geu 12469
Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 02-10-06 08:02

Thomas H. skrev:
> De blev sgu da meget go'e

Hold da kæft hvor er det en fed bil. Flot ser det ud.

Mikael

Fra : Martin Bak

Dato : 04-10-06 21:48

<MikLarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

Thomas H. skrev:
> De blev sgu da meget go'e

!!Det kan du da ikke mene!?

-Ja, det er flotte billeder...

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-06 10:47

Bjarne Haug wrote:
> Supergodt. Hvilket kamera og hvilke settings har du brugt for at ramme
> effekten?

Han har brugt Photoshop el.lign.
Den slags programmer kan alt
http://home1.stofanet.dk/happyhome/1.jpg

/Peter

Fra : Bjarne Haug

Dato : 02-10-06 10:53

> Han har brugt Photoshop el.lign.
> Den slags programmer kan alt
> http://home1.stofanet.dk/happyhome/1.jpg
>
> /Peter

Tjo, men man kan såmænd også sagtens få de effekter uden Photoshop, det
kræver dog man kender sit udstyr godt.

..: Bjarne

Fra : Søren Blom

Dato : 02-10-06 12:39

"Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> skrev

> Tjo, men man kan såmænd også sagtens få de effekter uden Photoshop, det
> kræver dog man kender sit udstyr godt.

Ævl, det kræver ikke at man kender sit udstyr godt, det kræver at man ved
hvad det er man har med at gøre og hvordan man gør. Uden at vil starte en
større diskussion, så tro mange at det er udstyret der er afgørende for hvor
gode billeder man kan lave, men udstyret kommer i 2. eller 3. række, det er
fotografens færdigheder der er udslagsgivende her.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Bjarne Haug

Dato : 02-10-06 12:49

> [...]
> hvor gode billeder man kan lave, men udstyret kommer i 2. eller 3. række,
> det er fotografens færdigheder der er udslagsgivende her.

Hehe er der noget der er noget ævl så det da i hvert fald det bavl der....
Du kan ikke lave den slags effekter med hvilket som helst kamera... Og hvad
mener du så med at "hvad det er man har med at gøre" mener du slet ikke
kameraet her?

Hvis man ved hvordan man gør, så kræver det godt nok også man har noget
udstyr som virkeligt kan indstilles efter hvad fotografen nu foretrækker, og
nej, det kan man altså ikke med hvilket som helst kamera...
Men jeg giver dig 100% ret i at komposition ikke har en s... med selve
kameraet at gøre. Dog ikke i dette tilfælde, jeg ville ikke kunne tæve et
kompakt kamera til at gøre sådan som det er lykkedes Thomas at gøre det her.

Derfor er jeg interesseret i at vide hvilke settings han har anvendt i
gerningsøjeblikket.

vh
Bjarne

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 02-10-06 13:18

"Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> writes:

> [...]
>
> Derfor er jeg interesseret i at vide hvilke settings han har anvendt i

Lille blænde, forholdsvis lang eksponering og en rolig hånd er vel det
primære. Det giver dybdeskarphed og fartstriber, tydeligst på billede
6. Det modsatte, kort lukketid og stor blænde, giver ingen
fartstreger, men alt uden for bilen bliver tåget; til gengæld meget
lav risiko for rystet billede.

Jeg synes i øvrigt ikke at det ligner et PhotoShop-job, lige bortset
fra den udblændede nummerplade. Der er visse ting der ikke er nemme at
fuske sig til, såsom at få fartstriber til at afhænge af objekters
afstand og hastighed.

Forresten, billede 5, er det taget med en arm ud af bagvinduet?

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-06 13:27

Peter Dalgaard wrote:
> Forresten, billede 5, er det taget med en arm ud af bagvinduet?

Det er sikker taget mens bilen holder stille. Farten er jo lagt på bagefter

Fra : Bjarne Haug

Dato : 02-10-06 14:03

> Forresten, billede 5, er det taget med en arm ud af bagvinduet?

Jeg kan se det er nappet med 1/20 sek 17mm med en blænde F11...
Det godt gået, respekt for det. Jeg får lidt blod på tanden og tror jeg
skal prøve det der også på et tidspunkt...

vh
Bjarne

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 02-10-06 14:29

> Jeg kan se det er nappet med 1/20 sek 17mm med en blænde F11...
> Det godt gået, respekt for det. Jeg får lidt blod på tanden og tror jeg
> skal prøve det der også på et tidspunkt...

