MS Windows
briani 27239
Problemer med en ekstern harddisk
Fra : Erik Andersen

Dato : 29-10-06 17:17

På en Windows XP maskine er der tilsluttet 4 eksterne harddiske. En af dem
(Lacie 500 GB) er begyndt at opføre sig mærkeligt, da den 2 gange er
forsvundet fra systemet. Jeg kan ikke se den i Computeradministration. En
genstart eller to har så løst problemet.

I Event Vieweren kan jeg læse disse 2 fejlmeddelelser:
Der blev fundet en fejl på enheden \Device\Harddisk 3\D under en paging
handling. Den samme fejl fremkommer 6 gange indenfor 20 sekunder.
Herefter fremkommer denne fejl 1 gang: Systemet kunne ikke tømme data til
transaktionslogfilen. Beskadigede data kan forekomme.

Hvad er der galt og hvad kan jeg gøre for at løse problemet?

mvh

Erik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-10-06 19:26

"Erik Andersen" <erik_a@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>forsvundet fra systemet. Jeg kan ikke se den i Computeradministration. En
>genstart eller to har så løst problemet.

...cut

>Hvad er der galt og hvad kan jeg gøre for at løse problemet?

Problemet kan ligge to steder: USB grænsefladen eller selve harddisken.

Check disken med et diagnostik program fra harddisk fabrikanten
(seagate, maxtor, wdc eller hvilken disk der nu gemmer sig i Lacies
kasse).

Men da du skriver 'tilsluttet 4 eksterne harddiske' hælder jeg mest til
at problemet ligger i usb grænsefladen. Du har formentlig tilsluttet
alle fire diske til samme usb-rodhub via en usb-hub.

En usb-rodhub kan kontrollere op til 127 enheder. Men den kan samtidig
kun levere en vis mængde strøm. Og hvis belastningen overstiger denne
grænse, lukker usb-rodhub'en hårdt-og-brutalt enheder ned indtil
belastningen igen ligger inde for det specificerede område...

Mon ikke det er det, der sker for din usb-harddisk...

<mlr>

Fra : Erik Andersen

Dato : 29-10-06 19:58

> [...]
> belastningen igen ligger inde for det specificerede område...
>
> Mon ikke det er det, der sker for din usb-harddisk...

Mange tak for dit svar. Det er muligt, at du har ret. Men jeg tror det ikke.
De 4 harddiske er ikke tilsluttet via en hub, men sat dirkete til 4 usb stik
i computeren.
Jeg tor mere på, at årsagen ligger i de 2 fejlmeddelelser i Event Vieweren.
Jeg afventer derfor, om der kommer andre løsningsforslag.
mvh
Erik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-10-06 20:59

> [...]

>De 4 harddiske er ikke tilsluttet via en hub, men sat dirkete til 4 usb stik

Ok..

>Jeg tor mere på, at årsagen ligger i de 2 fejlmeddelelser i Event Vieweren.

Fejlmeddelelserne fortæller kun at der ikke kan skrives til drevet, men
ikke hvorfor...

>Jeg afventer derfor, om der kommer andre løsningsforslag.

Ja men så kommer der er alternativt forslag her: Det kan være
'strømstyring' der har lukket usb-enheden ned efter en given periode
uden aktivitet...

Hop ind i 'Egenskaber for USB-rodhub' under 'Enhedshåndtering'. Fjern
fluebenet 'Tillad computeren at slukke for denne enhed...' under
fanebladet 'Strømstyring'.

Hvis ikke det hjælper, vil jeg gætte på Lacie disken er syg - Enten i
USB-controlleren eller den fysiske disk...

<mlr>