MS Windows
briani 27239
Deling af ekstern harddisk
Fra : Lars Klintholm

Dato : 25-10-06 19:23

Jeg har lige installeret en 250 GB LaCie extern harddisk USB 2.0
Jeg kan fint overføre filer, oprette mapper osv. fra den maskine, som
disken er forbundet til. Og også share mapper til hjemmenetværket. De
andre computere kan se de delte mapper, men når de forsøger at åbne
mapperne fås en fejlbesked om manglende rettigheder. Kan man ikke åbne
delte mapper på en USB harddisk?

Win XP Home SP2, disken er FAT32 fabriksformatteret
Lars Klintholm

Fra : Henning

Dato : 25-10-06 20:29

On Wed, 25 Oct 2006 20:22:50 +0200, Lars Klintholm
<nospam2006@klintholm.com> wrote:

> [...]
>andre computere kan se de delte mapper, men når de forsøger at åbne
>mapperne fås en fejlbesked om manglende rettigheder. Kan man ikke åbne

Det har ikke noget med mediet at gøre, men rettighederne. Du må ind og
redifinere rettigheder til de andre brugere.

Fra : Lars Klintholm

Dato : 25-10-06 21:42

Den 25 okt 2006 skrev Henning i dk.edb.system.ms-windows:

> Det har ikke noget med mediet at gøre, men rettighederne. Du må
> ind og redifinere rettigheder til de andre brugere.

Det plejer jeg ikke at behøve at gøre, når jeg deler mapper på de
indbyggede harddiske (XP Home og FAT32)

Kunne du ikke fortælle mig hvad jeg skal gøre?

Lars Klintholm

Fra : Lars Klintholm

Dato : 05-11-06 19:35

Den 25 okt 2006 skrev Lars Klintholm i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> rettigheder. Kan man ikke åbne delte mapper på en USB harddisk?
>
> Win XP Home SP2, disken er FAT32 fabriksformatteret

Problemet stadig ikke løst.
Er der ingen i denne gruppe, der kan hjælpe?
Er det en forkert gruppe jeg spørger i?
Lars Klintholm

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-11-06 19:59

>Problemet stadig ikke løst.
>Er der ingen i denne gruppe, der kan hjælpe?
>Er det en forkert gruppe jeg spørger i?

Gruppen er vel god nok - Der er nok bare ikke ret mange af os, der har
oplevet dette problem...

Et vildt gæt. Årsagen ligger måske i FAT32 filsystemet. Prøv at
convertere til NTFS....

<mlr>

Fra : Lars Klintholm

Dato : 05-11-06 20:15

Den 05 nov 2006 skrev Michael Rasmussen i dk.edb.system.ms-windows:

> Et vildt gæt. Årsagen ligger måske i FAT32 filsystemet. Prøv at
> convertere til NTFS....

Jeg har nu ikke lyst til at prøve det. Vil gerne kunne læse den fra
flest mulige maskiner. Mine faste diske her jeg ingen problemer med at
share, jeg har både NTFS og FAT32.

> Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed dog den mest
> besynderlige..

Det har jeg iøvrigt heller ikke lyst til at prøve

Lars Klintholm

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-11-06 21:26

>Jeg har nu ikke lyst til at prøve det. Vil gerne kunne læse den fra
>flest mulige maskiner. Mine faste diske her jeg ingen problemer med at
>share, jeg har både NTFS og FAT32.

Men så må det jo være dine sikkerhedsindstillinger der forhindrer
netværksadgang til flytbare diske ?!

Hvad fortæller windows logbog'en ??

Prøv at køre GPEDIT.MSC (hvis den ellers findes i XP Home): Check
sikkerhedsindstillingerne, og prøv at rette lidt i 'Overvågningspolitik'
så du får så mange relevante oplyninger frem i logbogen, som muligt...

<mlr>

Fra : Lars Klintholm

Dato : 05-11-06 22:08

Den 05 nov 2006 skrev Michael Rasmussen i dk.edb.system.ms-windows:

> Hvad fortæller windows logbog'en ??

I logbogen under SYSTEM kommer denne fejlmeddelelse:
Serverens konfigurationsparameter "irpstacksize" er for lille til, at
serveren kan bruge en lokal enhed. Forøg værdien af denne parameter.

Siger det dig noget?

> Prøv at køre GPEDIT.MSC (hvis den ellers findes i XP Home)

Det gør den ikke

Lars Klintholm

Fra : Lars Klintholm

Dato : 05-11-06 22:15

Den 05 nov 2006 skrev Lars Klintholm i dk.edb.system.ms-windows:

> I logbogen under SYSTEM kommer denne fejlmeddelelse:
> Serverens konfigurationsparameter "irpstacksize" er for lille til,
> at serveren kan bruge en lokal enhed. Forøg værdien af denne
> parameter.

