MS Windows
briani 27239
Tilde tegnet, hvordan på dansk v/s engelsk~
Fra : J

Dato : 25-11-06 09:43

Jeg har brug for at kunne bruge "Tilde" tegnet på tasten ½ som på et engelsk
tastatur (mit er dansk) jeg har begge sprog installeret og selv om jeg
skifter sprog så ændre mine taste-funktioner sig ikke på tastaturet.
Hvordan får jeg dem til det? kan det overhovedt lade sig gøre?

Jeg bruger Windows Mediecenter sp2 m/trådløst tastatur og mus fra windows.

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 11:01

On Sat, 25 Nov 2006 09:42:45 +0100, "J" <SPAM@SPAM.dk> wrote:

> [...]
>Hvordan får jeg dem til det? kan det overhovedt lade sig gøre?
>
>Jeg bruger Windows Mediecenter sp2 m/trådløst tastatur og mus fra windows.

Hos mig er tilde på tasten til højre for Å, og aktiveres ved at holde
<Alt Gr> nede mens der tastes på tildetasten efterfulgt af <Space>~
(gjorde det lige)

Pif

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 25-11-06 11:07

"J" <SPAM@SPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan får jeg dem til det? kan det overhovedt lade sig gøre?
>
> Jeg bruger Windows Mediecenter sp2 m/trådløst tastatur og mus fra windows.

Hej Jan
Du kan sikkert finde ~ på samme tast som ¨^, altså lige til højre for tasten
"Å".
Bemærk tegnet forekommer først når du har trykket "Alt GR" og derefter på
det bogstav, hvor det skal foranstilles.
Hilsen
Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-06 11:10

J <SPAM@SPAM.dk> wrote:

> [...]
> Hvordan får jeg dem til det? kan det overhovedt lade sig gøre?
>
> Jeg bruger Windows Mediecenter sp2 m/trådløst tastatur og mus fra windows.

Hos mig aktiveres tilden med alt¨ efterfulgt af et space, da ¨ jo som
hovedregel skal anbringes over en vokal, som i, e eller a: ï, ë, ä. Og
her får jeg så ~ frem.

I øvrigt uanset om jeg er inde i Windows eller MacOS X.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : J

Dato : 25-11-06 13:04

> [...]
> jeg skifter sprog så ændre mine taste-funktioner sig ikke på tastaturet.
> Hvordan får jeg dem til det? kan det overhovedt lade sig gøre?

Jeg fik vist ikke forklaret mig godt nok LoL jeg ved godt hvordan man får
tilde tegnet frem via det danske tastatur også på et engelsk tastatur, men
mit problem er at det ikke kommer på ½ tasten når jeg skifter sprog til
engelsk, som det gør på et engelsk tastatur, jeg kan i programmet/spillet
hvor det skal bruges ikke bruge flere taster samtidig, da de bruges til
andre funktioner og ikke kan laves om, og dermed er Alt Gr + ~ desværre
udelukket.
Jeg har prøvet at fjerne Dansk sprog uden resultat.
Det underlige er at jeg på min anden komputer sagtens kan gøre det via ½
tasten, men ikke på mit mediacenter.

Hvordan får jeg eventuelt installeret et engelsk tastatur? selvom det har de
danske taster!

Jan

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-11-06 13:15

Hej J, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> og dermed er Alt Gr + ~ desværre udelukket.

Det er en smule mere bøvlet, men tegnet ligger på Alt+126.

Dvs. hold Alt-tasten (den normale, ikke Alt Gr.) nede mens du taster
126 på nummerblokken til højre.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-11-06 13:24

> J, du skrev:

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

[Tilde]

> Det er en smule mere bøvlet, men tegnet ligger på Alt+126.

Hmm... Jeg glemte, at markøren velsagtens ikke skal flytte sig, når du
anvender tegnet.

Hvis det er tilfældet - fx at man skal skrive ã - virker det ikke, da
tilden på Alt+126 flytter markøren. Dvs. hvis programmet, der anvendes,
ikke kan lave "to tegn samme sted", dur metoden ikke.

Er der ikke et kontroltegn, der gør, at markøren ikke flytter sig?
(Jeg kan ikke huske det, og ej heller hvor det i givet fald ligger -
bortset fra det må være - bortset fra det må være mellem 1 og 31).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm