Debat - oplyse om skader ved salg
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-09-06 09:22

Jeg har lige haft min dyt på værksted (den bor der jo næsten) og få
skiftet tågelygte. Mekanikeren mente der måske har været en skade
på kofangeren da et af beslagene var knækket og der så ud til at
være blevet lavet plast-reperationer på bagsiden af kofangeren. Det
var jo så ikke noget jeg vidste noget om...

Det leder til spørgsmålet: Når man sælger en bil, bør man så
oplyse om hvilke skader bilen har haft ? Er der en bagatelgrænse ?
Hvad hvis skaden er fixet så det ikke kan ses *og* ikke har nogen
betydning for noget som helst ? Hvis køber ikke spørger ? Hvis
sælger er forhandler ?

Jeg mener selv at hvis skaden har/kan få betydning for bilens
køreegenskaber/sikkerhed og lign. så bør sælger af egen drift
oplyse om det. Er det en ligegyldig skade, der er repareret ordentligt,
så syns jeg ikke det er nødvendigt at fortælle det med mindre køber
spørger om det. F.eks. har min kofanger haft en lakskade der er lavet
så pænt at jeg ikke selv kan se der har været noget galt. Sådan en
skade vil jeg ikke oplyse om ved salg med mindre køber spørger om
skader.

Men der er jo nok mange meninger om det så kom bare frem med dem.

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-06 09:29

Da jeg solgte min 325iA fortalte jeg køberen om den lille frontskade den
havde haft, og at den var lavet hos bmw..

Mvh
Morten

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-09-06 09:39

Juel skrev:
> Da jeg solgte min 325iA fortalte jeg køberen om den lille frontskade den
> havde haft, og at den var lavet hos bmw..

Havde det betydning for prisen ?

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-06 09:58

> Da jeg solgte min 325iA fortalte jeg køberen om den lille frontskade den
> havde haft, og at den var lavet hos bmw..

Havde det betydning for prisen ?

Nej...

Mvh
Morten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-09-06 09:56

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg mener selv at hvis skaden har/kan få betydning for bilens
køreegenskaber/sikkerhed og lign. så bør sælger af egen drift
>oplyse om det.

Enig, eller holdbarhed mht. slitage, fx. at den er/har været chippet.
Derudover hvis det ikke er så synlig,t at der spørges til det, ligger du
bare argumenter i munden på ham ;).

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-09-06 10:32

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> Derudover hvis det ikke er så synlig,t at der spørges til det, ligger du
> bare argumenter i munden på ham ;).

Og det er jo dumt ;)

Men jeg tænkte nu mere hvis køberen mere generelt spørger om den har
haft skader.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-09-06 10:45

Hej

Henrik Stidsen wrote:
> Men jeg tænkte nu mere hvis køberen mere generelt spørger om den har
> haft skader.

Ved handler må man uanset om man er sælger eller køber handle i ond tro.
Så hvis køber spørger så skal sælger svare ærligt. Spørger køber om
alvorlige skader, så behøver man ikke nævne bilkabulen, men spørges der
om skader nogensinde, så er det alle små reperationer der skal nævnes.

Skulle køber så forlange afslag på grundlag af ubetydelige udbedringer,
så find en anden køber, for ellers har man ham sikkert på nakken resten
af bilens levetid.

Fra : esben.sorensen@comhe~

Dato : 15-09-06 10:39

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> skader.
>
> Men der er jo nok mange meninger om det så kom bare frem med dem.

Hvis der er en sikkerhedsmässig risiko har man solgt en bil som ikke
er forsvarlig at köre i. Så mener jeg det er et problem - men det er
dig der skal bevise at fejlen fandtes da du köbte bilen (= umuligt).

Helt ärligt så udgör et knäkket plastic ophäng og små skader som
ikke ses på en kofanger overhovedet ikke af sikkerhedsmässig
betydning. Er der derimod nye karrosseridele på fronten også kan det
indikere en större skade - men er den lavet forsvarligt er der ikke
noget at komme efter. Det er köbt som beset med ovenstående in mente.

MVH EjS

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-09-06 10:41

Hej

Henrik Stidsen wrote:
> Men der er jo nok mange meninger om det så kom bare frem med dem.

Hvis det har betydning for bilens formåen på enten sikkerhed, kørsel
eller komfort og denne oplysning er tilbageholdt, så har man handlet i
ond tro og dermed kan køber ophæve handlen. Det kan eventuelt blive
nødvendigt med rettens hjælp, men det kan lade sig gøre.

Så i sådan et tilfælde skal det helt klart oplyses. Hvis det er uden
betydning som en lakskade eller en bule i forskærmen som ingen kan se
den nogensinde har været der, så behøver man ikke fortælle det.

I kraft af mine Ford biler har jeg jop ofte været på værksted og de fik
begge lavet blikarbejde. I begge tilfælde fik jeg tilfældigvis vurderet
dem før (og uden skader) og efter plade-/lakarbejde. Selvom jeg fik
fikset hele min venstre side på Escorten og bagskærm, kofanger og hjelm
på Fiestaen så betød det intet på prisen. Tværtimod vil jeg sige med
Fiesta'en da Ford'erne har det med at samle stenslag, så en nylakeret
motorhjelm trak opad.

Med hensyn til at købe en skadet bil, så ville jeg prøve at undgå det.
Det er ikke til at vide hvor godt det er lavet og om det eventuelt 6 år
senere viser sig om store rustanfald. Svigerfars bil har engang for
mange år siden fået lavet noget lakarbejde. Det er en 95'er Escort som
han fik i '97. Han har ikke selv stået for noget lakarbejde, men først i
dag kan man se farveforskelle i lakken. Hvad de så end har lavet så ser
alt fint ud.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-09-06 10:46

esben.soren...@comhem.se skrev:

> Helt ärligt så udgör et knäkket plastic ophäng og små skader som
> ikke ses på en kofanger overhovedet ikke af sikkerhedsmässig
> betydning.

Helt enig, har heller ikke tænkt mig at sagsøge sælgeren for det ;)

> Er der derimod nye karrosseridele på fronten også kan det
> indikere en större skade

Det er der ikke - så vidt jeg kan se. Der er ingen synlige
farveforskelle og samlingerne ser ok ud.

Er det egentlig muligt at finde frem til om bilen har været skadet
tidligere hvis sælger ikke kan/vil oplyse det ?

Fra : Henning

Dato : 15-09-06 10:51

> [...]
>Hvad hvis skaden er fixet så det ikke kan ses *og* ikke har nogen
>betydning for noget som helst ? Hvis køber ikke spørger ? Hvis

Småridser og buler, som ikke har betydning er ligegyldigt. Hvis bilen
har været brændt eller skulle trækkes lige i en bænk, så ja. At en
kofanger, skærm el.lign. skiftes er bedøvende ligegyldigt.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-09-06 18:20

Henrik Stidsen skrev:

> Det leder til spørgsmålet: Når man sælger en bil, bør man så
> oplyse om hvilke skader bilen har haft ?

Har jeg "altid" gjort (i det mindste efter jeg blev voksen ) - også med
mc'er.

Vil folk så ha vraget alligevel er det bare ok

Rettede fejl uden betydning for noget som helst kan det selvfølgelig være
ligegyldigt med
Hans
http://kortlink.dk/2hsd