Justits-Lene har været i praktik. ;-)
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-09-06 13:58

Så véd hun da i hvert fald hvad det drejer sig om, når hun skal
lovgive.

http://ekstrabladet.dk/112/article229057.ece

Gud véd om det ændrer noget som helst. Sikkert ikke.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-06 14:04

On Sat, 30 Sep 2006 14:58:24 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Så véd hun da i hvert fald hvad det drejer sig om, når hun skal
>lovgive.
>
>http://ekstrabladet.dk/112/article229057.ece
>
>Gud véd om det ændrer noget som helst. Sikkert ikke.

Gad nu vide, om anklagemyndigheder har nosser nok til at gå efter den
betingede frakendelse, som vel er nærliggende, når man pander en
ligeudgående knallert mens man selv svinger til højre. Det ender sq
nok med en bøde på 500 eller 1000 kr.
Be careful out there - det kan ske for os alle, må være læren.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : C. Caspersen

Dato : 01-10-06 14:52

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> Gad nu vide, om anklagemyndigheder har nosser nok til at gå efter den
> betingede frakendelse, som vel er nærliggende, når man pander en
> ligeudgående knallert mens man selv svinger til højre. Det ender sq

Du kan være rolig. Der er ganske faste procedurer ved vigepligtsuheld.

Drop alle konspirationsteorierne.

/Caspersen

Fra : BJ

Dato : 30-09-06 14:07

KLIP

> Gud véd om det ændrer noget som helst. Sikkert ikke.

Naturligvis gør det da....

Hun køber straks den nye Volvo S80 med BLIS.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-09-06 14:11

On Sat, 30 Sep 2006 15:06:51 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Naturligvis gør det da....
>
>Hun køber straks den nye Volvo S80 med BLIS.

>--

Det kan da ikke afvises.

Jeg vidste at høns fås med BLIS, men at det også gjaldt biler, det
vidste jeg ikke.

Havde det nu været Ritt Bjerregaard, så havde hun sendt
ministerchaufføren.

Lene får et par point i min bog.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 30-09-06 14:16

KLIP

> Havde det nu været Ritt Bjerregaard, så havde hun sendt
> ministerchaufføren.

..... og fyldt ministerpotten op med BUPL-folk, så det lille pus ikke skulle
kede sig på hjemturen..)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-09-06 14:26

Folmer Rasmussen wrote:
> Så véd hun da i hvert fald hvad det drejer sig om, når hun skal
> lovgive.
>
> http://ekstrabladet.dk/112/article229057.ece
>
> Gud véd om det ændrer noget som helst. Sikkert ikke.

Min første tanke, da jeg så det i nyhederne tidligere i dag, var om hun nu
har bedre forståelse for de LASTVOGNSCHAUFØRER som kan overse en cykelist,
når hun kan det i sin bil...

Fra : alexbo

Dato : 30-09-06 15:18

"Morten Fruergaard" skrev

> Min første tanke, da jeg så det i nyhederne tidligere i dag, var om hun nu
> har bedre forståelse for de LASTVOGNSCHAUFØRER som kan overse en cykelist,
> når hun kan det i sin bil...

Jamen mangler de forståelse,
der er da ingen der har fået hårdere straf end en bøde.
Er der nogen der har kendskab til en lastbilchaufør der har fået
frihedsstraf, og/eller ubetinget frakendelse for et højresvingsdrab.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-06 15:39

> [...]
> Er der nogen der har kendskab til en lastbilchaufør der har fået
> frihedsstraf, og/eller ubetinget frakendelse for et højresvingsdrab.

Som udgangspunkt bliver de altid sigtet for uagsom manddrab hvis cyklisten
dør. Det er så op til anklagemyndigheden at bevise at chauføren måske sov
eller ikke havde justeret sine spejle korrekt......

--
Tom

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-09-06 15:50

On Sat, 30 Sep 2006 16:38:30 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>dør. Det er så op til anklagemyndigheden at bevise at chauføren måske sov
>eller ikke havde justeret sine spejle korrekt......

Fordi der kun er de to muligheder, eller.....??

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-06 16:12

> Fordi der kun er de to muligheder, eller.....??

prikkerne "...." står for alle de andre ting som også kunne være årsagen

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-09-06 14:27

Folmer Rasmussen wrote:
> Så véd hun da i hvert fald hvad det drejer sig om, når hun skal
> lovgive.
>
> http://ekstrabladet.dk/112/article229057.ece
>
> Gud véd om det ændrer noget som helst. Sikkert ikke.

