lodning af twisted kabel??
Fra : Assassin

Dato : 24-06-01 10:02

hej jeg skal trække et kabel gennem en mur og kan derfor ikke have et stik
på den ende der skal igennem mur. Da jeg synes det er lidt for voldsomt at
skulle investere i en crimptang til rj45 stik ville jeg høre om det kan
forsvares at lodde kablet sammen igen?? Det skal kunne køre 100Mbit

Fra : SirEL

Dato : 24-06-01 10:32

hejsa

kan du ikke prøve at forhører dig hos den lokale elektriker...

Du kan nemlig få problemer med at holde hastigtheden, da du
får et stykke hvor de parsnoet ledninger ikke holder de snoninger
de skal...

// SirEL
www.eiland-electric.dk

Fra : cr

Dato : 24-06-01 10:49

"SirEL" <SirEL@wallin123.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du kan nemlig få problemer med at holde hastigtheden, da du
> får et stykke hvor de parsnoet ledninger ikke holder de snoninger

De par cm, der "mistes" af snoningen er uden betydning, Patch kabler op til
10m er jo ikke snoet. Så ingen problemos, sørg blot for ordenlig isolation
af samlingerne, forskyd dem, så får du en "slank" samling.

Fra : SirEL

Dato : 24-06-01 22:59

Patch kabler er sq da parsnoet...

// SirEL

Fjern tal i mail så virker den

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-06-01 07:06

"cr" <a@b.dk> wrote in message news:9h4d2d$g10$1@sunsite.dk...

> [...]
> 10m er jo ikke snoet. Så ingen problemos, sørg blot for ordenlig isolation
> af samlingerne, forskyd dem, så får du en "slank" samling.

Tror du ikke du blander det lidt sammen med skærmning af kabler??

Hvad skulle få en producent til at lave kabler der ikke ers snoet????

Fra : cr

Dato : 26-06-01 10:32

Tjah så har kablet, der følger med i boksen, der skal gå fra NT boksen til
Lasat II modemet, mistet sin snoning eller osse har jeg misset begrebet
"snoning". Men topic gik jo på om man kunne splidse (splejse) et kabel til
ISDN med lodning af kablet, hvilket jeg synes er en god idé, modsat en
samling med stik og stikdåser ad libitum. Som på sigt vil give en ringere
forbindelse, gr oxydering m.v. i ledningsovergangen.
Forøvrigt laves der masser af kabel der ikke er snoet, både som kabel, leder
og kordel.

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 26-06-01 10:51

"cr" <a@b.dk> wrote in message news:9h9kpg$7ku$1@sunsite.dk...

> [...]
> til Lasat II modemet, mistet sin snoning eller osse har jeg misset
> begrebet "snoning". Men topic gik jo på om man kunne splidse (splejse)

Nej, det var til 100Mbit netværk:

<citat: news:3b35adab$0$34261$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>
[...]
</citat>

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : cr

Dato : 26-06-01 11:18

sri.
Fik mixet det, er selv i gang med både ISDN og Cable modem med 100MHz, men
bortset fra det, ændrer det ikke på det beskrevne.
Det er først omkr. 1.000MHz og op at samlinger bliver drilske.
Har forøvrigt en "midlertidig" 100MHz kabel på knap 20m, samlet af 4 stk.
kabel, ingen af dem er parsnoet og en af dem er et signalkabel.
Med små afstande og i non-proof regi, kan man tillade sig ret meget i
kablingen, men en hel transmissionsledning fra A til B, er stadig nr. 1.

"Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.SPAM> skrev i en meddelelse
> [...]
o.s.v.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-06-01 11:29

"Assassin" <no@mail.com> wrote in message
> [...]
> skulle investere i en crimptang til rj45 stik ville jeg høre om det kan
> forsvares at lodde kablet sammen igen?? Det skal kunne køre 100Mbit

Det vil sikkert sagtens komme til at virke... Men std. for cat 5, er nok
ikke overholdt..

Men er det ikke også, en rimelig grim, og ikke holdbar løsning??

Kender du ikke en, der har en griptang, samt et par RJ-45 stik?

`Men ellers kan du da altid på brug for det,,, Hvis du går ud og investere i
det...

Fra : Tony

Dato : 24-06-01 12:53

Kontakt mig hvis du er i Odense.

Jeg har en crimptang.

Tony

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 24-06-01 13:54

> [...]
> voldsomt at skulle investere i en crimptang til rj45 stik ville jeg
> høre om det kan forsvares at lodde kablet sammen igen?? Det skal kunne

I Telebutikker rundt omkring i landet, kan du købe RJ45-stikdåser til
vægmontering. Der medfølger et lille værktøj til at samle det med. Stikket
skrues fast på væggen hvorefter du kan sætte et patchkabel i fra
computeren. Det bliver nok en lidt mere holdbar løsning og ser lidt pænere
ud.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-06-01 14:16

"Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.SPAM> wrote in message
> [...]
> skrues fast på væggen hvorefter du kan sætte et patchkabel i fra
> computeren. Det bliver nok en lidt mere holdbar løsning og ser lidt pænere

Ja,,, men så skal han selvfølgig også ud og købe seperate stik, som skal gå
fra stik til computer...

