Syv tiendedele af et sekund...
Fra : Aragorn Elessar

Dato : 29-09-06 11:51

Det tager 7/10 af et sekund, inden du er død ved et frontalt sammenstød ved
90 km/t uden sikkerhedssele.
Her kan du læse en detaljeret beretning om de sidste 7/10 af dit liv ved 90
km/t uden sikkerhedssele.

1/10 sekund
Du er stadig uskadt, men din bil begynder at blive smadret.
Det begynder længst fremme ved kofangeren, som bøjes eller går itu.
Den nypudsede krom løsner sig, og ligeledes kølergrillen.

2/10 sekund
Mærkelige ting begynder at ske. Den forreste del af vognen presses ned,
mens de roterende baghjul løfter sig fra jorden.
Motorhjelmen slås løs fra hængslerne og slynges ind i den laminerede
forrude.
De forreste dørstolper begyder at blive presset ud af facon, samtidig med at
de presses bagud og blokerer dørene.
Du fortsætter selv fremad med samme hastighed som før sammenstødet, men du
bliver snart bremset af rattet. Det bliver en ubehagelig opbremsning, for du
vejer nu 4500 kg på grund af hastigheden. Samtidig banker dine udstrakte ben
ind i væggen mellem motorrummet og førerkabinen. Du når ikke at opfatte det,
men på det tidspunkt ryger knæskallerne med et hårdt smæld.

3/10 sekund
Du er lettet helt fra dit bekvemme førersæde. Dine ødelagte knæ smadres mod
instrumentbrættet, dit hoved rammer solskærmen, og brystkassen rammer snart
efter ratkronen. Dine fingre griber krampagtigt om rattet, som giver sig
under den voldsomme påvirkning, for du er stadig på vej fremad, og du vejer
stadig 4500 kg på grund af fremdriften.

4/10 sekund
60 centimeter af din bil er smadret, mens resten endnu er på vej fremad med
næsten 75 km/t.
Selv styrter du forover med rundt regnet 80 km/t. Det går så stærkt at du
ikke når at opfatte hvorledes den tunge motor hamres bagud i karosseriet.

5/10 sekund
Den søndervredede ratkrone trænger ind i dit bryst. Hvasse stålkløer river
hul i lungerne og punkterer dine årer. Lungerne fyldes med blod, mens dine
hænder griber i dødskrampe om rattet, som nu er presset ned i vertikal
stilling. Kroppen begynder at reagere på det voldsomme angreb gennem
brystkassen. Du er ved at dø indefra.

6/10 sekund
Skoene rives af dine fødder. Karosseriet presses sammen og begynder at bøje
på midten. Sideruderne eksploderer i en sky af glassplinter. Dit hoved
smadres mod den laminerede forrude, glasset flår blodige sår i ansigtet og
på halsen, og blodet begynder at sprøjte. Bagenden af bilen slår i jorden
med voldsom kraft.

7/10 sekund
Hele din flotte bil er deformeret.
Indmaden løsnes, dørene kastes ud og bagagen ryger ud. I den sidste
voldsomme bevægelse, inden bilen falder til ro, slynges stolene fremad. Dit
sæde presser dig mod den ødelagte ratstamme som du er spiddet på, og
stålkløerne river endnu mere op i dit indre. Blodet sprøjter ud af din mund,
og hjertet stopper. Det orker ikke at modarbejde den voldsomme påvirkning.
Du er nu død.

Total tid: 7/10 sekund
Du er død på syv tiendedele af et skund. (7/10), fordi du er for dum til at
bruge din sikkerhedssele. Ganske vist når du knapt at føle noget som helst
under dødskampen, men er det sådan du ønsker at dø? Det var dette flygtige
sekund af dit liv, jeg ønskede at du skulle lære at kende. Om hvad der sker.
Hvordan det sker. Om hvor lynhurtigt du massakreres, radbrækkes til døde,
spiddet på en ratstamme som et insekt på en nål.
Jeg ønsker at du skal vide dette, således at du ikke går glip af noget.
Og du? Læs gerne teksten nogle gange. Lær dig dette sekund udenad. Det kan
være et liv værd.
Dit liv.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : BJ

Dato : 29-09-06 12:13

"Aragorn Elessar" <AragornDK@Gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Og du? Læs gerne teksten nogle gange. Lær dig dette sekund udenad. Det kan

Uanset hvad, hvor er airbags henne og er bilen ellers fra dette århundrede
eller de seneste 20 år..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leonard

Dato : 29-09-06 12:27

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

>Uanset hvad, hvor er airbags henne og er bilen ellers fra dette århundrede
>eller de seneste 20 år..?

Airbags er intet værd uden sikkerhedssele.
Nye biler krølles mere end gamle biler.

--
Leonard

Fra : BJ

Dato : 29-09-06 12:27

"Leonard" <usenet@leonard.dk.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Airbags er intet værd uden sikkerhedssele.

O.k.

> Nye biler krølles mere end gamle biler.

Sikkert, men de gør det med omtanke.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 29-09-06 22:24

"Leonard" <usenet@leonard.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Nye biler krølles mere end gamle biler.

Ja, indtil "sikkerhedsburet", derfra er deformationen mindre end tidligere.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : alexbo

Dato : 30-09-06 10:49

"Leonard" skrev

> Airbags er intet værd uden sikkerhedssele.
> Nye biler krølles mere end gamle biler.

Jamen det er ikke nogen ny bil,
den har en nypudset forkromet kofanger, sådan en har jeg ikke set i 30 år.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-10-06 09:08

Tom (snabela) skrev:

> Jeg ved det og siger det bare fordi der sikkert er en del som ikke gider
> svare på dine ellers gode indlæg, netop fordi man selv skal indsætte ">"
> tegnene

Det kan vi jo ikke have - jeg har skrevet til Google og spurgt om det
kan lade sig gøre at få ændret på det.

> Jeg ved ikke hvordan de er lavet, men ser det ud fra en rationel betragtning
> at airbaggen skal være blæst ud inden manden/kvinden rammer den. Jeg har
> ikke tal for us-posens hastighed, men eu-posen ligger mellem 240 (fører) og
> 340 Km/t(passager). Sideairbag skal vist nok være endnu hurtigere fordi
> afstanden er mindre, så et entydig svar kan man nok ikke finde

Laver bilproducenterne selv deres airbags eller er det en
underleverandør der producerer ? kunne jo være interessant at
kontakte sådan en og få noget info om hvordan de egentlig virker.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-10-06 09:26

Henrik Stidsen skriver:

> Laver bilproducenterne selv deres airbags eller er det en
> underleverandør der producerer ?

Underleverandører svjv, men specifikke til de enkelte biler.

> kunne jo være interessant at
> kontakte sådan en og få noget info om hvordan de egentlig virker.

En airbag ?

Den puster sig op vha en sprængladning og falder sammen igen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-06 16:14

> Henrik Stidsen skriver:

> Underleverandører svjv, men specifikke til de enkelte biler.

> En airbag ?
>
> Den puster sig op vha en sprængladning og falder sammen igen.

