ny forrude i Lupo3L
Fra : Leonard

Dato : 25-09-06 11:58

Forruden i min Lupo 3L er efterhånden meget ru, ligner mest at den er
blevet sandblæst ganske let, hvilket vel også er det der er sket med
tidens slid. Det er nu så slemt at jeg vil have den skiftet, så er
spørgsmålet bare om det skal være hos det autoriserede VW-værksted,
hos en af bilglas-firmaerne eller et helt tredie sted?
Er der mange penge at spare ved en tur ud af landet?

--
Leonard

Fra : Christopher Stein

Dato : 25-09-06 12:29

Leonard skrev:
> [...]
> hos en af bilglas-firmaerne eller et helt tredie sted?
> Er der mange penge at spare ved en tur ud af landet?

jeg har fået ruden på mondeoen skiftet hos dansk bilglas.. denne synes
jeg virker "blød" og meget modtagelig over for ridser sammenlignet med
den originale.. - det kan selvf også bare være at jeg er uheldig..

spørgsmålet er om der er forskel i kvaliteten på autoglas.. ?

Fra : Unlimited

Dato : 25-09-06 14:35

> [...]
> den originale.. - det kan selvf også bare være at jeg er uheldig..
>
> spørgsmålet er om der er forskel i kvaliteten på autoglas.. ?

Jeg har haft samme problem. Fik skiftet min forrude i foråret.. Og allerede
på nuværende tidspunkt kan jeg begynde at se småridser efter vinduesviskerne
(Der aldrig kører på tør rude).

Fra : Christopher Stein

Dato : 26-09-06 12:22

Unlimited skrev:

> Jeg har haft samme problem. Fik skiftet min forrude i foråret.. Og allerede
> på nuværende tidspunkt kan jeg begynde at se småridser efter vinduesviskerne
> (Der aldrig kører på tør rude).

så må der jo være forskel i kváliteten på autoglas.. er der flere
herinde med samme erfaringer?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-09-06 12:49

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hos en af bilglas-firmaerne eller et helt tredie sted?
> Er der mange penge at spare ved en tur ud af landet?

Så vidt jeg ved, er der forskel på forruden på en Lupo 3 L og de andre
Lupo'er.
Den er, så vidt jeg ved, tyndere for at spare vægt.

Det bør du lige undersøge, før du kaster dig ud i en udskiftning med en
uoriginal.
Der er flere steder på bilen som er specielt 3L design - Bremsekalibre og
skiver mm.
Alt sammen noget for at spare vægt og få bilen op på de 33 km/l

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Anders Majland

Dato : 25-09-06 13:05

> Det bør du lige undersøge, før du kaster dig ud i en udskiftning med en
> uoriginal.

En kollega fik lavet stort service (vist også med tandsremsskift) skiftet
forrude og forkofanger i tyskland. Der var nogen tusinde sparet i forhold
til vw i kbh. Tvivler dog på at det vil kunne betale sig at køre til
udlandet "bare" for en rude...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-09-06 16:06

Leonard skriver:

> [...]
> hos en af bilglas-firmaerne eller et helt tredie sted?
> Er der mange penge at spare ved en tur ud af landet?

I forhold til Mercari (navn??) i Løvskal ved Viborg er der ikke så meget
at hente.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : haga

Dato : 25-09-06 16:18

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message
> [...]
> hos en af bilglas-firmaerne eller et helt tredie sted?
> Er der mange penge at spare ved en tur ud af landet?

Hej!

Gå ind på: www.autoglasmanden.dk

De komme og skifter ruden på din bopæl,
og priserne er atraktive.

Haga

Fra : Anders Mogensen

Dato : 26-09-06 17:52

Hvis du render ind på lupo 3l klubs hjemmeside, kan du se at flere skifter
3l ruden ud med den lidt tungere model, da den skulle kunne holde til lidt
mere. Ellers er der et rigtig godt forum derinde.

Mvh Anders

Fra : Leonard

Dato : 27-09-06 18:49

Leonard wrote:

>Forruden i min Lupo 3L er efterhånden meget ru,

Priserne er ikke overraskende næsten ens, om jeg kører til Dansk
Bilglas eller får Autoglasmanden til at komme til mig, det koster ca.
det samme. Hvis jeg vil køre 100 km kan jeg spare ca. 400 kr., men det
kan jeg også hos min lokale mekaniker, der ligger 1 km væk, så han får
lov at skifte den.
Jeg vælger at få den tykkere rude i som er til de almindelige Lupoer,
så må jeg jo se om den holder bedre end den tynde.

Tak for svarene.

--
Leonard

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-09-06 06:29

Leonard wrote:
> Jeg vælger at få den tykkere rude i som er til de almindelige Lupoer,
> så må jeg jo se om den holder bedre end den tynde.
>
> Tak for svarene.

Det lyder som den fornuftige løsning - men - hvad nu hvis en emsig
betjent eller synsmand opdager det - er der så ikke risiko for en
"lille" hilsen fra SKAT med den resterende afgift?

Bare en tanke.

--
vh
Torben

Fra : Leonard

Dato : 28-09-06 08:50

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Det lyder som den fornuftige løsning - men - hvad nu hvis en emsig
>betjent eller synsmand opdager det - er der så ikke risiko for en
>"lille" hilsen fra SKAT med den resterende afgift?

Nej, det er en skrøne at der ikke må monteres andet end originale
3L-dele på en 3L. Bilen er født uden el-ruder, aircondition,
servostyring, med smalle dæk, ingen skørter, tågelygter foran osv.
Der er flere der har eftermonteret disse dele, der alle sluger lidt
ekstra energi, ligesom en hel del også kører med bilens ECO-mode slået
fra altid. I min er der kun eftermonteret fartpilot og den kan heller
ikke holde forbruget nede på samme niveau som jeg kan ved at køre
bilen manuelt. Var jeg nødt til at bruge bilen om vinteren ville jeg
også sætte vinterdæk på, hvormeget de sluger ekstra ved jeg ikke, men
jeg tror på at det er mærkbart.
Bilen skifter jo ikke identitet ved at montere noget ekstraudstyr og
det er først der SKAT kommer efter en med ny afgift. Ligesom med andre
biler.

--
Leonard

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-09-06 09:37

Leonard wrote:

> [...]
> Bilen skifter jo ikke identitet ved at montere noget ekstraudstyr og
> det er først der SKAT kommer efter en med ny afgift. Ligesom med andre

Det var som nævnt bare en tanke. 3L'eren er mig bekendt solgt med ekstra
nedsat registreringsafgift netop pga. økonomien, så det ville undre mig
at man lovligt kan bygge den helt eller delvist om til en std. Lupo. Jeg
må jo heller ikke sætte bagsæder i en Van eller fjerne camingudstyret
fra en snydecamper uden at betale ny afgift, vel?

Jeg ville forhøre mig hos SKAT hvis jeg var dig - træder man forkert i
forhold til dem gør det ondt..

--
vh
Torben

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-09-06 10:10

Leonard wrote:
> I min er der kun eftermonteret fartpilot og den kan heller
> ikke holde forbruget nede på samme niveau som jeg kan ved at køre
> bilen manuelt.

Forklar lige hvordan du gør det.

Jeg ville have meget svært ved at køre så økonomisk som jeg gør med
fartpilot slået til som hvis den er slået fra.

> Var jeg nødt til at bruge bilen om vinteren ville jeg
> også sætte vinterdæk på, hvormeget de sluger ekstra ved jeg ikke, men
> jeg tror på at det er mærkbart.

Kører du med de energirigtige dæk på 3L´eren? Hvor meget koster de?

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 28-09-06 10:31

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Forklar lige hvordan du gør det.

Fartpiloten kan ikke se at bilen er på vej op af en bakke og giver
derfor gas på vej op i stedt for at udnytte inertien og lade
hastigheden falde lidt. Den kan heller ikke se at det går ned af og
slipper derfor bare gassen i stedet for at udnytte inertien til at
opbygge lidt ekstra og billig fart, som kan hjælpe op af den næste
bakke.
At køre sparsommeligt i en Lupo drejer sig mere om at finde den
hastighed der passer lige på dette sted end at holde en fast
hastighed.

>Kører du med de energirigtige dæk på 3L´eren? Hvor meget koster de?

400 kr. pr. stk.
Der var kun 86.000 km i fordækkene fordi sporing/camber var helt
skævt, bagdækkene holdt til lidt over 100.000 km

--
Leonard

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-09-06 13:21

Leonard wrote:

> [...]
> At køre sparsommeligt i en Lupo drejer sig mere om at finde den
> hastighed der passer lige på dette sted end at holde en fast

Hvordan måler du dit brændstofforbrug? Er det noget du har kontrolleret?

