bagfjeder skift
Fra : u.m.s [3460]

Dato : 22-09-06 13:33

Hej,
nu viser det sig sørme at min Opel corsa 1,2 Ecotec har en knækket bagfjeder
og derfor skal omsynes.... damn.

Nå - hvad koster det at få skiftet hos Opel f.eks. og er det besværligt selv
at gøre det.Thansen har den til omkring 280,
http://www.thansen.dk/product.asp?c=750414409&n=360631220&pn=376957182
og så har jeg set at man skal bruge en fjederklemme (men det er vel kun
ifbm. af og påmontering).
Skal sådan en fjeder så skrues fast, eller er den "fjedrende" egenskab godt
nok i sig selv sålænge top og bund sættes i en passende udhulning eller et
eller andet i bilen.. Forestiller mig at det ikke er besværligt at gøre det
selv, men det er det måske...

Nå og det skal jo gøres parvist så vidt jeg kan læse mig frem til.

Jeg spørger fordi Opel tager 1540 + moms for 2 bagfjedre + montering. Og det
gider jeg ikke at give...

Er der nogen der har en nem trin for trin guide / anvisning ?

Fra : Kåre

Dato : 22-09-06 13:52

> [...]
> det gider jeg ikke at give...
>
> Er der nogen der har en nem trin for trin guide / anvisning ?

Jeg er ikke mekaniker kyndig, men har lige skiftet støddæmpere bag på min
626'er.
Det indbefatter sådan set den samme operation som du skal igang med.
Og det forløb fint, kun med en enkelt bolt som jeg ikke kunne få ud. Med en
gas7Ilt brænder gik det dog snildt.

Jeg købte et par bukke og et sæt fjederstrammere hos THansen. Det koster
ikke meget.
Jeg ville ABSOLUT gøre det selv. Der er mange penge at spare og det er ikke
svært, hvis man har et godt topnøgle sæt, og evt. en gas/ilt brænder hvis
der er noget der sidder fast.

Klods op, så den står godt stabilt. Der skal tages ved senere...
Fjederstrammerne bruger du når du har taget hele fjederbenet ud. Med
fjederklemmerne klemmer du fjedrene sammen inden du skruer top-bolten af, og
kan tage fjederen ud. Uden fjerstrammere går det galt...

Vejledning:
http://www.hoyer-autodele.dk/UserFiles/File/bagfjedre.pdf

mvh
Kåre

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 22-09-06 15:01

KLIP
> [...]
> fjederklemmerne klemmer du fjedrene sammen inden du skruer top-bolten af,
> og kan tage fjederen ud. Uden fjerstrammere går det galt...

Ja det ser meget nemt ud må jeg sige og lyder også nemt. Bestemt ikke
afskrækkende.
Hvilke opklodsningsbukke kan anbefales. Det er jo svært at få løftet bilens
bagende så højt med en donkraft så bukkene lige kan komme ind under. På den
anden side har jeg før prøvet med opkørselsramperne og det går da nogenlunde
fint synes jeg.. men nu skal hjulene jo af. Måske jeg skal anskaffe mig en
garagedonkraft der kan løfte de 49cm som der står:
http://www.thansen.dk/search.asp?c=750444062&n=0

Men der er altså kun en topbolt der skal løsnes (efter fjederstrammeren er
sat og opstrammet fjederen lidt ? ) og den nedre ende ender i en fjederskål
?

Fra : Kåre

Dato : 22-09-06 18:16

> [...]
>
> Men der er altså kun en topbolt der skal løsnes (efter fjederstrammeren er
> sat og opstrammet fjederen lidt ? ) og den nedre ende ender i en

Jeg købte bare et sæt bukke til meget få penge ved THansen. Med en
almindelig donkraft løfte den ene side højt op, og så bukken ind og støtte
et sikkert sted, og så den anden side bagefter.
Min bil stod urokkelig fast under megen hanren og banken, da vi var ved at
gå amok på den fastrustede bolt.

Men ja, løsn fjederbenet ved hjulet, løsn i tårnet, og tag fjederbenet ud.
Stram fjederen med fjederstrammeren, og skru bolten af (bolten kan med
fordel lige løsnes let inden fjederen spændes).
Fjederen sidder bare løst imellen de to fjederskåle.

Udskift (sørg for at fjederen sidder rigtigt, og så det hele bagfra.
Der skal ige tænkes lidt når vinklen mellem fjederben og tårnleje skal sidde
rigtigt inden bolten spændes helt fast.

God fornøjelse!
Kåre

Fra : sdsf

Dato : 22-09-06 20:15

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> skrev i en meddelelse
> Og det forløb fint, kun med en enkelt bolt som jeg ikke kunne få ud. Med
> en gas&Ilt brænder gik det dog snildt.
Sådan en skærebrænder er da pokkers dyr?
Der skal vel gasflasker til i 1000 kroners klassen?

