/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bådtrailer der er gået fast i fjedre på ak~
Fra : Ukendt


Dato : 01-10-06 12:54

Hej,

Jeg har en 1000Kg bådtrailer med boogie, der er gået fast i den bevægelige
"fjeder"arm på begge aksler. (Der hvor der sidder så'n to gummistykker ind)
Er der nogen der ved hvem der kan renovere akslerne for en rimelig penge?

- Alternativt - hvordan får man dem løs, og hvordan er systemet konstrueret?
(Ligner det fra en alm. trailer)
Jeg tror de har siddet fast længe, så et par liter rustløsner er vel en
start

Nye aksler koster MEGET :o/

Vh. Per, Middelfart




 
 
Leo Jensen (01-10-2006)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 01-10-06 18:56


"Per" <perPUNKTUMladingSNABELAemail.dk> skrev i en meddelelse
news:451fac73$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Jeg har en 1000Kg bådtrailer med boogie, der er gået fast i den bevægelige
> "fjeder"arm på begge aksler. (Der hvor der sidder så'n to gummistykker
> ind)
> Er der nogen der ved hvem der kan renovere akslerne for en rimelig penge?
>
> - Alternativt - hvordan får man dem løs, og hvordan er systemet
> konstrueret? (Ligner det fra en alm. trailer)
> Jeg tror de har siddet fast længe, så et par liter rustløsner er vel en
> start

Systemet: Akselrøret (yderrøret) er fast. Svingarmene har en 'tap', der går
ind i yderrøret. Der er lavet plads til 3 eller 4 runde gummisnore. Når
svingarmen belastes drejes tappen i forhold til yderrøret og gummisnorene
deformeres. Vi snakker gummisnore på ø25x300 og en vinkeldrejning på max
30°. Det ENESTE, der holder svngarmen fast er friktionen mellem gummiet og
hhv yderrør og tap, men den er der også meget af. Der skal vel trækkes med
5-10 ton for at slæbe en arm ud igen. Der er så vidt jeg ved en i Kolding
eller Haderslev, der har specialiseret sig i dette.
Nu sidder din affjedring så fast. Som det fremgår af det ovenstående er der
ikke metallisk kontakt mellem de faste og bevægelige dele i affjedringen, så
der er nok nærmere tale om gummi, der har mistet sin elasticitet. Hvis
akslen konstant er belastet vil gummiet miste evnen til at fjedre tilbage
når lasten fjernes. En svingarm står normalt 20-25 grader nedad ubelastet og
ligger vandret fuldt lastet. Hvis dine ligger vandret ubelastet kan du prøve
at presse/trække svingarmene nedad og se om du kan få det til at bevæge sig,
gerne med noget rustløsner sprøjtet ind imellem gummisnorene. Det er vel en
synshal, der mener skidtet er defekt ? På en 1000kg trailer er det nok
rimeligt at kræve synlig bevægelse af affjedringen hvis synsmanden hopper på
traileren, men det kan han ikke få en trailer på 2000 kg eller mere til at
gøre, selv med nye aksler.

MVH Leo (der engang arbejde hos Brenderup)



Uffe Ravn (01-10-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 01-10-06 21:58

Leo Jensen wrote:

> Det er vel en
> synshal, der mener skidtet er defekt ? På en 1000kg trailer er det
> nok rimeligt at kræve synlig bevægelse af affjedringen hvis
> synsmanden hopper på traileren, men det kan han ikke få en trailer på
> 2000 kg eller mere til at gøre, selv med nye aksler.

Eller må man vel bare finde en tungere synsmand?

