MS Windows
briani 27239
Fjerne/disable COM port
Fra : Mogens

Dato : 19-10-06 14:06

Jeg har købt en NPORT 5110, som er en enhed der kan sættes på netværket
og derigennem fungere som en COM port. Når jeg prøver at sætte dette op
via min PC, så tildeles NPORT'en COM3, idet COM1 og COM2 begge er i brug.

Mit problem er at den software jeg skal koble op mod (IHC) er så
gammeldags at den forudsætter at der bruges COM1 eller COM2. Så COM3
du'er ikke.

Men hvordan kan jeg dels se hvilken enhed der p.t. disponerer over COM2
(vises ikke i device manager hvor jeg alene kan se COM1 og den nye COM3)
og fjerne denne enhed? Min tanke var herefter at installere NPORTEN, og
derefter den ukendte enhed som p.t. bruger COM2. Forhåbentlig kan jeg så
få byttet rundt på rækkefølgen.

Mogens

Fra : Mogens

Dato : 19-10-06 18:48

Mogens wrote:
> [...]
> og fjerne denne enhed? Min tanke var herefter at installere NPORTEN, og
> derefter den ukendte enhed som p.t. bruger COM2. Forhåbentlig kan jeg så

Nogen som har et bud på dette? Har Googlet som en gal, men kan ikke
finde de vise sten.
- Hvordan ser jeg hvilken ressource der nu benytter COM2? Har prøvet at
fjerne alle USB enheder (pånær musen), men uden virkning.
- Kan jeg omdirigere COM2 til eks. COM3, således at jeg kan bruge
NPORT'en på COM2?

P.f.h.t.
Mogens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-10-06 20:00

Mogens <mogensnomail@web.dk> wrote:

> [...]

...cut

>- Hvordan ser jeg hvilken ressource der nu benytter COM2? Har prøvet at
>fjerne alle USB enheder (pånær musen), men uden virkning.

Der er formentlig to fysiske COM-porte i maskinen, og derfor vælger
NPORT den første ledige com-port, nemlig COM3.

Mon ikke du kan de-aktivere de fysiske COM-porte i BIOS - Eller
alternativt omdefinere dem til COM3-4....

<mlr>

Fra : Nørd

Dato : 19-10-06 20:51

"Mogens" <mogensnomail@web.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fjerne alle USB enheder (pånær musen), men uden virkning.
> - Kan jeg omdirigere COM2 til eks. COM3, således at jeg kan bruge NPORT'en

Configurer ressource så Com1 bliver til Com3

DEVICE ADDRESS INTERRUPT
COM1 3F8h IRQ4
COM2 2F8h IRQ3
COM3 3E8h IRQ4
COM4 2E8h IRQ3

Nord

Fra : Mogens

Dato : 20-10-06 07:22

Nørd wrote:

> Configurer ressource så Com1 bliver til Com3
>
> DEVICE ADDRESS INTERRUPT
> COM1 3F8h IRQ4
> COM2 2F8h IRQ3
> COM3 3E8h IRQ4
> COM4 2E8h IRQ3
>

> Nord

Tak "Nørd", det ville jeg meget gerne prøve, men kunne du hjælpe med
lidt instruktioner i hvor/hvordan dette gøres? Er det
registreringsdatabasen eller noget kommandolinjeværk?

Der er ingen mulighed for sætte op via BIOS, så dit forslag lyder som en
mulighed.

Mogens

Fra : Nørd

Dato : 21-10-06 00:53

> [...]
> eller noget kommandolinjeværk?
>
> Der er ingen mulighed for sætte op via BIOS, så dit forslag lyder som en

Kontrolpanel - System - Hardware - Enhedshåndtering - Porte (Com & Lpt)
Marker Com1 Højrerklik og Egenskaber vælg fanebladet Ressource
Fjern flueben i Brug automatiske instillinger, vælg en anden
Basiskonfiguration som passer til det du vil.

Mvh. Nord