Og mon biler nu skal have et ekstra sidespejl..

Fra : BJ

Dato : 30-09-06 14:30

meddelelse news:451e709c$0$75042$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Og mon biler nu skal have et ekstra sidespejl..

Har de da ikke det standard..?

Mit er da 2-delt som dækker hver sit felt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leonard

Dato : 30-09-06 14:56

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

>Mit er da 2-delt som dækker hver sit felt.

I højre side?
- jeg har kun set den slags i venstre side på biler under 3.500 kg.

--
Leonard

Fra : BJ

Dato : 30-09-06 15:04

"Leonard" <usenet@leonard.dk.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> I højre side?

Du fik mig ud og kigge efter.

Sådan noget billig lort. Det er kun i venstre side.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 30-09-06 20:43

BJ wrote:

> Du fik mig ud og kigge efter.
>
> Sådan noget billig lort. Det er kun i venstre side.

Aha, dvs. at du ikke bruger spejlet i højreside?

Henning

Fra : BJ

Dato : 30-09-06 22:33

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Aha, dvs. at du ikke bruger spejlet i højreside?

Hvordan kommer du på den tanke..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-10-06 10:31

BJ wrote:

> Hvordan kommer du på den tanke..?

At du måtte ud til bilen og konstatere at spejlene ikke er
ens

mvh
Henning

Fra : BJ

Dato : 01-10-06 11:16

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev i en meddelelse

KLIP

> At du måtte ud til bilen og konstatere at spejlene ikke er
> ens

O.k. Jeg bruger dem jo bare..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Andersen

Dato : 01-10-06 10:13

Henning Præstegaard wrote:

> Aha, dvs. at du ikke bruger spejlet i højreside?
>
> Henning
Det er ikke lovpligtigt med spejl i højre side

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-09-06 15:01

> Så véd hun da i hvert fald hvad det drejer sig om, når hun skal
> lovgive.
>
> http://ekstrabladet.dk/112/article229057.ece
>
> Gud véd om det ændrer noget som helst. Sikkert ikke.

Jo da, er der ikke mangel på truckere?, med det talent er hun et oplagt emne
til en kollega ;)).

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-09-06 15:15

On Sat, 30 Sep 2006 16:00:56 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>Jo da, er der ikke mangel på truckere?, med det talent er hun et oplagt emne
>til en kollega ;)).

>--

Familien driver selv en mellemsvær vognmandsforretning, i forbindelse
med fiskeeksport-forretningen.

Hun kan starte dér som afløser.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-09-06 17:00

> Familien driver selv en mellemsvær vognmandsforretning, i forbindelse
> med fiskeeksport-forretningen.

Sé det vidste jeg ikke. Så var det jo ikke engang morsomt :(.

> Hun kan starte dér som afløser.

Bingo, tvivler dog på det bliver som afløser.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 01-10-06 14:43

> Familien driver selv en mellemsvær vognmandsforretning, i forbindelse
> med fiskeeksport-forretningen.

Folmer dog, - intet er mere forkert. Lene's far hedder Ole Peter Espersen.
Har gennem en årrække været indehaver af Danmarks største Fiskeskiv' Stella
Polaris (så vidt jeg husker, bygget og afleveret i 1978), skibet fiskede det
meste af tiden på købte fiskelicenser rundt i verden bl.a. ved New
Foundland, da der ikke er fiskelicenser nok til at skibet kan forrentes
alene ved fiskeri i danske farvande.

Ole Peter Espersen er i dag trådt ud af rederiet, og har ikke i dag nogen
tilknytning til dette.

Han har haft et (fiske)skib opkaldt efter Lene.

Ved derudover godt hvad du tænker på, men vejtransport har Ole aldrig
beskæfiget sig med ;-(((

--
MVH Hans

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 01-10-06 15:45

On Sun, 1 Oct 2006 15:43:22 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Han har haft et (fiske)skib opkaldt efter Lene.
>
>Ved derudover godt hvad du tænker på, men vejtransport har Ole aldrig

Jeg er meget overbevist om, at der i Hirtshals er, eller har været et
vognmandsfirma der hed Espersen, med så hut jeg visker 2 bogstaver
foran.

