MS Windows
briani 27239
Software RAID
Fra : Pindsvinet

Dato : 28-10-06 02:56

Kan nogen anbefale et godt SW RAID Prog. helst billig / Gratis
Hvad skal jeg være opmærksom på? Kan man køre med forskellige størrelser af
HD diske?

Mvh
Allan

Fra : Henning

Dato : 28-10-06 07:44

On Sat, 28 Oct 2006 03:55:40 +0200, "Pindsvinet" <a@a.dk> wrote:

>Kan nogen anbefale et godt SW RAID Prog. helst billig / Gratis
Godt sw-raid findes ikke. Men det er indbygget i bl.a. XP Pro.

>Hvad skal jeg være opmærksom på? Kan man køre med forskellige størrelser af
>HD diske?

At det er noget skidt - du får intet positivt ud af det. Hvilken raid
vil du køre, og hvorfor?

Fra : Pindsvinet

Dato : 28-10-06 11:23

ja øhh - det er jo det jeg ikke rigtigt ved, men jeg har hørt man kan bruge
forskellige HD størrelser
og der er en del andre funktionaliteter.

mvh
allan

Fra : N_B_DK

Dato : 28-10-06 11:27

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
> At det er noget skidt - du får intet positivt ud af det. Hvilken raid
> vil du køre, og hvorfor?

RAID1 er det ikke positivt ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Henning

Dato : 28-10-06 16:25

On Sat, 28 Oct 2006 12:27:29 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

>RAID1 er det ikke positivt ?

Positivt - i hvilken henseende? Du udnytter kun 50% af diskpladsen,
til gengæld har du råd til at miste en disk.

Fra : N_B_DK

Dato : 30-10-06 16:13

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
> Positivt - i hvilken henseende? Du udnytter kun 50% af diskpladsen,
> til gengæld har du råd til at miste en disk.

Ja og i det øjeblik den ene disk dør, er det så ikke positivt du kan arbejde
videre uden at miste data ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 28-10-06 16:49

"Pindsvinet" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> Kan nogen anbefale et godt SW RAID Prog. helst billig / Gratis

Win 2000/XP. Det bedste vil være at køre HW RAID.

> Hvad skal jeg være opmærksom på?

Det kommer an på hvad du har brug for. RAID 0 for større hastighed, eller
RAID 1 for sikring af data. Der findes flere typer af RAID:
http://www.webopedia.com/TERM/R/RAID.html

> Kan man køre med forskellige størrelser af HD diske?

Ja.

Flemming Nielsen

Fra : Pinsvinet

Dato : 28-10-06 18:10

"Flemming Nielsen" <nn@nn.nn> skrev i en meddelelse
> "Pindsvinet" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

> Win 2000/XP. Det bedste vil være at køre HW RAID.

Ja jeg har tænkt mig at køre XP ell. Vista, har lige nu en SATA 200GB,
siddene
men vil gerne udbygge og gøre at jeg kan sikre mine data noget bedre en jeg
gør i dag

> Det kommer an på hvad du har brug for. RAID 0 for større hastighed, eller
> RAID 1 for sikring af data. Der findes flere typer af RAID:
> http://www.webopedia.com/TERM/R/RAID.html

> Ja.

Det er altså ikke et prob. at købe forskellige størrelser af harddiske? Det
er fordi jeg har
hørt at software RAID bedre kan udnytte forskellige størrelser af RAID.

mvh
allan

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 28-10-06 19:53

"Pinsvinet" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

> "Flemming Nielsen" <nn@nn.nn> skrev i en meddelelse

> Ja jeg har tænkt mig at køre XP ell. Vista

Du kan lave RAID i diskhåndteringen i 2000 og XP.

Flemming Nielsen

Fra : jda

Dato : 29-10-06 11:54

Sat, 28 Oct 2006 20:52:40 +0200 hamrede Flemming Nielsen i tastaturet og
der stod i dk.edb.system.ms-windows:

Hvordan?

--
Jakob
Sv: Fordi det forstyrrer den måde mennesker normalt læser tekst

Fra : Thomas N.

Dato : 29-10-06 19:16

On Sun, 29 Oct 2006 11:53:35 +0100, jda <wh@tever.not> wrote:

>Hvordan?

Konverterer diskene til dynamiske diske og laver derefter dine raids.

Google er din ven: http://www.techimo.com/articles/index.pl?photo=149

--
/Thomas

Fra : jda

Dato : 31-10-06 00:59

Sun, 29 Oct 2006 19:15:30 +0100 hamrede Thomas N. i tastaturet og der stod
i dk.edb.system.ms-windows:

> Konverterer diskene til dynamiske diske og laver derefter dine raids.
>
> Google er din ven: http://www.techimo.com/articles/index.pl?photo=149

Hvis man læser her også
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/reskit/c12621675.mspx
så skulle man måske nærmere sige at XP understøtter striped og spanned men
ikke et egentlig raid. Derfor skal man have et hardwareraid hvis det skal
virke under XP

Fra : Henning

Dato : 28-10-06 23:15

>men vil gerne udbygge og gøre at jeg kan sikre mine data noget bedre en jeg
>gør i dag

Du kan ikke erstatte backup med raid. Raid1 beskytter kun mod at den
ene disk går i stykker, det beskytter ikke mod virus, brugerfejl o.a.