Fra : alexbo

Dato : 22-09-06 19:00

"u.m.s skrev

> Nå - hvad koster det at få skiftet hos Opel f.eks. og er det besværligt
> selv at gøre det.Thansen har den til omkring 280,

Nu valgte du at undlade at skrive årgang på din bil, men hvis jeg ikke
husker forkert har du en af de nemmeste biler at skifte bagfjedre på.
Hvis du ser på thansen hjemmeside vil du kunne se at din bil sandsynligvis
ikke har fjederben men løse fjedre og støddæmpere.
Du skal ikke bruge fjederklemme eller andre specieller værktøjer.

Du løfter bilen op så hjulene hænger frit, sætter støtter under bilen og
skruer hjulene af,
skruer bagstødddæmperne af så falder bagakslen ned og fjedrene falder
faktisk nærmest ud af sig selv.
nye fjedre ind sætte hjulene på sænker bilen og skruer bagstøddæmperne på.

Det kan gøres uden en værksteddonkraft, men det er ulige nemmere med sådan
een, så kan du løfte bagakslen på plads med hjulene afmonterede.

mvh
Alex Christensen

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 22-09-06 20:21

> "u.m.s skrev

> Nu valgte du at undlade at skrive årgang på din bil, men hvis jeg ikke
> husker forkert har du en af de nemmeste biler at skifte bagfjedre på.

Min er årgang 1998, sorry. Er det den "nemme" model ?
Det er ihvertfald sådan fjederen ser ud iflg. Thansen:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=750543083&n=360631220&pn=376957182#repl

Men ellers er der vel ikke noget forgjort i at købe en fjederklemme...

> Hvis du ser på thansen hjemmeside vil du kunne se at din bil sandsynligvis
> ikke har fjederben men løse fjedre og støddæmpere.

Hvordan ser man den forskel ? Jeg er ikke bil-mekaniker, men holder mig til
knogler :D

> [...]
>
> Det kan gøres uden en værksteddonkraft, men det er ulige nemmere med sådan
> een, så kan du løfte bagakslen på plads med hjulene afmonterede.

Hmmmm. ja.. må jeg jo lige overveje.. Er ikke meget for at pille ved
støddæmpere, men på den anden side er de vel bare også skruet boltet fast og
kan jo løsnes.

Fra : alexbo

Dato : 22-09-06 21:07

"u.m.s < skrev

> Min er årgang 1998, sorry. Er det den "nemme" model ?
> Det er ihvertfald sådan fjederen ser ud iflg. Thansen:
> [...]

Det interessante er egentlig ikke fjederen men den måde den er monteret.

Hvis du kigger på støddæmper foran ser den såden ud
http://www.thansen.dk/products.asp?c=750543083&n=360631214

Det kaldes et fjederben, en støddæmper i det lange rør og hvor fjederens
underdel sidder i den skål der vises, der er fjederen spændt sammen med en
skål foroven som ikke vises.

Der skal man bruge en fjerklemme fordi fjederen er længere end den den stang
der holder den fast.

Hvis du ser din bagstøddæmper så ser den sådan ud.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=750543083&n=360631217

En separat enhed, støddæmperen og fjederen er ikke sat sammen, når du
løfter bagenden på bilen er det eneste der forhindrer fjederen i at falde
ud, den vandring støddæmperen har.

Hvis du forestiller dig baghjulsophænget som en arm, hænglet i den ene ende,
fjederen på midten og støddæmperen i den anden ende.
Så bliver fjederen klemt sammen fordi armen ikke kan bevæge sig mere end
støddæmperen tillader, når du afmonterer den, så svinger armen ned, og
fjederen falder ud.

Når du tager hjulet af er det tydeligt at se.

Linket viser en Renault, men det viser nogenlunde sammenhængen
http://dinsen.net/espace/teknik/je/vbaghjul.jpg

mvh
Alex Christensen

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 23-09-06 21:23

> [...]
> fjederen falder ud.
>
> Når du tager hjulet af er det tydeligt at se.
>
> Linket viser en Renault, men det viser nogenlunde sammenhængen

Just præcis. Det er da helt super. Jeg går igang med det samme (skal dog
lige forbi Thansen først).
mange tak for din bistand. OG det vil også sige at det er lidt mere
besværligt at skifte dem foran - men det er vel pga. den integrerede
støddæmper/fjeder fortil...

Fra : alexbo

Dato : 24-09-06 09:32

"u.m.s [3460]" skrev

>OG det vil også sige at det er lidt mere besværligt at skifte dem foran -
>men det er vel pga. den integrerede støddæmper/fjeder fortil...

Ja det er noget helt andet, så bagfjedre er et godt sted at starte
karrieren.

Hvis du vælger at købe donkraft og bukke, og det synes jeg du skulle, så har
Harald Nyborg efter min mening de bedste tilbud.
Et par bukke til 80 kr. og en donkraft med 50 cm løft til 400 kr.

Bilen egen donkraft og et par ølkasser er ikke en betryggende opstilling.

mvh
Alex Christensen

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 24-09-06 12:16

> [...]
> Et par bukke til 80 kr. og en donkraft med 50 cm løft til 400 kr.
>
> Bilen egen donkraft og et par ølkasser er ikke en betryggende opstilling.
Nej det er ikke særlig betryggende...