Det kan være lukket, da jeg ikke har været på egnen i rigtigt mange
år.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 01-10-06 16:12

> Jeg er meget overbevist om, at der i Hirtshals er, eller har været et
> vognmandsfirma der hed Espersen, med så hut jeg visker 2 bogstaver
> foran.

Så langt har du da fuldstændig ret Folmer, men den del af Espersen dynastiet
er derfra Lene har rod, og det er/var ikke vognmandsforretning men derimod
fiskeexport man der arbejder/arbejdede.

> Det kan være lukket, da jeg ikke har været på egnen i rigtigt mange
> år.

Hmm - som du kan se ovenfor er jeg heller ikke sikker med hensyn til deres
fortsatte eksistens som fiskeexportør, men rigtigt, - der er/har været
lastbiler med "Espersen" malet på siden, tror faktisk jeg fornylig har set
en på fiskerihavnen i Århus, måske de stadig er.

--
MVH Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-10-06 12:52

Hans L. Jørgensen skrev:
> Så langt har du da fuldstændig ret Folmer, men den del af Espersen dynastiet
> er derfra Lene har rod, og det er/var ikke vognmandsforretning men derimod
> fiskeexport man der arbejder/arbejdede.

Skagerak Fiskeeksport har 10 vognmandstilladelser med tilhørende
fællesskabstilladelse (eksportkørsel).

Det er samme familiefirma som ejer 3 fiskeskibe (fiskekutter vil være
misvisende for skibe i den størrelse.) og en stor del af aktiviteterne
på havnen i Hirtshals.

> [...]
> lastbiler med "Espersen" malet på siden, tror faktisk jeg fornylig har set
> en på fiskerihavnen i Århus, måske de stadig er.

Der er to vognmandsvirksomheder der hedder noget med "Espersen". Den ene
holder til i Skive, den anden i Varde.

--
MVH Finn
Mon det er utidig indblanden at forvente at muslimske ledere burde have

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-10-06 16:13

> Der er to vognmandsvirksomheder der hedder noget med "Espersen". Den ene
> holder til i Skive, den anden i Varde.

Jo men fordi der står Espersen på bilerne er det jo ikke sikkert det er fra
den gren af familien, så vidt jeg erindrer er Iver Espersen bror til Lene's
far Svend.

Fik i øvrigt oplyst sidste weekend at Lene's far Svend har overdraget/solgt
sine aktiviteter i rederiet til Iver Espersen..

--
MVH Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-10-06 20:56

Hans L. Jørgensen skrev:
> [...]
> Fik i øvrigt oplyst sidste weekend at Lene's far Svend har overdraget/solgt
> sine aktiviteter i rederiet til Iver Espersen..

Nu hedder justitsminister Lene Espersens far Ole Peter Espersen.

Men ellers er det rigtig at han har afhændet sin del af
fiskerivirksomheden til Iver Espersen.

Men hvor stor interesse han (og dermed indirekte ministeren) stadig har
i "Espersen Foundation", som nok skal vise sig at være den reelle ejer
af "Skagerak Group", kan jeg ikke lige finde ud af.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-10-06 12:26

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> foran.
> Det kan være lukket, da jeg ikke har været på egnen i rigtigt mange

Der er en "Iver Espersen" der har interesser (direktør) i "Skagerak
Fiskeeksport". Samme firma har en hel del aktiviteter med egne biler,
der er mærket "Skagerak" og rederiets logo. De sidder i øvrigt på en

Fra : Gamle

Dato : 30-09-06 18:23

> Så véd hun da i hvert fald hvad det drejer sig om, når hun skal
> lovgive.
>
> http://ekstrabladet.dk/112/article229057.ece
>
> Gud véd om det ændrer noget som helst. Sikkert ikke.

Det gør det nok. Iflg tekstTV risikerer hun at få et klip eller måske en
betinget frakendelse af kørekortet. Det kan også være hun slipper med en
bøde. Det afgørende spørgsmål er, hvorvidt hun har overholdt sin vigepligt
eller ej.
Hva'ba.
Hvis det bliver besluttet at hun har overholdt sin vigepligt, må de (hun) da
lægge skylden på knallertkøreren? Og hvordan kan man både overholde
højrevigepligten og samtidig køre en ligeudkørende ned
Det må jo så gælde alle der laver det nummer.
Lene E udtaler at hun har kigget sig over skulderen, men ikke set
knallertkøreren, da der var en blind vinkel. Hva' siger I så?
Jeg fatter ikke en brik.

