MS Windows
briani 27239
WinXP - stop/start???
Fra : J W Nielsen

Dato : 18-09-06 15:49

Hej...
Har lige lagt en XP på en ældre nyformatteret PC - alt skulle derfor være i
sin skønneste orden, men:

Da jeg skal afslutte Windows genstarter PCen.
Umiddelbart ser alt ok ud. Windows afslutter og der kommer det sædvanlig
"klik" i strømforsyningen - men den genstarter blot...

Jeg kiggede lidt i BIOS: Da jeg ikke kunne få det interne netkort til at
virke, satte jeg et i en PCI-slot. Det virker helt ok...
I BIOSen var der noget om "boot" ved det interne netkort - alt det disablede
jeg... Desværre blev resultatet at PCen hver gang når til Windows
"Velkommen" hvorefter den genstarter...

Så skrev jeg "enable" i BIOSen igen og så er jeg tilbage ved første
problem...

LOOP???

Det vil s.. ikke lykkes - har en eller anden et godt bud?

Mvh Jørgen

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 18-09-06 15:53

"J W Nielsen" <jwnfjern@fjern.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> problem...
>
> LOOP???
>

> Det vil s.. ikke lykkes - har en eller anden et godt bud?

Prøv at kigge efter om der er en nyere version af din BIOS på producentens
hjemmeside. Det hjælper i mange tilfælde... Prøv evt. også at loade default
i din BIOS og se så om den vil starte op....

....tror dog, at en opdatering vil være mere på rette plads :)

Mvh
Henrik Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-06 16:27

J W Nielsen wrote:
> [...]
> sædvanlig "klik" i strømforsyningen - men den genstarter blot...

> Det vil s.. ikke lykkes - har en eller anden et godt bud?

Hvis du ikke har ændret på indstillingen, så er det sådan, at hvis
der sker en systemfejl i Windows XP, så vil den automatisk
genstarte. Og jeg kunne godt have mistanke om, at der netop
opstår én eller anden dum systemfejl på din XP i forbindelse med
selve nedlukningen. For det ville give præcis det symptom du
beskriver.

Du bør kunne se i loggen, om der har været fejl. Men til at
starte med, kan du jo lige prøve dette:

- Højre-klik på "Denne Computer" og vælg Egenskaber.
- Vælg fanebladet "Avanceret"
- Under afsnittet "Start og Genoprettelse",
klik på kanppen [indstillinger].
- Under afsnittet "Systemfejl",
FJERN fluebenet ud for "Genstart automatisk".
- Klik [OK]
- Og igen: Klik [OK].

Prøv så at lukke din Windows XP korrekt ned og se hvad der
sker...

-E.G.

Fra : J W Nielsen

Dato : 19-09-06 14:47

Hej igen...
Tak for respons -E.G.
Lige da jeg så dit svar var der noget der dæmrede... kunne faktisk godt
huske det med "genstart automatisk"...

Såeee, det har jeg lige prøvet - desværre uden succes... Den genstarter
sør'me stadig... øv!

Mvh Jørgen

Fra : J W Nielsen

Dato : 19-09-06 15:47

Har lige lidt mere info:
For at eliminere at det er en hardwarekonflikt fjernede jeg det netkort, som
jeg tidligere har isat - samme nedslående resultat...

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-06 18:50

J W Nielsen wrote:

> Såeee, det har jeg lige prøvet - desværre uden succes... Den
> genstarter sør'me stadig... øv!

Øv, ja det er "sur ræv".

Har du prøvet at kigge i loggen, om der skulle stå noget dér,
som kunne give et "clue"?

-E.G.

Fra : J W Nielsen

Dato : 20-09-06 15:07

> Har du prøvet at kigge i loggen, om der skulle stå noget dér,
> som kunne give et "clue"?

Hmm, hvor er det lige jeg kan se/udskrive den?

Jeg mødte lige PC-ejeren idag - hun sagde til min store overraskelse at den
i lang tid havde haft problemet - det er således ikke opstået ved min
geninstallation... Jeg har stadig en teori om at det kunne være en opsætning
i BIOS - jeg har dog nu loadet "optimal settings" i BIOSen - det hjalp nu
heller ikke.
Kan strømforsyningen være defekt?

/Jørgen

Fra : Ole C

Dato : 20-09-06 15:25

J W Nielsen skrev blandt andet:

> Hmm, hvor er det lige jeg kan se/udskrive den?

Kontrolpanel>Administration>Logbog

> [...]
> ved min geninstallation... Jeg har stadig en teori om at det kunne
> være en opsætning i BIOS - jeg har dog nu loadet "optimal settings" i
¨
Du bør nok hellere forsøge med en mere behersket indstilling. "Default"
eller "Safe".

> Kan strømforsyningen være defekt?

Det kan den sagtens - eller der kan være hardware i den ældre maskine som
ikke vil spille sammen med WindowsXP - eller....

--
vh
Ole C