Sove brandert ud i bil
Fra : Ukendt

Dato : 30-09-06 16:08

Hmmm vi har tidligere haft snakken om hvorvidt det var tilladet med sprut i
blodet at sætte sig ind på førersædet. Jeg må sige at denne artikel bringer
et andet lys på diskussionen

http://www.jv.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060930/SOENDERBORG/609300321/1006

Citat:

"Vagthavende hos Sønderborg Politi, Uwe Collin, forklarer, at man gerne må
sidde i en bil, selvom man har drukket. Men man må naturligvis ikke føre
køretøjet, og det havde vidner set manden gøre"

Så i flg vagthavende så er der intet i vejen for at sætte sig ind på
føresædet for at sove end brandert ud

--
Tom

Fra : soren h c

Dato : 30-09-06 16:42

Den vagthavende siger da på intet tidspunkt at man må sætte sig på
føresæddet og sove en brandert ud. Han siger bare man naturligvis gerne
må sidde i en bil når man har drukket. De fleste biler har 3 andre
siddepladser end førepladsen. Og så må nøglen naturligvis ikke side i
tændingen.
Har da selv sovet en brandert ud i min bil nogle gange. Der har jeg smidt
nøgler i hanskerummet og lagt mig på bagsæddet.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-09-06 21:35

"soren h c" <soren@soren.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har da selv sovet en brandert ud i min bil nogle gange. Der har jeg smidt
> nøgler i hanskerummet og lagt mig på bagsæddet.

Ikke desto mindre må man gerne sidde på førersædet og sove sin brandert ud.
At man så sender et bedre signal til omverdenen om, hvad man har i sinde ved
at sætte sig på et andet sæde er en helt anden sag. Men ulovligt er det
ikke.

Kurt

Fra : Hr. Jensen

Dato : 01-10-06 02:27

Den Sat, 30 Sep 2006 17:41:33 +0200 sendte soren h c <soren@soren.dk>
følgende røgsignaler:

> [...]
>må sidde i en bil når man har drukket. De fleste biler har 3 andre
>siddepladser end førepladsen. Og så må nøglen naturligvis ikke side i

Ja, er der ikke noget om at ved at sætte bag rattet, har man i lovens
forstand (haft) intentioner om at føre køretøjet, og allerede dér
risikerer man at spætten hakker.

--
Hr. Jensen.
Hvad skulle jeg dog i Himlen efter, når jeg dør?

Fra : Tyfon

Dato : 01-10-06 05:31

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal man tro religiøse fanatikere, så er der jo
> fyldt med muslimske selvmordsbombere og Jehovas Vidner...

Har haft en lille snak med landbetjenten om det og han sagde følgende:
Hvis nøglen lå inde i bilen hanskerum eller ej og man sover i bilen KAN
fælden klappe ikke at den gør men den kan.
Hvis nøglen bliver opbevaret andetsteds fx. i baren hvor man drak ja så kan
de intet gøre.
Hvis man sidder på føresædet kan fælden altid klappe uanset hvor nøglen er

Erik

Fra : Hr. Jensen

Dato : 01-10-06 10:51

Den Sun, 1 Oct 2006 06:31:06 +0200 sendte "Tyfon" <no@spam.dk>
følgende røgsignaler:

> [...]
>de intet gøre.
>Hvis man sidder på føresædet kan fælden altid klappe uanset hvor nøglen er

Jeg ved ikke om det er en vandrehistorie, men jeg erindrer at have
hørt om én der i en kæmpe brandert havde sat sig ind på bagsædet i
venstre side.
Og der sad han og lavede motorlyde mens han betjente det fiktive rat,
gearstang og pedaler.

En patrulje kom tilfældigt forbi, og han blev vist sigtet for (forsøg
på) promillekørsel.

Fra : Tyfon

Dato : 01-10-06 12:48

> [...]
> Skal man tro religiøse fanatikere, så er der jo
> fyldt med muslimske selvmordsbombere og Jehovas Vidner...

