ET / indpresningsdybde
Fra : Ukendt

Dato : 29-09-06 16:27

Jeg er ved at lede efter vinterhjul (dæk+fælg), og i den forbindelse er jeg
stødt på nogle forskellige ET-tal på de stålfælge, som de forskellige
forhandlere sælger. Alt fra ET 31, 35 til 37.

Hvis fælgen ellers er lavet til min specifikke bilmodel, er det så kun
fælgens udformning der afgør ET?
Altså kommer de nævnte fælge (selvom de har forskellig ET-tal) til at sidde
ens på bilen, når de bliver monteret?

PS: Jeg mener at bilens originale stålfælge har ET 31, men har fundet nogle
interessante dæk/fælge med ET35 som skulle passe på min bil (fremkommer ved
at indtaste bilmærke, model og årgang).

MVH Peter

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-09-06 16:33

Peter skrev:

> Jeg mener at bilens originale stålfælge har ET 31, men har fundet
> nogle interessante dæk/fælge med ET35 som skulle passe på min bil
> (fremkommer ved at indtaste bilmærke, model og årgang).

På "Biltorvet"

http://www.biltorvet.dk/minbil/minbil.asp

kan du se hvad passer.

Større ET giver hjul der sidder længere inde = grimt - derudover kører
bilen ikke nødvendigvis bedre af dén grund og hjulene *kan* gå på indersiden
af karossen, McPerson'en m.m.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-06 17:59

Peter wrote:
> PS: Jeg mener at bilens originale stålfælge har ET 31, men har fundet
> nogle interessante dæk/fælge med ET35 som skulle passe på min bil
> (fremkommer ved at indtaste bilmærke, model og årgang).

Sorry, de har ET37 som original. Men jeg har lige kigget i papirerne til
bilen, og der står at til 205/55 R16 kan bruges 7Jx16 H2 ET37 eller ET31.
Lidt underligt synes jeg.

/Peter

Fra : Ulrik Friis

Dato : 29-09-06 21:04

"Peter" <-> wrote in message

> Sorry, de har ET37 som original. Men jeg har lige kigget i papirerne til
> bilen, og der står at til 205/55 R16 kan bruges 7Jx16 H2 ET37 eller ET31.
> Lidt underligt synes jeg.

ET (einprestiefe) eller offset eller indpresningsdybde på fælgen afgør din
bils sporvidde. ET målet tages fra fælgens midte og til opspændingsflangen.
Midten af fælgen ligger normalt længere ind mod bilen end
opspændingsflangen. Dvs. hvis du vælger en fælg med en større
indpresningsdybde, rykker fælgens midte ind mod bilen og gør bilens
sporvidde smallere. Og omvendt. Man må ændre +/- 20 mm ialt. Og hjulet må
ikke røre bilen.

Det er egentlig ikke så underligt, at når din bil har en standard ET på 37,
at det så er OK at sætte fælge med en ET på 31 på. Du får en
sporviddeforøgelse på 12 mm, hvilket er OK. ET 35 er også OK. Hvis fælg og
dæk er lidt bredere end standardudgaven skal fælgen antageligt rykke lidt
udaf, så der bliver plads i skærmen til de bredere hjul.

mvh
Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-06 23:13

Ulrik Friis wrote:
> [...]
> fælg og dæk er lidt bredere end standardudgaven skal fælgen
> antageligt rykke lidt udaf, så der bliver plads i skærmen til de

Jeg siger mange tak for dit svar!

/Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-09-06 05:55

Ulrik Friis wrote:
> [...]
> større indpresningsdybde, rykker fælgens midte ind mod bilen og gør
> bilens sporvidde smallere. Og omvendt. Man må ændre +/- 20 mm ialt.

Ikke helt korrekt.
Man må ændre i forhold til bilmodellens højeste ET.
Så hvis der findes en udgave med ET 45 og en udgave med ET 35, så må man
ikke sætte en fælg på med ET34 - selvom det kun er 1 mm i forskel.
Hvis der er TÜV på, så må man gerne - så skal bilen synes og dækket skal
dækkes af skærmen.

Fra : John Sahl

Dato : 30-09-06 07:08

Morten Fruergaard wrote:
> [...]
> man ikke sætte en fælg på med ET34 - selvom det kun er 1 mm i forskel.
> Hvis der er TÜV på, så må man gerne - så skal bilen synes og dækket

Dejligt at se en "dækmand" som rent faktisk har fattet det

--
John Sahl

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-09-06 07:26

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-09-06 08:43

John Sahl wrote:

> Dejligt at se en "dækmand"

Michelinmanden ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-09-06 08:53

Per Beer Hansen skriver:

> Michelinmanden ?

Nej - Tvært imod. Morten er sku ikke rund....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-09-06 10:04

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Nej - Tvært imod. Morten er sku ikke rund....

Niks. Jeg er firkantet...

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-10-06 07:46

Morten Fruergaard wrote:

> Niks. Jeg er firkantet...

str. 4*4 ?

Don't be square ..

--
vh
Torben

Fra : Ulrik Friis

Dato : 30-09-06 16:11

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> [...]
> ikke sætte en fælg på med ET34 - selvom det kun er 1 mm i forskel.
> Hvis der er TÜV på, så må man gerne - så skal bilen synes og dækket skal

Javelså - kan du nævne nogle modeller der har det sådan?

mvh
Ulrik

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-09-06 17:11

Ulrik Friis wrote:

> Javelså - kan du nævne nogle modeller der har det sådan?

Ja - flere...

Men det er sådan set sagens fuldstændig ligegyldigt!
Det ændre ikke på lovgivningen...
----------
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap08.pdf
Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den

mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på

typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af
køretøjsfabrikanten

oplyste mindste sporvidde).

En Mitsubishi L200 kan være født på:
7x15", ET 10
6x16", ET33.

Så i det øverst tilfælde er det ikke lovligt at sætte en fælg på med ET 9,
da det er over 10 mm mere end højest ET.
Dette kan dog løses med en TÜV...