Seat Altea
Fra : Jacob Bjørn

Dato : 17-09-06 15:50

Halløj i skuret!

Mondeo'en skal snart skiftes ud har jeg tænkt mig, og i weekenden var jeg
ude og prøvekøre 2 Seat Altea'er. Kanon lækker bil, og jeg er overbevist om
at det skal være den.....
Jeg prøvede den både med 1.9 TDI (105 HK) og 2.0 TDI (140 hk), den første
med manuelt gearskifte, den sidste med DSG - for pokker den er giftig,
kørekortet er godt nok i overhængende fare med sådan en mellem hænderne

Jeg regner med at købe 1.9 TDI'eren, men hvad er egentlig forskellen på de 2
ovennævnte motorere, er det 2 vidt forskellige motorerer eller hvorledes?

Men igen, pragtfuld bil, og 2 kanon gode motorer

Er der ellers nogen der har gode/dårlige erfaringer med Altea'en?

--
Mvh Jacob
Tullende rundt i en bovlam Ford Mondeo 1,8 - '94.......

Fra : Kent Glerup

Dato : 17-09-06 16:17

On Sun, 17 Sep 2006 16:49:44 +0200, "Jacob Bjørn"
<jacobkosovo@hotmail.comREMOVETHIS> wrote:

>Jeg regner med at købe 1.9 TDI'eren, men hvad er egentlig forskellen på de 2
>ovennævnte motorere, er det 2 vidt forskellige motorerer eller hvorledes?

De er ret forskellige ja. 1,9'eren er bygget på VW's gode gamle
8-ventilede maskine. 2,0'eren er med 16-ventilet topstykke, og har
generelt en mere "elegant" motorgang, hvilket du formentlig selv har
bemærket :)

>Men igen, pragtfuld bil, og 2 kanon gode motorer

Enig.

>Er der ellers nogen der har gode/dårlige erfaringer med Altea'en?

Ikke rigtig herfra..

/Kent Glerup

Fra : Jonas R.

Dato : 17-09-06 16:44

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote in message

> [...]
> 8-ventilede maskine. 2,0'eren er med 16-ventilet topstykke, og har
> generelt en mere "elegant" motorgang, hvilket du formentlig selv har

Har selv en 2.0 TDI med dsg på guleplader. Synes det er en lækker bil at
køre i.
Hvis du ska købe fra ny ville jeg smide de ekstra 10kkr efter en FR model,
og så få den med multifunktions rat+bluetoth+8 højtalere, 2-zone klima og
tonede ruder.

Navi kan du selv købe på bl.a. ebay.de og andre steder til omkring 8000kr og
du kan selv installere det på 30-60 min. alt efter hvor god du er :)
Synes selv det er lækkert med navi :)

/Jonas R.

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 17-09-06 17:16

"Jonas R." <hihi@hihi.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]

> og så få den med multifunktions rat+bluetoth+8 højtalere, 2-zone klima og

Jae, men så er vi også oppe i en anden prisklasse synes jeg....og 170 hk er
også mere end jeg har brug for - fornuften siger at det bliver en 1,9
tdi....meeeen overvejer også lidt 2.0 tdi med 140 hk......
Er der nogen kendte fejl på de motorere? Eller det bare 2 motorere der
bliver ved og ved med at køre? Noget man skal holde øje med?

Fra : Mogens...

Dato : 17-09-06 19:23

"Jacob Bjørn" <jacobkosovo@hotmail.comREMOVETHIS> skrev i en meddelelse

> Jae, men så er vi også oppe i en anden prisklasse synes jeg....

På gule plader får man meget for få penge...

> og 170 hk er også mere end jeg har brug for

LOL - gør sgu ikke noget at du blæser kartoflerne op
af jorden hos naboen

> - fornuften siger

Hallo - smid nu det overbord og køw noget, der rykker

> [...]
> Er der nogen kendte fejl på de motorere? Eller det bare 2 motorere der
> bliver ved og ved med at køre? Noget man skal holde øje med?

Hvis det var på gule plader, ville jeg købe en 2 liters turbo
eller en 170 hk diesel - alt efter mit kørselsbehov...

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 18-09-06 16:08

> LOL - gør sgu ikke noget at du blæser kartoflerne op
> af jorden hos naboen

Hehe, rigtigt nok.....

> Hallo - smid nu det overbord og køw noget, der rykker

Yes, I know, men alligevel, er sgu lidt i tvivl....

> Hvis det var på gule plader, ville jeg købe en 2 liters turbo
> eller en 170 hk diesel - alt efter mit kørselsbehov...