Mvh. Uffe Ravn



Ukendt (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-10-06 15:43


> Systemet: Akselrøret (yderrøret) er fast. Svingarmene har en 'tap', der
> går
> ind i yderrøret. Der er lavet plads til 3 eller 4 runde gummisnore. Når
> svingarmen belastes drejes tappen i forhold til yderrøret og gummisnorene
> deformeres. Vi snakker gummisnore på ø25x300 og en vinkeldrejning på max
> 30°. Det ENESTE, der holder svngarmen fast er friktionen mellem gummiet og
> hhv yderrør og tap, men den er der også meget af. Der skal vel trækkes med
> 5-10 ton for at slæbe en arm ud igen. Der er så vidt jeg ved en i Kolding
> eller Haderslev, der har specialiseret sig i dette.
> Nu sidder din affjedring så fast. Som det fremgår af det ovenstående er
> der ikke metallisk kontakt mellem de faste og bevægelige dele i
> affjedringen, så der er nok nærmere tale om gummi, der har mistet sin
> elasticitet. Hvis akslen konstant er belastet vil gummiet miste evnen til
> at fjedre tilbage når lasten fjernes. En svingarm står normalt 20-25
> grader nedad ubelastet og ligger vandret fuldt lastet. Hvis dine ligger
> vandret ubelastet kan du prøve at presse/trække svingarmene nedad og se om
> du kan få det til at bevæge sig, gerne med noget rustløsner sprøjtet ind
> imellem gummisnorene. Det er vel en synshal, der mener skidtet er defekt ?
> På en 1000kg trailer er det nok rimeligt at kræve synlig bevægelse af
> affjedringen hvis synsmanden hopper på traileren, men det kan han ikke få
> en trailer på 2000 kg eller mere til at gøre, selv med nye aksler.

Hejsa

Tak for den rigtig gode forklaring
Ja! - Det er lige nøjagtig en synsmand der ikke ka' li' min trailer som den
er ...
Svingarmen står ca 20 grader nedad, så den er groet fast - ubelastet...

Jeg vil prøve at sprøjte den gevaldig fuld af rustløsner, læsse den tungt og
køre en bumletur

- Eller alternativt som Uffe foreslår - finde en tungere synsmand

Tak for hjælpen

Mvh. Per



alexbo (02-10-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 02-10-06 17:00


"Per" skrev

> Jeg vil prøve at sprøjte den gevaldig fuld af rustløsner, læsse den tungt
> og køre en bumletur

Hvis der er støddæmpere på ville jeg starte med at kigge på dem, de kan
sætte sig fuldstændig fast.
Det eneste du får ud af en bumletur med faste dæmpere er at beslagene
brækker af.

mvh
Alex Christensen



Leo Jensen (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 03-10-06 19:20


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4521380c$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Per" skrev
>
>> Jeg vil prøve at sprøjte den gevaldig fuld af rustløsner, læsse den tungt
>> og køre en bumletur
>
> Hvis der er støddæmpere på ville jeg starte med at kigge på dem, de kan
> sætte sig fuldstændig fast.
> Det eneste du får ud af en bumletur med faste dæmpere er at beslagene
> brækker af.

Det er der meget sjældent, men ellers har du da helt ret

Leo



Ukendt (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-10-06 20:40


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4521380c$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Per" skrev
>
>> Jeg vil prøve at sprøjte den gevaldig fuld af rustløsner, læsse den tungt
>> og køre en bumletur
>
> Hvis der er støddæmpere på ville jeg starte med at kigge på dem, de kan
> sætte sig fuldstændig fast.
> Det eneste du får ud af en bumletur med faste dæmpere er at beslagene
> brækker af.
>
> mvh
> Alex Christensen

Der er ikke egentlige støddæmpere på - derimod den "gummitype" tidligere
beskrevet af Leo.

Vh. Per



Ukendt (11-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-10-06 19:25

Hej Gruppe,

Jeg har i dag løsnet fjederbenene på min boogietrailer

På arbejdet har vi en gaffeltruck - den blev læsset med palle der vejede ca.
1000Kg.
Jeg fikserede enkeltvis hver fjederarm med en værkstedsdonkraft og løsnede
dem en for en, ved at stille pallen ned - løfte - sænke - løfte -
sænke...... og alle 4 fjederarme måtte overgive sig og bevæger sig nu ca 20
mm alle steder.

Kanon - takker for jeres råd pg hjælp i jagten på problemet.

Talte i øvrigt med firmaet http://www.lageri-schmidt.dk/ i Haderslev som
ellers kan renovere. Det koster 1800,- pr. aksel hvis man kommer med dem
afmonterede. - Jeg ville lige prøve det her først - og det virkede

Vh. Per



Uffe Ravn (11-10-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 11-10-06 19:47

Per wrote:

> Jeg har i dag løsnet fjederbenene på min boogietrailer
>
> På arbejdet har vi en gaffeltruck - den blev læsset med palle der
> vejede ca. 1000Kg.

Ok, dét kunne en velvoksen synsmand nok ikke have klaret

Mvh. Uffe Ravn



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste