Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skidt i Nikon 18-70 objektiv
Fra : Ukendt

Dato : 12-09-06 18:28

Jeg har desværre lige konstateret et genstridigt støvkorn i mit nikon 18-70
.... er der nogen der har kendskab til en fotoforretning på Lolland-Falster,
der kan fixe den slags på en betryggende måde?

mvh.
Kim Frederiksen

Fra :    ab©

Dato : 13-09-06 08:21

"Kim Frederiksen" <kim snabela the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har desværre lige konstateret et genstridigt støvkorn i mit nikon
> 18-70 ... er der nogen der har kendskab til en fotoforretning på
> Lolland-Falster, der kan fixe den slags på en betryggende måde?

Det tror jeg ikke, at nogen forretninger (på Lolland-Falster eller andre
steder) kan klare - hvis du vil have støvkornet fjernet, skal der et
specialværksted til.

At der er et støvkorn inde i objektivet (eller for den sags skyld en ridse
på den udvendige side) skal du bare helt se bort fra - du vil aldrig kunne
se forskel på resultatet, om der er støv eller ej

ab©

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 13-09-06 08:49

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> At der er et støvkorn inde i objektivet (eller for den sags skyld en ridse
> på den udvendige side) skal du bare helt se bort fra - du vil aldrig kunne
> se forskel på resultatet, om der er støv eller ej

Tro mig, det ses tydeligt på billedet ved stor blædeåbning og stor
brændvidde. Der er en tydelig og sort plet på billedet. Det kan endda ses på
kameraets LCD-skærm!

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 13-09-06 11:58

Jeg splittede hele skidtet ad, her over middag (arbejder som radiomekaniker,
så lidt fingerspidsfølelese er der da), og fik fjernet skidtet der lå på
linsen. Objektivet lå i 117 stumper og stykker, så jeg glæder mig MEGET til
at komme hjem og se om det stadig virker og om billederne er blevet slørede.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Lars Hjortø

Dato : 13-09-06 18:46

Hej Kim

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skidtet der lå på linsen. Objektivet lå i 117 stumper og stykker, så jeg
> glæder mig MEGET til at komme hjem og se om det stadig virker og om

Danm... Du er ikke ked af det. Hatten af for det. Fortæl os lige om
objektivet virkede da du fik det samlet igen. Mit eget 18-70 har faktisk
også lidt støv på indersiden af frontlinsen som også kan ses på det færdige
billede. Det er måske en svaghed de objektiver har.

--
Venlig hilsen Lars Hjortø
Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-06 19:33

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospam.post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> også lidt støv på indersiden af frontlinsen som også kan ses på det
> færdige billede. Det er måske en svaghed de objektiver har.

Jamen det virkede skam 100% ... desværre er der nu bare kommet støv et andet
sted ... DOH!!! Denne gang står støvkornet samme sted på billedet uanset
fokus og brændvidde. Til gengæld bliver det skarpere jo mindre blændeåbning
jeg bruger... kan måske have noget at gøre med at lukkertiden så bliver
længere og det derved bliver eksponeret mere, hvad ved jeg.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : HKJ

Dato : 13-09-06 19:35

Kim Frederiksen wrote:
> [...]
> jeg bruger... kan måske have noget at gøre med at lukkertiden så bliver
> længere og det derved bliver eksponeret mere, hvad ved jeg.

Prøv lige at kontrolerer din sensor, det er nok der støvet sidder.

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-06 19:45

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv lige at kontrolerer din sensor, det er nok der støvet sidder.

Har jeg gjort, den er helt ren

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-06 20:06

"Kim Frederiksen" <kim snabela the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> Har jeg gjort, den er helt ren

.... eller også var den ikke! Der sad faktisk et MEGET lille stykke
et-eller-andet på den ... og det gjorde at pletten i billedet forsvandt.
Der er stadig et par ganske små korn tilbage i billedet, men det er ikke
noget jeg gider at hidse mig op over

Og nu et par gode råd til dem der kunne tænke sig at lave samme nummer som
mig:

Normalt skal den slags ske i særlige "ren-rum" helt uden støv i luften. Det
nærmeste du kommer er badeværelset. Giv gerne lokalet en tur med
håndbruseren for at binde støvet og slæb så en god stol derud. Der skal
bruges en meget lille stjerneskrutrækker til stuntet og de første skruer der
skal ud er dem der holder de elektriske kontaktpunter på bajonetten. Dernæst
skal de tre små skruer der holder plastikringen ud. Så løftes plasticringen
forsigtigt af, mens kontaktpunkterne får lov at hænge i flexkablet og sidde
tilbage på objektivet. Dernæst skal de 4 skruer der holder metalringen
løsnes. Når de er løsnet, kan metalringen løftes af. Derefter kommer vi til
det sjove. Den runde printplade skal også af. Flexkablerne skal forsigtigt
løsnes og pilles ud af stikkene og derefter skal skruen der holder
printpladen ud og printpladen kan komme ud. Nu skal den øverste del af
plastichuset af og så er der ellers fri adgang til de to bagerste
linseelementer, der hver sidder med 3 skruer. De kan let skrues ud og
renses. De er begge fastmonterede, og kan altså ikke justeres, så der er
ingen fare for at kalibreringen ryger. Så er det bare at samle skidtet i den
modsatte rækkefølge, og så skulle objektivet ellers være klar til kamp igen.

.... og ja, jeg var MEGET nervøs da jeg skilte det ad!

mvh.
Kim Frederiksen

P.S. Det er muligt at den øverste del af plastichuset skal af FØR
printpladen kan komme af. Jeg husker det ikke helt, og har ikke lyst til at
udfordre skæbnen for at finde ud af det

Fra : KsK

Dato : 13-09-06 20:50

> [...]
> printpladen kan komme af. Jeg husker det ikke helt, og har ikke lyst til
> at udfordre skæbnen for at finde ud af det

vær venlig at offeliggør din adresse så vi kan send hvors til rep hos dig
du er tosse Kim .... ha du nogle ide om hvad du ha spare ved at gør
det selv .. måske et godt spar råd til rabatte ---

KsK