MS Windows
briani 27239
Windows Vista: Hvad gør Aero?
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 23-10-06 16:44

I den foreløbige annoncering for Vista ses ofte en skærm med 4
gennemsigtige vinduer på skrå bag hinanden.

Det ser jo fancy ud. Men er det en ny funktionalitet i Vista, er det et
resultat af Aero eller er det rent raklmegejl?

Det eneste jeg har kunnet finde om Aero teknologien er noget tekst der
fortæller at det skal gøre det sjovere at bruge computeren og noget med
at man kan se fyldet i skraldespanden, men det er jo ligesom ikke så
ophidsende!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Snuden

Dato : 23-10-06 17:25

On Mon, 23 Oct 2006 17:43:41 +0200, stigleerbeck@nypost.dk (Stig
Leerbeck) wrote:

> [...]
>
>Det ser jo fancy ud. Men er det en ny funktionalitet i Vista, er det et
>resultat af Aero eller er det rent raklmegejl?

Det er ny funktionalitet i Vista, og det er ca. lige så brugbart som
tele-tubby effekterne i XP. Men flot ser det ud.

> [...]
>fortæller at det skal gøre det sjovere at bruge computeren og noget med
>at man kan se fyldet i skraldespanden, men det er jo ligesom ikke så

Nope - det bruger en masse kræfter der kan bruges bedre til
programafvikling.
--
Snuden

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-10-06 18:40

Snuden wrote:

[Aero?]

> Det er ny funktionalitet i Vista, og det er ca. lige så brugbart
> som tele-tubby effekterne i XP. Men flot ser det ud.

Det giver mulighed for reel eksperimentering og implementering af ting
som realtidsvisning af indholdet i minimerede vinduer, zoom-oversigter
som OSX' Exposé og andet godt (sådan ca. det Mac-ejere har nydt godt af
i årevis). At affærdige det som tele-tubby effekter er ... overfladisk.

Vor computerbrug ændrer sig og en af de ting der ændrer sig er at vi
laver flere samtidige ting med computeren. De nuværende muligheder i
Windows (95/98/ME/2000/XP/2003) er få i den retning og det er
vanskeligt at lave reelt nye grænsefladetiltag, uden at bringe maskinen
i knæ. Dette bringer os til...

> Nope - det bruger en masse kræfter der kan bruges bedre til
> programafvikling.

Aero uddelegerer det meste til grafikkortet. Det er det der muliggør en
moderne grænseflade. Om 5 år vil vi se tilbage på de nuværende Windows
grænseflader, som vi ser på en tegnbaseret grænseflade i vore dage.
Word Perfect 5.1 var fint dengang. Vi bevæger os videre.

Der er selvfølgelig dem, der vil påstå at en kommandoprompt er alt, der
skal til. Dem om det. De er ikke repræsentative for det store flertal
af computerbrugere.

Jeg kan huske at en meget tidlig version af Eudora (eller var det
Pegasus mail?) havde en option, hvor man kunne vælge mellem knapper
tegnet med fire streger eller knapper tegnet med skygger og rundede
hjørner, som vi er vant til fra Windows 95 og frem. Den hed noget med
"Waste processing power drawing fancy buttons".

I vore dage er sådan en option en vits. Det var det ikke dengang.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Snuden

Dato : 23-10-06 23:47

On 23 Oct 2006 17:39:55 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk>
wrote:

> [...]
>som OSX' Exposé og andet godt (sådan ca. det Mac-ejere har nydt godt af
>i årevis). At affærdige det som tele-tubby effekter er ... overfladisk.

Muligt - men det er stadig ligegyldigt tivoli-fis.

> [...]
>Windows (95/98/ME/2000/XP/2003) er få i den retning og det er
>vanskeligt at lave reelt nye grænsefladetiltag, uden at bringe maskinen

Jeg har ingen problemer med at køre adskille ting samtidig på min æske
uden nødvendigvis at have fancy knapper og små søde clips eller hunde
der farer rundt og giver mig gode råd undervejs.

>Aero uddelegerer det meste til grafikkortet. Det er det der muliggør en
>moderne grænseflade.

Og mit grafikkort har bedre ting at bruge sin tid på. Jeg er fint
tilfreds med Windows Classic udseendet. Det er alt jeg har brug for :)
--
Snuden

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-10-06 05:53

Snuden wrote:

> Muligt - men det er stadig ligegyldigt tivoli-fis.

Det er præcis det samme du sagde i første indlæg, så i stedet for at
jeg også gentager mig selv, kan du jo blot læse mit svar igen.

> Jeg har ingen problemer med at køre adskille ting samtidig på min
> æske uden nødvendigvis at have fancy knapper og små søde clips eller
> hunde der farer rundt og giver mig gode råd undervejs.

Godt for dig.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Snuden

Dato : 24-10-06 16:16

On 24 Oct 2006 04:52:40 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk>
wrote:

>Det er præcis det samme du sagde i første indlæg, så i stedet for at
>jeg også gentager mig selv, kan du jo blot læse mit svar igen.

Kunne jeg godt, men det vil ikke ændre på noget. Jeg har ikke brug for
al gejlet, det er såmænd det hele. Hvis du vil spilde systemressourcer
ved at tænde for hele farveladen så skal du da være velkommen.