Behovet siger helt klart diesel, med det antal km jeg efterhånden kører om
året....

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-06 20:41

> [...]
> Er der nogen kendte fejl på de motorere? Eller det bare 2 motorere der
> bliver ved og ved med at køre? Noget man skal holde øje med?

Købte en Octavia II i april med 1.9 TDIen. Pendler 180 km dagligt, med en
del motorvej og synes den fungerer fint til det behov. Rigeligt med
kræfter i hverdagen - kan få den til at gå 19-21 km/l uden at køre morfar.
Prøvekørte også 2.0 eren og den er helt klart federe, men udover
prisforskellen går den også kortere på literen (16-17), hvis du kører
langt betyder det jo også lidt.
Har ikke hørt andet end at begge motorer skulle være gode for
400.000-500.000 km uden de store problemer.

Mvh
Jesper

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 18-09-06 16:17

"Jesper " <"jesperpadkaer snabela yahoo punktum com"> skrev i en meddelelse
news.tf1fl9qrgsqhz1@xn--klaraoglrke-h9a...

> [...]
> langt betyder det jo også lidt.
> Har ikke hørt andet end at begge motorer skulle være gode for
> 400.000-500.000 km uden de store problemer.

Og det er også den motor med 105 hk?

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-06 16:40

> Og det er også den motor med 105 hk?

Ja

Mvh
Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-06 22:12

"Jacob Bjørn" <jacobkosovo@hotmail.comREMOVETHIS> skrev i en meddelelse

> Er der nogen kendte fejl på de motorere? Eller det bare 2 motorere der
> bliver ved og ved med at køre? Noget man skal holde øje med?

Hvor længe har du da bilen ?
Enhver motor idag skal da køre min. 300000 uden de store problemer eller ?

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 18-09-06 16:22

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Hvor længe har du da bilen ?

Tja et par år regner jeg med.

> Enhver motor idag skal da køre min. 300000 uden de store problemer eller ?

Ja uden tvivl - men det er altid rart at vide om der er nogen svagheder på
den motor man har kig på, her tænker jeg f.eks på VW/Audi's 2,5 liters V6
TDI, som er kendt for at spise knastakslerne.

Fra : Tue Jensen

Dato : 18-09-06 15:39

On Sun, 17 Sep 2006 17:43:44 +0200, Jonas R. wrote:

> [...]
> og så få den med multifunktions rat+bluetoth+8 højtalere, 2-zone klima og
Fristende, men så smider du også DSG-gearet ud af vinduet.
--
Tue

Fra : Jonas R.

Dato : 18-09-06 19:27

"Tue Jensen" <tuesjensen@gmail.com> wrote in message
SNIP

> Fristende, men så smider du også DSG-gearet ud af vinduet.

Det er så også sandt nok, havde jeg faktisk lige glemt.
Har som sagt selv en med dsg og synes godt nok det er lækkert

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 19-09-06 09:28

> Det er så også sandt nok, havde jeg faktisk lige glemt.
> Har som sagt selv en med dsg og synes godt nok det er lækkert

Ja den 140 hk TDI vi prøvede var også med DSG, hold fast hvor det skifter
sygt hurtigt

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-06 22:11

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 8-ventilede maskine. 2,0'eren er med 16-ventilet topstykke, og har
> generelt en mere "elegant" motorgang, hvilket du formentlig selv har

I benzinmotorer er 8 v god latin mht. sejtræk.
16 v er god for smidig gang men kræver generelt
flere omdrejninger for at levere samme vare.

Hvordan er 8v og 16v i diesler ?

Fra : Kent Glerup

Dato : 18-09-06 06:38

On Sun, 17 Sep 2006 23:10:45 +0200, "Olsen" <-> wrote:

>I benzinmotorer er 8 v god latin mht. sejtræk.
>16 v er god for smidig gang men kræver generelt
>flere omdrejninger for at levere samme vare.
>
>Hvordan er 8v og 16v i diesler ?

Tjahh.. Min Zafira 1,9 CDTI 150HK kører jo med sådan en Fiat/Alfa
Multijet 16V'er.
I forhold til lidt mere traditionelle dieseler, føles den mere lineær
i sin effektudvikling. Den får ladetryk lige omkring de 1500 rpm, og
trækker så jævnt til de 4500 rpm. Den har ikke den samme døde
fornemmelse over 3000-3500 rpm som man ofte ser på dieselmaskiner.
Om det så er pga. de 16 ventiler skal jeg ikke kunne sige..

/Kent Glerup