Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Øv, pletter på nye negativer
Fra : PETER HENRICHSEN

Dato : 24-06-01 08:32

Hej Gruppe

Måske er der en af jer gutter der har stået i mørkekammer i mange år, som
vil hjælpe mig med at komme videre?

Problemet er at jeg lige har fremkaldt min første FP4, men at der er en del
forskellige pletter på den, hvilket jeg selvfølgelig er meget skuffet over.

- Først og fremmest har filmen ikke fået lys. Jeg har i mørkekammeret i en
mørkekammerpose fået lagt filmen i tanken uden problemer.

- Den har fået Agfa's Rodinal i forhold 1:25 i 9 minutter, derefter stopbad
i 30 sek. og en standard Ilford Fixer i 3,5 min.

- Jeg har kun skyllet den i 2-3 min, men nogle fotografer har sagt til mig
at det er nok?

- Tilsidst har jeg afspændt den i en gang kogt vand (kogekedlen tager
kalken) med en dråbe opvaskemiddel i. For derfefter at føre filmen igennem
pege og langfinger for at få vandet af.

- Da jeg altid er meget spændt på mine billeder, tog jeg chancen og tørrede
filmen stille og roligt med min hårtørrer på laveste blus, mens den var
hængt op på en klemme i loftet.

Så kom problemerne, da jeg fik den i forstørrelses apparatet (hvor objektiv
og skuffe selvfølgelig også er tørret rene for støv):

1) Hvide pletter rundt omkring. Jeg har hørt det skulle være støv, men jeg
puster og puster og synes ikke at kunne nedbringe støvet på mine billeder?
Hvordan nedbringer jeg alt det støv?

2) Ganske svage områder som ligner "små søer" i f.eks. baggrunden på mine
portrætter som ligner varmepletter/varmedis, altså den samme varme-effekt
som opstår lige inden man brænder cellulid af. Tro mig, hårtørreren var på
laveste blus og føltes næsten som alm kropstemperatur på hånden, men hvor
varm må filmen blive?

3) Små knappenålshoved store og mindre runde pletter, som ligger lige ved
siden af hinanden, en 4-5 stykker, på nogle af negativerne. Jeg har
efterfølgende badet og badet i kalkfrit vand, men kan ike få dem af? Hjælp!

Jeg håber det er nogle rigtig nybegynder fejl, for jeg er utrolig bidt af at
fremkalde og kopiere s/h og vil mægtig gerne fortsætte, såfremt jeg kan få
et bedre resultat.

På forhånd tak for hjælpen.

Fotohilsner Peter

Fra : Poul Petersen

Dato : 24-06-01 09:40

"PETER HENRICHSEN" <peterspejd@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

at
> fremkalde og kopiere s/h og vil mægtig gerne fortsætte, såfremt jeg kan få

Hej Peter !
For mig at se kan det kun, selv om du har gjort et godt forarbejde, være
kalkpletter og jeg tror du kan slippe af med dit problem, dersom du
anskaffer dig en god skraber, beregnet til formålet at fjerne praktisk talt
alt vandet fra begge sider af filmen samtidig.
Jeg har aldrig brugt andet end alm. postevand til sidste skyldning og har
ikke haft problemer med kalkpletter.
Hvis det er kalkpletter, skal du lægge hele filmen i vand igen - skrabe alt
vandet af og tørre den. Hvis det ikke er kalkpletter, er der måske andre,
der har et godt råd - rigtig god fornøjelse med din hobby fremover.
Mvh. Poul.

Fra : Fototal.dk

Dato : 24-06-01 09:43

> Måske er der en af jer gutter der har stået i mørkekammer i mange år, som
> vil hjælpe mig med at komme videre?

Jeg har brugt en hel del af min ungdom i mørkekammer, men det er godt nok
nogle år siden.

> - Jeg har kun skyllet den i 2-3 min, men nogle fotografer har sagt til
> mig at det er nok?

Det er helt sikkert IKKE nok!
Men det er næppe det der er skyld i dine pletter.
Til gengæld vil kemikalie-rester om få år begynde at æde dine negativer!

Skyl MINDST 15 minutter i 20 grader varmt vand, og er temperaturen lavere så
skal du skylle i længere tid.

> - Tilsidst har jeg afspændt den i en gang kogt vand (kogekedlen tager
> kalken) med en dråbe opvaskemiddel i. For derfefter at føre filmen igennem
> pege og langfinger for at få vandet af.

Og dermed burde dine pletter ikke være kalkpletter.

> - Da jeg altid er meget spændt på mine billeder, tog jeg chancen og
tørrede
> filmen stille og roligt med min hårtørrer på laveste blus, mens den var
> hængt op på en klemme i loftet.

En MEGET stor fejl.
Selv om du ikke synes luftstrømmen var varm, så kan den godt have været for
varm.
Og hvor stabil er sådan en hårtørrer - mon ikke der kan komme et kort sus
med meget højere temperatur?