>Godt for dig.

Yep
--
Snuden

Fra : Søren Nielsen

Dato : 24-10-06 12:43

Snuden wrote:

> Jeg har ingen problemer med at køre adskille ting samtidig på min æske
> uden nødvendigvis at have fancy knapper og små søde clips eller hunde
> der farer rundt og giver mig gode råd undervejs.

Amen.

Søren

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-10-06 07:13

> [...]

> "Waste processing power drawing fancy buttons".
>
> I vore dage er sådan en option en vits. Det var det ikke dengang.

Jeg er meget enig med dig. Ligesom en grafisk brugergrænseflade blev
opfattet som "lir" og senere er blevet en fuldt accepteret og naturlig
del af moderne EDB, således vil de nye grafiske muligheder også blive
det.

Når det er med til at skabe overblik bliver det til mere end blot "lir".

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 23-10-06 17:41

Leerbeck) wrote:

> [...]
>fortæller at det skal gøre det sjovere at bruge computeren og noget med
>at man kan se fyldet i skraldespanden, men det er jo ligesom ikke så

Jeg så det på MidtData's messe i Århus fredag, og det ser pænt ud. MS
lød mægtig stolte over det. Det gør selvfølgelig, at det er lettere at
se hvilke programmer man har åbne. Men om det er en fordel, eller det
forvirre at man kan se flere programmer, må komme an på en prøve om et
år eller så, når de værste fejl er blevet rettet.

--
Slet transportmidlet før dk
__o

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 23-10-06 18:00

Poul Erik Lindaa <lindaa@mail.tele.cykeldk> wrote:

> [...]
> forvirre at man kan se flere programmer, må komme an på en prøve om et
> år eller så, når de værste fejl er blevet rettet.

Hvordan bliver det lettere? Jeg har søgt efter screendumps eller film,
der kunne vise funktionen, men kan intet finde!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-10-06 18:47

Stig Leerbeck wrote:

> Hvordan bliver det lettere? Jeg har søgt efter screendumps eller
> film, der kunne vise funktionen, men kan intet finde!

Gå ind på Apples side om OSX. Jeg er sikker på at de fleste af de ting
vil finde vej til Vista, enten direkte eller som tredjepartsprogrammer.

Konkret til navigering og overblik i det hele taget, så tilbyder Aero
at vise live previews, altså miniatureudgaver af de kørende programmer
hvor indholdet opdateres.

http://www.microsoft.com/windowsvista/features/default.mspx
giver et (meget kort) overblik over dette. Intet fantastisk eller
nyskabende, men snarere "det var på tide"-features.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 23-10-06 18:45

Stig Leerbeck wrote:

> Hvordan bliver det lettere? Jeg har søgt efter screendumps eller film,
> der kunne vise funktionen, men kan intet finde!

Der er lidt her.
http://video.google.com/videosearch?q=vista+aero

--
Mvh. Lars

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 23-10-06 21:42

Lars Jørgensen <no@email.invalid> wrote:

> Der er lidt her.
> http://video.google.com/videosearch?q=vista+aero

Ja - efter at have søgt på alle mulige seriøse MS- og andre sider, er
det jo oplagt logisk at søge på google.

Tak for det

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 23-10-06 22:03

On Mon, 23 Oct 2006 19:00:21 +0200, stigleerbeck@nypost.dk (Stig
Leerbeck) wrote:

>Poul Erik Lindaa <lindaa@mail.tele.cykeldk> wrote:

>Hvordan bliver det lettere? Jeg har søgt efter screendumps eller film,
>der kunne vise funktionen, men kan intet finde!

Aner det ikke men det svarede en af deres "medarbejdere" da jeg
spurgte. Men man kan jo se det i proceslinien, så hvorfor...

Meget smartere er funktionen med at bruge sim memory stik, som
dokument mappe, hvis man sætter den i USB stikket.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-10-06 12:39

> [...]

> Meget smartere er funktionen med at bruge sim memory stik, som
> dokument mappe, hvis man sætter den i USB stikket.

Hvis man ikke har et tilstrækkeligt grafikkort installeret ser man bare
ikke andet end en omskiftningsmulighed mellem programmerne - en
"Device-manager".

Er det kun dokumentmappen eller kan man også tage mail- og andre
indstillinger med sig?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-10-06 13:47

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
> "Device-manager".
>
> Er det kun dokumentmappen eller kan man også tage mail- og andre

Det var noget vrøvl - det device manageren - det er blot en af
enhederne!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 24-10-06 21:18

On Tue, 24 Oct 2006 14:47:11 +0200, stigleerbeck@nypost.dk (Stig
Leerbeck) wrote:

>Det var noget vrøvl - det device manageren - det er blot en af
>enhederne!

Nu har jeg kun set ½ times demonstration, samt leget lidt med den på
messen, så her må jeg være dig svar skyldig.

Men angående grafik kortet stiller det rimeligt store krav, og mange
skal ud at købe nyt.

Kravene til PC'en kan der læses mere om her:
http://www.microsoft.com/danmark/windowsvista/getready/default.mspx