Det aller bedste er at købe 100 meter kabel, rj 45 stik, og et par dåser...

Det som de har i telebutikken, er vist også kun Cat 3, dåser...

som kan bruges til ISDN,, da dåsen kun har til 4 ledere.

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 24-06-01 14:26

> "Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.SPAM> wrote in message

> Ja,,, men så skal han selvfølgig også ud og købe seperate stik, som skal
> gå fra stik til computer...

Som skrevet - et patchkabel!

> Det aller bedste er at købe 100 meter kabel, rj 45 stik, og et par
> dåser...

100 meter? Er det ikke lige i overkanten for at trække et kabel gennem en
væg? :)

> Det som de har i telebutikken, er vist også kun Cat 3, dåser...
> som kan bruges til ISDN,, da dåsen kun har til 4 ledere.

Vi har 9 af slagsen her i huset. Alle er Cat5 med 8 pins og virker
perfekt.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : cr

Dato : 24-06-01 15:12

Hvad med gennemføringsrør, kabelbakker o.l., hvor svært SKAL det gøres?
Jo flere stik og dåser des ringere resultat, så enten træk et kabel fra A
til B, eller lod trådene sammen, det vil trods alt give en gastæt
forbindelse og en splejsning kan laves pænt. (Gastæt menes at der ikke
kommet oxydering mellem de 2 leder).

Fra : Arne Keller

Dato : 06-07-01 20:43

On Sun, 24 Jun 2001 16:11:48 +0200, "cr" <a@b.dk> wrote:

Hej Cr

>Hvad med gennemføringsrør, kabelbakker o.l., hvor svært SKAL det gøres?

Ikke sværere end nødvendigt

> [...]
>til B, eller lod trådene sammen, det vil trods alt give en gastæt
>forbindelse og en splejsning kan laves pænt. (Gastæt menes at der ikke

Du har selvfølgelig ret så langt at jo flere samlinger jo ringere
resultat.

Men det ringeste man kan gøre er at lodde kablet sammen, det vil altid
give det ringeste resultat.

Jeg afviser ikke at man kan være heldig at få det til at virke, men
der vil altid være forringede transmissionsegenskaber på den loddede
link.
NEXT og return loss vil sansynligvis være væsentligt forhøjede.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Kasper Warberg

Dato : 24-06-01 23:59

>Det som de har i telebutikken, er vist også kun Cat 3, >dåser...
>som kan bruges til ISDN,, da dåsen kun har til 4 >ledere.

Er det et problem. Jeg har en såkaldt "bøsserøv" med kun 4 ledere, men man
kan fint køre 100Mbit over den.

Mvh Kasper

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-06-01 18:48

"Kasper Warberg" <kasper@warberg.net> wrote in message

> Er det et problem. Jeg har en såkaldt "bøsserøv" med kun 4 ledere, men man
> kan fint køre 100Mbit over den.

Hvordan kobler du netværk op med 4 ledere, må jeg spørge....?

Fra : Michael Kjær

Dato : 25-06-01 18:57

> Hvordan kobler du netværk op med 4 ledere, må jeg spørge....?

Selvom der normalt er 4 par(8 ledere), er det kun de 2 par (4 ledere) der
bruges til 10/100 Mbit

--
/mk

Fra : Dan Mortensen

Dato : 25-06-01 19:24

On Mon, 25 Jun 2001 19:56:44 +0200, "Michael Kjær" <mkjaer@image.dk>
wrote:

>Selvom der normalt er 4 par(8 ledere), er det kun de 2 par (4 ledere) der
>bruges til 10/100 Mbit

Pin (1+2) og (3+6).

Og man bruger alle til 1000(Tx) Mbit/s. Her kører man så 250MHz på
hvert par.

/Dan MOrtensen

Fra : Michael Kjær

Dato : 25-06-01 19:32

"Dan Mortensen" <damo@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Pin (1+2) og (3+6).
>
> Og man bruger alle til 1000(Tx) Mbit/s. Her kører man så 250MHz på
> hvert par.

OK

/mk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-06-01 20:57

"Michael Kjær" <mkjaer@image.dk> wrote in message

> "Dan Mortensen" <damo@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

Man kan faktisk købe et 1 GB netkort i omegnen af 1000 kroner idag... Så gad
vide hvornår det er std.?

Fra : Arne Keller

Dato : 06-07-01 20:43

On Mon, 25 Jun 2001 18:23:45 GMT, damo@post3.tele.dk (Dan Mortensen)
wrote:

snip

>Og man bruger alle til 1000(Tx) Mbit/s. Her kører man så 250MHz på
>hvert par.

Nej:
Man bruger alle 4 par til 1000Base-T og kører 250Mhz full duplex på
hvert par over Cat 5E kabel.

Man bruger alle 4 par til 1000Base-TX og kører 500Mhz Tx på 2 par og
Rx på de 2 andre over Cat 6 kabel.