Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hastighed på autofokus
Fra : Lars Hjortø

Dato : 13-09-06 21:25

Hej med jer.

Jeg har lige sendt mit Nikon D70 til rep og har i den forbindelse lånt et
D1x. Jeg blev meget forbavset da jeg prøvede det med min Sigma 150 mm 2.8.
Autofokus var LANGT hurtigere på D1x end med mit D70. Samme forhold gjorde
sig gældende med mine andre objektiver (alle i den billigere ende af
skalaen).
Hvor stor forskel er der på hastigheden af autofokus på de forskellige
modeller f. eks. D70, D70s, D80 (hvis der er så mange der har erfaring med
det endnu.), D200 og D2x?
Jeg synes i nogle tilfælde at det går lige trægt nok med mit D70. Skal jeg
forvente en stor forbedringe med enten D80 eller D200?

--
Venlig hilsen Lars Hjortø
Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-09-06 23:06

Lars Hjortø wrote:
> [...]
> Jeg synes i nogle tilfælde at det går lige trægt nok med mit D70. Skal jeg
> forvente en stor forbedringe med enten D80 eller D200?

Mekanisk overført fokus er hurtigere med et prof hus, da der sidder en
hurtigere og stærkere motor i det. Et AF-S objektiv bør være lige hurtigt.

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-09-06 05:57

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Et AF-S objektiv bør være lige hurtigt.

Der er formodentlig forskel på AF-sensornes følsomhed og
beregningshastigheden i reguleringssløjfen på forskellige huse.

Sådan er det blandt Canon huse, hvor prof-husene har bedste AF performance.
Selv mellem prof huse med samme sensor (1D og 1D mkII) er der forskel fordi
beregningshastigheden er optimeret.

Bjørn Rørslett syntes bekræfte dette for Nikon i forskellige objektiv test,
f.eks. om AFS 200-400/4.0 ED-IF VF G
http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_03.html#AFS200-400VR
står der:
" AFS operation is blindingly fast on the D2H, not equally responsive but
nevertheless fast on D70. With the TC14-E added, focusing speed slows a
trifle on D2H and become sluggish on D70."

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Lars Hjortø

Dato : 14-09-06 19:00

> [...]
> nevertheless fast on D70. With the TC14-E added, focusing speed slows a
> trifle on D2H and become sluggish on D70."

Tak for svaret til jer begge. Når jeg så oplever hurtigere autofokus på D1x
end på mit D70 er det altså pga. hurtige reguleringssløjfe og/eller stærkere
motor i huset. Kan jeg forvente at det bliver bedre på et D200 eller evt. et
D80 eller skal jeg helt op og købe et D2x for at få den bedre autofokus?
Focus-hunt er også væsentligt mindre på D1x end på D70, men her er
forklaringen vel ca den samme?
Eller er det i virkeligheden bare mig der er for krævende og skulle lære at
leve med den tid det tager?

Fra : HKJ

Dato : 14-09-06 19:08

Lars Hjortø wrote:
> Tak for svaret til jer begge. Når jeg så oplever hurtigere autofokus på D1x
> end på mit D70 er det altså pga. hurtige reguleringssløjfe og/eller stærkere
> motor i huset.

Pro kameraerne har også et større batteri, så de kan levere mere strøm
til autofocus.

> Kan jeg forvente at det bliver bedre på et D200 eller evt. et
> D80 eller skal jeg helt op og købe et D2x for at få den bedre autofokus?

D200 har bedre autofocus end D70, men den kan ikke måle sig met et pro hus

> Eller er det i virkeligheden bare mig der er for krævende og skulle lære at
> leve med den tid det tager?

Det kommer an på hvad du har brug for.

Læg også mærke til at D200 har den store opsætning af AF, ligesom D2.