Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan laver man det her?
Fra : Lars Troels

Dato : 12-09-06 19:46

Fotografen Jill Greenberg laver nogle kontrovercielle portrætter. Det vil
jeg ikke diskutere, men jeg er vældig interesseret i hvordan man slipper
afsted med at få dem til at se sådan ud. Det bliver helt specielt. Jeg kan
forestille mig flere ting jeg kunne bruge det til.

Billederne kan findes på www.manipulator.com

Effekten på specielt børneportrætterne ville jeg gerne kunne lave.

Er der nogen der kan sætte sporet?

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-09-06 20:23

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> skrev
> Billederne kan findes på www.manipulator.com
>
> Effekten på specielt børneportrætterne ville jeg gerne kunne lave.

Du hamrer dem bare over tæerne med en god tung hammer, så kommer det der
flydende udtryk med det samme.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : K

Dato : 13-09-06 00:38

> "Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> skrev

> Du hamrer dem bare over tæerne med en god tung hammer, så kommer det der
> flydende udtryk med det samme.

Du kan selv få en over neglene.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-09-06 00:06

Lars Troels skrev:

> Effekten på specielt børneportrætterne ville jeg gerne kunne lave.
> Er der nogen der kan sætte sporet?

Hvad er det for effekter, du mener?

Jeg kan ikke se nogen specielle effekter, andet end at der er brugt tonsvis
af det rigtige lys, og at der er brugt et rasende dyrt studiekamera. Enten
er det højopløseligt digital, eller også er det kodakcrome og en fin
tromlescanner.

Claus

Fra : Lars Troels

Dato : 13-09-06 07:16

> [...]
> tonsvis af det rigtige lys, og at der er brugt et rasende dyrt
> studiekamera. Enten er det højopløseligt digital, eller også er det

Jeg skal da beklage at du ikke kan se effekten på portrætterne. Det der med
lyset og kameraet er bare noget sludder.

Der er brugt et eller andet filter el. metode i Photoshop til at lave den
næsten cartoon agtige effekt.

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : K

Dato : 13-09-06 00:37

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Billederne kan findes på www.manipulator.com
>
> Effekten på specielt børneportrætterne ville jeg gerne kunne lave.

Vis dem et billede af Marianne Jelved.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 13-09-06 18:14

On Wed, 13 Sep 2006 01:37:13 +0200, "K" <KKKKKKKK@Kpax.com> wrote:
klip
>Vis dem et billede af Marianne Jelved.

Så du ikke det første

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-09-06 07:13

Lars Troels skrev i 45070057$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk dette:

> Er der nogen der kan sætte sporet?

Det ser for mig ud som om der indgår en moderat brug af noget, der ligner
photoshopeffekten 'diffuse glow'.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Kenneth K.

Dato : 13-09-06 08:33

On Tue, 12 Sep 2006 20:45:43 +0200, Lars Troels <fam.troelsVAEK@mail.dk>
wrote:

> [...]
>
> Billederne kan findes på www.manipulator.com
>
> Effekten på specielt børneportrætterne ville jeg gerne kunne lave.

Jeg synes det ligner en masse hårdt lys fra siderne og bagfra, og så en
ring-light ting forfra eller andet blødt lys. På et af billederne kan man
faktisk se et ringformet highlight i øjnene på et af de "stakkels" børn.

I Photoshop er jeg ret sikker på at der er brugt USM kontrast. Med et fint
ord bliver det også kaldt LCE (Local Contract Enhancement). Kort sagt
bruger man USM med en stor radius, 10-50px, til at lave kontrast med. Det
kan nemlig give denne lidt specielle kontrast i ansigter. Derudover er der
sikkert også malet lidt med dodge/burn for at ensarte belysningen.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk

Fra : enrico

Dato : 14-09-06 14:24

On Wed, 13 Sep 2006 09:32:56 +0200, "Kenneth K." <affe@affemail.fake>
wrote:

> [...]
>kan nemlig give denne lidt specielle kontrast i ansigter. Derudover er der
>sikkert også malet lidt med dodge/burn for at ensarte belysningen.

Jeg tror, du har fat i det helt rigtige der Kenneth med USM. Jeg tror
jeg vil prøve teknikken af.

Jeg tror imidlertid, det kræver et meget blødt lys - og det passer
også meget godt med en ringflash eller såkaldt repro-lys med en lampe
fra hver side. Læg mærke til de mange lyspletter i øjnene i nogle af
moiverne.

Børneportrætterne er heller ikke min kop the, men der er mange af de
andre billeder, der er ekstremt flotte. Hun har da også mange
prominente kunder kan man se. Musikere og skuespillere.

-enrico

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-09-06 21:26

"enrico" <

> [...]
> andre billeder, der er ekstremt flotte. Hun har da også mange
> prominente kunder kan man se. Musikere og skuespillere.