Jeg tror nærmere det er din fornemmelse af at køre økonomisk end det er
realiteter. Højere hastighed koster brændstof selv om det går ned ad bakke.
Lavere hastighed ned ad bakke koster nærmest ingenting.

> 400 kr. pr. stk.

Billigere end jeg regnede med :)

> Der var kun 86.000 km i fordækkene fordi sporing/camber var helt
> skævt, bagdækkene holdt til lidt over 100.000 km

Jeg har kørt 100.000 på et sæt bagdæk, men de lød så heller ikke så godt
(underdrevet) da jeg var færdig med dem :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-09-06 13:44

On Thu, 28 Sep 2006 14:21:15 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Jeg har kørt 100.000 på et sæt bagdæk, men de lød så heller ikke så godt
>(underdrevet) da jeg var færdig med dem :)
Var det lyden af de tynde metaltråde i karkassen mod asfalten du kunne
høre?

Jeg bliver nødt til at spørge, da jeg erfaringsmæssigt véd at
campister er ekstremt påholdende.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-09-06 14:39

Folmer Rasmussen wrote:

> Var det lyden af de tynde metaltråde i karkassen mod asfalten du kunne
> høre?

Næh, de var skam lovlige nok hvad angår slidbane, da jeg blev træt af dem.
Men brede dæk - du får nok en bil med sådanne engang ;) - har det med at
begynde at larme når de kører på ikke-trækkende hjul.

> Jeg bliver nødt til at spørge, da jeg erfaringsmæssigt véd at
> campister er ekstremt påholdende.

Jeps, vi holder på hele vejen ned igennem Europa. Men er de /&¤%¤ lastbiler
i vejen, så sætter vi hastigheden ned igen :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-09-06 14:53

On Thu, 28 Sep 2006 15:39:23 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

> [...]
>Men brede dæk - du får nok en bil med sådanne engang ;) - har det med at
>begynde at larme når de kører på ikke-trækkende hjul.

Ja, slige sager kan det da godt være at jeg på et tidspunkt kommer til
at eje. Skulle det ske, så ville jeg som den glimragende og fornuftige
bilist jeg er, skifte rundt på hjulene med passende intervaller, så
jeg undgår den slags.

>--

>Jeps, vi holder på hele vejen ned igennem Europa. Men er de /&¤%¤ lastbiler
>i vejen, så sætter vi hastigheden ned igen :)

>--

Denne chikane er jo ikke noget i skønner Jer til. Det er et urinstinkt
der automatisk aktiveres når I får øje på en lastbil.

De sjældent brugte taster du har aktiveret, går jeg ud fra er
substitutter for gode gammeldags ord som s'gu og fanden. Hvad er der
pludseligt i vejen med dem?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leonard

Dato : 28-09-06 14:18

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Hvordan måler du dit brændstofforbrug? Er det noget du har kontrolleret?

Med de indbyggede instrumenter i bilen.

--
Leonard

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-09-06 14:43

Leonard wrote:

> Med de indbyggede instrumenter i bilen.

Dermed besvarede du kun den ene del af spørgsmålet :)

Jeg checker mit forbrug jævnligt på en bestemt strækning på 10 km, trods
forsøg på at køre med samme hastighed hver eneste gang (fartpilot!) er
forskellen indtil videre fra 3,6 til 3,9. Jeg ville slet ikke kunne
kontrollere om jeg bruger mere eller mindre hvis jeg kører efter dine
anvisninger (som jeg ikke tror på (jo, jeg tror at de virker fint til en
økonomikørsel, hvor man skal køre en rute på en bestemt tid, men hvis tiden
er ligegyldig gælder det bare om at holde hastigheden nede!)).

--
Per, Esbjerg
Som tidligere nævnt - tidligere DK-mester i øko-kørsel :)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-09-06 14:58

On Thu, 28 Sep 2006 15:42:58 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

> [...]

>--

Per, Esbjerg
Som tidligere nævnt - tidligere DK-mester i øko-kørsel :)

Så bliver jeg nødt til at spørge om det var en titel du ragede dig til
mens du fes rundt med aviser i Esbjergs forstæder?

Og hvordan gik det med økonomien når du skulle lege selvbestaltet
polertier?

Jeg kunne forestille mig at sådan en eftersætning af og til kunne
kræve at der kørtes med bundgas.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-09-06 17:12

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]

> Så bliver jeg nødt til at spørge om det var en titel du ragede dig til
> mens du fes rundt med aviser i Esbjergs forstæder?