En forudsætning for at en airbag overhovedet kan slå nogen som helst er jo
at hovedet er inde i den zone en airbag bruger i fyldt tilstand. Jeg tvivler
på at et menneskehovede når ind i denne zone i løbet af den korte tid. Så
skal man til at studere crashvideoer i slow for at se det.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 29-09-06 12:26

http://www.youtube.com/watch?v=FP7zMxu-Yzo&search=volvo

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 30-09-06 20:16

BJ wrote:
> "Aragorn Elessar" <AragornDK@Gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

Hvis du alligevel 'KLIP'er, kunne du så ikke være lidt mere grundig :)

Mvh.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-09-06 12:57

Leonard skrev:

> Airbags er intet værd uden sikkerhedssele.

Formentlig er de ved lave hastigheder, 20-30km/t. Men jeg kan godt tage
fejl.

/Martin

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-09-06 13:04

Leonard skrev:

> Airbags er intet værd uden sikkerhedssele.

Hvis der havde været en airbag kan du tilføje at airbaggen udløses
med svjh ca. 1500km/t i modsat retning. Da airbaggen rammer din krop -
der kommer fremad med ~80km/t - er slaget så hårdt at dine
hjertepulsårer sprænges og alt dit blod pumpes ud af systemet på ca.
3 hjerteslag og dit lig bliver meget meget blegt. Det var sådan jeg
fik det forklaret af en falckredder og en politimand - politimanden
havde selv været ude ved en ulykke hvor lige præcis det var sket.
Mand og kone er på tur, de kører frontalt sammen med en modkørende.
Manden havde sele på, han slipper med brækkede håndled (pga. han
holdt fast i rattet sagde de) - konen derimod, ingen sele, rammes af
airbaggen og dør på stedet, fuldstændig hvid i hovedet da de kommer
frem til hende.

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 29-09-06 15:36

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Leonard skrev:

> Airbags er intet værd uden sikkerhedssele.

Hvis der havde været en airbag kan du tilføje at airbaggen udløses
med svjh ca. 1500km/t i modsat retning.

Nu kender jeg ikke helt præcist data. Men den blæses vel op på få ms (ca
15-20ms), hastigheden er vel ligegyldig da den er blæst op inden hovedet
rammer den og faktisk er den flad igen efter 0,3 sek.

<Da airbaggen rammer din krop -
<der kommer fremad med ~80km/t - er slaget så hårdt at dine
<hjertepulsårer sprænges og alt dit blod pumpes ud af systemet på ca.
<3 hjerteslag og dit lig bliver meget meget blegt.

Det er nu ikke hjertets kranspulsårer, men hovedpulsåren (Aorta) der kan
blive revet af fra hjertet. Det sker også i situationer med sikkerhedssele.
Der er simpelthen for mange kræfter involveret i fbm. med kraftig acc./dec.
således at Aortaafrivningen kan ske. Det har ikke så meget at gøre med
direkte traumer mod kroppen. Men start/stop mekanismen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-09-06 13:11

Martin Sørensen skrev:

> Formentlig er de ved lave hastigheder, 20-30km/t. Men jeg kan godt tage
> fejl.

Hvis hastigheden er lav udløses en moderne airbag slet ikke. Iflg.
Wikipedia skal kroppen være mindst 25cm fra airbaggen for at undgå
skader - hvis du kan køre galt uden sikkerhedssele og stadig holde dig
25cm fra rattet så er der vist heller ikke behov for airbaggen ;)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 29-09-06 13:11

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> hjertepulsårer sprænges og alt dit blod pumpes ud af systemet på ca.
> 3 hjerteslag og dit lig bliver meget meget blegt.

Det lyder mærkeligt.

Hvis man bruger sele er det jo kun de 80 km/t du fjerner, de 1500 km/t
som du siger en airbag bevæger sig med ændres der jo ikke ved. skulle
1580 km/t være så meget farligere end 1500km/t ?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-09-06 18:20

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev
Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> hjertepulsårer sprænges og alt dit blod pumpes ud af systemet på ca.
> 3 hjerteslag og dit lig bliver meget meget blegt.

Det gør alle skrøner...
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-09-06 19:02

Preben Riis Sørensen submitted this idea :
> Det gør alle skrøner...

Jamen så er det jo godt du kan forklare hvorfor det *ikke* er korrekt -
jeg har oplysningen fra en falckredder og en politimand der selv havde
været ude ved en ulykke hvor lige præcis det var sket.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-09-06 22:07

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg har oplysningen fra en falckredder og en politimand der selv havde
> været ude ved en ulykke hvor lige præcis det var sket.

Det var især det med 3 hjerteslag, de kan jo ikke pumpe 4-5 liter blod. Og
farten 1500 km/t er sådanset irrelevant at nævne, idet der ingen masse
ligger bag, det er derimod interessant at vide hvad trykket var(om der var
tryk) på airbagen da hun ramte den. Beretningen er heller ingen
retsmedicinsk undersøgelse, det kan være hun har været en tur ovre i siden
eller oppe i taget, ved ulykken, det ingen vide. At hun var hvid i hovedet
siger vel heller ikke noget præcist om hvad dødsårsagen var.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leonard

Dato : 29-09-06 22:57

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>eller oppe i taget, ved ulykken, det ingen vide. At hun var hvid i hovedet
>siger vel heller ikke noget præcist om hvad dødsårsagen var.

Hvormange liter blod er der normalt i kroppen?
Når de store pulsårer omkring hjertet rykkes over, så er der seriøst
hul og blodet kommer bare ikke den rette vej.

Der er lavet flere forsøg med crashtestdukker, der viser at ved selv
en lav hastighed bliver kroppen kastet sålangt frem mod airbaggen at
den bliver kastet meget voldsomt tilbage når den udløses, når selen
ikke bruges.

Når et lig er helt blegt efter ganske kort tid, så er det tegn på at
der ikke er noget blod de rette steder i kroppen og at døden skyldes
indre blødninger.

--
Leonard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-10-06 11:24

Preben Riis Sørensen used his keyboard to write :

> Det var især det med 3 hjerteslag, de kan jo ikke pumpe 4-5 liter blod.

Det er sådan set også irelevant om det er 3 eller 5 hjerteslag er det
ikke ?

> Og
> farten 1500 km/t er sådanset irrelevant at nævne, idet der ingen masse
> ligger bag, det er derimod interessant at vide hvad trykket var(om der var
> tryk) på airbagen da hun ramte den.

Jamen så ignorer du bare hastigheden, det har jeg det fint med.

> [...]
> eller oppe i taget, ved ulykken, det ingen vide. At hun var hvid i hovedet
> siger vel heller ikke noget præcist om hvad dødsårsagen var.

Nu var det ikke fordi han stod ved en frisk ulykke og fortalte,
oplysningerne var delvist hvad han selv oplevede derude og hvad
reddere, læger mv. har bidraget med. Og som Leonard siger, når liget er
fuldstændig blegt når redderne kommer frem så er det med overvejende
sandsynlighed fordi blodet er rendt ud.

Fra : Leonard

Dato : 29-09-06 22:58

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:

>Det gør alle skrøner...

