MS Windows
briani 27239
tilladebrugere på XP, pro at opdaterer XP
Fra : Jan M

Dato : 25-09-06 08:11

Hej

Vi har nogle PCer hvor vi helt ikke vil lade folk være administratorer.
Idet de er tilbøjlige til at installerer alt muligt skidt, som de ikke
burde.

Derfor er de brugere på deres PC, men så vil WP ikke tillade dem at opdatere
styresystemet.
Hvordan kan man klare at folk kun kan "bruge" deres PC samt opdatere, men
ikke installerer nye programmer?

/Mose

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-09-06 12:05

Jan M skrev:

> Hvordan kan man klare at folk kun kan "bruge" deres PC samt
> opdatere, men ikke installerer nye programmer?

Genvejen til Windows Update kan køres med 'Run As'-kommandoen,
men det kræver jo så også, at de kender administratorkoden,
hvilket vel er knap så smart. Savecred-kommandoen var måske en
mulighed.

Se evt.: <http://www.petri.co.il/run_ad_tools_as_another_user.htm>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Robert Eriksen

Dato : 25-09-06 12:33

Jan M wrote:
> [...]
> styresystemet.
> Hvordan kan man klare at folk kun kan "bruge" deres PC samt opdatere, men

Tankekesperiment: Sæt Automatic Updates services til at logge på som
Administrator?

Beskrivelsen siger "Enables the download and installation of Windows
updates. If this service is disabled, this computer will not be able to
use the Automatic Updates feature or the Windows Update Web site."

Hvis det skal tages bogstaveligt så er det også den service der starter
installationerne. I så fald burde det være nok at sørge for den kører
med Administrator rettigheder.

Fra : Jan M

Dato : 27-09-06 07:05

Tak til begge, jeg forsøger mig frem med de to forslag

/Jan

Fra : jda

Dato : 29-09-06 10:22

Mon, 25 Sep 2006 09:10:46 +0200 hamrede Jan M i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> styresystemet.
> Hvordan kan man klare at folk kun kan "bruge" deres PC samt opdatere, men

Hvis computeren er sat til at modtage og installere automatiske
opdateringer så burde de blive hentet og ikke-administratorer burde få
valget 'Installer opdateringer og luk computeren' som første valg når de
vil lukke. Hvis du vil en anden vej så Kør -> gpedit.msc -> find 'Lokal
computerpolitik\Computerconfiguration\Administrative skabeloner\Windows
komponenter\Windows update\Tillad brugere, der ikke er administratorer, at
modtage beske om opdateringer og sæt den til aktiveret. Så får
ikke-administrator brugere også den lille gule boble med at nu er der
opdateringer
--
Jakob
Sv: Fordi det forstyrrer den måde mennesker normalt læser tekst