Må jeg trækker campingvogn?
Fra : Carsten H.

Dato : 23-09-06 17:35

Må jeg trække en campingvogn med en vægt af 1500 kg. med en 4 hjuls trækker
på gule plader, der vejer 1625 kg. og må trækker 2000 kr. med bremse, med et
alm. kørekort B ?

Hvor på nettet kan man regne sådan ting ud?

Carsten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-09-06 17:49

Carsten H. wrote:
> Må jeg trække en campingvogn med en vægt af 1500 kg. med en 4 hjuls
> trækker på gule plader, der vejer 1625 kg. og må trækker 2000 kr. med
> bremse, med et alm. kørekort B ?

Formoder at vægten på CV er totalvægten. Da må du gerne trække den - hvis
bilens totalvægt er maks. 2.000 kg, hvilket jo desværre ikke er
sandsynligt...

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 23-09-06 18:28

"Carsten H." <no@mail.thanks> skrev i en meddelelse

> Hvor på nettet kan man regne sådan ting ud?

http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/trailerberegner.htm

ad

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-09-06 00:11

> Må jeg trække en campingvogn med en vægt af 1500 kg. med en 4 hjuls
> trækker på gule plader, der vejer 1625 kg. og må trækker 2000 kr. med
> bremse, med et alm. kørekort B ?
>
> Hvor på nettet kan man regne sådan ting ud?

Hej Carsten
Hvad er totalvægten på din bil ?

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Carsten H.

Dato : 24-09-06 10:33

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Carsten
> Hvad er totalvægten på din bil ?

Det ved jeg ikke, det er en bil jeg skal låne, en Toyota Landcruiser fra
sidst i 80erne, men jeg har regnet ud at den ikke må være over 2100 kg. og
det er den jo nok?

Carsten

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-09-06 11:25

> Det ved jeg ikke, det er en bil jeg skal låne, en Toyota Landcruiser fra
> sidst i 80erne, men jeg har regnet ud at den ikke må være over 2100 kg. og
> det er den jo nok?

Så har du regnet forkert, den må ikke være over 2000 kg.

cv=1500 + bil = 2000 ialt 3500 hvad du max må køre med hvis anhænger vejer
over 750 kg.

Og ja sådan en er nok oppe på 2500 +- 2-300 kg
Min ligger på 2850

Så BE skal der til.

Skal cven bare flytes eller ??
og hvor i landet

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Carsten H.

Dato : 24-09-06 11:55

> [...]
> over 750 kg.
>
> Og ja sådan en er nok oppe på 2500 +- 2-300 kg

Lort!

> Skal cven bare flytes eller ??
> og hvor i landet

Ja jeg skal flytte den for min farmor, den skal fra Roskilde til Bornholm,
tager færgen fra Køge.

Carsten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-06 11:31

Carsten H. wrote:
> [...]
>
> Det ved jeg ikke, det er en bil jeg skal låne, en Toyota Landcruiser
> fra sidst i 80erne, men jeg har regnet ud at den ikke må være over

Som jeg skrev tidligere: 2.000 kg.
Og ja, det er den med 99,99% sikkerhed over.

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-06 01:35

> [...]
> bremse, med et alm. kørekort B ?
>
> Hvor på nettet kan man regne sådan ting ud?

Her : http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80/GSID/3480654

Vh. Per

Fra : Carsten H.

Dato : 24-09-06 12:26

> [...]
> bremse, med et alm. kørekort B ?
>
> Hvor på nettet kan man regne sådan ting ud?

Hvad er bøden for at køre med en campingvogn som kræver B/E hvis man kun har
B?
Giver det et klip i kortet?

Fra : Carsten H.

Dato : 24-09-06 12:36

> "Carsten H." <no@mail.thanks> skrev i en meddelelse

> Hvad er bøden for at køre med en campingvogn som kræver B/E hvis man kun
> har B?
> Giver det et klip i kortet?

Hvor hurtigt kan man tage sådan et anhænger kort?

Carsten

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-09-06 21:28

Carsten H. wrote:

> Hvor hurtigt kan man tage sådan et anhænger kort?

Hvis du ikke er vant til at køre med campingvogn, vil jeg absolut ikke
anbefale at du spænder en efter en bil der ikke er egnet til det, og da slet
ikke en stor en. Desværre hjælper det ikke at tage et B/E-kørekort i den
forbindelse, fordi det kan man få ved at køre rundt med en smal, forholdsvis
let trailer.

Det du kan mærke trække i anhængertrækket er farligt, når det vejer mere end
eller det samme som bilen!

Normalt når man kører på ferie har man bilen fyldt op med mennesker og
ferieudstyr. Når man som dig bare skal flytte en campingvogn er det nemmest
at lade tingene ligge hvor de er - og så´en en fastliggervogn er nok fyldt
op til randen med "ferieudstyr". Flyt de tungeste ting over på bilen.

