MS Windows
briani 27239
Licensregler og kopiering af CD
Fra : laxxe@nospam.dk

Dato : 29-11-06 14:15

Jeg har en del ældre PCere som skal foræres vej. Inden da, så
slettes alle informationer. De nye ejere må selv installere det på
dem, som de kunne tænke sig.

På siden af kabinetterne, står der produktnøgler til Windows 2000.
Kan jeg lovligt tage kopier af installations-CDen og give dem med? Kan
alle udgaver af Windows 2000 installeres med sådan en produktnøgle,
eller skal jeg kigge efter en bestemt CD (vi har en håndfuld
liggende)?

Hvis ikke de er interesserede i Windows 2000, kan jeg så tage
mærkerne med produktnøgler af, og evt. bruge disse på andre maskiner
(eller er licensen "låst" til en enkelt maskine)?

/Lasse

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-11-06 15:01

Den 29-11-06 14.15 skrev laxxe@nospam.dk følgende:

> På siden af kabinetterne, står der produktnøgler til Windows 2000.

Så er det sandsynligvis OEM-versioner. De må kun bruges på den
pågældende computer, så der er ingen grund til at tage kopier af
installations-cd'en, du kan lige så godt give dem den med (du må
alligevel ikke bruge originalen til noget).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Bjørnetjeneste: Når man siger tak for en tjeneste med en anden tjeneste...

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 29-11-06 16:28

Kim Ludvigsen skriblede:

> [...]
> installations-cd'en, du kan lige så godt give dem den med (du må
> alligevel ikke bruge originalen til noget).

Er det Dank lovgivning eller Microsoft lov
der bestemmer hvad man må bruge hvor.

Har jeg en lovlig indkøbt OEM version, så
har jeg ingen skrupler mod at bruge den
hvor det passer mig.

--
Lars Fragstrup

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-11-06 01:12

Den 29-11-06 16.27 skrev Lars Fragstrup følgende:
> Kim Ludvigsen skriblede:

> Er det Dank lovgivning eller Microsoft lov
> der bestemmer hvad man må bruge hvor.

I dette tilfælde er det dansk lov, og den aftale man frivilligt har
indgået med Microsoft. I henhold til dansk lov, skal man sædvanligvis
overholde sine aftaler.

> Har jeg en lovlig indkøbt OEM version, så
> har jeg ingen skrupler mod at bruge den
> hvor det passer mig.

Det kan være, men det ændrer ikke på, at det er i strid med aftalen med
Microsoft. Jeg går også nogle gange over for rødt lys, men det bliver
det ikke lovligt af.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hotdog: Pølse opfundet af en kinesisk jernbanekok...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-11-06 13:47

Lars Fragstrup skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Er det Dank lovgivning eller Microsoft lov
> der bestemmer hvad man må bruge hvor.

Man kan i Danmark stort set aftale sig til hvad som helst - og
under installeringen accepterer man disse betingelser i de sider
man aldrig læser, men bare trykker ja til

Og en aftale er en aftale ifølge dansk lov.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-11-06 15:48

Jan Vestergaard skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Man kan i Danmark stort set aftale sig til hvad som helst

Ups - der skulle selvfølgeli stå "hvad som helst, der ikke
strider mod lovgivningen"

Og der er mig bekendt ingen regler i Danmark, der forbyder MS at
lave sådanne aftaler med deres brugere.....

Men man bekræfter først aftalen ved installeringen.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-11-06 19:04

Jan Vestergaard wrote:

> Man kan i Danmark stort set aftale sig til hvad som helst - og
> under installeringen accepterer man disse betingelser i de sider
> man aldrig læser, men bare trykker ja til
>
> Og en aftale er en aftale ifølge dansk lov.

Det er trivielt at vise at det er forkert. Se blot på webbutikkerne,
der _skal_ give 14 dages returret. Det er ikke noget, de kan aftale sig
ud af, når det er salg til privatpersoner. På samme måde er det ikke
nødvendigvis en bindende aftale, som man laver med Microsoft.

Jeg påstår ikke at den ikke er gældende, blot at "en aftale er en
aftale" ikke er sandt i denne sammenhæng.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-11-06 19:59

Toke Eskildsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg påstår ikke at den ikke er gældende, blot at "en aftale er
> en aftale" ikke er sandt i denne sammenhæng.

Derfor kom jeg iógtså med en tilføjelse et minut efter

Selvfølgelig skal det overholde lovgivningen - men jeg mener ikke
at der er noget i dansk lov, der forhindrer MS i af lave denne
aftale med sine kunder/brugere ?

Men det har vist været drøftet en million gange - både i
dk.edb-grupperne og i dk.jura-grupperne.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-11-06 20:22

Den 30-11-06 19.04 skrev Toke Eskildsen følgende:

> Det er trivielt at vise at det er forkert. Se blot på webbutikkerne,
> Jeg påstår ikke at den ikke er gældende, blot at "en aftale er en
> aftale" ikke er sandt i denne sammenhæng.

Licensaftalen overtræder ikke direkte nogen lov, som det fx ville være
tilfældet, hvis man forsøgte at omgå returretten. Det, som der kan være
tvivl om, er, om aftalen er urimelig for en af parterne. Det må den
nemlig ikke være i henhold til Aftaleloven.

Jeg er helt sikker på, at en bruger aldrig ville kunne vinde en sag om
OEM-låsningen til en enkelt computer. Aftalen er ikke ensidig urimelig,
for i bytte for den forringede brugsret, får brugeren styresystemet til
en lavere pris. Og det står samtidig brugeren frit i stedet at vælge den
fulde version.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polterabend: Tysk udtryk for et spøgelse, der larmer om aftenen...

Fra : laxxe@nospam.dk

Dato : 29-11-06 16:03

Jeg aner ikke hvor originalerne er - hvis der da har været nogen
(nogle gange er skidtet jo installeret på forhånd, og så skal man
selv brænde en CD).

Må jeg tage en kopi af en Windows 2000-CD, når nu der er
licensnøgler med? Hvilken CD skal jeg evt. kopiere (hvis ikke alle kan
bruges)?

Er det i øvrigt ikke noget med, at det her OEM-halløj ikke gælder i
Danmark?

/Lasse

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-11-06 01:09

Den 29-11-06 16.02 skrev laxxe@nospam.dk følgende:

> Må jeg tage en kopi af en Windows 2000-CD, når nu der er
> licensnøgler med?

Ikke hvis det er en fuldversion, du kopierer. Jeg er ikke sikker på, om
man må kopiere en anden OEM-version på den måde. Det kan Microsoft
ganske givet svare på.

> Er det i øvrigt ikke noget med, at det her OEM-halløj ikke gælder i
> Danmark?

Nej, selvom der er nogen, der påstår det.