MS Windows
briani 27239
Ram til XP,hvormeget skal der bryuges?
Fra : jama

Dato : 26-10-06 12:33

Har en kammerat m.XPpro. Han siger, at 1BG Ram er alt for lidt, hvis man
køre forskellige progr.sammen og her tænker jeg ikke på store pro.grafik
progr., men alm.office og surfing på nettet, altså hvad en alm.PC normalt
bruges til
Kan I gi mig et fingerpeg på "Ram mængden" kontra brug af programmer.
Vh.Jama

Fra : Simon - [8230]

Dato : 26-10-06 13:04

> [...]
> bruges til
> Kan I gi mig et fingerpeg på "Ram mængden" kontra brug af programmer.

512 mb bør man have i maskinen hvis man benytter XP og standard programmer
(internet, office, email ..) sidder man og høre musik, brænder CD/DVD'ere,
og arbejder i Adope photoshop 'samtidig' - er det sikkert en fin idé med 1
GB eller mere.

Simon

Fra : Simon [2700]

Dato : 26-10-06 13:06

1gb vil jeg sige er nok, og samtidigt mimnimum... Jeg kører selv med 2gb i
begge mine XP maskiner, men
har kørt den ene ved 1gb for noget tid siden (da der røg et modul :( )...
men jeg ville gi de ekstra penge ud til 2gb...
Hvis du også har planer om at spille på den vil jeg i hvert fald sige 2gb...

Mvh.Simon

Fra : jama

Dato : 26-10-06 13:35

"Simon [2700]" <devnull@linux.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> men jeg ville gi de ekstra penge ud til 2gb...
> Hvis du også har planer om at spille på den vil jeg i hvert fald sige

Jeg takker.
Jeg har ellers alltid hørtt, at hvis PCen ikke ligefrem bruges til
pro.opgaver var 1GB.mere end nok,
Så blev jeg det klogere.
Mvh.Jama

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-10-06 14:05

Hej jama, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg har ellers alltid hørtt, at hvis PCen ikke ligefrem bruges til
> pro.opgaver var 1GB.mere end nok

Det er det også, men jeg glemte det dér med spil (jeg spiller ikke
selv), som Simon2700 hentydede til.

Nogle spil kræver til grænsen (og ofte lidt over) for, hvad samtidige
OS'er og hardware overhovedet kan levere.

--
Hygge fra Århus - Rudi
(som stadig kun sporadisk er på Usenet)

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-10-06 14:01

Hej jama, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Kan I gi mig et fingerpeg på "Ram mængden" kontra brug af programmer.

Det kan med mine øjne og erfaring næppe siges bedre end især Simon fra
Åbyhøj (8230) allerede har gjort.

Selv har jeg kun 512 MB ud fra devisen om, at intet var nemmere end at
smide mere i (da maskinen blev bygget i dec. 2004). Jeg har siden ikke
overvejet at smide mere i, for jeg har aldrig manglet noget. Faktisk
har jeg altid rigelig frit.

Men jeg kører heller ikke tunge programmer (altså a la dem du hentydede
til, fx store grafikting o.l.)

Jeg kører heller ikke med OE og 117 andre programmer i baggrunden men
bruger en til formålet langt mere elegant lille mailtjekker etc. Det og
andet er ikke kun et spørgsmål om at spare RAM, også om at have en
hurtigere maskine og mere formålstjenlig. Det er jo ikke kun RAM-
belastning den slags øger.

Og så er der selvfølgelig det æstetiske.

Men som Simon også afslutter med er 1 GB da ingen ringe ide. Så er de
fleste normalbrugere i hvert fald dækket ualmindelig solidt ind.

Fra : jama

Dato : 26-10-06 15:27

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men som Simon også afslutter med er 1 GB da ingen ringe ide. Så er de
> fleste normalbrugere i hvert fald dækket ualmindelig solidt ind.

---------------------------------------
Jeg takker mange gange for de gode svar.
Jeg havde nemlig en lille diskusion med en kammerat igår, han hverken
spiller eller bruger store grafik progr. ala photoshop.
Kun alm ting som mail lidt office og musik, og så download.Han har en 3GB
cpu og 1 GB ram, og dette var alt for lidt. Men det troede jeg ikke på,
derfor mit spørgsmål.Jeg høre måske også til den gamle garde, der siger væk
med alt det der tynger, som f.eks.for mange progr. i System tray, så er
512MB nok. Men jeg kan godt se, at skal der rigtig arbejdes ja så skal der
nok mere end 1GB til.
Jeg takker endnu en gang Mvh.Jama.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 27-10-06 13:34

jama wrote:
> Kun alm ting som mail lidt office og musik, og så download.Han har en
> 3GB cpu og 1 GB ram, og dette var alt for lidt.

Det er kort og godt ikke korrekt. Lige præcis de opgaver kunne en PC med en
fjerdedel så gode specifikationer klare *nøjagtig* lige så godt.
Jeg har kørt XP på en AMD K6 400MHz med 256MB RAM, en PIII 600MHz med 384 MB
RAM, en AMD Duron 900MHz med 512MB RAM, en AMD Barton 2800+ med 512 MB RAM
og nu en AMD64 2800+ med 1 GB RAM og de opgaver bliver afviklet lige godt på
alle maskinerne.
At der så kan være en ide i at have lidt "reserver" er en anden sag, men til
sådan et brug er 512MB rigeligt.

Søren

Fra : Jørgen E.

Dato : 26-10-06 21:40

"jama" <nonspam@mail.com> skrev i en meddelelse news:45409d06$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> Kan I gi mig et fingerpeg på "Ram mængden" kontra brug af programmer.

XP kører fint med 256 MB til det du nævner der - og jeg taler af erfaring
og ikke hvad man kan læse her og der.
Jeg har selv 512 i min PC og oplever ikke problemer med noget selv om
der kører "tunge" processer.

Fra : naboerne@gmail.com

Dato : 27-10-06 16:12

> [...]

> og ikke hvad man kan læse her og der.
> Jeg har selv 512 i min PC og oplever ikke problemer med noget selv om

Det er microsoft som har tvunget os til at proppe alle opgaver i een og samme maskine.
Og nu kommer de med Vista som 3-dobler hardwarekravene!
Man burde have forskellige computere til forskellige opgaver.
Og det er nok den vej udviklingen går nu.
Prøv og se på www.linutop.com
(lad os håbe at microsoft ikke allerede har købt dem for at lukke dem.)