MS Windows
briani 27239
Automatisk mapning til E: er forsvundet
Fra : gr[SLET]

Dato : 13-10-06 13:01

Et eller andet forhindrer min windows i at mappe usb-enheder til drev E:
Den har tidligere kunnet, så et eller andet "hænger" i systemet og
forhindrer det. Det er sikkert en USB ting der har været på maskinen, så
hvordan fjerne man windows hukommelse om de ting som tidligere har været
sat i USB stikkene?

Fra : Thomas N.

Dato : 14-10-06 19:57

On Fri, 13 Oct 2006 14:01:06 +0200, "gr[SLET]"
<"gr[SLET]"@udd.fredersem.dk> wrote:

> [...]
>forhindrer det. Det er sikkert en USB ting der har været på maskinen, så
>hvordan fjerne man windows hukommelse om de ting som tidligere har været

Prøv at gå ind i Diskhåndtering/Discmanagement ved at højreklikke på
Denne Computer/My Computer - der kan du se om der evt. er andre
logiske eller fysiske disk enheder der bruger samme drev.

Problemet kan også opstå hvis du har mappet et netværksdrev på F og
f.eks. har bogstaverne A-E benyttet af harddiske/CD-rom drev - hvis du
så smækker en USB harddisk eller andet der kræver drev bogstav, så kan
de godt finde på at ville bruge F, da det er det næste i rækken. - Her
går man ind i Diskhåndteringen, som beskrevet ovenfor - højreklikker
på harddisken/CD-rom drevet eller hvad det nu er der partout vil bruge
et givent drevbogstav og vælger et nyt drevbogstav derinde.

Hvis du har mappet netværksdrev og vil fjerne alle på en gang kan du
bruger kommandoen:

net use * /d

i en kommandoprompt

--
/Thomas

Fra : gr[SLET]

Dato : 22-10-06 09:47

Thomas N. wrote:

> Prøv at gå ind i Diskhåndtering/Discmanagement ved at højreklikke på
> Denne Computer/My Computer - der kan du se om der evt. er andre
> logiske eller fysiske disk enheder der bruger samme drev.
Sådan kan jeg ikke komme til diskhåndtering, men skidt være med det. Der
er andre veje til det mål. Problemet er at der ikke er noget som helst
bundet til drev E i diskhåndteringen.

> Problemet kan også opstå hvis du har mappet et netværksdrev på F

Det har jeg...

og
> f.eks. har bogstaverne A-E benyttet af harddiske/CD-rom drev

men E er ledig

- hvis du
> så smækker en USB harddisk eller andet der kræver drev bogstav, så kan
> de godt finde på at ville bruge F, da det er det næste i rækken.

Jep, og så er jeg nødt til at frigøre det osv. Men det forklarer ikke
hvorfor E drevet bliver sprunget over i mappingen.

Så jeg har stadig problemet.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-10-06 15:37

"gr[SLET]" <"gr[SLET]"@udd.fredersem.dk> skrev

> Jep, og så er jeg nødt til at frigøre det osv. Men det forklarer ikke
> hvorfor E drevet bliver sprunget over i mappingen.
> Så jeg har stadig problemet.

Det gør det, hvis du flytter rundt på det fysiske stik, du sætter din USB
dims i. Første gang, den sættes til, så vil dens USB ID bliver mappet til et
logisk drev. Men hvis du så flytter stik på en anden rodhub (de sidder
sammen i par), så kan du risikere, at din USB dims får et nyt ID, og dermed
springes den gamle mapning over, fordi den er tilknyttet det gamle USB ID.

Der er ikke andet at gøre, end at nulstille alle dine USB porte og så i
fremtiden bruge det samme stik hver gang.

Claus