Benedikte Brisson wrote:
> På Steinerskolerne fylder de kreative fag så vidt jeg kan bedømme
> en del. Det er rigtig godt. Men det er ikke så godt, hvis det går
> ud over det faglige niveau, sådan at barnet senere får problemer
> med at komme videre i uddannelsessystemet.
Jeg har kigget lidt rundt og har fundet en enkelt undersøgelse, der
lider af den svaghed at den er bestilt (ikke udført) af Rudolf Steiner
skolerne selv. Undersøgelsen viser at Rudolf Steiner elever ikke har
problemer med at komme videre i uddannelsessystemet, snarere tværtimod.
http://www.rudolfsteinerskoler.dk/?Page=serve&PageNumber=18
Lars (ArthurDent) snakker om Skoletilsynsrapporter, der tilsyneladende
også er positive. Dem er jeg dog ikke inde i.
Så foreløbig har jeg set to indikationer af at man ikke skal vælge
Rudolf Steiner skolerne fra pga. det faglige niveau og kun subjektive
og enkelttilfælde-baserede udtalelser, der taler imod på dette
grundlag.
Når vi snakker Steiner Skoler, eller for den sags skyld alle mulige
skoler, kan vi lave en grov opdeling i de hårde og de bløde værdier.
De hårde er de faglige, det med videre uddannelse og jobs. De er
målbare og egner sig meget dårligt til at blive vurderet ud fra "Min
tantes søster gik i Rudolf Steiner og klarede sig fremragende, så
Rudolf Steiner skolerne må have et højt fagligt niveau"-metoden.
Der er reelle undersøgelser meget bedre.
De bløde værdier er ganske anderledes, da de ikke er målbare på samme
måde. Her er det subjektive meget stærkere og vi kan bedre bruge vores
udveksling af personlige erfaringer.
Vi har selv overvejet Rudolf Steiner skole til vores børn og har
tidligere været henne og besøge to Rudolf Steiner børnehaver. Et par
gode venner har børn, der både har gået i Steiner børnehave og skole.
Vi har fravalgt både børnehave og skole af ideologiske grunde, og vel
nok også pga. konservatisme - Rudolf Steiner skolerne er "anderledes"
og dermed noget vi er nervøse ved. Vi syntes at nogen af deres ideer
var gode, som f.eks. at alle børn lærer at spille et musikinstrument,
mens andre var mere underlige, som f.eks. at de var imod at tage på
ture i børnehaven (beklager sammenblandingen af børnehave og skole -
det er blot eksempler og ikke dækkende).
Mest af alt valgte vi nok fra, fordi vi ikke havde det godt med hele
pakken - vi mente vi ville ende med at modarbejde større dele af de
ting, som børnene ville lære.
Vores besøg i børnehaverne (i Århus) var forøvrigt en god demonstration
af at man bør besøge de steder man overvejer. De var meget forskellige.
> Også af den grund ville jeg aldrig vælge en Steinerskole til mit
> barn.
Hermed siger du implicit at Sterinerskolernes prioritering går ud over
det faglige niveau. Det kunne være rart om du vil sige om det bygger på
gætteri eller viden?
--
Far + digitalkamera + webserver =
http://ekot.dk/dagbog/