Når campingvognen begynder at styre bilen, fylder du 3 vognbaner!

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 24-09-06 21:47

> Hvis du ikke er vant til at køre med campingvogn

Det er der vel kun en måde at blive ... og så holde hastigheden nede på det
lovlige ...

Jeg var ikke betænkelig ved at trække rundt med en "stor" lånt campingvogn
med den gamle mazda. Godt nok har jeg E men den campingvogn med det "basale"
var alligevel omkring maks af hvad mazda'en måtte trække. Det gorde den nu
også ganske udramatisk - i modsætning til en gang hvor jeg læssede mazdaen
til maks og det samme med en 500kg's trailer uden bremserpå krogen
(træpiller) - Det var godt nok noget forfærdeligt stads at holde på vejen,
selvom lovens bogstav var overholdt (Støddæmperne i mazda'en var ihvertfald
ikke nye kunne jeg mærke, men ikke slemme nok til at den var blevet kasseret
ved et syn kort forinden.)

[snippet en masse gode råd]

> så´en en fastliggervogn er nok fyldt op til randen med "ferieudstyr

Er det så nu jeg skal komme med mit pip igen om gamle dæk ?

> Når campingvognen begynder at styre bilen, fylder du 3 vognbaner!

Den sidste jeg så kunne heldigbvis nøjes med 2 - og det var heldigt for
vejen var 2 sporet og der kom ingen modkørende ..

Fra : Carsten H.

Dato : 25-09-06 07:20

> [...]
> slet ikke en stor en. Desværre hjælper det ikke at tage et B/E-kørekort i
> den forbindelse, fordi det kan man få ved at køre rundt med en smal,

Har kørt med stor lukket trailer før og bilen må trække 2000 kg.

Carsten

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-09-06 08:39

Carsten H. wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:4516ea51$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Har kørt med stor lukket trailer før og bilen må trække 2000 kg.

Trailer med boogie er mere stabil at køre med en trailer med en aksel.

--
Per, Esbjerg

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 24-09-06 22:51

> Hvad er bøden for at køre med en campingvogn som kræver B/E hvis man kun har
> B?

5000 og du får ikke lov at køre videre (b/e er billigere)

Keld

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-09-06 23:57

Keld Rasmussen wrote:

> 5000 og du får ikke lov at køre videre (b/e er billigere)

http://www.gatago.com/dk/fritid/camping/9725031.html siger 3.000

http://www.trailerkort.dk/ siger 3.000

Og jeg siger stadig 3.000

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : tom jensen

Dato : 25-09-06 00:21

> http://www.gatago.com/dk/fritid/camping/9725031.html siger 3.000

> [...]

hej
og jeg har fået en bøde for at køre med for stor trailer for ca 8 år siden
og der var bøden 3000kr .

at jeg så 14 dageefter tog trailerkortet for kun 1000kr , der bandede jeg
meget over hvorfor jeg ikke bare havde taget mig sammen til at få det taget
før.

mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-09-06 05:07

tom jensen wrote:
> [...]
>
> at jeg så 14 dageefter tog trailerkortet for kun 1000kr , der
> bandede jeg meget over hvorfor jeg ikke bare havde taget mig sammen

Det gjorde jeg også for ca. 8 år siden. Bøde på 5.000 kr. efterfølgende
kørekort til 1.740 kr.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-09-06 08:38

Morten Fruergaard wrote:

> Det gjorde jeg også for ca. 8 år siden. Bøde på 5.000 kr.
> efterfølgende kørekort til 1.740 kr.

En eller anden konstaterede for en del år siden at en bøde på 5.000 var for
meget for at køre uden B/E-kørekort, når man havde B-kørekort i forvejen.
Derfor blev det til 3.000 for manglende B/E-kørekort og 5.000 for manglende
kørekort.

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-09-06 20:20

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> var for meget for at køre uden B/E-kørekort, når man havde B-kørekort
> i forvejen. Derfor blev det til 3.000 for manglende B/E-kørekort og

Jep. Men efter jeg fik min bøde...

Fra : Carsten H.

Dato : 25-09-06 07:18

"tom jensen" <t-j@adslhome.dkged> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> at jeg så 14 dageefter tog trailerkortet for kun 1000kr , der bandede jeg
> meget over hvorfor jeg ikke bare havde taget mig sammen til at få det

Ja det har jeg også tænkt på, kan se at jeg kan få en trailer pakke på
køreskolerne til 3500 kr.
Men jeg skal kun den ene gang flytte en Campingvogn, jeg vil aldrig ellers
få brug for det, er ikke camping typen selv.

Så måske man skal tage chancen, bilen kan jo klare det.

Carsten