Jeg har googlet mig frem til denne:
http://support.microsoft.com/kb/106167/

Der står at jeg gradvist skal øge værdien. Nøglen er der slet ikke hos
mig. Hvad skal jeg forsøge her?

Lars Klintholm

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-11-06 22:49

> [...]
>Serverens konfigurationsparameter "irpstacksize" er for lille til, at
>serveren kan bruge en lokal enhed. Forøg værdien af denne parameter.

Ikke rigtigt. Det er ikke en meddelelse jeg nogensinde er stødt på.

Men det er åbenbart en netværks driver der 'mangler plads' i stacken. Og
så må det vel være nogen form af disk-struktur der er 'for stor'.

Jeg er fortsat lidt luren ved dit FAT32 filsystem. FAT32 er håbløst
ineffektiv på større partitioner (dvs > 10 - 40 GB). Bl.a. vokser
FAT-tabellerne til astronomiske størrelser.

Mit forslag er stadig at du konverterer til NTFS - Alternativt til EXT3
hvis du gerne vil dele data med et linux system (der findes en udmærket
EXT driver til windows).

Hvis du absolut vil bevare en FAT32 partition, bør den gøres så lille
som muligt - Gerne under 30 GB....

<mlr>

Fra : Lars Klintholm

Dato : 05-11-06 23:16

> [...]

> FAT-tabellerne til astronomiske størrelser.
>
> Mit forslag er stadig at du konverterer til NTFS

Nu er den konverteret til NTFS.
Problemet er der stadig.
På klienten får jeg beskeden om ingen adgang og manglende plads på
serveren
På serveren får jeg den med irpstacksize i loggen

Lars Klintholm

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-11-06 23:27

Lars Klintholm <nospam2006@klintholm.com> wrote:

>Nu er den konverteret til NTFS.
>Problemet er der stadig.

Det var træls...

>På klienten får jeg beskeden om ingen adgang og manglende plads på
>serveren
>På serveren får jeg den med irpstacksize i loggen

Jeg har kigget lidt på Microsoft Technet. IRP er I/O request packets,
dvs dit problem ligger dybt inde i windows IO system. Ikke fordi man
bliver så meget klogere af det...

Anyway:

Det er en stor disk - Har du ekstremt mange folder og/eller ekstremt
mange filer i en-eller-flere foldere ?

Prøv at opdele disken i flere partitioner.

Prøv at øge irpstacksize som du tidligere har beskrevet...

Hvis intet hjælper tror jeg du har fundet en 'bug' i USB /
Netværkssystemet. Så er der nok ikke andet at gøre, end vente på
Vista...

<mlr>

Fra : Lars Klintholm

Dato : 06-11-06 00:00

Den 05 nov 2006 skrev Michael Rasmussen i dk.edb.system.ms-windows:

> Det er en stor disk - Har du ekstremt mange folder og/eller ekstremt
> mange filer i en-eller-flere foldere ?

Aner det ikke, for jeg ved ikke hvad "ekstremt mange" vil sige. Men der
er ikke mere end 30 GB på disken lige nu, det er da ikke ekstremt

> Prøv at opdele disken i flere partitioner.
>
> Prøv at øge irpstacksize som du tidligere har beskrevet...

Jeg er da kommet et lille skridt videre. Nu ved jeg at det ikke er
filsystemet, der er problemet.

Men om det så er diskstørrelsen eller USB, der er problemet, må tiden
vise. Måske er det begge i kombination. Jeg stopper for i dag.

> Hvis intet hjælper tror jeg du har fundet en 'bug' i USB /
> Netværkssystemet.

Jeg holder øre og øjne åbne, og ser om der skulle komme en løsning.

Tak for din interesse for mit problem

Lars Klintholm

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-11-06 08:30

On Mon, 06 Nov 2006 00:00:05 +0100, Lars Klintholm

>Jeg holder øre og øjne åbne, og ser om der skulle komme en løsning.

Kigger man rundt på nettet, skyldes problemer med irpstacken næsten
altid 'dårlige' drivere...

Så du bør nok opdatere alt hvad der kan opdateres: bundkortdrivere,
usb-driver, netværksdrivere.

Så får vi se, om det løser problemet....

Fra : Lars Klintholm

Dato : 06-11-06 17:50

Den 06 nov 2006 skrev Michael Rasmussen i dk.edb.system.ms-windows:

> Kigger man rundt på nettet

Jeg fandt denne: http://www.its05.de/html/irpstacksize.html

Satte værdien til 50 som foreslået, og nu virker det
Jeg aner ikke hvad værdien gør
Vil nu eksperimentere med lidt lavere værdier

1000 tak for hjælpen, dit råd med loggen hjalp mig på sporet

Lars Klintholm