Og endnu værre:

> 1) Hvide pletter rundt omkring. Jeg har hørt det skulle være støv, men jeg
> puster og puster og synes ikke at kunne nedbringe støvet på mine billeder?
> Hvordan nedbringer jeg alt det støv?

På grund af din blæsetørring har du hvirvlet en masse støv op som har sat
sig på filmen og er tørret fast på filmens emulsion.
En film skal tørre stille og roligt op i støvfrie og rolige omgivelser.

> [...]
> som opstår lige inden man brænder cellulid af. Tro mig, hårtørreren var

> laveste blus og føltes næsten som alm kropstemperatur på hånden, men hvor

Ikke særlig varm.
Kan også komme fra skylning i for varmt vand.
Brug hellere en lavere temperatur og længere skylletid.

> [...]
at
> fremkalde og kopiere s/h og vil mægtig gerne fortsætte, såfremt jeg kan få

Du kan helt klart opnå et fejlfrit resultat.
I mine øjne er dit problem helt klart: TÅLMODIGHED!

Lad filmen skylle den tid den skal - og ikke i for varmt vand. Max. 20 - 25
grader.
Lad filmen tørre stille og roligt i et støv- og menneske frit rum, og lad
være med at rende ind til den hele tiden for at se om den snart er tør.

--
Mvh: Finn / Fototal.dk
Vores konkurrence "Forår i Danmark" er nu afgjort.

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 24-06-01 10:24

Hej Peter

> [...]
> sig på filmen og er tørret fast på filmens emulsion.
> En film skal tørre stille og roligt op i støvfrie og rolige omgivelser.

Enig. Brug aldrig hårtørrer. Sørg også for at der ikke er nogle
temperaturudsving på dine kemikalier, da det kan få filmens korn til at se
grovere ud.

> på

Har du glas i din negativramme på forstørrelsesapparatet? Hvis du har kan
det være det er newtonringe. Brug i stedet en glasløs ramme.

Et tidligere råd om at bruge en skraber til at fjerne vand med, må jeg på
det kraftigste fraråde!! Der findes ikke en eneste skraber der ikke ridser
filmen, og det gør den altså på BEGGE sider. Brug i stedet et vaskeskind.
Det skal være et ægte skind, ikke kunstskind. Vrid det op i noget lunkent
vand og stryg sæbevandet af filmens BLANKE side, den anden kan man ikke se
det på. Af sæbe kan anbefales Agfa "agepon", for den er helt ren. Under alle
omstændigheder, så hold dig fra emulsionssiden. Brug hverken fingre, skraber
eller skind her, for du får ridser!

Ellers ser det jo fint nok ud.

God fornøjelse..

Fra : Poul Petersen

Dato : 24-06-01 12:22

> [...]
>
> Ellers ser det jo fint nok ud.
>
> God fornøjelse..
>

>Vil bare lige tilføje at jeg har fremkaldt tusindsvis af film og brugt
skraberen, uden af den skadede filmen - et hår eller anden "ujævnhed" i
fingrene kan også skade, dersom man ikke er påpasselig.
Poul.

Fra : Fototal.dk

Dato : 24-06-01 12:41

> Vil bare lige tilføje at jeg har fremkaldt tusindsvis af film og brugt
> skraberen, uden af den skadede filmen - et hår eller anden "ujævnhed" i
> fingrene kan også skade, dersom man ikke er påpasselig.

Man kan i princippet næsten bruge hvad som helst, hvis man er påpasselig.
Jeg har aldrig selv brugt en film-afskraber, men kender en del der har haft
dårlige oplevelser med dem.
Et lille sandkorn, og man har en "fin" ridse gennem alle negativer. En våd
emulsion er MEGET sart.

Altså:
Man kan sagtens bruge en skraber med et godt resultat, men jeg vil ikke
anbefale det til en begynder.

Fra : Kristian Amby

Dato : 24-06-01 12:19

>Måske er der en af jer gutter der har stået i mørkekammer i mange år, som
>vil hjælpe mig med at komme videre?

Jeg har fremkaldt film i ca 30 år, og jeg er pludselig stødt på et
måske lignende problem her i foråret. Og lige så pludselig som det er
kommet er det tilsyneladende forsvundet af sig selv igen. Den eneste
logiske forklaring jeg kan se i mine problemer er, at det må være
forurening i ledningsvandet. Men over til dit problem:

> [...]
>
>- Den har fået Agfa's Rodinal i forhold 1:25 i 9 minutter, derefter stopbad
>i 30 sek. og en standard Ilford Fixer i 3,5 min.

Det er ca 10 ml fremkalder vand til ca 300 ml vand. Statistisk set, er
der størst chance for, en eventuelt forurening stammer fra vandet.
Jævnfør mine problemer.