Det er ingen skrøne, det er skræmmende virkelighed.

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-06 10:29

> Det er ingen skrøne, det er skræmmende virkelighed.

Det er totalt overdrevet. Jeg VED det pga. erfaringerne netop fra sådan en
ulykke

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-10-06 11:25

Tom presented the following explanation :
> Det er totalt overdrevet. Jeg VED det pga. erfaringerne netop fra sådan en
> ulykke

Du er kørt frontalt ind i en anden bil med ~80km/t uden sikkerhedssele
og overlevet det ?

Fra : Brian

Dato : 01-10-06 11:38

Henrik Stidsen wrote:

> Du er kørt frontalt ind i en anden bil med ~80km/t uden sikkerhedssele
> og overlevet det ?

Du mener ikke at man kan overleve sådan en tur ?

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-10-06 11:52

Brian formulated on søndag :

> Du mener ikke at man kan overleve sådan en tur ?

Tom siger han har erfaring fra sådan en ulykke - det må betyde han har
prøvet det. Derfor spørger jeg.

Men ja, jeg finder det højst usandsynligt at overleve et
frontalsammenstød med 80km/t hvis man ikke har sikkerhedssele på. Det
kan godt være det er sket, jeg finder det bare højst usandsynligt.

Fra : Brian

Dato : 01-10-06 12:04

Henrik Stidsen wrote:

> Tom siger han har erfaring fra sådan en ulykke - det må betyde han har
> prøvet det. Derfor spørger jeg.

Jeg ved ikke om Tom referer til en tur igennem forruden, eller hele
"tidsfornemmelsen" under sådan et skrald.

Jeg har selv prøvet et frontalt sammenstød med 70km/t Vs. 110Km/t, og det
sidste jeg husker fra den, er en kvalm lugt fra airbag'en

> Men ja, jeg finder det højst usandsynligt at overleve et
> frontalsammenstød med 80km/t hvis man ikke har sikkerhedssele på. Det
> kan godt være det er sket, jeg finder det bare højst usandsynligt.

Det uheld jeg var impliceret i, kørte "modstanderen" og hans passager uden
sele - de tog den begge igennem forruden. Resultatet var en død, og den
anden (føreren) overlevede med mindre mén end jeg fik. Han har helt sikkert
været en heldig skiderik, men _så_ usandsynligt er det altså heller ikke.

Der er sikkert en tosset svensker, der har lidt statistikker over den slags
ulykker

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-10-06 13:09

Brian submitted this idea :
> [...]
> (føreren) overlevede med mindre mén end jeg fik. Han har helt sikkert været
> en heldig skiderik, men _så_ usandsynligt er det altså heller ikke.

Som jeg siger, det kan godt lade sig gøre - men jeg anser det ikke for
sandsynligt at det ender sådan når situationen opstår.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-10-06 08:22

Brian wrote:

> [...]
> og den anden (føreren) overlevede med mindre mén end jeg fik. Han har
> helt sikkert været en heldig skiderik, men _så_ usandsynligt er det

Hvilken bil var tungest?

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 02-10-06 15:17

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Hvilken bil var tungest?

Min var en Opel Vectra med en kampvægt omkring de 1200, den anden var en
Golf III, der vel i en slavemodel vejer 1050-1100 ?

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-06 13:45

> Tom presented the following explanation :
>
> Du er kørt frontalt ind i en anden bil med ~80km/t uden sikkerhedssele og
> overlevet det ?

næh, men min far overlevede da i ca. 1 timer efter

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-10-06 14:58

It happens that Tom formulated :

> næh, men min far overlevede da i ca. 1 timer efter

Og så mener du alligevel det er "totalt overdrevet" ?

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-06 16:54

> It happens that Tom formulated :

> Og så mener du alligevel det er "totalt overdrevet" ?

Ja, at man bliver slået død af en airbag eller og dør inden for 3
vejrtrækninger

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-10-06 16:55

Tom formulated on søndag :

> Ja, at man bliver slået død af en airbag eller og dør inden for 3
> vejrtrækninger

Så du mener den politimand og falckmand der fortalte det er fulde af
løgn ? det tror jeg de bliver kede af at høre.

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-06 16:59

> Tom formulated on søndag :

> Så du mener den politimand og falckmand der fortalte det er fulde af løgn
> ? det tror jeg de bliver kede af at høre.

Nu tror jeg ikke at hverken politiet eller falck for den sags skyld er SÅ
hurtigt fremme (3 vejrtrækninger)

Men bevares overdrivelse fremmer forståelsen

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-10-06 17:02

Tom explained :

> Nu tror jeg ikke at hverken politiet eller falck for den sags skyld er SÅ
> hurtigt fremme (3 vejrtrækninger)

Nej, men nu er det jo heller ikke kun dem der har set liget - der har
også været læger på sygehuset inde over.

> Men bevares overdrivelse fremmer forståelsen

Helt sikkert - men lad os så sige det er 5 eller 7 pumpeslag (og ikke
vejtrækninger som du siger), det er stadig kombinationen af airbag og
manglende sele der gør det fatalt.

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-06 17:21

> [...]
>
> Helt sikkert - men lad os så sige det er 5 eller 7 pumpeslag (og ikke
> vejtrækninger som du siger), det er stadig kombinationen af airbag og

Jeg holder mig nu til at det er selen alene. Som de fleste ved så har
amerikanske biler en større airbag end her i eu fordi amerikanerne ikke er
gode til at huske selen. Så hænger det jo svært sammen med at airbaggen
ligefrem skulle medvirke til at slå folk ihjæl

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 01-10-06 18:28

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>gode til at huske selen. Så hænger det jo svært sammen med at airbaggen
>ligefrem skulle medvirke til at slå folk ihjæl

A'hva?
Har du set en airbag blive udløst?
Når en dummydukke får lov at ligge henover instrumentbordet og
airbaggen aktiveres, så ser det godt nok voldsomt ud. Jeg vil nødig
lægge krop til.

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-06 19:34

?

> Har du set en airbag blive udløst?

Ja i TV masser af gange

> Når en dummydukke får lov at ligge henover instrumentbordet og
> airbaggen aktiveres, så ser det godt nok voldsomt ud. Jeg vil nødig
> lægge krop til.

Det ændrer åbenbart ikke så meget i usa.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 02-10-06 09:40

"Leonard" skrev i

> Når en dummydukke får lov at ligge henover instrumentbordet og
> airbaggen aktiveres, så ser det godt nok voldsomt ud. Jeg vil nødig
> lægge krop til.

Sådan foregår det jo heller ikke i virkeligheden, ideelt set er airbaggen
allerede ved at tømmes når personen rammer den, det er den
støddæmpervirkning der er ideen bag airbag, ikke bare at holde folk væk fra
rattet og ruden, men de rammer ind i en sæk hvor de presser gassen ud gennem
et lille hul, derved bremses man ned.

Men det er klart at føreren har airbaggen tættere på end passageren, så
risikoen for en tætsiddende fører er større end for passageren, har
passageren sele på kommer han som regel slet ikke i berøring med airbaggen.

