kan godt se hvad du mener med siderne med 15-30, det må vel være en fejl, og
dækket af garantien!
Men hvis du holder venstre side ned af er det jo også den rigtige måde at
holde kameraet på ved højkant optagelser!? ;) (Især hvis du har batterigreb)
15-30 ser ud til at være ok sammenlignet med 17-40L!

Brian

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-09-06 12:38

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det lidt svært at overskue, især fordi det ikke er "side by side"
> sammenligning...
> Men PBase er nok ikke det mest optimale til den slags :)

Her havde jeg nok tænkt at folk, der vil sammenligne ville have to eller
flere browservinduer åbne samtidig for sammenligning.

> Det jeg lige umiddelbart lå mest mærke til er at der ser ud til at være
> tydelig vignettering på alle tre objektiver, ihvertfald på vidvinkel og
> fuldt åben, men det er vel heller ikke så underligt.

Korrekt, men generer nu sjældent i "rigtige" billeder og kan også korrigeres
i CS2.

> Kan godt se hvad du mener med siderne med 15-30, det må vel være en fejl,
> og dækket af garantien!

Jo, hvis der stadig var garanti. Den er købt i efteråret 2003, men først på
min 5D kunne jeg se svagheden, da den ligger udenfor 1,6 crop området.

> [...]
> batterigreb)
> 15-30 ser ud til at være ok sammenlignet med 17-40L!

Nej har ikke batterigreb. Det havde jeg på 20D, men brugte det ikke meget og
solgte det igen. Ellers er 15-30 helt ok og de ekstra 2 mm kan virkelig også
mærkes. Der er virkelig vidvinkel på! Ved de 30mm er den noget blød og ikke
på 17-40'erens niveau.

Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 19-09-06 13:35

> [...]
> også mærkes. Der er virkelig vidvinkel på! Ved de 30mm er den noget blød

Jeg har også 17-40 og er ikke helt tilfreds. Mit næste objektiv bliver helt
sikkert 35L 1.4. Jeg prøvede et eksemplar. Det er en helt anden kvalitet.

mvh Michael