tælle artikler og printerside
Fra : Ole Madsen

Dato : 24-06-01 13:50

Hvordan får man talt de artikler der er i en tabel så man kan få det på
forsiden?

tabel: headers
id
headers
dato
authid
textid

Hvordan laver man en hjemmeside hvis

$display_block .="
$text<br>";
};

?>

<HTML>
<HEAD>
<TITLE> type_Document_Title_here </TITLE>
</HEAD>
<BODY>
<?php
include("top.php");
?>

<? echo "$display_block<BR>" ?>

Kan jeg bruge $display_block til det?

Ole

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 24-06-01 13:50

Ole Madsen skrev:

> Hvordan får man talt de artikler der er i en tabel så man kan få det
> på forsiden?

select count(*) from tabelnavn

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Ole Madsen

Dato : 24-06-01 16:13

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote in message
> Ole Madsen skrev:
>
> select count(*) from tabelnavn

Hvad skal jeg skrive i $articles for at få resultatet?

<?
$db_name = "olemadsen";
$table_name = "headers";

$connection = @mysql_connect("localhost")
or die("Couldn't connect.");

$db = @mysql_select_db($db_name, $connection) or die("Could'nt select
database");
$sql = "select count(*) from $table_name";

$result = @mysql_query($sql, $connection) or die("Could'nt execute query");

while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
$id = $row['id'];
$authid = $row['authid'];
$book = $row['book'];

$articles .= " <BR>";

}
;
?>

<? echo "$articles" ?>

Ole

Fra : Jonas Delfs

Dato : 24-06-01 16:30

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> <HTML>
> <HEAD>
> <TITLE> type_Document_Title_here </TITLE>

¨
Det skal du ikke bruge til noget som helst!
For at tælle antal artikler skal du ikke bruge while-løkker m.v.
Prøv med dette:

$result = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM artikler");
$antal_artikler = mysql_result($result,0);

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk
e72bd3e51a7937c87d28b85d677a97b2

Fra : Ole Madsen

Dato : 24-06-01 17:29

Jonas Delfs <jonas@nospam.delfs.dk> wrote in message
> [...]
> Prøv med dette:
>
> $result = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM artikler");
> $antal_artikler = mysql_result($result,0);

Tak for jeres hjælp, min første php side er næsten færdig

Ole

Fra : Steen Berg Andersen

Dato : 25-06-01 11:01

<snip>
> ¨
<snip>

> $result = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM artikler");
> $antal_artikler = mysql_result($result,0);
>
> --
> Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk
> e72bd3e51a7937c87d28b85d677a97b2

SELECT COUNT(*) FROM ...
vælger alle kolonner og tæller hvor mange der er.

Fra et performance synspunkt er det bedre at bruge:

SELECT COUNT(1) FROM ... eller
SELECT COUNT(kolonne_navn) FROM...

Her vælges kun en kolonne (normalt Primary Key) og
så tæller databasen, hvor mange der er af dem i tabellen.

mvh

Steen Berg Andersen
Systems Developer

Fra : Jonas Delfs

Dato : 25-06-01 12:40

"Steen Berg Andersen" <sba@flashmail.com> skrev i en meddelelse

> SELECT COUNT(*) FROM ...
> vælger alle kolonner og tæller hvor mange der er.

Nej.
Den tæller blot antal rækker på baggrund af et hvilket som helst felt - det
giver samme resultat som at lave en COUNT på det felt der er den primære
nøgle.
Laver man derimod en COUNT på en felt der kan risikere at have en
NULL-værdi, er man ikke sikker på resultatet.

Er du uenig, ser jeg gerne noget dokumentation på det.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 25-06-01 19:10

Steen Berg Andersen skrev:

> SELECT COUNT(*) FROM ...
> vælger alle kolonner og tæller hvor mange der er.
>
> Fra et performance synspunkt er det bedre at bruge:
>
> SELECT COUNT(1) FROM ... eller
> SELECT COUNT(kolonne_navn) FROM...

Nej - for MySQL-folkene har optimeret count(*), så den er den hurtigste
måde at finde antallet af rækker i en tabel. Det har jeg læst i
MySQL-manualen på http://mysql.com.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen