Skoledilemma
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 28-11-06 10:10

Egedal kommune har haft sprogeksperter på besøg og de er blevet overbevidst
om at det danske sprog vil dø ud med tiden, så de har valgt at indføre
engelsk allerede fra 1. klasse næste år. Det kommer til at ramme vores den
ældste, som nu får engelsk i 2. klasse, hvor statens oplæg ellers var at
starte med de pjat i 3. klasse.

Men tiden kommer vores den yngste, som konstant har haft dræn i ørene og som
derfor har rigelig at slås med i forhold til sprog generelt også til at slås
med dette problem allerede fra 1. klasse, men den tid den sorg.

Jeg har undersøgt privatskoler i området, men de har en markant andet
forhold til at røre sig og være aktiv end jeg har. Børn fra 5. klasse skal
opholde sig indendørs på privatskolen hele dagen og må ikke gå ud og trække
friske luft.
http://www.stenpriv.dk/Infoweb/Designskabelon8/Rammeside.asp?Action=&Side=&Klasse=&Id=
"Skolen har indeordning for elever i 6 - 10 klasse."

Det strider imod mine idealer om at børn skal røre sig.

Da jeg ydermere har nogle begrænsninger i hvor langt at jeg kan køre omkring
i forbindelse med mit arbejde, er jeg kommet i problemer med hvad jeg skal
gøre for at sikre mine børn en god opvækst med optimale skolebetingelser, så
de kan blive gode til det sprog, som endnu tales i det land, de bor i. Jeg
vil helst ikke flytte, men er faktisk parat til det, hvis det kan bedre
forholdene for mine børn.

Hvordan ser I på et sådant problem?
Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : Marianne

Dato : 28-11-06 15:46

> [...]
> ældste, som nu får engelsk i 2. klasse, hvor statens oplæg ellers var at

Interessant, men lidt mystisk ide. Andre steder i verden blomstrer
'lokalsprogene' som aldring før.

> [...]
> slås
> med dette problem allerede fra 1. klasse, men den tid den sorg.

Jeg ville ikke være bekymret for, om engelsk - eller et hvilket som helst
andet 2. sprog - ødelægger det danske. I taler jo dansk derhjemme, med
kammerater etc. Barnet synes i regelen det bare er sjovt, og
sprogundervisningen - i hvert fald her i vorews københavnske skole - er
meget legepræget. I 3. klasse, altså

> [...]
> "Skolen har indeordning for elever i 6 - 10 klasse."
>
> Det strider imod mine idealer om at børn skal røre sig.

Det kan jeg godt følge dig i.

> [...]
> så
> de kan blive gode til det sprog, som endnu tales i det land, de bor i.

Det sker i regelen helt af sig selv. At læse og tale dansk aktivt er det
bedste. Og at læse god og varieret litteratur. Biblioteket kan snildt levere
det fornødne.

>Jeg
> vil helst ikke flytte, men er faktisk parat til det, hvis det kan bedre
> forholdene for mine børn.

Det skal du da heller ikke! Du flytter dem jo også fra deres venner. Efter
min mening skal man også kun flytte skolebørn, hvis der er *virkelige*
problemer (massiv mobning, fx, eller adskillige inkompetente lærere).

> Hvordan ser I på et sådant problem?

Jeg ville vente og se.
Selv om du er uenig i beslutningen synes jeg, at du skal vente og se, om det
nu går så galt, som du frygter. Hvad siger de andre forældre?
Skolebestyrelsen? Politikerne?

Hvem skal i øvrigt undervise børnene? De vil jo nå op på et pænt, højt
niveau i engelsk indenfor 5-6 år. Skal galt være, så hør om mulighederne for
at få en 'native speaker'. Eller en venskabsklasse i England.

mvh
marianne

Fra : nusle nuslesen

Dato : 28-11-06 20:35

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem skal i øvrigt undervise børnene? De vil jo nå op på et pænt, højt
> niveau i engelsk indenfor 5-6 år. Skal galt være, så hør om mulighederne
> for at få en 'native speaker'. Eller en venskabsklasse i England.

Niveauet bliver ikke nødvendigvis højere - undersøgelser (husker ikke
hvilke) viser jo, at selv danske børn starter senere i skolen end engelske
børn - så "overhaler" de danske børn de engelske - det synes jeg indikerer,
at tidlig lærdom ikke nødvendigvis befordrer højere niveau senere.

Fra : Marianne

Dato : 28-11-06 20:53

> Niveauet bliver ikke nødvendigvis højere - undersøgelser (husker ikke
> hvilke) viser jo, at selv danske børn starter senere i skolen end engelske
> børn - så "overhaler" de danske børn de engelske

Det er en påstand, som er brugt ifm bl.a. Pisa-undersøgelserne. Danske børn
overhaler vist ingen, men de ender ikke dårligere end. Og det er i eget
sprog, der er tale om. Danske børn bliver mao lige så gode til dansk som
engelske børn er til engelsk - er påstanden.

- det synes jeg indikerer,
> at tidlig lærdom ikke nødvendigvis befordrer højere niveau senere.

Nej, det har du helt ret i. Men lige med sprog, og især engelsk som man
hører dagligt, så tror jeg at de når pænt langt.

mvh
Marianne

Fra : Lars Remmen

Dato : 01-12-06 21:10

Carsten Overgaard skrev:
> [...]
> "Skolen har indeordning for elever i 6 - 10 klasse."
>
> Det strider imod mine idealer om at børn skal røre sig.

Jeg tror du læser ordensreglerne forkert. Som jeg læser dem *skal* børn
til og med 5. klasse være ude mens børn fra 6.-10 klasse 'må' være inde.

Lars

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 04-12-06 08:30

--
Skolen har indeordning for elever i 6. - 10. klasse.
Stille adfærd er påbudt indendørs. Eleverne må opholde sig i eget

"Må " er nævnt to i forbindelser. Klasselokalet eller vandrehallen.

Men jeg kender to elever på skolen. Jeg spørger dem.