Det var det så ikke. Det var en helt anden karriere :)

> Og hvordan gik det med økonomien når du skulle lege selvbestaltet
> polertier?

Min scooter gik betydeligt længere på literen under disse selvbestaltede
jagter end når jeg jagede rundt med aviser fra hus til hus ;)

> Jeg kunne forestille mig at sådan en eftersætning af og til kunne
> kræve at der kørtes med bundgas.

Kun hvis de opdagede at jeg rent faktisk var efter dem :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 28-09-06 15:20

>Dermed besvarede du kun den ene del af spørgsmålet :)

Jeg vidste du ikke ville lade dig nøjes med det
Øko-måleren viser ca. det samme forkert ved hver tankfuld, tankmåleren
viser hhv fuld og tom og lampen lyser ca. ved det samme resterende
indhold hvergang. Km-tælleren viser nok også nogenlunde samme fejl ved
hver 1.000 km. Når jeg så oplever at jeg skal tanke 100 km tidligere
når jeg kører med fartpilot som når jeg kører uden og kan se på
øko-meteret at der er en forskel fra 2,9 til 3,4 - så tillader jeg mig
at tro på instrumenterne og behøver ikke at kontrollere dem ofte.

>Jeg checker mit forbrug jævnligt på en bestemt strækning på 10 km, trods
>forsøg på at køre med samme hastighed hver eneste gang (fartpilot!) er
>forskellen indtil videre fra 3,6 til 3,9.

Det er jo heller ikke et særligt stort udsving, som sagtens kan opstå
p.gr.a. vind, forskel i vægt i bilen, dæktryk osv.

> [...]
>økonomikørsel, hvor man skal køre en rute på en bestemt tid, men hvis tiden
>er ligegyldig gælder det bare om at holde hastigheden nede!)).

Nu kører jeg ikke økonomikørsel for at vinde en eller anden
konkurrence, jeg kører fra A til B og det vil jeg helst gøre på en
tid, der ligner den jeg får når jeg lader krak udregne ruten. Dvs. jeg
kører med de hastigheder, der er almindelige for strækningen tilpasset
tidspunktets vilkår. Og det er tydeligt at jeg kørte længere på samme
mængde brændstof før bilen fik fartpilot monteret end efter. Det er
også tydeligt at jeg på den samme rute kan bringe forbruget væsentligt
ned ved at undlade at bruge fartpiloten og det med det samme
tidsforbrug på turen.

Oftest gider jeg så ikke, for på en 400 kms tur betyder det alligevel
ikke alverden om jeg kører 2,9 eller 3,4 - forskellen er 2 liter som
oftest kan købes for 16-17 kr.
Så hellere slappe lidt af og lade teknikken om at holde farten.

Der er slet ikke det samme at spare ved at køre lidt langsommere, hvis
jeg skal spare de samme 16-17 kr. på den tur skal jeg bruge mindst 1
time mere og køre under 70 km/t i stedet for at følges med de andre og
holde 85-90 km/t (speedometertal som er lidt for høje).
At køre motorvejshastighed koster. Fra Odense til Aabenraa med
fartpiloten sat på den tilladte hastighed plus lidt til fejlvisningen
i speedometeret giver et forbrug på 3,7-4,0. Samme tur på landevejen
bringer forbruget ned på 2,8-3,0 når de skiltede hastigheder
overholdes.

--
Leonard

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-09-06 17:17

Leonard wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:
> Og det er tydeligt at jeg kørte længere på samme
> mængde brændstof før bilen fik fartpilot monteret end efter.

Hvornår fik du den monteret? Sidste efterår?

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 28-09-06 18:55

>Hvornår fik du den monteret? Sidste efterår?

Næh, det er vist ved at være 3 år siden.
Og du kan godt spare dig, det er ikke fordi hastigheden er blevet
hævet på motorvejen, det koster også ekstra brændstof, men derfor er
det nu stadig tydeligt at der forskel på landevejen med og uden
fartpilot.

--
Leonard

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-09-06 19:36

Leonard wrote:

> [...]
> hævet på motorvejen, det koster også ekstra brændstof, men derfor er
> det nu stadig tydeligt at der forskel på landevejen med og uden

Grunden til at jeg skriver efteråret er at brændstofforbruget stiger når man
når til efteråret og vinteren - så derfor spørger jeg så: Var det til
efteråret for 3 år siden?

