MS Windows
briani 27239
Hvordan skriver man i anden potens på tast~
Fra : Per

Dato : 18-11-06 17:29

Ved ikke lige hvilken gruppe jeg skal spørge i så jeg forsøger mig her.
Eller må i futte mig.

ER der nogen der ved hvordan man skriver "i anden" altså i anden potens
fx. x2 (x i anden) således at 2 tallet står lidt ovenover x´et

Hvad skal jeg trykke på på mit tastatur har prøvet med shift osv. men kan
ikke rigtig finde ud af det.

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Holst

Dato : 18-11-06 17:52

Per wrote:

> [...]
> fx. x2 (x i anden) således at 2 tallet står lidt ovenover x´et
>
> Hvad skal jeg trykke på på mit tastatur har prøvet med shift osv. men kan

Du skal typisk ændre nogle egenskaber ved det enkelte bogstav.

I Microsoft Works, som jeg bruger, kan jeg fremhæve bogstavet, hvorefter
jeg vælger menuen Formater -> Skriftype ... -> og vælger her "Hævet skrift".

I de gode gamle dage, hvor alt foregik på engelsk, hed det superscript
(og sænket hed subscript).

Man kan sikkert tilvælge det som en knap til værktøjslinjen, hvis det er
en funktion, man anvender ofte. Aner det ikke, men andet vil da være træls.

Fra : Jens G

Dato : 18-11-06 17:54

On Sat, 18 Nov 2006 17:29:08 +0100, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>fx. x2 (x i anden) således at 2 tallet står lidt ovenover x´et
>
>Hvad skal jeg trykke på på mit tastatur har prøvet med shift osv. men kan

Hvis du har installeret tegntabellen på din computer, kan du kopiere ²
derfra. Eller bruge Alt+0178 på det numeriske tastatur.
Jeg ved faktisk ikke om det kan sendes på usenet, men her er forsøget
X².

--
Jens G
Som bruger www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Holst

Dato : 18-11-06 19:49

Jens G wrote:

> [...]
> derfra. Eller bruge Alt+0178 på det numeriske tastatur.
> Jeg ved faktisk ikke om det kan sendes på usenet, men her er forsøget

Det burde det fint kunne.

Men den løsning er ikke særlig god, hvis man gerne vil have x i syvende
potens.

Det kan i denne form for kommunikation tit skrives ved brug af en ^
(hat), idet mange mailprogrammer vil layout x-hat-7 som x i syvende
potens, f.eks. x^7.

Fra : knudsen

Dato : 18-11-06 17:57

> [...]
> fx. x2 (x i anden) således at 2 tallet står lidt ovenover x´et
>
> Hvad skal jeg trykke på på mit tastatur har prøvet med shift osv. men kan

Hej
"x i anden" x² kan laves ved at trykke på ALT tasten samtidigt med 253 på
numerisk tastatur ALT+253

--
Venlig hilsen
knudsen