overvejer at meget kraftigt
Fra : LEIF ANDERSEN

Dato : 24-06-01 03:17

At skifte til den bedste mac i dag, men hvad er det ? , under en 20.000 kr grænse

og så vil jeg høre om dens indhold er noget nær det samme som en pc ?, jeg tænker på
usb porte og den slags ting, kan den kobles til en pc, hvis man skal have noget overført fra den osv osv.

hvad med modem, internet eksternt

og netkort og alle den slags ting man kan koble deri

Hvordan er det med brændere og scannere og printer

Den printer og scanner man har, kan de benyttes på en mac ?

hp er printeren

og canon er scanneren
det er usb

kan maccen også bruge den 17"" skærm jeg har til pcén ?

og hvad med lydkorte, eller er det indbygget i maccen ?

jeg kender jo ikke så meget til dens indhold og system sådan rigtigt udover at jeg ved den er god til grafik og kan mutitaske 100%, og er uden ulovlige handlinger.

hvordan er det ?mac. kan køre de fleste pc programmer og pc spil nu, da den har den der pc emulator på sig ikke ?.

så er der nogen der kan vejlede mig så vil jeg være glad. daeee jeg ikke mere gider pc

--
med venlig hilsen fra
Leif Andersen # Leif den lykkelige #

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 24-06-01 07:09

LEIF ANDERSEN <leif.andersen@mbox301.get2net.dk> wrote:

> This is a multi-part message in MIME format.
>
> ------=_NextPart_000_0042_01C0FC64.800F7640
>

> At skifte til den bedste mac i dag, men hvad er det ? , under en 20.000 kr
> grænse

Du kan få en Cube G4 450MHz med DVD og 100Kbit etherbet til 13.624 kr
(incl) eller en PowerMac G4 466MHz med CD-RW og Gigabit Ethernet til
18.748 kr (incl) hos Computerstore.

> og så vil jeg høre om dens indhold er noget nær det samme som en pc ?, jeg
> tænker på usb porte og den slags ting, kan den kobles til en pc, hvis man
> skal have noget overført fra den osv osv.

USB er standard idag. MacOS X kan snakke med PC via SMB ved hjælp af
UNIX programmet SAMBA, som der er lavet en GUI til og så er det gratis.
Til MacOS 9.1 kan trediepartsprogrammet DoubleTalk fra Connectix
benyttes. (Medfølger ikke)

> hvad med modem, internet eksternt

Både Cube og PowerMac G4 har indbygget 56kbit modem

> og netkort og alle den slags ting man kan koble deri

Der er Ethernet og FireWire i både Cube og PowerMac

> Hvordan er det med brændere og scannere og printer

Til Cube kan du bruge standard USB PC dele, til PowerMac der har plads
til ekstra interne enheder kan du tillige benytte standard PC ATAPI og
ATA enheder. Brænderprogrammet Toast til Mac har drivere til stort set
alle USB, SCSI, ATAPI og FireWire diske.

> Den printer og scanner man har, kan de benyttes på en mac ?

Hvis det er SCSI eller USB enheder er svaret ja, hvis det er PC
parallelports enheder er svaret nej.

> hp er printeren

Er den USB?

> og canon er scanneren det er usb

Lige til at slutte til Mac.

> kan maccen også bruge den 17"" skærm jeg har til pcén ?

Lige til at slutte til mac'en, der kræves ingen konverterstik eller
lign.

> og hvad med lydkorte, eller er det indbygget i maccen ?

Der er 16 bit lydkort i Mac'en, men hvis du vil bruge dit eget PC
lydkort, så kan du godt gøre det hvis det er et PCI kort. ISA kort
understøttes ikke.

> jeg kender jo ikke så meget til dens indhold og system sådan rigtigt
> udover at jeg ved den er god til grafik og kan mutitaske 100%, og er uden
> ulovlige handlinger.

Det nye MacOS X her preentive multitasking, beskyttet hukommelse mm. Det
har MacOS 9.1 ikke. Læs evt. OS Deathmatch på CNet hvor MacOS X og
Windows 2000 sammenlignes og vurderes punkt for punkt.

http://home.cnet.com/software/0-429669-8-6112332-1.html?tag=st.sw.429669
..bhed.429669-8-6112332-1

> hvordan er det ?mac. kan køre de fleste pc programmer og pc spil nu, da
> den har den der pc emulator på sig ikke ?.

Det kan de, men du må være forberedt på at ydelsen ikke er meget bedre
end på en 133MHz Pentium i Virtual PC 4.0. Ydelsen bliver dog stadigt
forbedret, men det kan ikke sammenlignes med den ydelse du får ud af en
rigtig PC.

> så er der nogen der kan vejlede mig så vil jeg være glad. daeee jeg ikke
> mere gider pc

:)

--
Jesper Oersted.
"Beware what you wish for, especially if it's 13-and-a-half

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-06-01 11:51

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> Du kan få en Cube G4 450MHz med DVD og 100Kbit etherbet til 13.624 kr
> (incl) eller en PowerMac G4 466MHz med CD-RW og Gigabit Ethernet til
> 18.748 kr (incl) hos Computerstore.

Forskellen på de to maskiner er faktisk kun det optiske drev (DVD vs.
CD-RW) og mængden af RAM (64 MB vs. 128 MB). De har begge "kun" 10/100
Ethernet. Set i lyset af, at man får RAM smidt i nakken i dag og at en
FireWire-brænder kan fås for under 3000 kr., så er den billige Cube det
bedste køb, hvis man altså kan holde ud at have en ekstern brænder.

....og så får man også et DVD-drev.

> [...]
> ATA enheder. Brænderprogrammet Toast til Mac har drivere til stort set
> alle USB, SCSI, ATAPI og FireWire diske.

Check evt. www.xlr8yourmac.com's drevdatabase for at tjekke om en
CD-brænder er kompatibel inden køb.

> Hvis det er SCSI eller USB enheder er svaret ja, hvis det er PC
> parallelports enheder er svaret nej.

Afhænger af driver!

> Lige til at slutte til Mac.

Er der drivere til alle Canon-scannere?

> Der er 16 bit lydkort i Mac'en, men hvis du vil bruge dit eget PC
> lydkort, så kan du godt gøre det hvis det er et PCI kort. ISA kort
> understøttes ikke.

Der er da ikke Mac-drivere til alle PC-lydkort?!? Det eneste lydkort til
Mac for menigmand, er da SoundBlaster Live og det er da en speciel
Mac-version.

> :)

God idé.

--
René

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 24-06-01 13:56

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> skrev:

> Forskellen på de to maskiner er faktisk kun det optiske drev (DVD vs.
> CD-RW) og mængden af RAM (64 MB vs. 128 MB).

Der er da trods alt også andre forskelle, der kan være vigtige:

* Ingen blæser i Cube G4

* PCI-udvidelsesmulighed i PowerMac G4

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-06-01 14:33

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Der er da trods alt også andre forskelle, der kan være vigtige:
>
> * Ingen blæser i Cube G4
>
> * PCI-udvidelsesmulighed i PowerMac G4

Hovsa! Jeg blundede lige lidt, da jeg læste din post. Jeg så det som en
sammenligning af Cube DVD og Cube CD-RW.

Sorry!

--
René

Fra : Gunnar Holse

Dato : 24-06-01 15:58

Hvis en mac skal være en oprigtig god forretning, så er det mere vigtigt at
du selv kan multitaske, er god til grafik og ikke gør noget ulovligt :). I
modsatte fald, så start med et lysbord.

GH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-06-01 11:36

> [...]

> tænker på usb porte og den slags ting, kan den kobles til en pc, hvis man
> skal have noget overført fra den osv osv.

alle Mac'er har to USB porte, de stationære endda to seperate USB busser
(har betydning mht til USB-enheder der får strøm via USB). Desuden har
de en 33 gange hurtigere serielbus kaldet 400Mbit Firewire (også kaldet
IE-1394 eller iLink) til tilslutning af bla. brændere, diske og digital
video.

De kan kobbles sammen via ethernet. Hvis de skal indgå i et permanent
netværk bør man investere i et trediepartsprogram til enten PC'en
(PC-maclan) eller Mac'en (dave eller doubletalk) så de kan dele mapper
og printere, da de bruger hver deres netværksprotokol (netbio/smb <->
appletalk/appletalk ip)

Er der tale om en overførsel en gang imellem: sæt en webserver
(inkluderet i både windows og Mac OS), ftp server eller hotline server
op og ovefør de ønskede filer.
Harddiske, ZIP og CD-ROM'er fra PC'en kan i øvrigt sagtens læses af
Mac'en, som desuden kan skrive PC formaterede diske.

> hvad med modem, internet eksternt

indbygget V90/fax i alle. hvis du ikke er tilfreds med dette, kan et
eksternt modem eller ISDN adapter bruges forudsat der er tale om USB
enheder.

> og netkort og alle den slags ting man kan koble deri

Indbygget 10/100Mbit i alle (de bæbare terminerer automatisk så der ikke
er behov for krysede kabler) G4'erne har endda 10/100/1000Mbit.

Alle modeller er envidere forberedt for 11.2Mbit trådlsøt ethernet
(airport) dvs har indbyggede antenner: det kræver blot Apples kort til
800kr (billigere end dem fra Lucent ma. !)

> Hvordan er det med brændere og scannere og printer

Hvis der er tale om eksterne SCSI (kræver et SCSI kort), USB eller
Firewire er det ikke noget problem. Parallel port enheder kan ikke
bruges.
Interne IDE drev kan _kun_ bruges hvis, man fjerner det indbyggede CD
eller DVD drev, da der kun er én 5.25" plads. Alternativt kan man købe
et 5.25 firewire kabinet og montere en IDE brrænder deri.

De fleste mac'er i dag fås iøvrigt med enten indbygget brænder eller
DVD. Det gælder dog ikke Tibook som kun fås med DVD. Den dyre iBook og
den dyre G4 har hendholdsvis CD-RW/DVD og DVD-R/CD-RW drev.

> Den printer og scanner man har, kan de benyttes på en mac ?
>
> hp er printeren

Kommer an på modellen.

> og canon er scanneren det er usb

Ja.

> kan maccen også bruge den 17"" skærm jeg har til pcén ?

Ja.

> og hvad med lydkorte, eller er det indbygget i maccen ?

Indbygget i alle (siden starten i 1984). De fleste prof. PCI kort kan
også bruges. Der findes også firewire løsninger.

Til spil er det indbyggede lydkortet ikke på højde med de almindelige
soundblaster kort til PC'en som aflaster CPU'en, dvs frigiver CPU kraft
til at beregne polygoner mm.

Creative har netop introduceret et soundblaster kort til Mac'en, det kan
dog kun bruges i de dyre G4'ere, idet de er de eneste med PCI slots.
Såvidt jeg ved er det det eneste spil-lydkort til Mac'en. Prisen på det
er sikkert højere end det tilsvarende PC-kort

Til audio redigering og lignende er Mac'ens indbyggede lydkort dog bedre
end de almindelige soundblaster kort pga. af bedre D/A og A/D konvertere
samt bedre signal/støj forhold.

> jeg kender jo ikke så meget til dens indhold og system sådan rigtigt
> udover at jeg ved den er god til grafik og kan mutitaske 100%, og er uden
> ulovlige handlinger.

Multitasking og hukommelse:
---------------------------
Det er lidt simplificeret, Mac OS 9 har _ikke_ pre-emitvie multitasking,
men kun co-orporativ multitasking, dvs at én processes _kan_ låse andre
processer indtil den er færdig. De fleste programmer i dag, er dog
skrevet således at det i praksis sjældent sker. På dette felt er selv
windows 95 mac'en klart overlegen.

Mac OS X _har_ preemitive multitasking og er på dette felt _mindst_ på
højde med Linux og Windows NT/2000.

Mens Mac OS 9 kan afvikles med 64MB RAM (mere fornuftigt: +128) er Mac
OS X som andre UNIX'er meget sulten mht. RAM.
Det kan gå an med 64 eller 128MB RAM, men så snart der er flere vinduer
og programmer åbne begynder det at gå langsomt. Selv har jeg 192MB
hvilket er rigeligt til Mac OS 9, men til Mac OS X er 192MB for
langsomt! Jeg vil anbefale mindst 256MB eller 320MB, gerne +512MB.

Når Mac OS 9 har et begrænset hukommelse forbrug, skyldes det at Mac OS
9 ikke selv alokerer hvor meget hukommelse hvert enkelt program skal
have, det har brugeren selv fuld kontrol over hvilket er både godt og
skidt.

Heldigvis er RAM i al fald til stationære afsindigt billigt, så smid en
256MB stang oven i hvad din kommende mac har pre-instaleret, gerne to
hvis det er en stationær.

Beskyttet hukommelse, stabilitet og fejlfinding:
Mac OS 9 har _ikke_ beskyttet hukommelse, dvs at hvis et program går
ned, kan det låse hele maskinen og tage alle andre programmer med. I
praksis er Mac OS 9 lige så stabil som Windows 95, 98 og ME.

Mac OS X _har_ beskyttet hukommelse, der er mindst på nivau med Linux og
bedre end Windows NT og 2000. Kort sagt mht. stabilitet får du ikke
noget der er bedre end Mac OS X

Tilgængæld er Mac OS 9 langt lettere at både fejl diagnosticere og
reparere end PC'en når uheldet er ude (ingen registrerings database).
Fejlmeddelelserne er også bedre forkraret end windows's blue-screen of
death: Program xx har udført en ulovlig handling, efterfulgt af en af
almindelige menesker uforståelig hexideciamal kode.

Fejlfinding og diagnosticering under Mac OS X er en helt anden og
alvorlig sag, da der er tale om UNIX - dvs det kræver den udvidede
teknologi eksamen (ganske som linux). Heldigvis er systemet så godt og
stabilt at det sjælden er nødvendigt, men den almindelige ukyndige
bruger vil være på herrens mark hvis uheldet er ude

Sikkerhed:
----------
Virus og hacking behøver du stort set ikke at bekymre dig om under Mac
OS 9.

Virus er heller ikke et problem under Mac OS X, men da den har UNIX
komandolinie skal du _absolut_ bekymre dig om hackere.

Grafik, webdesign, multimedie og video
--------------------------------------
mht grafik er Mac'en stadig standart i de fleste kreative fag, men her
er PC'erne efterhånden lige så gode - Programmerne fra Adobe, Macromedia
ma. er stort set de samme, men farvestyringen er bedre og ikke mindst
lettere på mac'en. De har dog sjældet den store betydning for private
brugere.

Grunden til at Mac'en stadig på det grafiske område har meget stor
udbredelse skyldes dels tradition (såååårn har ed alted wært), men også
at Mac'ens brugerflade ganske enkelt er lettere og hurtigere at arbejde
ved end windows (og i særdeleslighed Linux).
Selve Mac OS's estetiske fremtræden har måske også noget at sige mht.
til udbredelsen inden for de kreative brancher.

Hardwarens hastighed er i al fald ikke en faktor! Stationære PC'ere
giver _langt_ mere hastighed for pengene end Mac'erne.
mht til de bærbare stiller regnestykket sig paradoksalt nok anderledes,
her er hastighed/$ regnestykket for både iBook og Tibook i Mac'ens
farvør.

> hvordan er det ?mac. kan køre de fleste pc programmer og pc spil nu, da
> den har den der pc emulator på sig ikke ?.

PC-emulatoren følger _ikke_ med. det er et tredieparts produkt der
koster penge: ca 1000kr for Virtual PC (VPC) + udgiften til windows.

