Hvordan er det nu lige med privat til priv~
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 22-09-06 10:00

Hejsa

Hvordan er det nu lige jeg sælger min bil privat. Her tænker jeg på
garanti/pengeoverførsel/omregistrering og andre ting jeg har glemt?

Hvad er den "rigtige" sikre måde at ordne det på, og hvordan står jeg
garantimæssigt. Bilen fejler ikke noget, men hvad nu hvis osv?

Er der evt en der har et link til en slutseddel jeg kan bruge?

Mvh
Jacob

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-09-06 14:30

"Jacob Rungwald" <jacob*hest*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er den "rigtige" sikre måde at ordne det på, og hvordan står jeg
> garantimæssigt. Bilen fejler ikke noget, men hvad nu hvis osv?

Garanti?, hvis du er af den overbevisning, hæfter du ikke for mere. Du må
bare ikke lyve den bedre end den er. ½/2år gælder kun ved en forhandler.

TaDAAA : http://www.dkfritidbil.dk/koeb_salg/Slutseddel.pdf

Fra : FooBar

Dato : 23-09-06 08:43

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in

> Garanti?, hvis du er af den overbevisning, hæfter du ikke for mere. Du
> må bare ikke lyve den bedre end den er. ½/2år gælder kun ved en
> forhandler.

Når du giver juridisk vejledning er det væsentlig at den er korrekt.

Reklamationsretten på 2 år gælder OGSÅ ved privathandler - men en væsentlig
forskel er, at man ved privathandel kan aftale sig ud af den (den er altså
ikke ufravigelig, ligesom den er ved handel med erhvervsdrivende.)

Ønsker du IKKE at køberen skal have to års reklamationsret, skal du
specificere det i kontrakten og undlader du at gøre dette, har køber altså
2 års reklamationsret (der dog naturligvis ikke dækker alting på et brugt
køretøj!)

Naturligvis må man ikke undlade at oplyse ting ved købet, der kunne have
indflydelse på købers beslutning om at købe bilen (f.eks. kendskab til
skjulte skader eller mangler).

/claus