Jeg ser en del varevogne hvor man tydeligt kan se at fører/passager har ramt
ruden
selv om airbaggen er udløst, han glider hen over.
Airbag og sele er hver for sig godt men kombinationen er selvfølgelig den
bedste.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 01-10-06 19:39

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Som de fleste ved så har
>amerikanske biler en større airbag end her i eu fordi amerikanerne ikke er
>gode til at huske selen.

Jeg hører ikke til de fleste, kan du henvise til noget der beskriver
det?

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-06 19:43

> Jeg hører ikke til de fleste, kan du henvise til noget der beskriver
> det?

Jeg mener det var fra en artikel i Motor engang. Jeg ville næppe sidder og
"opfinde" sådan noget ud af det fri ingenting. Personligt kender jeg nada
til amerikanske biler

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 01-10-06 20:03

Tom wrote:

> Jeg mener det var fra en artikel i Motor engang. Jeg ville næppe
> sidder og "opfinde" sådan noget ud af det fri ingenting. Personligt
> kender jeg nada til amerikanske biler

Det er nu ikke helt forkert, jeg har også tidligere nævnt det i gruppen.

http://www.transport.sa.gov.au/pdfs/personal_transport/info68.pdf samt
http://www.rospa.co.uk/roadsafety/advice/motorvehicles/airbags.htm nævner
det begge. Hvis man gider google lidt, kan der sikkert findes mere.

/Brian

Fra : Leonard

Dato : 02-10-06 18:40

> [...]

>"opfinde" sådan noget ud af det fri ingenting. Personligt kender jeg nada

Jeg påstår ikke at du opfinder noget, jeg er bare nysgerrig og vil
gerne vide mere ...

--
Leonard

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-10-06 08:24

Henrik Stidsen wrote:
> Tom formulated on søndag :

> Så du mener den politimand og falckmand der fortalte det er fulde af
> løgn ? det tror jeg de bliver kede af at høre.

Jeg kender en der blev siddende i længere tid i bilen efter en sådan ulykke.
Han lå klemt ind over rattet og måtte klippes ud af Falck. På vej til
hospitalet - og det lå 25 minutters udrykningskørsel fra stedet - døede han
lige inden han ankom pga. indre blødninger. Efter han blev foldet ud fra sin
plads bag rattet var der bedre plads til at blodet løb fra sit naturlige
kredsløb.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-06 17:06

> [...]
> døede han lige inden han ankom pga. indre blødninger. Efter han blev
> foldet ud fra sin plads bag rattet var der bedre plads til at blodet løb

Hvis indre organer bliver ødelagt så har man det man kalder den "gyldne
time" det vil sige redningsmandskab og læger har ca. 1 time før man dør af
f.eks nyesvigt, leversvig, punkteret lunge, ødelagt milt og en del andet.
Med hensyn til blodtabet så tager det også en del minutter før man mister
bevidstheden ved indre blødninger, selv om begge ben måtte være knust på
rattet fordi man ikke bar sele.
Død på stedet kræver oftest at hovedet bliver knust mod f.eks en frontrude,
men det BEHØVER ikke være tilfældet selv om man ryger ud gennem frontruden
eller sideruden. En andet årsag kan være at en hovedpulsåre tæt ved hjertet
bliver revet over eller at hjertet bliver knust.
Så ved mange bilulykker der indtræffer døden ikke på et splitsekund men
efter kort tid. Jeg har i årevis hørt om alle de ulykker der har været i
lokalområdet hvor en lokal brandband har stået med frigørelsesværktøjet og
kunne berette om hvordan det er. I flg. ham så er det værste faktisk når
folk er ved bevidsthed når de skal frigøres....det skulle være ganske
forfærdeligt fordi de er under smerte og chock.

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-10-06 19:10

After serious thinking Per Henneberg Kristensen wrote :

> [...]
> plads bag rattet var der bedre plads til at blodet løb fra sit naturlige

Og hvis han nu ikke havde været fastklemt sådan at han ikke havde
sidder og "holdt på blodet", hvor længe tror du så han havde overlevet
?

Den ulykke jeg så billeder af indeholdt en bil hvor kabinen i bilen
reelt var uskadt, der var altså ikke tale om fastklemte på nogen måder.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-10-06 11:04

Tom (snabela) skrev:

> Det ændrer åbenbart ikke så meget i usa.

I USA er der mange der kører uden sikkerhedssele fordi de er bange for
at bilen eksploderer hvis de kører galt - og så vil de ikke risikere
at de ikke kan komme hurtigt nok ud af bilen. I sådan et land må man
jo så designe airbaggen så den ikke slår folk ihjel ved et uheld
selvom de ikke bruger selen.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 02-10-06 12:00

Henrik Stidsen wrote:

> I USA er der mange der kører uden sikkerhedssele fordi de er bange for
> at bilen eksploderer hvis de kører galt

....For det gør bilerne jo altid på film.

Ebbe

Fra : Leonard

Dato : 02-10-06 18:37

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>at de ikke kan komme hurtigt nok ud af bilen. I sådan et land må man
>jo så designe airbaggen så den ikke slår folk ihjel ved et uheld

Hvis man kan designe airbaggen så den ikke slår folk ihjel i USA, så
kan man vel også få den til at lade være med at dræbe europæere?

--
Leonard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-10-06 19:03

It happens that Leonard formulated :
> Hvis man kan designe airbaggen så den ikke slår folk ihjel i USA, så
> kan man vel også få den til at lade være med at dræbe europæere?

Nej det handler om airbaggens politiske overbevisning ;)

Pjat, jo, det burde man kunne - men spørgsmålet er om det er fordi man
simpelthen laver den "dårligere" ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-10-06 14:06

Ebbe Kristensen skrev:

> ...For det gør bilerne jo altid på film.

Det lyder latterligt, men det er jo faktisk også sådan de mere
officielle forklaringer på fænomenet lyder. Egentlig uffatteligt at
en hel befolkning kan være så påvirket af film og TV generelt.

Mange i DK tror ganske vist også at en bil der brænder nemt kan
eksplodere selvom det meget sjældent sker - men eksplosion alene pga.
et sammenstød er der vist ikke mange der tror på.

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-06 16:44

> Egentlig uffatteligt at
> en hel befolkning kan være så påvirket af film og TV generelt.

Vi har her med en befolkning at gøre som har genvalgt en præsident der har
brugt 3.000 milliader Kr på at befri irak og gøre verden mere sikker. Det
siger ikke så lidt om "sund fornuft"

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-10-06 19:03

Tom used his keyboard to write :
> Vi har her med en befolkning at gøre som har genvalgt en præsident der har
> brugt 3.000 milliader Kr på at befri irak og gøre verden mere sikker. Det
> siger ikke så lidt om "sund fornuft"

En præsident der opfører sig præcis som Reagan gjorde og fik det
højeste antal stemmer nogensinde. Reagan blev betegnet som en af USA
allerbedste præsidenter - skal vi skyde på Bush lider samme skæbne når
Europæerne om 20 år skal skrive kronolog over ham ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-10-06 09:32

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> En airbag ?
> Den puster sig op vha en sprængladning og falder sammen igen.