Lad mig sige det klart og tydeligt, du kan kan spille spil, men hvis der
er tale om et 3D spil i Quáke genren, som stort set alle spil siden 97
er det så langsomt, at du kan nå at drikke en kop kaffe mellem hvert
billede skift!
Kort sagt: Helt igennem ubrugeligt, med mindre du investerer i et Vodoo
1 eller 2 kort (dvs kan kun bruges i en dyr G4). Selv da, skal du ikke
forvente at kunne spille 3D spil udgivet efter 98.

En 300MHz G3 der emulerer windows 95 svarer i hastighed end ikke til
selv den langsomste 60MHz Pentium! Jeg vil skyde på at den hurtigste mac
(733 G4) kan afvikle VPC som svarende til en 100MHz Pentium - uden 3D
acceleration.

Til at multimedie CD-ROM'er, hombanking, test af websider i PC-browsere
samt afvikling af det slægtsforskingsprogram til PC'en du _ikke_ kan
undvære, er emulerings programmer som Virtual PC helt fint. Til stort
set alt andet: duer ikke.....

Hvis du vil spille computerspil: køb en Playstation 2 eller en X-box!
(eller behold din PC)

NB. der findes en del spil titler til Mac'en i al fald de fleste store
hit. Kig evt på <http://www.macgame.dk> som forhandler spil i danmark
eller på <http://www.insidemacgames.com> som er det bedste e-zine hvad
angår spil og mac.

Hvad angår hastighed og spil på mac skal du ikke forvænte dig noget
særligt med mindre du vil bruge endog rigig mange penge. Jeg vil skyde
på 2x eller 3x så mange penge for den tilsvarende ydelse på en PC

og husk: penge er ikke alt

> så er der nogen der kan vejlede mig så vil jeg være glad. daeee jeg ikke
> mere gider pc

NB. vil du ikke så MIME fra og sætte din tekst ombrydning til 72tegn.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 24-06-01 22:09

I artiklen <1evibd9.ebdl7ffihayoN%rfn@altavista.net> , rfn@altavista.net
(René Frej Nielsen) skrev:

> Forskellen på de to maskiner er faktisk kun det optiske drev (DVD vs.
> CD-RW) og mængden af RAM (64 MB vs. 128 MB). De har begge "kun" 10/100
^^^^^^^^^^^^^^^^^^
> Ethernet.

Forkert. G4 minitower har Gigabit i alle konfigurationer.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-06-01 23:12

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> I artiklen <1evibd9.ebdl7ffihayoN%rfn@altavista.net> , rfn@altavista.net

> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>
> Forkert. G4 minitower har Gigabit i alle konfigurationer.

Som jeg har skrevet, så sov jeg lidt i timen og troede at der var tale
om en sammenligning mellem Cube DVD og Cube CD-RW.

--
René

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 24-06-01 22:36

I artiklen <1evi5dl.kfzzgq1k3806qN%reippuert@mac.com> , reippuert@mac.com
(Morten Reippuert Knudsen) skrev:

> alle Mac'er har to USB porte, de stationære endda to seperate USB busser

B/W G3 har ikke separate USB busser. Alle UMA Mac'er har separate USB
busser, hvis der ellers er en port at forbinde til. Det gælder også bærbare.
Før-UMA Mac'er har ikke. Strømforsyning er uafhængig af datatransmission, så
der kan godt være separat strømforsyning til hver port med delt USB bus.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-06-01 09:03

> [...]

> der kan godt være separat strømforsyning til hver port med delt USB bus.

hvis du lægger mærker til mit indlæg vil du se at jeg _kun_ referer til
nuværende modeller.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-06-01 00:47

I artiklen <1evj715.1ahersh1vu4kqzN%reippuert@mac.com> , reippuert@mac.com
(Morten Reippuert Knudsen) skrev:

> hvis du lægger mærker til mit indlæg vil du se at jeg _kun_ referer til
> nuværende modeller.

Og? De nuværende bærbare modeller har *også* separate USB busser, præcis
ligesom de stationære.