Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Rettigheder?
Fra : Bo Hellum

Dato : 13-09-06 14:27

Hej

Kan huske det har været vendt før, men kan ikke finde noget om det, og
hukommeren er sku ikke hvad den har været.

Efter en søgning på google på mit navn, dukkede der pludselig noget op som
jeg i hvertfald ikke kunne kende. En kirke i København har på forunderlig
vis fundet et billede som jeg har taget, og brugt på deres forside. Jeg aner
ikke noget om kirken, og har i hvertfald ikke givet tilladelse til det.

Hvad er mine rettigheder, og hvad gør man normalt, lader som ingenting eller
sender et girokort?

Bo

Fra : John Larsson

Dato : 13-09-06 14:44

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> writes:
>Hvad er mine rettigheder, og hvad gør man normalt, lader som ingenting
>eller
>sender et girokort?

Ja, man sender et girokort, men lad være med at skrive et beløb på over
5000 kr., da det ved ca. det beløb kan betale sig for den formastelige at
tage en retsag! Jeg går ud fra at du normalt ikke får mere end 1000-2000
kr. for sådan et billede og sådan en anvendelse. Kræv 4000 kr. og vær evt.
indstillet på et forlig på 2000-2500 kr. - det er jo heller ikke billigt
for dig at gå rettens vej!

John

Fra : Asle Bjerva

Dato : 13-09-06 19:04

John Larsson wrote:

> [...]
> Kræv 4000 kr. og vær evt. indstillet på et forlig på 2000-2500 kr. -
> det er jo heller ikke billigt for dig at gå rettens vej!

De fleste som "finner" et bilde på nettet og bruker det i ikke komersiell
virksomhet, gjør det uvitende om rettigheter. Kanskje en epost til utgiver
med en beskjed om at man neste gang spør / evt. kjøper bildet er
tilsetrekkelig. Det er noe ganske annet om det er et firma og komersiell
utnyttelse, da er faktura veien å gå.
AsleB:Oslo

Fra : [NH]7H

Dato : 13-09-06 21:47

"Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> wrote in message

> [...]
> utgiver med en beskjed om at man neste gang spør / evt. kjøper bildet er
> tilsetrekkelig. Det er noe ganske annet om det er et firma og komersiell

Nu er det også en kirke, så det kan være jeg får en venlig tanke fra oven,
hehe. Jeg tror jeg sender en mail til dem og så må vi se.

Tak for svarene.

Bo

Fra : Asle Bjerva

Dato : 13-09-06 23:19

[NH]7H wrote:
> [...]

> Nu er det også en kirke, så det kan være jeg får en venlig tanke fra
> oven, hehe. Jeg tror jeg sender en mail til dem og så må vi se.

Enig med deg !
Det sentrale spørsmål er : Hadde de fått bildet gratis om de hadde spurt på
forhånd ?
Hvis _JA_ så skal de bare informaeres om å spørre ....
AsleB;Oslo

Fra : abacus

Dato : 14-09-06 09:06

Bo Hellum skrev:

> [...]
>
> Hvad er mine rettigheder, og hvad gør man normalt, lader som ingenting eller

Kik ind her http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm, der
står hvilke rettigheder du har.
Du kan eventuelt sende linket til kirken
MVH
Niels