Så langt er jeg med ;) men tænkte mere på ting som hastighed, hvor
hårdt den slår, hvad man gør for at undgå at den slår folk ihjel
og den slags.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-10-06 16:33

Tom (snabela) skrev:

> [...]
> på at et menneskehovede når ind i denne zone i løbet af den korte tid. Så
> skal man til at studere crashvideoer i slow for at se det.

Det er da ikke nødvendigt at den rammer hovedet - med det slag den kan
give er det rigeligt den rammer brystkassen hvorved pulsårene omkring
hjertet kan sprænges. Iøvrigt skulle selen kunne klare det også hvis
hastigheden (forskellen mellem bilens og kroppens deceleration) er høj
nok...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-10-06 09:31

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Tom skriver:

> Må jeg endnu engang anbefale netscape 4.51DK ??

Det må du såmænd gerne - men Google Groups er nu engang nemmere at
bruge når man ikke sidder hjemme i sofaen og bruger sin egen maskine :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-10-06 09:33

Henrik Stidsen skrev:

> Det må du såmænd gerne - men Google Groups er nu engang nemmere at
> bruge når man ikke sidder hjemme i sofaen og bruger sin egen maskine :)

Men det var måske Tom du ville anbefale den til ? ;)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-10-06 09:58

Henrik Stidsen skriver:

> Men det var måske Tom du ville anbefale den til ? ;)

Nu var det jo ham jeg svarede....

Klauys
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-06 14:13

Henrik Stidsen wrote:

> Laver bilproducenterne selv deres airbags eller er det en
> underleverandør der producerer ? kunne jo være interessant at
> kontakte sådan en og få noget info om hvordan de egentlig virker.

Her et par citater fra www.HowStuffWorks.com:

"The bag then literally bursts from its storage site at up to 200 mph
(322 kph)"

It didn't take long to learn that the force of an air bag can hurt
those who are too close to it. Researchers have determined that the
risk zone for driver air bags is the first 2 to 3 inches (5 to 8 cm) of
inflation. So, placing yourself 10 inches (25 cm) from your driver air
bag gives you a clear margin of safety. Measure this distance from the
center of the steering wheel to your breastbone.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-09-06 13:15

Aragorn Elessar wrote:
> [...]
> 90 km/t uden sikkerhedssele.
> Her kan du læse en detaljeret beretning om de sidste 7/10 af dit liv ved 90

Med sele og airbag er det vel nærmere dette:

> 1/10 sekund

Airbag sensorene opfanger sammenstødet og sørger for at de pustes op

> 2/10 sekund

Airbags pustet op
Seletrammere strammer selen

> 3/10 sekund

Du holdes fast i selen og beskyttes af airbags

> 7/10 sekund
> Hele din flotte bil er deformeret.

Forhåbentligt er du stort set uskadt.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : BJ

Dato : 29-09-06 13:28

KLIP

>Forhåbentligt er du stort set uskadt.

Hele "magien" ligger i bilens evne/konstruktion, der skal
nedbremse/absorbere hastigheden/energien inden, den når at "ramme"
passagererne.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 29-09-06 19:08

> [...]
>
> Airbags pustet op
> Seletrammere strammer selen

> Du holdes fast i selen og beskyttes af airbags

Det lyder nogenlunde rigtigt sammenlignet med min oplevelse her tidlg morgen
da jeg fik airbag'en "lige i smasken"...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-09-06 19:19

Brian skriver:

> Det lyder nogenlunde rigtigt sammenlignet med min oplevelse her tidlg morgen
> da jeg fik airbag'en "lige i smasken"...

Hvad har du nu lavet ????

Fra : Brian

Dato : 29-09-06 19:57

> Brian skriver:

> Hvad har du nu lavet ????

Kl.04.30 holdte der lige pludseligt en bil i højre motorvejsspor, uden lys,
hverken på bil eller motorvej (E45 mellem afk.14 og 15 i sydgående spor). To
mennesker står midt på motovejen og laver vifter med armene, men i mørke er
det sgu ikke nemt at se! 100m længere henne lå en lastbil på siden og fyldte
hele motorvej + ½ nødspor. Lastbilen havde heller ikke lys på, og der havde
ikke været nogen advarselstrekant eller noget - og så midt i det mørke
NordJylland, huehadada... Lastbilen dannede en kile/spids sammen med
autoværnet, og der i kilen ramte vi så ind. Det tog nok lidt af skraldet,
men er sgu godt øm efter sådan en omgang :-/ Underligt og utroligt nok kom
ingen _alvorligt_ til skade.
Så har man også prøvet det!

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-06 20:26

On Fri, 29 Sep 2006 20:57:25 +0200, "Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote:

> [...]
>men er sgu godt øm efter sådan en omgang :-/ Underligt og utroligt nok kom

Nå, så det var dig, der var med til at fylde trafikmeldingerne her til
morgen. *suk* Heldigt og dejligt, at det ikke gik værre. Hvad med
blikket? Skal du sydpå igen eller skal den bare have en masse nye
plader såsom skærme osv?
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Brian

Dato : 29-09-06 20:59

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
> [...]
> morgen. *suk* Heldigt og dejligt, at det ikke gik værre. Hvad med
> blikket? Skal du sydpå igen eller skal den bare have en masse nye

Vi var på vej syd på. Jeg var passager i en firmabil, Peugeot Partner
gulpladebil med ~160kkm på klokken og tidligere skadet i fronten. Begge
airbag gik og hele fronten er skæv samt ruden flækkede, men uden direkte
berøring, dvs rammen omkring ruden er blev trykket så skæv at ruden tog
skade. Jeg er 100% sikker på at den bil er død. Først en soloulykke, så en
lastbil, der væltede og så kom vi.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 30-09-06 01:32

> [...]

>mennesker står midt på motovejen og laver vifter med armene, men i mørke er

Hvilket gør at sikkerhedsveste med reflekser bør være påbudt i DK
ligesom en del andre EU-lande...
Det kan nok hjælpe en del.

--
Hr. Jensen.
Hvad skulle jeg dog i Himlen efter, når jeg dør?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-09-06 13:15

Lars Hoffmann skrev:

> [...]
> som du siger en airbag bevæger sig med ændres der jo ikke ved. skulle
> 1580 km/t være så meget farligere end 1500km/t ?

Jeg vil tro det handler om at du med sikkerhedsselen på bliver holdt
tilbage så du ikke rammer airbaggen før den *er* udløst. Dvs,
airbag: 0km/t, blød pude der er ved at tømmes for luft.

Fra : Bo Velschow

Dato : 29-09-06 19:02

Lars Hoffmann skrev:

> [...]

tilbage så du ikke rammer airbaggen før den *er* udløst. Dvs,
airbag: 0km/t, blød pude der er ved at tømmes for luft.