Sørme så, på et Canon EOS 350D med 100 ISO "film" i, kl. 14:14:01 i
lørdags...

Fra : Søren Blom

Dato : 02-10-06 14:17

"Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> skrev i

> [...]
> kameraet at gøre. Dog ikke i dette tilfælde, jeg ville ikke kunne tæve et
> kompakt kamera til at gøre sådan som det er lykkedes Thomas at gøre det

Nu har jeg levet og levet godt af at fotografere i snart 20 år, så jo jeg
ved godt hvad jeg snakker om. Med et ganske alm. spejlreflekskamera, kan man
opnå det resultat på billeder som det er lykkedes Thomas, det kræver kun at
man ved hvad man gør, det kommer ikke an på udstyret som sådan, men kun at
man har et kamera, hvor man kan indstille lukketid og blænde, så lægger
verden åben for en og så behøver man ikke at have senest produkt fra Nikon
eller hvilket mærke man nu syndes om.

> Derfor er jeg interesseret i at vide hvilke settings han har anvendt i
> gerningsøjeblikket.

Stor blændeåbning (ingen dybde skraphed) og hurtig lukketid.

Fra : Bjarne Haug

Dato : 02-10-06 14:32

> [...]
> lægger verden åben for en og så behøver man ikke at have senest produkt
> fra Nikon eller hvilket mærke man nu syndes om.

Netop, det er jo også det jeg skrev tidligere, så det jo ikke noget "ævl".
For en alm bruger som min søster eller andet, så vil hun stensikkert skrive
under på at man "kender sit udstyr godt" når man kan gøre det med de
manueller instillinger.
Og jeg er da 100% enig med dig, at det er ligegyldigt hvilket udstyr/mærke
man i princippet har (bortset fra indstillingsmulighederne)... Og forøvrigt
før mit indlæg blev kaldt noget "ævl" så havde jeg intet sagt om udstyr
eller lignende end at man skal kende det godt... Såe jeg ved ikke lige hvor
det kom fra.
Men fotoudstyr er som bekendt en kilde til at skabe ravage i ethvert
forum... Især hvis man påstår et bestemt mærke er bedst... Men hver gang er
der nogen som falder i, det sq morsomt hahahaha

vh
Bjarne

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 02-10-06 14:36

"Søren Blom" <soren@blom.dk> writes:

> Nu har jeg levet og levet godt af at fotografere i snart 20 år, så jo jeg
> ved godt hvad jeg snakker om. Med et ganske alm. spejlreflekskamera, kan man

> Stor blændeåbning (ingen dybde skraphed) og hurtig lukketid.

Er du sikker? (Vink: Det var faktisk bl.11 og 1/20...)

Fra : Thomas H.

Dato : 02-10-06 15:46

> Stor blændeåbning (ingen dybde skraphed) og hurtig lukketid.

Hmmm, så kender jeg ikke mit kamera

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-06 07:09

> [...]
> fra Nikon eller hvilket mærke man nu syndes om.

> Stor blændeåbning (ingen dybde skraphed) og hurtig lukketid.

Helt korrekt betegnes lukkertid som kort eller lang - ikke hurtig og
langsom...

Fra : Hr. Jensen

Dato : 02-10-06 12:19

Den Mon, 2 Oct 2006 10:06:01 +0200 sendte "Bjarne Haug"
<crap@haug.co.uk> følgende røgsignaler:

>Supergodt. Hvilket kamera og hvilke settings har du brugt for at ramme
>effekten?

Setting: Motion Blur i eks. Photoshop, vil jeg gætte på.
Kamera: Kunne være nærmest hvad som helst...

--
Hr. Jensen.
Hvad skulle jeg dog i Himlen efter, når jeg dør?

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-06 13:33

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>>> www.snabelapunktumdk.dk/Suzuki_Swift5_600.jpg

> Setting: Motion Blur i eks. Photoshop, vil jeg gætte på.

På ingen måde. Det her er ÆGTE bevægelsesuskarphed. 100 %. Ikke PS-arbejde.
Vil skyde på 1/50 sekund lukkertid (afhængig af bilens hastighed).

> Kamera: Kunne være nærmest hvad som helst...

Formentlig et af de semibillige digitale SLR-kameraer.

Fra : Ole N

Dato : 02-10-06 14:19

> Formentlig et af de semibillige digitale SLR-kameraer.