:)

Jeg har meget svært ved at køre brændstoføkonomisk uden fartpiloten. Jeg kan
simpelthen ikke holde min måler nede på de tal den plejer at vise som når
jeg kører med fartpiloten tændt. Men det har måske noget at gøre med at hvis
jeg trykker speederen en krillimilimeter ned, så farer den frem som en raket
pga det høje drejningsmoment :)

Svært at tro om en diesel, men ikke desto mindre min erfaring gang på gang.

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 28-09-06 19:52

> [...]

>når til efteråret og vinteren - så derfor spørger jeg så: Var det til

Det var så vidt jeg husker midt sommer, men det er ligegyldigt, for
jeg oplever det samme mønster, hvis jeg den ene dag i ugen kører med
fartpilot på en strækning og den anden dag kører uden, eller hvis på
noget af en strækning kører med fartpilot og på en anden del af samme
tur kører uden. Så er de rjo altid forskelle i dage, vejr, temperatur,
strækninger osv. men jeg oplver det bare hver gang, at jeg kan køre
mere økonomisk, hvis jeg vil uden fartpilot end med.

Det er sikkert et specielt 3L-fænomen, jeg oplever ikke samme forskel
i min Transporter, men det kan også være fordi jeg sjældent kører
lange ture i den, at den ikke har øko-meter i og at den kører
skiftevis med tung trailer og helt tom bil og kan gøre det mange gange
på en tankfuld, så det er svært at regne med forbruget udra et bestemt
kørselsmønster. Når den endelig kommer på lang tur, så er det som
regel mest økonomisk at have trailer med, men det er nok udelukkende
p.gr.a. den lavere hastighed.

--
Leonard

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-09-06 09:35

Leonard wrote:
> [...]

> strækninger osv. men jeg oplver det bare hver gang, at jeg kan køre
> mere økonomisk, hvis jeg vil uden fartpilot end med.

Nu prøvede jeg lige at køre den strækning på 9.x km med maks hastighed på 70
km/t - det gav et forbrug på 3.6. Men det har jeg også opnået ved at køre
strækningen med maks. 80 km/t, såhhh ...

Skal lige sige at jeg startede fra kold og at min kølevandstemperatur røg
lige så hurtig - eller langsomt - op som den plejede, det kom lidt bag på
mig set i forhold til andre tests jeg har lavet omkring samme.

Næste gang vil jeg prøve ved maks. 60 km/t :)

Det bliver dog først om 1½ uge.

--
Per, Esbjerg

Fra : Leif Langgaard

Dato : 28-09-06 08:54

> [...]
> eller synsmand opdager det - er der så ikke risiko for en "lille" hilsen

Hej

Det er ikke bare en tanke, men fakta, ligesom en ny Getz kun må køre på
"Økodæk" (længere på en liter), da den ellers ikke overholder kravet til den
lave vægtafgift!. Så der er nok mange af dem der kan skrottes til syn.
Personligt ville jeg montere tyk forrude og de dæk jeg finder bedst/billigst

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Leonard

Dato : 28-09-06 09:02

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote:

>Det er ikke bare en tanke, men fakta, ligesom en ny Getz kun må køre på
>"Økodæk" (længere på en liter), da den ellers ikke overholder kravet til den
>lave vægtafgift!.

Hvor har du det fra?

--
Leonard

Fra : Leif Langgaard

Dato : 28-09-06 09:15

"Leonard" <usenet@leonard.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvor har du det fra?

Hej

Fra en forhandler af Getz, vi var ved at købe en netop da der var kommet en
ny model, der kørte lige netop så meget længere på literen at den grønne
afgift faldt et trin.Jeg spurgte hvad der var ændret for at opnå dette, og
da svarede han at det var en anden motorstyring og "Økodæk" der gjorde
forskelden, han påpegede da at bilen altid skulle køre på disse dæk, da der
kunne blive problemer til syn.

Mht. Lupoen, kan der jo drages paralleller desangående.

Fra : Leonard

Dato : 28-09-06 10:33

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote:

>Fra en forhandler af Getz,

Jeg har også hørt lignende fra VW-forhandlere om Lupo 3L, men da jeg
direkte spurgte en bilinspektør (dengang de var statsansatte) fik jeg
svaret om at så længe bilen ikke skifter identitet, så er der ikke
noget ivejen for at sætte aircon, brede alufælge og dæk, osv. på.

--
Leonard