Mvh.
Torben

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-09-06 18:28

Gamle skrev:
> [...]
> Lene E udtaler at hun har kigget sig over skulderen, men ikke set
> knallertkøreren, da der var en blind vinkel. Hva' siger I så?

Det er da ellers ganske elementært. Politik.

Fra : C. Caspersen

Dato : 01-10-06 14:50

> Det er da ellers ganske elementært. Politik.

Ævl. Journalistik.

/Caspersen

Fra : alexbo

Dato : 30-09-06 18:44

"Gamle" skrev

> Hva' siger I så?

Jeg siger at du ikke skal tage alt hvad du læser i medierne for den skære
sandhed.

Selvfølgelig har hun ikke overholdt sin vigepligt, men hun kan have gjort et
forsøg.
Der er forskel på om man bare kører rundt om hjørnet
eller om man stopper op, ser sig tilbage og så kører ind i en knallert man
har overset.

Det er et ganske banalt uheld, der sker hele tiden, nu er det så
justitsministeren, og uanset hvilken konsekvens det får, vil nogen sige at
hun enten er blevet straffet hårdere eller mildere fordi hun er minister.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-09-06 23:16

alexbo wrote:
> [...]

> justitsministeren, og uanset hvilken konsekvens det får, vil nogen
> sige at hun enten er blevet straffet hårdere eller mildere fordi hun

I kraft af at hun er justitsmedister ved hun nu nok hvad hun skal sige for
at undgå frakendelse. Og hun _har_ nok allerede sagt det rigtige ... "jeg så
mig for ..."

--
Per, Esbjerg

Fra : C. Caspersen

Dato : 01-10-06 14:55

> I kraft af at hun er justitsmedister ved hun nu nok hvad hun skal sige for
> at undgå frakendelse. Og hun _har_ nok allerede sagt det rigtige ... "jeg
> så mig for ..."

Ja, for det er jo utænkeligt at man ser sig for når man er minister.

/Caspersen

Fra : Hr. Jensen

Dato : 01-10-06 15:33

Den Sun, 1 Oct 2006 15:54:58 +0200 sendte "C. Caspersen"
<cmccas@fjerndettesol.dk> følgende røgsignaler:

>"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse

>Ja, for det er jo utænkeligt at man ser sig for når man er minister.

Ministre vender kun om for at se hvem, de kørte over.

--
Hr. Jensen.
Hvad skulle jeg dog i Himlen efter, når jeg dør?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-10-06 14:35

Hr. Jensen wrote:
> Den Sun, 1 Oct 2006 15:54:58 +0200 sendte "C. Caspersen"
> <cmccas@fjerndettesol.dk> følgende røgsignaler:

> Ministre vender kun om for at se hvem, de kørte over.

I det mindste kørte hun ikke for stærkt lige som "de" plejer .. :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-10-06 12:02

Per Henneberg Kristensen skrev:
> I kraft af at hun er justitsmedister ved hun nu nok hvad hun skal sige for
> at undgå frakendelse. Og hun _har_ nok allerede sagt det rigtige ... "jeg så
> mig for ..."

Den tror jeg ikke ville hjælpe en lastbilchauffør.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-10-06 12:10

Finn Guldmann was thinking very hard :

> Den tror jeg ikke ville hjælpe en lastbilchauffør.

Hvis chaufføren var justitsminister ville det nok ;)

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-10-06 19:49

Henrik Stidsen skrev:
> Hvis chaufføren var justitsminister ville det nok ;)

Kom nu ikke med gode ideer.

Fra : alexbo

Dato : 07-10-06 12:36

"Finn Guldmann" skrev

> Den tror jeg ikke ville hjælpe en lastbilchauffør.

Jamen har de brug for hjælp?
Synes du lastbilchauffører bliver bedømt strengere end andre?

Jeg kan ikke mindes nogen lastbilchauffør der har mistet kortet eller fået
frihedsstraf for et højresvingsdrab.
Den sidste sag var en chauffør der havde kørt i 20 timer, han fik en bøde på
7.500 kr

"TV2 Lorry
Chauffør dømt for højresvingsdrab
En 30-årig lastbilchauffør blev i dag dømt for uagtsomt manddrab ved Vestre
Landsret. Chaufføren var skyld i, at en kvindelig cyklist mistede livet i
Århus i august 2005. Han havde kørt i over 20 timer inden for et døgn, da
han
overså cyklisten i et højresving i krydset mellem Jyllands Allé og Marselis
Boulevard"

I Randers er det endnu billigere.
For et par mdr. siden blev en lastbilchauffør idømt 20 dagbøder, for at køre
en cyklist ihjel i et højresving.
Han blev dømt for ikke at have orienteret sig korrekt.
20 dagbøder @ 200 kr., det er billigt.