Her er hvad der ligger af information "skjult" i billedet

(Dejligt kamera for øvrigt:)

/Ole Nielsen

File name
Suzuki_Swift_800.jpg
Camera Model Name
Canon EOS 350D DIGITAL
Shooting Date/Time
01-10-2006 14:33:50
Tv(Shutter Speed)
1/10Sec.
Av(Aperture Value)
F25
Metering Modes
Evaluative metering
Exposure Compensation
-1/3
ISO Speed
100
Lens
17-85mm
Focal Length
50,0 mm
Image size
800 x 484
Image Quality
Fine
Flash
Off
White Balance
Auto
AF mode
One-Shot AF
Picture Style
-
Parameters
Tone Curve : -
Sharpness level : -
Pattern Sharpness : -
Contrast : 0
Sharpness : 1
Color saturation : 0
Color tone : 0
Color matrix
-
Color Space
sRGB
File Size
295 KB
Dust Delete Data
No
Drive Mode
Continuous shooting
Owner's Name
www.thhe.dk
Camera Body No.
1430732342

Fra : Thomas H.

Dato : 02-10-06 15:46

"Ole N" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Her er hvad der ligger af information "skjult" i billedet

Ja sværere er det heller ikke

Fra : Thomas H.

Dato : 02-10-06 15:45

"Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> skrev i en meddelelse

> Supergodt. Hvilket kamera og hvilke settings har du brugt for at ramme
> effekten?

Tak,
Som jeg kan se er ivrigt diskuteret og også svaret på: Canon EOS 350D og
hovedbilledet er taget med 1/10s derfor de fede fartstriber.
Der er billedstabilisator på mit 17-85 objektiv, det gør det lettere at
holde det stille ved så lave lukketider, 1/20-1/30 er noget lettere.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-10-06 17:04

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er billedstabilisator på mit 17-85 objektiv, det gør det lettere at
> holde det stille ved så lave lukketider, 1/20-1/30 er noget lettere.

Ja - havde godt nok en skummel mistanke om rystepudser (læs IS), uden IS var
det aldrig gået med de langsomme lukketider fra 1/8 til 1/50 sec., men
ellers en nydelige serie billeder Thomas.

Nu er det jo ikke det samme som at stå på eksempelvis en motorbane, her er
der ikke de samme muligheder for at tilpasse motivets fart.

Men hov - jeg ser til min rædsel vi er i dk.fritid.bil og ikke
dk.fritid.foto, ;-/ pyt ser ud til at der er fyldt med fotofreaks her også.

Fra : Thomas H.

Dato : 02-10-06 20:13

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - havde godt nok en skummel mistanke om rystepudser (læs IS), uden IS
> var det aldrig gået med de langsomme lukketider fra 1/8 til 1/50 sec., men
> ellers en nydelige serie billeder Thomas.

Jeg tror nu sagtens det er muligt, hvis man sidder rigtig godt fast i den
anden bil.
Dette: http://www.thhe-foto.dk/BMW_520i_driving.jpg er da taget med 10s
lukketid med mit gamle Olympus, det er måske ikke 100% så skarpt meeen.

> Nu er det jo ikke det samme som at stå på eksempelvis en motorbane, her er
> der ikke de samme muligheder for at tilpasse motivets fart.

Helt klart.

> Men hov - jeg ser til min rædsel vi er i dk.fritid.bil og ikke
> dk.fritid.foto, ;-/ pyt ser ud til at der er fyldt med fotofreaks her
> også.

Ja der ævles sgu om så meget andet OT her

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-10-06 21:37

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja der ævles sgu om så meget andet OT her

Helt klart - eneste forskel her er vi fri for NRE - tror jeg nok -/

--
MVH Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-10-06 09:08

"Thomas H." skriver:

> De blev sgu da meget go'e

Du er bare en ørn....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Thomas H.

Dato : 02-10-06 15:47

> Du er bare en ørn....

Ørn og ørn, men tak

Fra : Anders

Dato : 02-10-06 10:12

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote in message

> De blev sgu da meget go'e

> [...]

Ser rigtigt godt og meget prof ud
Hvor mange (få) billeder måtte du tage for at få disse pletskud ?

Anders

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-10-06 10:57

Anders skriver:

> Ser rigtigt godt og meget prof ud
> Hvor mange (få) billeder måtte du tage for at få disse pletskud ?

Prøv at kig lidt på hans hjemmeside, han har lidt øvelse......

Fra : Anders

Dato : 02-10-06 11:11

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> [...]
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Det er jeg udemærket klar over men for f.eks at få bilen skarp på
http://www.snabelapunktumdk.dk/Suzuki_Swift4_600.jpg skal der jo svinges ret
godt med og meget nøjagtigt.