Er de her ikke udmærkede også
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6123&n=10 højden er jo lidt
mere justerbar, men det gælder vel ikke når bilen er klodset op ? Jeg mener
er der løftekraft i dem også eller skal de justeres inden de sættes ind
under bilen.

Dem til 80 kr ser jo også fine ud, men jeg kan ikke lige se hvad deres
"højdeinterval" er så at sige. Men det må jo næsten være i samme område, og
de kan jo til gengæld klappes sammen. Der står 1 ton, er det så pr. stk
eller for et sæt ? http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2571&n=10

Fra : alexbo

Dato : 24-09-06 20:27

"u.m.s skrev i

> [...]
> mere justerbar, men det gælder vel ikke når bilen er klodset op ? Jeg
> mener er der løftekraft i dem også eller skal de justeres inden de sættes

Jo de er fine og med tættere interval, selv er jeg ikke så glad for
tandstangssystemet, jeg foretrækker en stang igennem et hul.
Men til alm. brug er risikoen for at slide tænder og tandstang jo ikke ret
stor.
Forskellen på laveste og højeste højde er kun 14 cm. og højeste 41 cm. det
synes jeg er i underkanten.
Man kan ikke direkte læse hvor meget de andre kan, men det virker som en
højere buk og en længere vandring.
Tag ned i HN og kig på dem evt. køb begge slags, man kan altid få brug for 4
bukke.

Belastningen er pr. stk. og de har ingen løftekraft.

mvh
Alex Christensen

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 28-09-06 17:38

> [...]
> højere buk og en længere vandring.
> Tag ned i HN og kig på dem evt. køb begge slags, man kan altid få brug for

Det endte med at jeg købte
http://www.thansen.dk/product.asp?c=752671198&n=1409552848&pn=1560607544
38-60cm.. De er virkelig gode.

Selve bagfjedrene fik jeg skiftet uden den indkøbte fjederstrammer. Det var
helt korrekt at ved at afmontere støddæmperens bolt var der rimelig friløb.
Det tog 1 time for den første bagfjeder og et kvarter for den anden...
hurtige 2000 sparet.
Tak for hjælpen

Fra : alexbo

Dato : 29-09-06 21:36

"u.m.s [3460]" skrev

> [...]
> var helt korrekt at ved at afmontere støddæmperens bolt var der rimelig
> friløb. Det tog 1 time for den første bagfjeder og et kvarter for den

Tillykke med det gode resultat,
jeg har en fornemmelse af at du valgte at tage en side af gangen, det er
også klogt nok, så har man styr over tingene, men det betyder så også at den
modsatte støddæmper holder igen på bagakslen så fjedrene ikke "falder" ud af
sig selv.

Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, hvad jeg allerede har skrevet, at det er
nogen af de nemmeste fjedre at skifte, så du ikke kommer til at love andre,
at deres fjedre kan du skifte i kaffepausen.

mvh
Alex Christensen

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 29-09-06 22:50

> [...]
> den
> modsatte støddæmper holder igen på bagakslen så fjedrene ikke "falder" ud

Ja jeg tog en ad gangen, havde ikke prøvet det før, men et lille fast tryk
ned på bagakslen gjorde at jeg kunne lirke dem fri.

> [...]
> andre,
> at deres fjedre kan du skifte i kaffepausen.

hæhæ... det skal jeg nok lade være med :D

Tak for hjælpen ! (jeg havde købt en fjederstrammer just in case....)

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 30-09-06 11:51

> [...]
> den
> modsatte støddæmper holder igen på bagakslen så fjedrene ikke "falder" ud

Hvordan var det lige med de forreste (har ikke selv lige haft kigget på
dem). Hvad er det der gør det besværligt ved udskiftning. Og hvornår vælger
man f.eks. olie vs. Gasstøddæmpere..

Fra : alexbo

Dato : 30-09-06 13:46

"u.m.s [3460]" skrev

> Hvordan var det lige med de forreste (har ikke selv lige haft kigget på
> dem).

Det skulle du gøre, tag et hjul af og se på konstruktionen.
Den sidder nogenlunde som på nedenstående link.
http://www.m-tech.dk/fjederben.jpg
Først skal hele benet af, dernæst skal fjederen klemmes sammen for at få den
på.

>Og hvornår vælger man f.eks. olie vs. Gasstøddæmpere..
Alle støddæmpere er oliedæmpere,
på nogle er tomrummet over olien fyldt med gas under tryk i stedet for luft,
det modvirker skumdannelser i olien ved "hård" kørsel.
Jeg kan forestille mig at ved rallykørsel på hullede grusveje kan det have
betydning.

mvh
Alex Christensen

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 02-10-06 19:00

> [...]
> luft, det modvirker skumdannelser i olien ved "hård" kørsel.
> Jeg kan forestille mig at ved rallykørsel på hullede grusveje kan det have

Jeg prøver at se på det... just in case... Men det ser da ikke så bøvlet ud
egentlig.
Hvad hedder den runde ting med 4 bolte. Er det en støddæmperkonsol oder ?