Uhm- i kan kalde det hvad i vil - LCE eller andet, men det er ikke
en effekt der ikke kan duplikeres på enkel vis med kurver, der er
ingen magi i den måde at øge kontrasten på. Imo er det meget bedre
at sætte sig ind i tingene og forstå hvad der sker og hvorfor, USM
tricket er fint nok hvis man har hovedet med.. -max.-

Fra : jg

Dato : 13-09-06 17:39

> Effekten på specielt børneportrætterne ville jeg gerne kunne lave.

En ting er effekten og skarpheden osv, men jeg syntes faktisk at det grænser
til noget der ikke er helt lovligt, medmindre at det hele er manipuleret....
At den bare krop ikke tilhører barnet osv osv.

Jeg kan ikke lide dem....

Er jeg alene om den holdning??

Jesper.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-06 19:56

jg wrote:

> [...]
> til noget der ikke er helt lovligt, medmindre at det hele er manipuleret....
> At den bare krop ikke tilhører barnet osv osv.

Hmm... et billede af nogle bøsser har lært mig, at det her i gruppen ikke
er velset, at jeg tager stilling til de signaler som billeder udsender,
så hele gruppen går muligvis i selvsving, når jeg oplyser, at du er ikke
den eneste, som ikke bryder sig om de signaler som disse billeder
udsender, jeg synes de er disideret usmaglige, det er en grov krænkelse
at slæbe nogle tudende unger ind foran et kamera...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-09-06 22:36

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev
>...., det er en grov krænkelse
> at slæbe nogle tudende unger ind foran et kamera...

Det er først efter at være slæbt, de tuder....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : skeptikeren@privat.d~

Dato : 13-09-06 18:41

> [...]

>Billederne kan findes på www.manipulator.com
>
>Effekten på specielt børneportrætterne ville jeg gerne kunne lave.

Man kan da ikke henvise til sådanne billeder og så sige, at man ikke
vil diskutere indholdet!
Det er nogle ualmindeligt infame børnebilleder - uanset hvilken
raffineret teknik der er anvendt.

make a nice photo today

sk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-09-06 19:20

skeptikeren@privat.dk skrev i
leggg2l6a9f0mdk7k70h5re5umiel174ka@4ax.com dette:

> Man kan da ikke henvise til sådanne billeder og så sige, at man ikke
> vil diskutere indholdet!

Selvfølgeligt kan man det. Men det kan være temmeligt umuligt at forhindre
andre i at gøre det.

> Det er nogle ualmindeligt infame børnebilleder - uanset hvilken
> raffineret teknik der er anvendt.

Heller ikke min kop te - men derfor kan de godt være interessante ud fra en
rent fototeknisk betragtning. Og de må vel siges at være en flot
demonstration af en noget speciel teknik.

mvh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-09-06 16:51

"Lars Troels"
> [...]
>
> Billederne kan findes på www.manipulator.com
>
> Effekten på specielt børneportrætterne ville jeg gerne kunne lave.

Hej Lars, jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men er nu rimelig
overbevist om at der er brugt noget airbrush (på compoteren)..
Noget smart blur kan "simulere" noget ala, ellers er det nok noget med
at være kreativ og øve sig - hvis det var så let ville du sikkert se effekten
meget mere udbredt. Med værktøjskassen kan man lave stort set alt,
hvis man har flair for det. -max-

Fra : Lars Troels

Dato : 14-09-06 17:49

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> effekten
> meget mere udbredt. Med værktøjskassen kan man lave stort set alt,

Man mener at det er dette filter der er blevet brugt:
http://www.lucisart.com/Gallery_Duenkel1_0610.htm

Tak for de fleste af jeres reaktioner.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 14-09-06 21:40

Lars Troels wrote:
> "-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> Man mener at det er dette filter der er blevet brugt:
> http://www.lucisart.com/Gallery_Duenkel1_0610.htm
>
> Tak for de fleste af jeres reaktioner.

Synd at vi ikke kan få billedet med Jamie Lee Curtis at se. Siden fryser
ved forsøg på at loade hendes billede under kategorien Shiney Faces.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-06 21:55

"Mogens Beltoft" skrev i en meddelelse

> Synd at vi ikke kan få billedet med Jamie Lee Curtis at se. Siden fryser
> ved forsøg på at loade hendes billede under kategorien Shiney Faces.

ikke noget problem her - en midaldrende gråhåret kvinde.

--
mvh kajo

Fra : K

Dato : 16-09-06 00:00

"Kajo" <--> skrev i en meddelelse

> "Mogens Beltoft" skrev i en meddelelse

> ikke noget problem her - en midaldrende gråhåret kvinde.

Ja, hun har fået lidt alder på sig siden "Bossen og Bumsen"..
'Kæft nogle gode jader, hun da kunne præsentere.

Fra : KsK

Dato : 16-09-06 20:52