Nemli'. Det hele er svjv timet, så personen med sele møder airbaggen, når
denne er fuldt oppustet (eller tæt ved). Airbaggen vedbliver selvfølgelig
heller ikke med at bevæge sig med 1500 km/t; dette sker kun i den brøkdel af
et sekund, den er ved at blive pustet op! Har man ikke sele på, møder
man airbaggen, mens den er ved at blive pustet op - og det gør vist ondt.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-09-06 13:50

BJ wrote:
> [...]
>
> Hele "magien" ligger i bilens evne/konstruktion, der skal
> nedbremse/absorbere hastigheden/energien inden, den når at "ramme"

Ja, men alt det sikkerhedsudstyr er værdiløst uden selen, den skal jo
sørge for du ikke fortsætter fremad med samme hastighed, og det vil
man gøre uden sele deformationszoner, abs, airbags eller ej.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-09-06 14:33

BJ wrote:
> [...]

sørge for du ikke fortsætter fremad med samme hastighed, og det vil
man gøre uden sele deformationszoner, abs, airbags eller ej.

Jeg har lært at bruge sele! Hvergang!
Indtil vi købte en Cistroen C3 var det omtrent hver 3. tur, jeg huskede at
spænde selen. Ikke af ond vilje, men af glemsomhed.
Den franske møgkasse er udstyret med akustisk selealarm, og DET virker.
Med akustisk selealarm bruger 99% af førerne sikkerhedsselen iflg. danmarks
statestik.
Man burde sænke registreringsafgiften på biler med sådan en alarm.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Uffe Ravn

Dato : 29-09-06 15:13

Christian B. Andresen wrote:

> Ja, men alt det sikkerhedsudstyr er værdiløst uden selen, den skal jo
> sørge for du ikke fortsætter fremad med samme hastighed, og det vil
> man gøre uden sele deformationszoner, abs, airbags eller ej.

ABSen kan nu snildt være med til at forhindre uheld, eller gøre at de
foregår med mindre hastighed, sele eller ej.

Uanset hvad, anvender man ikke sele, er det nok fordi man ikke har en hjerne
der er værd at beskytte.

Undtaget herfor er naturligvis mennesker der af lægelige grunde ikke
benytter sele.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-09-06 14:01

Henrik Stidsen skriver:

> [...]
> hjertepulsårer sprænges og alt dit blod pumpes ud af systemet på ca.
> 3 hjerteslag og dit lig bliver meget meget blegt.

Ikke nødvendigvis, andre melder om at passageren der ikke har brugt
sele, på vej ud gennem forruden rammes af airbag og dermed slyges op mod
rudekanten. Den virker som et barberblad og fjerner hud+hår fra kraniet.

Fra : Per O.

Dato : 29-09-06 15:54

> [...]
> sele, på vej ud gennem forruden rammes af airbag og dermed slyges op mod
> rudekanten. Den virker som et barberblad og fjerner hud+hår fra kraniet.

kan vi så ikke konstatere at det under alle omstændigheder er ret dumt ikke
at bruge sele?

Macho men dumt!

--
Per O.
www.tosseparkering.dk - Så kan de lære det!

Fra : Bo Velschow

Dato : 29-09-06 19:04

"Per O." <webmaster@tosseparkering.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meddelelse news:451D1918.F40795B6@du.kan.finde.den...

> kan vi så ikke konstatere at det under alle omstændigheder er ret dumt

Hvis det at køre uden sele er "macho", så skal min definition af macho
dælme' skrives noget om!! I så fald er "macho" lig imbecilt, tåbeligt,
idiotisk mv.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Per O.

Dato : 29-09-06 21:53

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Hvis det at køre uden sele er "macho", så skal min definition af macho
> dælme' skrives noget om!! I så fald er "macho" lig imbecilt, tåbeligt,

U got my point

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-09-06 17:27

Klaus D. Mikkelsen has brought this to us :

> Ikke nødvendigvis, andre melder om at passageren der ikke har brugt
> sele, på vej ud gennem forruden rammes af airbag og dermed slyges op mod
> rudekanten. Den virker som et barberblad og fjerner hud+hår fra kraniet.

Ja det er jo ikke meget bedre... jeg tror ærlig talt hellere jeg vil
have pulsåren sprængt end hovedet smadret af en skarp forrude...

Fra : BJ

Dato : 29-09-06 17:33

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja det er jo ikke meget bedre... jeg tror ærlig talt hellere jeg vil have
> pulsåren sprængt end hovedet smadret af en skarp forrude...

Jeg vil hellere køre ordentlig og i en sikker bil ... men jeg er jo også en
ræd gammel nar, der godt ved, ingen af os kan gå på vandet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rasmussen

Dato : 02-10-06 08:46

> [...]
>
> Jeg vil hellere køre ordentlig og i en sikker bil ... men jeg er jo også
> en ræd gammel nar, der godt ved, ingen af os kan gå på vandet.

Vil det sige at, du mener, volvo er for os, som grundlæggende er bange for
at køre i bil.
Venlig hilsen
Per Rasmussen

Fra : BJ

Dato : 02-10-06 10:36

"Per Rasmussen" <person@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vil det sige at, du mener, volvo er for os, som grundlæggende er bange for
> at køre i bil.

Forstår jeg dig korrekt, du ønsker at dø en voldsom død som der så malende
blev beskrevet?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rasmussen

Dato : 03-10-06 09:20

> "Per Rasmussen" <person@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

Undskyld. glemte lige denne her :)

> Forstår jeg dig korrekt, du ønsker at dø en voldsom død som der så malende
> blev beskrevet?

Nej uha´da det har jeg absolut intet ønske om.
Måske derfor jer lister omkring på vejene og enda oftest inden for de
lovlige hastighedsgrænser.

Venlig hilsen
Per rasmussen
V70 2.4T

Fra : BJ

Dato : 03-10-06 11:11

"Per Rasmussen" <person@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Undskyld. glemte lige denne her :)

...;)

> Nej uha´da det har jeg absolut intet ønske om.

Nej vel..;)

> Måske derfor jer lister omkring på vejene og enda oftest inden for de
> lovlige hastighedsgrænser.

Vi Volvo-kørere har det bare herligt..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rasmussen

Dato : 03-10-06 19:14

> "Per Rasmussen" <person@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP
> Vi Volvo-kørere har det bare herligt..

Så sandt, så sandt. Og så er vi endda pakket godt ind i en masse sikkerhed
imens.

Per Rasmussen

Fra : soren h c

Dato : 29-09-06 14:51

Har hørt at folk der bliver halshugget ville kunne nå at opleve deres
hoved falde ned i kurven. Mon ikke hjernen opfatter lidt mere en 7/10 ??

Mvh Helskov

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-06 15:17

> [...]

> Total tid: 7/10 sekund
> Du er død på syv tiendedele af et skund. (7/10), fordi du er for dum til

....og før du skyder alt for meget med spredhagl så husk at der findes
mennesker som pga. sygdom ikke kan påføre sig en sele. Desuden så gavner en
sele sådan ca. nada når det først er ved kollisioner på f.eks 80 Km/t mod en
genstand som f.eks et træ, lastbil og lign.