Derfor er jeg int i hvor mange skud det har krævet.

Anders

Fra : Kent Glerup

Dato : 02-10-06 12:23

On Mon, 2 Oct 2006 12:11:00 +0200, "Anders"
<nejtaktilspam@hotmail.cmo> wrote:

>"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message

>Det er jeg udemærket klar over men for f.eks at få bilen skarp på
> [...]

Eller man skal køre med samme fart ved siden af.
En lille brøler er der dog i billedet: Lygtepælen.

/Kent Glerup

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 02-10-06 12:33

Kent Glerup <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> writes:

> Eller man skal køre med samme fart ved siden af.
> En lille brøler er der dog i billedet: Lygtepælen.

Øh. Ikke forstået...

Fra : Martin Vollert

Dato : 02-10-06 13:06

Peter Dalgaard skrev:

> Øh. Ikke forstået...

Der er et skilt lige over forhjulet.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 02-10-06 13:21

Martin Vollert <"Mit fornavn"@ertele.dk> writes:

> Der er et skilt lige over forhjulet.

Det så jeg, men er der et problem med det?

Fra : Martin Vollert

Dato : 02-10-06 13:35

Peter Dalgaard skrev:

> Det så jeg, men er der et problem med det?

Det er et forstyrrende element ligesom den røde bil der drejer ind
af en sidevej på billede swift3

Fra : Thomas H.

Dato : 02-10-06 15:55

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er et forstyrrende element ligesom den røde bil der drejer ind af
> en sidevej på billede swift3

Helt sikkert, jeg kan også finde på at sidde og fjerne grimme pletter på
vejen osv. hvis øjet fanger det, mange forstår det ikke, men det er faktisk
en vigtig ting ...dog har jeg ikke fjernet noget ved disse billeder, jo på
billede1 er der fjernet skidt på bilen rundt omkring

Fra : Solid Ground

Dato : 02-10-06 13:09

han er kørt fra skyggen på det lille træ.

http://www.snabelapunktumdk.dk/Suzuki_Swift2_600.jpg

KHS

Fra : Thomas H.

Dato : 02-10-06 15:56

"Solid Ground" <khsalvesen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> han er kørt fra skyggen på det lille træ.
>
> http://www.snabelapunktumdk.dk/Suzuki_Swift2_600.jpg

Hmmm det forstår jeg ikke?

Fra : Kent Glerup

Dato : 02-10-06 14:41

On 02 Oct 2006 13:33:06 +0200, Peter Dalgaard

>Øh. Ikke forstået...

Lygtepælen giver en mærkelig hvid streg som forstyrer i billedet IMHO.

Glemte dog at nævne at det er fede billeder :)

/Kent Glerup

Fra : Thomas H.

Dato : 02-10-06 15:53

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

> En lille brøler er der dog i billedet: Lygtepælen.

Joo men den er ikke så tydelig når det går hurtigt

Fra : Thomas H.

Dato : 02-10-06 15:52

"Anders" <nejtaktilspam@hotmail.cmo> skrev i en meddelelse

> [...]
> ret godt med og meget nøjagtigt.
>
> Derfor er jeg int i hvor mange skud det har krævet.

Ahh lige sådan et er nu ikke sååå svært, men det kræver da nogle skud

Fra : Thomas H.

Dato : 02-10-06 15:51

> Prøv at kig lidt på hans hjemmeside, han har lidt øvelse......

Og så alligevel ikke, jeg græmmes ved at se mine gamle billeder hvor alt er
taget med hurtige lukketider, prøv f.eks. at se her:
http://thhe.dk/RacingFestival.htm
Bilerne kunne jo lige så godt holde stille, og så alt det støj fra mit gamle
kamera ...bvadr

Fra : Thomas H.

Dato : 02-10-06 15:48

"Anders" <nejtaktilspam@hotmail.cmo> skrev i en meddelelse

> Ser rigtigt godt og meget prof ud
> Hvor mange (få) billeder måtte du tage for at få disse pletskud ?

Tak, jeg tror jeg tog 40-50 stykker, der er mange der ikke er helt skarpe,
det er svært ved så lange lukketider, så der skal forsøges lidt

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-06 16:27

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

DET tør svagt antydes

--
Tom

Fra : Thomas H.

Dato : 02-10-06 16:32

> DET tør svagt antydes

Tak )
Jeg skal nok få den lavet i 1024px til hjemmesiden snarest.