Efter min mening bliver disse sager bedømt meget mildt, netop fordi
myndighederne har forståelse for de vanskelige oversigtforhold chaufførerne
har ved højresving.
Hvis de skal bedømmes mildere, kan de jo lige så godt bare køre videre med
cyklen hængene bagefter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-10-06 17:43

alexbo laid this down on his screen :
> Han havde kørt i over 20 timer inden for et døgn

Er det ikke i sig selv grund til en ret stor bøde ? Og når man på den
måde overtræder hviletidsreglerne, er det så ikke en skærpende
omstændighed når man slår en anden ihjel med sit køretøj ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-10-06 21:12

Henrik Stidsen skrev:
> Er det ikke i sig selv grund til en ret stor bøde ? Og når man på den
> måde overtræder hviletidsreglerne, er det så ikke en skærpende
> omstændighed når man slår en anden ihjel med sit køretøj ?

Han havde overtrådt reglerne med mindst 100%. Ved 31% overtrædelse
medfører det en bøde (sammenlagt ca 10.000 kr) og en betinget
frakendelse af kørekort.

Jeg kan ikke finde noget om yderligere skærpelser overfor kørekortet ved
højere procenter. Blot at bøden ved 100% overskridelse vil stige til
10.000 til chaufføreren og 20.000 til vognmanden. Dertil kommer stadig
den betingede frakendelse af kørekort.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-10-06 20:49

alexbo skrev:
> Jamen har de brug for hjælp?
> Synes du lastbilchauffører bliver bedømt strengere end andre?

Ja, det gør vi. Alene af den grund at vi bliver pålagt nogle størrere
bøder end almindelige bilister, for de samme forseelser.

Derudover er vi belastet af at der findes en del i myndighedssystemet
der enten hader os eller er bange for os i trafikken, og derfor går
hårdere til værks en de ellers ville.

Mødte selv en af dem sidste weekend (ikke i forbindelse med min kørsel).
Og går stadig og undres over hvad han laver i tungtvognskontrollen med
den indstilling til lastbilchaufførere.

Jeg vil tro at han ville fortsætte en kontrol af en lastbil indtil han
havde fundet et eller andet at kunne skrive den for, uanset hvor lang
tid det så måtte tage. (Måske det er ham der er en vognmand der har
problemer med fordi hans særtransport var 2 cm (0,02 m på et vogntog på
op til 20 m = 1 promille) længere end tilladt i forhold til den
tilladelse han kørte under. Bødekrav: 8.000 kr)

Retssystemet behandler os ikke meget pænere. Har kendskab til sager hvor
en erhvervschauffør er dømt for ting som ikke er fysisk muligt (bl.a. at
accelerere en Volvo 740 fra 0 til 160 km/t på 520 m.). Men en betjent
sagde at tingene var sådan og sådan, og det blev chaufføreren dømt efter.

Mon det var fordi han var tysker?

Fra : Hr. Jensen

Dato : 01-10-06 02:18

Den Sat, 30 Sep 2006 19:44:03 +0200 sendte "alexbo" <alexbo@email.dk>
følgende røgsignaler:

>Selvfølgelig har hun ikke overholdt sin vigepligt, men hun kan have gjort et
>forsøg.

Nå, så bare man gør et forsøg, er der ingen ko på mosen.

>Der er forskel på om man bare kører rundt om hjørnet
>eller om man stopper op, ser sig tilbage og så kører ind i en knallert man
>har overset.

Og hvordan overser man lovligt en kørende knallert i en personbil?
Der er jo en grund til at man har sidespejle også.
Men de var vel indstillet forkert.

>Det er et ganske banalt uheld, der sker hele tiden...

Nå, jamen så er det jo helt i orden.

Fra : alexbo

Dato : 01-10-06 08:07

"Hr. Jensen" skrev

> Og hvordan overser man lovligt en kørende knallert i en personbil?

En kørende knallert i en personbil, den vil være svær at overse.
Det sete og læste afhænger af øjnene.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Dalgaard