MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Flere USB-diske med samme drevbogstav
Fra : Hans Christian Henri~

Dato : 07-11-06 20:37

Hej allesammen,

Jeg er stødt på et problem i forbindelse med at jeg ønsker at opsætte en
backupløsning med eksterne diske på en WinXP Pro maskine.

Jeg har 10 nyligt indkøbte eksterne USB-diske - af samme model, som jeg
ønsker at benytte til backup. Jeg benytter Backup Exec til dette og for at
det skal gå så let og smertefrit som muligt mht. opsætning og fejltolerance
(hvis brugeren glemmer at skifte disk), ønsker jeg at de alle tildeles det
samme drevbogstav.

Da der er to forskellige brugere på denne maskine og disse har forskellige
brugeropsætninger, med forskellige drev, så er det ikke godt at USB-diskene
bare tildeles det først ledige drevbogstav. Ved den ene bruger vil dette
være F: og ved den anden H:.

Men nu bliver det tricky.

Jeg satte diskene i én for én og ændrede drevbogstavet til Z: via
diskhåndteringen under computeradministration. Men da jeg satte den første
disk i igen, så var drevet igen sat retur til det første ledige drevbogstav.

Efter at have testet lidt med det så kan jeg få én disk til at holde Z: som
drevbogstav, også selv om jeg genstarter maskinen eller tager USB-drevet ud
og sætter det i igen. Men hvis jeg så sætter en anden disk til, og tildeler
denne det samme drevbogstav, så mister jeg det tildelte drevbogstav på den
første disk.

Er der nogen kloge hoveder derude der har en løsning til hvorledes jeg kan
få alle mine 10 USB diske til at få og beholde Z: som drevbogstav??

på forhånd tak

HC Henriksen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 07-11-06 23:25

Hans Christian Henriksen wrote:

> [...]
>
> Er der nogen kloge hoveder derude der har en løsning til hvorledes jeg
> kan få alle mine 10 USB diske til at få og beholde Z: som drevbogstav??

Er der ikke en kommando der hedder subst eller sådan noget? Så du kan subst
h: z:

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Hans Christian Henri~

Dato : 08-11-06 21:31

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der ikke en kommando der hedder subst eller sådan noget? Så du kan
> subst
> h: z:
>
> --

Jo subst kunne virke hvis jeg vidste hvad drevet kommer til at hedde. Jeg
kunne sagtens selv gøre det hvis det var min egen pc - med en dos command
som subst. Men da det er et par alm. brugere der benytter maskinen så tør
jeg ikke belave mig på at de kan finde ud af det.

Jeg kan jo ikke bare lave en genvej eller et script der subst'er et drev til
Z: - da jeg jo ikke ved hvad drevet hedder når det bliver sat i - det kan
hedde F: eller H:

Er der andre bud på en løsning???

Fra : Hans Christian Henri~

Dato : 14-11-06 22:22

Jo der er en SUBST kommando - den duer bare ikke i dette tilfælde da der er
to forskellige brugere der logger på denne maskine - og når de gør det, så
får de tildelt forskellige netværksdrev, og ved den ene vil H: være det
første ledige drev, og ved den anden vil F: være det første ledige drev, som
USB-disken så vil få tildelt.

Så SUBST virker ikke, hvis jeg skal lave en løsning hvor de ikke skal ind og
udføre noget manuelt for at få USB-disken til at hedde Z:

Er der andre der har nogen løsningsforslag???