Røg og gnister
Fra : Morten Trab

Dato : 01-10-06 23:00

Hej,

Hvad kan der være galt med en VW Transporter Syncro fra '88 når
motoren begynder at ryge samt der kommer gnister ud af udstødningen??

Mvh. Morten

Fra : Klaus G.

Dato : 02-10-06 04:37

> Hvad kan der være galt med en VW Transporter Syncro fra '88 når
> motoren begynder at ryge samt der kommer gnister ud af udstødningen??
For varm kat? Men den er vel fra før der kom kat på? Så er det nok ikke det
:)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-10-06 07:02

Morten Trab wrote:
> Hej,
>
> Hvad kan der være galt med en VW Transporter Syncro fra '88 når
> motoren begynder at ryge samt der kommer gnister ud af udstødningen??

Helt uautoriseret vil jeg citere Shubidua : "det lyder som om den har
brændte ventiler"

--
vh
Torben

Fra : Morten Trab

Dato : 03-10-06 11:37

On Mon, 02 Oct 2006 08:02:27 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Helt uautoriseret vil jeg citere Shubidua : "det lyder som om den har
>brændte ventiler"

Kom til at tænke på...

I fald det er brændte ventiler, så burde den vel ikke kunne starte og
køre igen??

Det kan den nemlig godt, men er lidt mistænksom ved at skulle tage den
på motorvej igen, uden at få afklaret hvad det kan være...

Min mekaniker mener at det kan være indmaden der kan være faldet
sammen i lydpotten, og derved fremkalde gnister...

Røgen kan så komme ved at den drypper olie, der kunne vel i realiteten
være løbet noget ned på manifolden / lydpotten som har skabt røgen...
Eller er den teori helt ude i skoven??
Jeg aner ikke om det overhovet er muligt at indmaden i en potte kan
falde sammen, har ikke hørt om det, da man normalt når at skifte
udstødning inden potten bliver så gammel...Men der er jo ikke ret
meget rør fra motor til potte på sådan en hæk-monteret bil ;)

Mvh. Morten

Fra : Uffe Ravn

Dato : 03-10-06 11:46

Morten Trab wrote:

> Min mekaniker mener at det kan være indmaden der kan være faldet
> sammen i lydpotten, og derved fremkalde gnister...

Det har jeg før oplevet.

Udstødningen blev dog utæt meget kort efter.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Morten Trab

Dato : 03-10-06 12:54

On Tue, 3 Oct 2006 12:46:11 +0200, "Uffe Ravn"
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>Det har jeg før oplevet.
>
>Udstødningen blev dog utæt meget kort efter.

Okay, det lyder jo så somom at det ikke blot er noget han har sagt ;)

Jeg stoppede motoren så hurtigt jeg kunne efter den begyndte, skulle
lige ind i nødsporet og stoppe, og har ikke være ude og køre siden,
kun lige haft motoren startet for at se om den havde taget skade...

Tror jeg vil prøve at få undersøgt det lidt nærmere med den potte :)

Og så må jeg lige få renset motoren af så jeg kan finde utætheden og
få stoppet det grimme oliespild :)

Mvh. Morten

Fra : BlackChart

Dato : 02-10-06 10:03

Torben Scheel skrev:
> Helt uautoriseret vil jeg citere Shubidua : "det lyder som om den har
> brændte ventiler"

Røgen kom angiveligt fra manifolden.
Hvad kan brændte ventiler komme af, og er det noget der er dyrt at få
lavet?

Mvh. Morten Trab

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-06 17:35

"BlackChart" <morten@trab.dk> skrev i en meddelelse

>Røgen kom angiveligt fra manifolden.
>Hvad kan brændte ventiler komme af, og er det noget der er dyrt at få
>lavet?

Her er jeg virkelig på hjemmebane
Brændte ventiler kommer af at man har kørt med for mange omdrejninger på
motoren. Der sker det at ventilfjedrene ikke kan nå at lukke ventilerne ved
høje RPM og derfor begynder de at "svømme". Når først ventilerne svømmer så
kan de ikke aflede varmen til topstykket og brænder derfor af.
Alt er relativt mht. til dyrt. Det koster nye ventiler og en slibning af
topstykket. Mit skud skal være en pris mellem 5 og 10.000 Kr alt efter
timeprisen hos mekanikeren og de stumper der stoppes i.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-06 18:50

> høje RPM og derfor begynder de at "svømme". Når først ventilerne svømmer
> så kan de ikke aflede varmen til topstykket og brænder derfor af.

dvs. den kortvarige, men hyppige berørig med topstykket er forskel nok,
og afgørende for varmeafledningen og dermed holdbarheden ??

Jeg tror ikke på den, men taler helt sikkert her mod bedre vidende..

Mit argument lyder derfor:

Der er så megen forbrænding/varme, at den afkøling jeg tror du mener
opnåes ved berøring med toppen, intet er værd totalt set.

Nogen som kan af eller be-kræfte vores postulater ?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-10-06 18:51

Olsen skrev:

> den kortvarige, men hyppige berørig med topstykket er forskel
> nok, og afgørende for varmeafledningen og dermed holdbarheden ??

Jeps!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-06 18:57

> Jeps!

Imponerende..
Måske derfor, jeg kan se tydelig forskel på min tempmåler,
om jeg kører 100 eller tuller på 80..,o)

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-06 19:22

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Imponerende..
> Måske derfor, jeg kan se tydelig forskel på min tempmåler,
> om jeg kører 100 eller tuller på 80..,o)

Hvis du kan se forskel på temp ved disse hastigheder, så vil jeg tippe din
termostat til at være defekt og stå pivåben hele tiden

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-10-06 19:30

Olsen skrev:

> Imponerende..

