MS Windows
briani 27239
Adgang til filer
Fra : Henrik

Dato : 29-10-06 18:17

Hej
Jeg har installeret windows media center 2005 i stedet for windows xp.
Nu er der så nogle filer på en af mine partition, som jeg ikke kan åbne.
Hvordan får jeg adgang til dem?
mvh Henrik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-10-06 18:45

Den 29-10-06 18.16 skrev Henrik følgende:

> Nu er der så nogle filer på en af mine partition, som jeg ikke kan åbne.
> Hvordan får jeg adgang til dem?

Er det nogen bestemte filer?
Er de markeret, fx med en anden ikonfarve i ikonnavnet?
Beskriv, hvad du prøver at gøre.
Beskriv, hvad der sker.
Får du nogen fejlmeddelelse?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tipi: Nøjagtig opmåling af arealet på et indianertelt...

Fra : Henrik

Dato : 29-10-06 18:52

Kim Ludvigsen skrev:
> Er det nogen bestemte filer?
Avi, mpeg filer primært
> Er de markeret, fx med en anden ikonfarve i ikonnavnet?
Lader det ikke til.
> Beskriv, hvad du prøver at gøre.
Åbne og flytte filerne til andre mapper p.g.a. oprydning på mine diske
> Beskriv, hvad der sker.
Afspil med Windows media player -> Windows cannot access the file, make
sure the file is not in use or write-protected.
Flytte fil med windows explorer -> Cannot move file..: Access is denied.
Make sure the disk is not full or write-protected and that the file is
not in use.
> Får du nogen fejlmeddelelse?
Ja, se ovenfor.

Fra : Henrik

Dato : 29-10-06 19:05

Henrik skrev:
> [...]
> Flytte fil med windows explorer -> Cannot move file..: Access is denied.
> Make sure the disk is not full or write-protected and that the file is
Partitionen er NTFS-formateret.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-10-06 19:44

Den 29-10-06 18.51 skrev Henrik følgende:

> Afspil med Windows media player -> Windows cannot access the file, make
> sure the file is not in use or write-protected.

Thomas har sikkert ret. Tjek denne side:
http://support.microsoft.com/?scid=kb%3Bda%3B308421&x=15&y=11

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Servostyring: Styresystem til biler...

Fra : Henrik

Dato : 29-10-06 21:18

Kim Ludvigsen skrev:

> Thomas har sikkert ret. Tjek denne side:
> http://support.microsoft.com/?scid=kb%3Bda%3B308421&x=15&y=11

Jeg fik deaktiveret simpel filsikkerhed, og på fanen 'security' under
properties for en af filerne, kunne jeg læse at ejerskabet stod til
'ukendt'. Så fik jeg bare oprettet administrator-ejerskab på filen og nu
er problemet løst. Mangler så bare at lave ejerskabsskift på alle filer,
som har ukendt ejerskab. Tak for hjælpen.

Fra : Thomas N.

Dato : 29-10-06 19:20

On Sun, 29 Oct 2006 18:16:43 +0100, Henrik <xxxxx@xxx.com> wrote:

>Hej
>Jeg har installeret windows media center 2005 i stedet for windows xp.
>Nu er der så nogle filer på en af mine partition, som jeg ikke kan åbne.
>Hvordan får jeg adgang til dem?

Lyder som om det er et rettighedsproblem...
NTFS sikkerhed er på filsystem niveau... du beholder altså stadig
sikkerheden så længe filerne bliver på samme disk - hvis filerne
bliver kopieret/flyttet over på en ny NTFS disk følger rettighederne
ikke med.
Du skal således sørge for at den bruger (du er logget ind med) der
skal tilgå filerne har rettighederne til det...

--
/Thomas