Nu tror jeg ikke Rodinal er verdens bedste fremkalder. Jeg tror
ihverfald du skal fortynde den 1:50 eller 1:100. Den sidste står vist
ikke i brugsanvisningen. men jeg ved da, nogle fotografer fortynder
den så meget,

>- Jeg har kun skyllet den i 2-3 min, men nogle fotografer har sagt til mig
>at det er nok?

Det er helt klart ikke nok.Men det er heller ikke nødvendig at skylle
i rindende vand, som de fleste gør. Jeg bruger kun 1,5 liter vand pr.
film. Jeg har beskrevet "min" metode på min hjemmeside

http://members.nbci.com/kristian_amby/index.html
Se under "Tips og fiduser"

Men jeg tror nu ikke det er der fejlen ligger alligevel.
Utilstrækkelig udskylning viser sig først om flere år.

>- Tilsidst har jeg afspændt den i en gang kogt vand (kogekedlen tager
>kalken) med en dråbe opvaskemiddel i. For derfefter at føre filmen igennem
>pege og langfinger for at få vandet af.

Jeg ville ikke bruge opvaskemiddel, man kan aldrig vide, hvad der er i
af perfume og andre mystiske ting. Købe en flaske Agfa Agepon eller
lignende. Der er til flere års forbrug i en lille flaske.

>- Da jeg altid er meget spændt på mine billeder, tog jeg chancen og tørrede
>filmen stille og roligt med min hårtørrer på laveste blus, mens den var
>hængt op på en klemme i loftet.

Jeg har brugt hårtørrer masser af gange når det skal gå stærkt, og det
er der aldrig sket noget ved.

> [...]
>puster og puster og synes ikke at kunne nedbringe støvet på mine billeder?

Jeg går ud fra, det er på papirbillederne, pletterne er hvide. Med en
lup må du kunne se på negativerne, om det sidder på dem. Prøv at
kradse i dem, og se om du kan fjerne dem "mekanisk" Negativerne vil
tage skade at denne behanling, men prøv alligevel

> [...]
>laveste blus og føltes næsten som alm kropstemperatur på hånden, men hvor

Er det mørke eller hvide søer?

>3) Små knappenålshoved store og mindre runde pletter, som ligger lige ved
>siden af hinanden, en 4-5 stykker, på nogle af negativerne. Jeg har
>efterfølgende badet og badet i kalkfrit vand, men kan ike få dem af? Hjælp!

Er de sorte eller hvide?

>Jeg håber det er nogle rigtig nybegynder fejl, for jeg er utrolig bidt af at
>fremkalde og kopiere s/h og vil mægtig gerne fortsætte, såfremt jeg kan få
>et bedre resultat.

Det glæder mig da, så bliver jeg måske ikke Den Sidste Mohikaner
alligevel. Der er ikke andet at gøre end at klemme på og få løst
problemerne. Det er den måde, man lærer på.

Mvh
Kristian Amby

Fra : Torben

Dato : 24-06-01 13:02

Hejsa..

Det er kalkpletter du døjer med. Det kan undgåes ved at stryge filme eller
skylle en sidste gang med demineraliseret vand. Så har du med garenti ingen
kalk på din film.
Lad være med at fremkalde din FP4 i 9 min. Brug 6 min. Så får du korrekt
fremkaldt din FP4 med agfa Rodinal.
9 min er ok, hvis du presser FP4 èren til 200 Iso.

Når jeg skyller mine film, gør jeg det med 260ml. vand af gangen og gør det
8 gange a 15 sek. varighed. Sådan har jeg gjort de sidste 15 år, og filmene
har ikke lidt skade.

Hvis du skylder i 5 min. i rindende vand ( ca.20 c.) er det fint.

Mvh.

Torben

Fra : PETER HENRICHSEN

Dato : 24-06-01 17:21

1000 tak for alle svarene. Det er fantastisk at få så mange rare og seriøse
svar, når man er nybegynder i mørkekammerat.

Jeg kan ikke vente med at gå i gang med at fremkalde en ny film, så vi
ses...

Fotohilsner Peter Henrichsen

Fra : Niels J Larsen

Dato : 25-06-01 09:17

PETER HENRICHSEN wrote:

> [...]
> forskellige pletter på den, hvilket jeg selvfølgelig er meget skuffet over.

Du skriver ikke hvordan du kom fremkalderen i tanken. Da jeg fremkaldte
selv fik jeg at vide at man skulle starte med at banke fremkaldertromlen
hårdt i bordet, så man ikke risikerede at luftbobler sad tilbage på
filmen. Disse ville bagefter ses som ikke-fremkaldte områder på
negativet. Jeg ville gætte på at grums i dit ledningsvand kunne give
samme effekt - prøv evt at købe demineraliseret vand til fortynding af
fremkalderen.

--

Niels Jørgen