MS Windows
briani 27239
Triple boot med Windows Me, 2000 Pro og XP~
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-09-06 21:21

Jeg har en 160 GB disk med Windows Me (ca 30 GB) og 2000 Pro (ca 98 GB) i
en dual boot opsætning. Først blev Me installeret på en FAT32 patition og
derefter 2000 Pro (SP4) på en NTFS partition. Det virker fint med dual boot
og 2000 Pros boot manager.

Der er så ca 25 - 30 GB ledig plads tilbage på disken hvor jeg godt kunne
tænke mig en NTFS partition med XP Pro.

Kan jeg boote fra install CDen og oprette den tænkte NTFS partition ved
siden af de to andre og vil XP's boot manager (der jo i så fald bliver
installeret i stedet for Windows 2000 Pros boot manager) kunne klare en
sådan triple boot?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-09-06 22:17

> [...]
>siden af de to andre og vil XP's boot manager (der jo i så fald bliver
>installeret i stedet for Windows 2000 Pros boot manager) kunne klare en

Når du lægger XP på en særskilt partition burde det fungere uden større
problemer.

Det er dog muligt du kommer til at redigere lidt i BOOT.INI inden boot
manageren finder alle 3 operativ systemer...

Men nu bliver jeg nysgerrig: Hva' pokker skal du med de gamle operativ
systemer. Du burde da kunne klare dig med XP. Jeg kan til nød forstå det
med W2K der er et klippe stabilt os, men Win-ME ?! Jeg var nærmest
lykkelig da jeg kunne sende min ME på pension

Hvis du endelig har behov for W2K eller ME til ældre applikationer
skulle du måske overveje virtualisation med WmWare eller Microsoft
Virtual Server...

<mlr>

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-09-06 23:36

> [...]

Nej. Fra install cd.en kan du oprette nye partitioner, men du kan ikke
opdele en eksisterende, idet det kræver, at du først fjerner den
eksisterende og herefter opretter 2 nye, og så får du jo lynhurtigt slettet
din nuværende 2000 installation. Så du skal først opdele din partition i 2
med et af de specielle programmer, som kan det, uden at man mister data.

Kurt

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-09-06 03:37

Kurt B. Andersen wrote in dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> slettet din nuværende 2000 installation. Så du skal først opdele din
> partition i 2 med et af de specielle programmer, som kan det, uden at

OK. Der er plads til en 25 - 30 GB partition på HDDen. Jeg valgte den
opdeling fra start af så jeg senere ville kunne installere et tredie
styresystem, f.eks Linux uden af ændre på de eksisterende partitioner. Jeg
er i tvivl om XPs Boot Manager kan administrere 3 styresystemer, på 3
partitioner.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-09-06 03:37

Michael Rasmussen wrote in dk.edb.system.ms-windows:

> Når du lægger XP på en særskilt partition burde det fungere uden
> større problemer.
>
> Det er dog muligt du kommer til at redigere lidt i BOOT.INI inden boot
> manageren finder alle 3 operativ systemer...

OK. Det lyder lovende. Det er ikke en OEM, så hvis det går galt ender det
nok med en omformattering og en ny installation.

> [...]
> det med W2K der er et klippe stabilt os, men Win-ME ?! Jeg var
> nærmest lykkelig da jeg kunne sende min ME på pension

Det er en gammel skade, for at kunne afspille DVDer. Jeg kunne ikke få
Media Player til at virke under W2K så jeg installerede Me og den MP man
kan hente på Free Codex (tror jeg det hedder). Og så har den (Me
installationen) efterhånden fået nogle andre småopgaver.

> Hvis du endelig har behov for W2K eller ME til ældre applikationer
> skulle du måske overveje virtualisation med WmWare eller Microsoft
> Virtual Server...

Jeg har Virtual PC (den kan nu hentes gratis hos Microsoft) og har
installeret 95B og 98 Gold samt XP (med Office 2007 Beta) - men ikke Me!
Jeg kender i øvrigt VPC fra Mac-verden.

Og jeg kan genkende dine bemærkninger ang Me. Efter jeg satte en PNY
GeForce 6 grafikkort i vil computeren slet ikke lukke ned fra Me -
nedlukning sker så ved re-boot til W2K og nedlukning derfra. Underligt
styresystem!