Motorstyringslampe og radiosammenhæng???
Fra : Hans Pedersen

Dato : 14-09-06 22:23

Hejsa

Ja, jeg er totalt uvidende om bilers opbygning, og kommer måske derfor med
et totalt tåbeligt spørgsmål. Men hvad, jeg er før blevet kaldt dum, uden at
være det *G*

Jeg har en Skoda Fabia fra år 2000, købt for nogle måneder siden. Få dage
efter jeg fik den havde jeg problemer med den elektroniske
motorstyringslampe. Den lyste. Jeg kørte til forhandleren, og fik den
gennemtestet. Han sagde det kunne være nogle tilfældigheder der gjorde den
slog ud (forstod ik detaljerne), men der kunne gå flere år før den lyste
igen, men hvis den begyndte igen inden for kort tid, var det en lambdasonde.
Nå, men inden for en uges tid lyste den igen, og jeg ringede til ham, og han
bestilte reservedelen hjem og jeg kom op og fik den skiftet. Fint nok.
Bortset fra den efter en uges tid begyndte at lyse igen!... Jeg fik først
taget mig sammen til at ringe efter yderligere nogle dage, var lidt
småstresset. Og han sagde så at han desværre skulle på ferie, og ikke havde
tid op til ferien. Men hvis bilen kørte fint nok var der ikke noget problem,
og jeg kunne bare fortsætte med at køre. Efter ferien kørte jeg så op til
ham igen og han målte igen på den, og fandt så ud af at det var den anden
lambdasonde, der sad åbenbart en efter katalystor og en før, eller hvordan
det nu var. Så den blev så også skiftet. Nu har jeg vel haft bilen 2-3
måneder næsten med alle de ture frem og tilbage osv. Bilen købt 100 km væk,
så er jo ikke bare lige småture man tager hver gang man skal have målt på
den og skiftet en del.

Nå, men efter den anden lambdasonde var skiftet gik det godt. Hver dag der
gik og den stadig ik lyste begyndte man at tro på det var åsagen, og det var
jo dejligt. Men nu her en måned til halvanden efter, så begyndte den at lyse
igen, og samtidig lige siden har radioen haft utroligt svært ved at opfange
igennem, men nu er det faktisk umuligt i Køge, og meget knas alle andre
steder, og generelt meget ustabilt. Og da det skete faktisk samtidig, med
den begyndte at lyse og dårlige radiosignaler spekulerer jeg på om de 2 ting
har noget som helst med hinanden at gøre?

Og er det eventuelt muligt for mig at resette den lampes lysen, for at se om
den begynder med det samme igen, eller om det bare er en fejl den begyndte
at lyse? Eller skal der en autoriseret computer igennem den?

MVH
Hans Pedersen

Fra : Hans Pedersen

Dato : 17-09-06 08:44

Ikke meget respons jeg har fået, men jeg har fået en ny teori. Kan det være
fordi at når den lampe lyser, så står der i manualen at den går på
nødprogram, og så tænkte jeg at det måske var det nødprogram der bruger
nogle "resourcer" på en eller anden måde fra radioen så, motoren fungerer
godt, men radioen så virker mindre godt? Selv synes jeg det lyder totalt
mærkeligt. Men i det øjeblik den begyndte at lyse blev radiosignalerne meget
dårligere. Så et eller andet sted tror jeg der er en sammenhæng, selvom jeg
slet ikke kan se hvori den skulle ligge.

MVH
Hans Pedersen

Fra : Kent Glerup

Dato : 17-09-06 09:17

On Sun, 17 Sep 2006 09:44:16 +0200, "Hans Pedersen"
<hansvejbo@hotmail.com(brugesikke)> wrote:

> [...]
>dårligere. Så et eller andet sted tror jeg der er en sammenhæng, selvom jeg
>slet ikke kan se hvori den skulle ligge.

Det er under alle omstændigheder to særskilte fejl!

Radioen:
Omme ved antennen sidder der næsten med sikkerhed en lille forstærker,
strømmen til denne er muligvis afbrudt i din bil. Det giver lige
præcis ekstremt ringe modtagelse.

Motoren:
Hvis du nu skrev hvilken maskine du kører med..
Hvis det er en 16V'er, er det almindelig kendt at lampen let tænder.
Vi har døjet en del med det, men fundet ud af at en grundig
motorrensning er en god kur! Hvis spjældhuset er meget beskidt, kan
dette godt "provokere" motorstyringen. Hvis det er en 16V'er, sidder
der også en trykføler i indsugningsmanifolden, denne må også gerne
holdes ren.
Hvis du vil prøve det ovenstående af, skal din mekker bruge f.eks. en
BellAdd Servicerens 4 til spjældhuset. Derefter en servicerens 2b til
"resten".

/Kent Glerup

Fra : Hans Pedersen

Dato : 17-09-06 10:56

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote in message

> [...]
> Omme ved antennen sidder der næsten med sikkerhed en lille forstærker,
> strømmen til denne er muligvis afbrudt i din bil. Det giver lige

Okay, kan man selv gøre noget ved det?

> Motoren:
> Hvis du nu skrev hvilken maskine du kører med..

Det er en Fabia 1,4 comfort. Og resten der lyder for svært for mig, må vidst
bare henvende mig til forhandleren :) Men kan jeg evt. selv resette den
lampe? For at se hvor hurtigt den tænder igen?

MVH
Hans Pedersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-09-06 11:03

Hans Pedersen skriver:

> Det er en Fabia 1,4 comfort. Og resten der lyder for svært for mig, må vidst
> bare henvende mig til forhandleren :) Men kan jeg evt. selv resette den
> lampe? For at se hvor hurtigt den tænder igen?

ODB interface og en computer, så er den hjemme.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kent Glerup

Dato : 17-09-06 11:39

On Sun, 17 Sep 2006 11:55:32 +0200, "Hans Pedersen"
> [...]

>bare henvende mig til forhandleren :) Men kan jeg evt. selv resette den
>lampe? For at se hvor hurtigt den tænder igen?

At det er en 1,4 er jeg godt klar over... Men er det en 1,4 8V (MPI),
eller en 1,4 16V ??

/Kent Glerup

Fra : Hans Pedersen

Dato : 17-09-06 21:17

> At det er en 1,4 er jeg godt klar over... Men er det en 1,4 8V (MPI),
> eller en 1,4 16V ??
>
> /Kent Glerup

Øhm det er jeg ik lige klar over, og kan ikke se det på registeringsattesten
eller slutsedlen står det heller ik skrevet. Men det er 68 hk kan jeg se, og
ifølge det jeg har set på FDM er det dermed kun 8V... Men er jeg ik sikker
på.

MVH
Hans Pedersen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-09-06 08:33

"Hans Pedersen" <hansvejbo@hotmail.com(brugesikke)> skrev i en meddelelse

> [...]
> registeringsattesten eller slutsedlen står det heller ik skrevet. Men det
> er 68 hk kan jeg se, og ifølge det jeg har set på FDM er det dermed kun

På registreringsatesten kan du - med mindre der er tale om en
brugtimporteret bil finde Typegodkendelsesnummer xxxxx-y, y'et repræsenterer
modelvarianten hvis der forfindes flere modelvarianter.

http://www.fstyr.dk/sw22275.asp kan du taste godkendelsenummer og finde
eksakte data på din bil.

--
MVH Hans

Fra : claus b. p.

Dato : 19-09-06 14:25

"Hans Pedersen" <hansvejbo@hotmail.com(brugesikke)> wrote in message

> [...]
> ustabilt. Og da det skete faktisk samtidig, med den begyndte at lyse og
> dårlige radiosignaler spekulerer jeg på om de 2 ting har noget som helst

Jeg tror du skal kigge efter noget med et stik med dårlige forbindelser,
evt. bag instrumentbrættet eller i midterkonsollen. Det kan være en grim en
at lede efter, og mekanikeren får ikke solgt dig nogle reservedele, så det
er jo lettere at skifte nogle lambdasonder.

/Claus

Fra : Hans Pedersen

Dato : 19-09-06 22:56

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> en at lede efter, og mekanikeren får ikke solgt dig nogle reservedele, så
> det er jo lettere at skifte nogle lambdasonder.

Hej Claus. Ja, du har jo ret i at mekanikeren ik får solgt nogle
reservedele. Men, det er nu på hans egen regning, da det stadig er inden for
garantien, så kan ik se han har fordel af det?

Mvh
Hans