MS Windows
briani 27239
Nedtælling - og gå så i dvale
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 15-11-06 00:59

Jeg har en bærbar PC som min primære PC.

Den har 3 "steps" med hensyn til batteriet, selvom Windows kun viser
to af dem (1+3 herunder).

1 Først kommer den med en lille advarsel.
2 Så begynder der en alarmtone med jævne mellemrum
3 Så går Windows i dvale

I stedet for, at Windows går i dvale med det samme, så vil jeg gerne
have kørt et program (hvis det findes) der viser mig en nedtælling
(bare på et minuts tid), så jeg har tid til at finde opladeren - og
undgå at PCen går i dvale.

PCen er i øvrigt begyndt at opføre sig lidt mærkeligt. Når første
alarmtone kommer (step 2), så går maskinen af og til i dvale (step 3)
med det samme. Det gør blot min søgen efter det omtalte program
"vigtigere".

Programmet skal altså kunne køres fra kommandolinien - gerne med en
parameter der bestemmer, hvor lang tid der skal gå, før maskinen skal
gå i dvale. En alarmtone oveni vil heller ikke være dårligt (såfremt
jeg ikke lige sidder ved maskinen).

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Har du glemt sikkerhedskoden til din Nokia-telefon?
Du kan selv løse problemet derhjemme - kontakt os!

Fra : David T. Metz

Dato : 15-11-06 14:32

Lasse Hedegaard skrev:

> PCen er i øvrigt begyndt at opføre sig lidt mærkeligt. Når første
> alarmtone kommer (step 2), så går maskinen af og til i dvale (step 3)
> med det samme.

Det skyldes formodentlig slidt batteri. Jeg havde engang en bærbar hvor
man i bios skulle "charaterize battery" med mellemrum for at målingen på
det var up to date. Med tiden aflader batterier hurtigere og så bliver
skiftet fra det strømniveau der svarer til step 2 og det der svarer til
step 3 måske hurtigere end før.

Det løser ikke dit problem, men er et bud på symptomets forklaring.

David

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 15-11-06 14:43

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev:

> [...]
>step 3 måske hurtigere end før.
>
>Det løser ikke dit problem, men er et bud på symptomets forklaring.

Jeg tror nu også det skyldes slitage. Enkelte gange er PCen slukket
med en knips (det har nok ikke været Windows - det virker som om en
"hiver stikket ud"). Derfor har jeg sat nr. 2 alarm til 9 %, hvilket
jeg umiddelbart synes er ret højt. Så undgår jeg problemet - for det
meste.

Jeg leder dog stadig efter et program der kan udsætte dvaletilstanden
med et minuts tid, og samtidig gøre mig opmærksom på, at "nu er det
nu!". Det ville være en lækker detalje, hvis programmet selv afbrød
"nedtællingen", når PCen blev tilsluttet strøm - men jeg overlever nok
uden.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : David T. Metz

Dato : 15-11-06 15:37

Lasse Hedegaard skrev:

> [...]
> nu!". Det ville være en lækker detalje, hvis programmet selv afbrød
> "nedtællingen", når PCen blev tilsluttet strøm - men jeg overlever nok

Afbryder din nuværende løsning ikke når du sætter den til elnet? Det
overrasker mig - er det pc'ens bios der styrer eller hvad?

Jeg har engang selv brugt det her program til noget lidt andet:
http://12g.com/ghosts/shutdown.htm

Du kan jo lige tjekke hvad det kan - jeg kan ikke gennemskue om det kan
det du har brug for.

David

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 16-11-06 07:57

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev:

>Afbryder din nuværende løsning ikke når du sætter den til elnet? Det
>overrasker mig - er det pc'ens bios der styrer eller hvad?

Jeg benytter lige nu Windows indbyggede styring, og alt er fint, så
snart PCen får strøm. Hvis et program bliver aktiveret ved "alarm 2",
så tror jeg ikke systemet (Windows) er lavet sådan, at det lukker
programmet, når alarm to kan "afmeldes" igen - det skal programmet nok
selv sørge for.

>Jeg har engang selv brugt det her program til noget lidt andet:
>http://12g.com/ghosts/shutdown.htm
>
>Du kan jo lige tjekke hvad det kan - jeg kan ikke gennemskue om det kan
>det du har brug for.

Jeg synes ikke umiddelbart det ser sådan ud.

Venligst,
Lasse Hedegaard