Hvor tit bør jeg skifte vandet???
Fra : Michael Kragh

Dato : 24-06-01 10:10

Hej...

jeg har et 200 L akvrie med ca. 25 fisk de fleste er på str. med rød neon
der er et eheim spandfilter på med specifikationerne:
typ: 2211
watt: 6
l/h: 300
hMAXm: 1.2

jeg udskifter gerne mellem en 1/4 - 1/3 af vandet.....

mit spørgsmål er så.....
Hvor tit syntes folk fra denne NG at jeg bør skifte den 1/4 - 1/4 af
vandet??? og hvorfor??
Kan man skifte det for tit???

Mvh Michael

Fra : Kenneth Bjorheim

Dato : 24-06-01 13:21

Hei,

Eg skifter vann 1 gamg i uken slik att eg opprettholder dei verdier i vannet
som skal være der, For meir informasjon sjekk denne norske siden

http://www.aquariumworld.com/norw/ferskvann/teknikk/sjekkliste_2.htm

Mvh

Kenneth

Fra : Arild Madsen

Dato : 24-06-01 22:07

Michael Kragh wrote:

> [...]
>
> mit spørgsmål er så.....
> Hvor tit syntes folk fra denne NG at jeg bør skifte den 1/4 - 1/4 af

Grunnen til å gjøre et vannskifte er å få bort avfalstoffene fra
fiskene, og eventuelle for rester som kan ligge å råtne.

Når det gjelder vanskifte så er det delte meninger om hvor ofte og hvor
mye man bør skifte ut.
Noen fisker krever renere vann enn andre for å trives, slik som Diskus
Det beste vil være å skifte litt vann ofte. dette vil gi minst stress
for fisken.
Det som er avgjørende faktorer er hva slags fisk man har, hvor mange og
hvor mye fritid man har til rådighet for å skifte vann i akvariet.
Hvor lenge du kan vente mellom hvert vandbytte vil jeg helst ikke utale
meg om da jeg ikke kjenner dine fisker eller dine foringsvaner.

Arild Madsen