Selen kan være med til at redde liv, men det gør den nu kun sålænge den der
sidder i selen ikke gambler for meget med at selen nok skal klare det hele
sammen med airbaggen.

--
Tom

Fra : Per O.

Dato : 29-09-06 15:52

> [...]
> ved
> 90 km/t uden sikkerhedssele.
> Her kan du læse en detaljeret beretning om de sidste 7/10 af dit liv ved

Hmm .. sikkerhedssele og airbag var åbenbart ikke opfundet da de lavede det
her. Men sikkert en god oplysning til de fortinsvis unge mænd, som kører
rundt med kasketskyggen i nakken og sikkerhedsselen pænt oprullet i siden af
bilen. En hel del af de dødsfald man hører om blandt unge mænd kunne sikkert
være undgået, hvis de havde haft omløb nok i hovedet til at bruge selerne
til det de er beregnet til. Hver gang jeg ser sådan et ungt paphoved (jeg
har set flest unge .. eod) så tænker jeg på hvem han vil imponere ......
hvis pigerne falder for den type er de mindst lige så hjernedøde ....

Det eneste som kan gøre mig mere sur er indvandrerne som futter rundt med
hele børneflokken myldrende rundt i bilen! Så en på tv for nylig som lige
fik 500kr gange X antal børn uden sele ... og det synes han da var urimeligt
... hvor dum har man lov at være?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-09-06 19:08

"Per O." skriver:

> hvis pigerne falder for den type er de mindst lige så hjernedøde ....

Det er de så....

Fra : Per O.

Dato : 29-09-06 21:54

> "Per O." skriver:

> Det er de så....

ja og det er dem som nogen gange ryger med ud af bilen, når den begynder at
lege traktor midt om natten på en øde landevej

Fra : alexbo

Dato : 30-09-06 10:56

"Aragorn Elessar" <AragornDK@Gmail.com> skrev

En skræmmehistorie fra tresserne.

> Det begynder længst fremme ved kofangeren, som bøjes eller går itu.
> Den nypudsede krom løsner sig, og ligeledes kølergrillen.

"Nypudset forkromet kofanger"
Volvo Amazon havde sådan en kofanger, den sidste blev lavet i 1970.

mvh
Alex Christensen

Fra : Daniel Pedersen

Dato : 30-09-06 12:28

> "Nypudset forkromet kofanger"
> Volvo Amazon havde sådan en kofanger, den sidste blev lavet i 1970.

En Taunus MK2 havde også forchromet kofanger, min var fra 1977 :)

mvh
Daniel Pedersen

Fra : BJ

Dato : 30-09-06 13:04

"Daniel Pedersen" <machoman@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> En Taunus MK2 havde også forchromet kofanger, min var fra 1977 :)

Min Lada 1500 S fra 1978 havde også..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-09-06 14:05

On Sat, 30 Sep 2006 14:04:10 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

>"Daniel Pedersen" <machoman@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Min Lada 1500 S fra 1978 havde også..;)

>--

Da var du også den lykkelige ejer af et righoldigt udvalg af værktøj.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 30-09-06 14:08

KLIP

> Da var du også den lykkelige ejer af et righoldigt udvalg af værktøj.

Jep. Det var den mest imponerende samling af værktøj i en rimelig god
kvalitet.

Det ses vel kun i luksuskarrosser i dag..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-09-06 14:14

On Sat, 30 Sep 2006 15:08:28 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

> [...]
>kvalitet.
>
>Det ses vel kun i luksuskarrosser i dag..

Det tror jeg ikke du skal satse på.

Har man råd til luksuskarosse, har man også råd til at have folk til
det grove. Incl. galf.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 30-09-06 14:18

KLIP

> Det tror jeg ikke du skal satse på.

Jow da.

> Har man råd til luksuskarosse, har man også råd til at have folk til
> det grove. Incl. galf.

Chaufføren skal kunne klare enhver lille prekær situation ellers kommer
ejeren for sent til yachtens afsejling..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-09-06 14:28

On Sat, 30 Sep 2006 15:18:10 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Chaufføren skal kunne klare enhver lille prekær situation ellers kommer
>ejeren for sent til yachtens afsejling..

Han kan få en "burk" med noget lappeskum samt en mobilos til at
aktivere mobilitetsgarantien med.

Yachten afgår vel ikke før grossereren på bagsædet når frem?

Hvis jeg var grossereren ville jeg i hvert fald insistere på at styre
dén selv.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 30-09-06 14:33

KLIP

> Hvis jeg var grossereren ville jeg i hvert fald insistere på at styre
> dén selv.

Det afhænger vel af grossererens format..

Jeg mener min kammis Ferrari kom med et rimelig udvalg af værktøj. Han måtte
dog punge ud med godt 11.000 kr. for en original ferrarirød batterilader i
ægte kernelædertaske..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-09-06 14:45

On Sat, 30 Sep 2006 15:33:21 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

> [...]
>dog punge ud med godt 11.000 kr. for en original ferrarirød batterilader i

Det er jo ganske urimeligt.

I betragtning af, hvor hårdt trængt det private erhvervsliv er, synes
jeg godt man kunne tage en smule hensyn.

Er der nogen specifik årsag til, at en batterilader er i Ferrari's
sortiment for accessories?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 30-09-06 15:02

KLIP

> Det er jo ganske urimeligt.
>
> I betragtning af, hvor hårdt trængt det private erhvervsliv er, synes
> jeg godt man kunne tage en smule hensyn.

Hen er endda pensionist.

> Er der nogen specifik årsag til, at en batterilader er i Ferrari's
> sortiment for accessories?

Jep. batteriet sidder under gulvet i passagersiden og er ikke sådan at tage
ud/komme til.

Til sættet hører et specielt stik som monteres i bagagerummet under
kølerhjelmen.

Stå bilen stille i lang tid ad gangen, er det fint med ladehjælp så
tyveri-/overvågningssystemet ikke går kold..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-09-06 15:18

On Sat, 30 Sep 2006 16:01:42 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

> [...]

>Stå bilen stille i lang tid ad gangen, er det fint med ladehjælp så
>tyveri-/overvågningssystemet ikke går kold..

Ach so!

Jeg véd for lidt om de der pizza-automater.

Det er iøvrigt væsentligt nemmere at komme op i en lastbil, end ned i
en Ferrari.

Det er min trøst.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 30-09-06 15:21

KLIP

> Det er iøvrigt væsentligt nemmere at komme op i en lastbil, end ned i
> en Ferrari.

Jep, og hvem gider køre Fiat, når man kan køre Porsche...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-09-06 15:32

On Sat, 30 Sep 2006 16:20:38 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

>KLIP

>Jep, og hvem gider køre Fiat, når man kan køre Porsche...

>--

Sådan en "peberbøsse" har jo fortrinlige ind- og udstigningsforhold,
så der er jeg enig med dig.

Det var måske ikke liiiige den model du havde i tankerne? )

Tyskerne kører iøvrigt som svin i de store 4x4 automobiler.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 30-09-06 16:43

KLIP

> Tyskerne kører iøvrigt som svin i de store 4x4 automobiler.
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Folmer

Det er tyskerne bestemt ikke ene om.

Her til lands er vi udmærket med.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-09-06 17:07

On Sat, 30 Sep 2006 17:42:56 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

>KLIP

>Det er tyskerne bestemt ikke ene om.
>
>Her til lands er vi udmærket med.

>--

Det er jeg helt enig i, men det er påfaldende hvor mange af disse
enorme skrumler der ligger og trykker i yderbanen på autobahn. Også
ved rimeligt høje hastigheder.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-09-06 19:44

BJ wrote:

> Min Lada 1500 S fra 1978 havde også..;)

Min Rekord fra 1982 havde også forkromede kofangere, jeg kan dog på intet
tidspunkt erindre at de har været nypudset

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-10-06 08:28

Tom (snabela) skrev:

> Jeg holder mig nu til at det er selen alene.

Hvordan kan selen være årsagen når den ikke er blevet brugt ? ;)

> [...]
> gode til at huske selen. Så hænger det jo svært sammen med at airbaggen
> ligefrem skulle medvirke til at slå folk ihjæl

Hvis du læser den første af de to dokumenter Brian henviser til så
står der faktisk at airbaggen er designet til at redde folk der ikke
bruger selen. Det er de ikke i europæiske biler.

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-06 16:51

Først, jeg har umådeligt svært ved at svare på dine indlæg fordi du bruger
en eller ander reader der passer ad h. til med outlook
Derfor må du selv fiske mit svar ud blandt dit eget

Tom (snabela) skrev:

> Jeg holder mig nu til at det er selen alene.

Hvordan kan selen være årsagen når den ikke er blevet brugt ? ;)

Selen som er den der gør udfaldet på om man overlever eller ej. En
undersøgelse som jeg fandt et link på igår viser at airbaggen redder 6% af
mænds liv og mener det var 11% for kvinders vedkommende når det er sammen
med sele. Så airbaggen bidrager ikke til meget men alligevel noget.

> [...]

står der faktisk at airbaggen er designet til at redde folk der ikke
bruger selen. Det er de ikke i europæiske biler.

Øhhh var det ikke det jeg sådan ca. skrev?

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-10-06 19:08

Tom explained on 02-10-2006 :
> [...]

> mænds liv og mener det var 11% for kvinders vedkommende når det er sammen med
> sele. Så airbaggen bidrager ikke til meget men alligevel noget.

Lidt har også ret - og jeg tror de der er blevet reddet af den er
ganske glade for det.

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-06 19:19

> [...]

tegnene

> Lidt har også ret - og jeg tror de der er blevet reddet af den er ganske

Enig

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-10-06 09:25

Tom skriver:

> [...]
> tegnene

Må jeg endnu engang anbefale netscape 4.51DK ??

Den virker bare...

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-06 16:10

> Tom skriver:

> Må jeg endnu engang anbefale netscape 4.51DK ??

Den følger jo ikke med windows, så det vil sige at man selv kan til at gøre
noget

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-10-06 16:11

Tom skriver:

> Den følger jo ikke med windows, så det vil sige at man selv kan til at gøre
> noget

Jeps, men man bliver så glad for det.....

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-06 16:18

> Tom skriver:

FÅÅRK mand (Tom) du sdaver som en idiot

> Jeps, men man bliver så glad for det.....

Hmm det ER jo ikke microsoft så...mon det dur til noget?

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-10-06 17:53

Tom skriver:

> Hmm det ER jo ikke microsoft så...mon det dur til noget?

Det kan jeg garantere dig for....

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-10-06 08:54

Henrik Stidsen skrev:

> Hvis der havde været en airbag kan du tilføje at airbaggen udløses
> med svjh ca. 1500km/t i modsat retning. Da airbaggen rammer din krop -

Jeg tror du husker galt. 1500km/t er over lydens hastighed (1260?), og
jeg tror ikke du får posen til at ekspandere så hurtigt i et stykke.

mvh

Martin

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-10-06 09:11

Martin Sørensen skrev:

> Jeg tror du husker galt. 1500km/t er over lydens hastighed (1260?), og
> jeg tror ikke du får posen til at ekspandere så hurtigt i et stykke.

Det har du ret i og de dokumenter Brian i et andet indlæg henviser til
nævner også "kun" en hastighed på omkring 160 mph hvilket svarer til
knap 260km/t - ikke helt så hurtigt men dog hurtigt nok til at give
voldsomme skader på kroppen.

Fra : alexbo

Dato : 02-10-06 09:35

> [...]

>nævner også "kun" en hastighed på omkring 160 mph hvilket svarer til
>knap 260km/t - ikke helt så hurtigt men dog hurtigt nok til at give

I den hastighed posen fyldes er også en sideværts fyldning, ifølge
http://rb-k.bosch.de/de/start/news_040505_1/index.html
fyldes posen på 15-20 millisekunder, og da den er ca 30-40 cm. lang, giver
det 20m/s = 72 km/t.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-10-06 11:01

alexbo skrev:

> [...]
> http://rb-k.bosch.de/de/start/news_040505_1/index.html
> fyldes posen på 15-20 millisekunder, og da den er ca 30-40 cm. lang, giver

Selvom den også fyldes sideværs så ændrer det vel ikke på hvor
hurtigt den pustes op ? Det vil så bare kræve mere power i forhold
til hvis den kun fyldtes i en retning.

Noget tyder på der er rigtig mange forskellige forklaringer på hvor
hurtigt det går - så vi må nok konkludere at det går hurtigt og at
den slår hårdt hvis man er i vejen. Den præcise hastighed - gad vide
om den er forskellig fra type til type ?

Fra : Brian

Dato : 02-10-06 15:21

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> den slår hårdt hvis man er i vejen. Den præcise hastighed - gad vide
> om den er forskellig fra type til type ?

Hastigheden er afhængig af airbag'ens størrelse... jo større airbag, jo mere
kraft skal der til for at fylde den indenfor samme tidsrum.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-06 17:12

> Hastigheden er afhængig af airbag'ens størrelse... jo større airbag, jo
> mere kraft skal der til for at fylde den indenfor samme tidsrum.

Så på RTL at der er 100g sprængstof i en eu-airbag. Hvis man skal fylde en
us-airbag så gætter jeg på at man skal op på små 200g. Hastigheden hvormed
posen fyldes burde være sådan ca. den samme altså igen en 10-20 mS, så en
us-airbag burde ikke slå hårdere selv om den er større

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 02-10-06 17:26

Tom wrote:

> [...]
> Hastigheden hvormed posen fyldes burde være sådan ca. den samme altså
> igen en 10-20 mS, så en us-airbag burde ikke slå hårdere selv om den

Når hastigheden er større på en US airbag, må den da også slå hårdere hvis
du rammer den på det forkerte tidspunkt?

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-10-06 11:06

Hr. Jensen skrev:
> Hvilket gør at sikkerhedsveste med reflekser bør være påbudt i DK
> ligesom en del andre EU-lande...
> Det kan nok hjælpe en del.

Ja når folk ikke kan se fornuften i at investere 30kr i en refleksvest
så er det vist på tide med et påbud.