Der er meget i en motor der er imponerende, synes jeg: stemplerne der vender
med lynets hast osv.

Eller tænk på 2-taktsmotoren, der blev afskrevet som umulig inden den blev
bygget, mener jeg
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-06 19:32

> Der er meget i en motor der er imponerende, synes jeg: stemplerne der
> vender med lynets hast osv.
>
> Eller tænk på 2-taktsmotoren, der blev afskrevet som umulig inden den blev
> bygget, mener jeg

Det som imponerer mig mest er et differentiale.....hold fast hvor det er
smart udtænkt

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-10-06 19:34

Tom skrev:

> Det som imponerer mig mest er et differentiale.....hold fast hvor det
> er smart udtænkt

Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-10-06 18:57

"Olsen" <-> skrev :

>Der er så megen forbrænding/varme, at den afkøling jeg tror du mener
>opnåes ved berøring med toppen, intet er værd totalt set.

>Nogen som kan af eller be-kræfte vores postulater ?

Du tabte ;)

Hvis du kigger på "duty-cyklen" - er ventilerne landfaste med
ventilsæderne i mer end 60% af tiden - det giver en del afkøling

udstødningsventilerne er jo kun åbne i lidt over en cyklus - der er jo
4 af dem, i en 4 taks's motor

--
Jan_stevns

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-10-06 19:31

jan@stevns.net skrev:

> 4 af dem, i en 4 taks's motor

Hér i huset har vi nu *8* i alle køretøjer *host* - bortset fra
plæneklipperen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-10-06 20:02

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> skrev :

>Hér i huset har vi nu *8* i alle køretøjer *host* - bortset fra
>plæneklipperen

Har de mere end indsug, kompression, forbrænding og endeligt
udstødning ? Sådan en motor gad jeg godt se ;)

--
Jan_stevns

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-10-06 21:24

jan@stevns.net skrev:

> Har de mere end indsug, kompression, forbrænding og endeligt
> udstødning ?

Nej

> Sådan en motor gad jeg godt se ;)

16V!?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-10-06 21:43

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> skrev :

>Nej

godt så ;)

>16V!?

tjaehh - jeg har dem jo med 8, 12 og 16 - but who's counting ;)

--
Jan_stevns

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-10-06 21:44

jan@stevns.net skrev:

> who's counting ;)

Just kiddin'!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-10-06 17:45

"Hans Paulin (6310)" skriver:

> Just kiddin'!

Du har mailet, men din mailadresse (svaradresse) jeg forsøger at svare
dig på bouncer og siger invalid.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-10-06 17:53

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Du har mailet, men din mailadresse (svaradresse) jeg forsøger at svare
> dig på bouncer og siger invalid.

Ups!

Prøv evt. hér:

http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/sendemail/
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-10-06 17:57

"Hans Paulin (6310)" skriver:

> Prøv evt. hér:
>
> http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/sendemail/

Done

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-10-06 18:01

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Done

Tak!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-10-06 08:21

jan@stevns.net wrote:

> tjaehh - jeg har dem jo med 8, 12 og 16 - but who's counting ;)

Heh - jeg sværger til 10 på både MC og i bil

--
vh
Torben - med 7 cylindre.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-10-06 18:11

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> skrev :

>Heh - jeg sværger til 10 på både MC og i bil

Her i hytten er der overhovedet ingen sammenligning mulig mellem
antallet ventiler og hypheste på stald - fra den ene 16v'er til den
anden - er der 300hk's forskel.

8v'erne derimod ligger pænt lige

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-06 19:04

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> dvs. den kortvarige, men hyppige berørig med topstykket er forskel nok,
> og afgørende for varmeafledningen og dermed holdbarheden ??
>
> Jeg tror ikke på den, men taler helt sikkert her mod bedre vidende..

Jeps jeg har fået samme forklaring af flere mekanikere som har måtte
reparere mine motorer. Jeg har lavet dette stunt adskillige gange med både
Fiesta og Sierra. Jeg har aldrig kunnet affinde mig med en anbefalet max
marshhastighed på 120 i en fiesta og 150 i Sierra, så det har kostet lidt
ventiler gennem årene.
Også derfor at jeg aldrig skal ned i en lille potte igen, jeg ville
simpelthen ødelægge motoren på mine tyskland-ture

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-06 17:49

> [...]
> Også derfor at jeg aldrig skal ned i en lille potte igen, jeg ville
> simpelthen ødelægge motoren på mine tyskland-ture

Ja bøjer man en linial for meget, vil den knække på et tidspunkt.
Sådan er det med biler - og linialer...
Men 150 km/t. i en Sierra over længere strækninger
burde nu ha' gjort dig træt i hovedet sådan ret hurtigt.
Min egen 1.6 '86 med 4 gear frem har det bedst
ved max 115-120 på motorvej. Kan jeg nøjes med 110
går den faktisk ganske lydsvag, men hva, bilen er vel også
snart 21 år gammel..
2.0'eren dengang var vel en 5 gearet ??

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-06 18:55

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> ved max 115-120 på motorvej. Kan jeg nøjes med 110
> går den faktisk ganske lydsvag, men hva, bilen er vel også

Joeh, man fik HVER gang en gevaldig hovedpine, da min første sierra også kun
var en 4 gears eco før jeg ombyggede den. Men dengang hvor man var ung og
liderlig, så skruede man bare højere op for anlæget, for at overdøve støjen

--
Tom
Som ikke er så ung mere