Så har nøglen jo nok være i bilen ... Husk at er nøglen der kan fælden
klappe uanset hvor du sidder

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-06 10:56

"Tyfon" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan de intet gøre.
> Hvis man sidder på føresædet kan fælden altid klappe uanset hvor nøglen er

Godt at "man" ikke tænker på samme måde når man ellers kører bil. Tænk at
modtage en fartbøde fordi man KAN køre for hurtigt uden at have gjort det
)

--
Tom

Fra : Hr. Jensen

Dato : 01-10-06 11:44

Den Sun, 1 Oct 2006 11:55:39 +0200 sendte "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> følgende røgsignaler:

>Godt at "man" ikke tænker på samme måde når man ellers kører bil. Tænk at
>modtage en fartbøde fordi man KAN køre for hurtigt uden at have gjort det
>)

Jeg læste engang et interview med en højtstående
politi-et-eller-andet, og han sadge at alle mennesker bliver anset som
potentielt kriminelle, da alle på et eller andet tidspunkt overtræder
en eller anden lov.
Nogle er bare så uheldige at politiet opdager det.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-10-06 18:21

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev
> Godt at "man" ikke tænker på samme måde når man ellers kører bil. Tænk at
> modtage en fartbøde fordi man KAN køre for hurtigt uden at have gjort det
> )

Og hvad så med den lille, hvis man kun bruger den til at tisse med?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Solid Ground

Dato : 02-10-06 11:15

> Og hvad så med den lille, hvis man kun bruger den til at tisse med?
> --

så gå til en psykolog, eller prostitueret.

VH KHS

Fra : Martin Bak

Dato : 04-10-06 14:36

> [...]
> kan de intet gøre.
> Hvis man sidder på føresædet kan fælden altid klappe uanset hvor nøglen er

Noget helt andet er, at branderten sjældent er forsvundet når man vågner. Og
slet ikke hvis man forsøger at sove et ubekvemt og måske koldt sted. Man vil
nemlig i det tilfælde vågne tidligere end hvis man sov i komfortabel seng.
Risiskoen for at man rent faktisk kommer til at køre promillekørsel hvis man
begiver sig afsted i bilen når man vågner er derfor overhængende.
Det ved den natlige patrulje der har observeret en sovende på bagsædet
naturligvis og de vil nok holde et ekstra øje med, hvornår bilen begiver sig
ud i trafikken igen.

Martin

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-10-06 22:49

Kontakt landbetjenten igen og spørg ham om, hvor længe siden det er han har
lavet politiarbejde på gaden.
Man kan kun straffes for noget som er ulovligt, og det er ikke ulovligt at
sidde bag rattet i en brandert, når man iøvrigt slet ikke har gjort noget,
som tyder på, at man har tænkt sig at føre bilen.
§ 53. For spirituskørsel straffes den, som fører eller forsøger at føre et
motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant omfang, at
alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter kørslen overstiger 0,50
promille.

Stk. 2. For spirituskørsel straffes endvidere den, som fører eller forsøger
at føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant
omfang, at den pågældende ikke kan føre køretøjet på betryggende måde.

Man skal føre eller forsøge at føre køretøjet, og fordi man sidder bag
rattet er det ikke opfyldt.

Det siger den lokale anklager også.

Jeg kan huske en sag for ca. 25 år siden i Roskilde, hvor en person blev
anholdt for forsøg på spirituskørsel.

Pgl. var meget fuld og havde sat sig ind i bilen og startet den. Det fremgik
af forklaringerne, at politifolkene ikke havde set bilen rulle/køre. De greb
ind, fordi de var sikre på, at han ville køre. Han påstod, at han startede
bilen fordi det var koldt, så han ville ikke kunne sove i den kulde.

Han blev frikendt. Det kan jeg selvfølgelig ikke bevise, da det er så mange
år siden, og jeg kan ikke huske nærmere end, at det vist var i en af
lokalsprøjterne og ovenstående var beskrevet i en artikel.

Men i dommens præmisser var det bl.a. nævnt, at man ved at sætte sig bag
rattet ikke har bevist et forsæt til at ville føre bilen.

Kurt