Duplex settings på gigabit netkort...
Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 09:24

Når jeg kører gigabit på en maskine plejer jeg at sætte duplex setting på
både switch (Cisco) og netkort til 1000/full.

Jeg har fået et hold HP dc7600 som ifølge spec. skulle have gigabit. Når jeg
går ind på settings på netkortet (advances faneblad) har jeg imidlertid kun
valgmulighed 10/100/full/half.

Jeg har haft fat i HPs support som sprøger ind til hvad kabler jeg bruger og
alverdens andre ting omkring netværk osv.

Jeg mener jo at 1000 skal være synlig på listen over mulige duplex settings
uanset om der er netværkskabel i computeren.

Hvad siger I andre?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 15-11-06 09:31

Rune Nicolajsen wrote:
> Når jeg kører gigabit på en maskine plejer jeg at sætte duplex setting på
> både switch (Cisco) og netkort til 1000/full.

Jeg har aldrig set autonegotiation problemer på gigabit, heller ikke
på dc7600'ere.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 09:38

> Jeg har aldrig set autonegotiation problemer på gigabit, heller ikke
> på dc7600'ere.

Hurtigt svar må jeg sige

Sagen er at de her dc7600ere skal sidde på samme switch som jeg også har en
række servere på. Så jeg kunne godt tænke mig at alle porte på denne switch
stod til 1000/full.

Således kunne jeg også godt tænke mig at sætte denne setting på netkortet,
hvilket jeg ikke kan se er muligt?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 15-11-06 09:41

Rune Nicolajsen wrote:

> [...]
> række servere på. Så jeg kunne godt tænke mig at alle porte på denne switch

Har du nogensinde haft autonegotiation problemer med serverne?

Hvis ikke kunne du sætte alle porte og alle servere til auto.

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 10:25

> Har du nogensinde haft autonegotiation problemer med serverne?

På clienter har jeg haft masser af problemer med auto.

Jeg har altid brugt 1000/full i begge ender på servere, dette efter kraftig
afbefaling fra vores netværkskonsulenter, så har ingen erfaring med at gøre
det på servere.

> Hvis ikke kunne du sætte alle porte og alle servere til auto.

Jeg er ikke så vild med at prøve, da det vil være et større arbejde.

Desuden vil jeg helst ikke gå imod afbefaling fra vores netværkskonsulenter.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 15-11-06 10:43

Rune Nicolajsen wrote:
> På clienter har jeg haft masser af problemer med auto.

På gigabit?

Det eneste jeg har haft problemer med er SGI maskiner med 100Mbit
og nogle D-Link switche.

SGI maskinerne er sendt til de evige bitmarker.

Der er vel heller ikke noget der hedder gigabit half duplex?

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 10:57

> På gigabit?

Nej sorry - på 100 mbit.

> Der er vel heller ikke noget der hedder gigabit half duplex?

No no.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-11-06 21:54

On Wed, 15 Nov 2006 10:43:00 +0100, Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

> Der er vel heller ikke noget der hedder gigabit half duplex?

Jo, faktisk. Jeg tror ikke, der er nogen, der bruger det i praksis,
men det var et design-kriterie for GE. (Ud fra et "hvis der ikke er
noget CSMA/CD, er det ikke Ethernet"-argument, så vidt jeg ved).

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : Arne Keller

Dato : 15-11-06 23:54

Asbjorn Hojmark skrev:

> Jo, faktisk. Jeg tror ikke, der er nogen, der bruger det i praksis,
> men det var et design-kriterie for GE. (Ud fra et "hvis der ikke er
> noget CSMA/CD, er det ikke Ethernet"-argument, så vidt jeg ved).

Nu er man er jo næsten nød til at læse 10GBASE-T standarden for at se om
der også er noget som hedder 10G half duplex

Så vidt jeg husker opgav de kompabilitet med 10/100 Ethernet

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-11-06 19:23

On Wed, 15 Nov 2006 10:25:11 +0100, <Rune Nicolajsen> wrote:

> På clienter har jeg haft masser af problemer med auto.

Var det ikke på 100 Mbps, i Gamle Dage, og med ikke-opdaterede
drivere?

> Jeg har altid brugt 1000/full i begge ender på servere, dette efter kraftig
> afbefaling fra vores netværkskonsulenter, så har ingen erfaring med at gøre
> det på servere.

Den generelle anbefaling er i dag at køre autoneg.

-A
(Der også er netværkskonsulent).

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 22:06

> Var det ikke på 100 Mbps, i Gamle Dage, og med ikke-opdaterede
> drivere?

Joe jeg syntes stadig jeg støder ind i problemet en sjælden gang - men nu
jeg tænker oer det - så mener jeg godt nok at det typisk er på gamle
maskiner. Kunne godt lugte lidt som en gammel-ikke-opdateret driver?

> Den generelle anbefaling er i dag at køre autoneg.

Både på clienter og server?

Som skrevet har jeg altid brugt auto på clienter og fast duplex setting på
servere...

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 16-11-06 06:31

Arne Keller <arne@kellernet.org> writes:

> Nu er man er jo næsten nød til at læse 10GBASE-T standarden for at se
> om der også er noget som hedder 10G half duplex

Det er der ikke, for 10G MAC laget understøtter ikke half duplex, så
vidt jeg husker

Kai

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 16-11-06 06:34

<Rune Nicolajsen> writes:

> [...]
> jeg tænker oer det - så mener jeg godt nok at det typisk er på gamle
> maskiner. Kunne godt lugte lidt som en gammel-ikke-opdateret driver?

Jeps. Jeg har gjort det i 6 år uden problemer i testlab med et virvar
af forskellige 10/100/1000 switche og test udstyr.

> Som skrevet har jeg altid brugt auto på clienter og fast duplex setting på
> servere...

Enten skal du køre auto på begge ender, eller så skal du køre med fast
hastighed/duplex i begge ender.

Hvis du sætter den ene ende til auto, og den anden ende til fast
hastighed, ender linken op med at køre half duplex, da det er sådan
som IEEE har defineret sagerne :-/

Kai

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 16-11-06 07:06

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> wrote:

>Jeps. Jeg har gjort det i 6 år uden problemer i testlab med et virvar
>af forskellige 10/100/1000 switche og test udstyr.

ja, det virker fint i nyere tid. faktisk er det best practice at gøre
det på gigabit, så de gamle mantraer holder ikke helt længere.

> [...]
>
>Hvis du sætter den ene ende til auto, og den anden ende til fast
>hastighed, ender linken op med at køre half duplex, da det er sådan

Det er ikke noget at skumle over - det er da meget fornuftigt at man
falder tilbage til half duplex, hvis ikke det kan negotieres.

At det så er en klassisk måde at få duplex-konflikt på er en anden
sag. Men det er mere en F40 end det er IEEE's skyld.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 16-11-06 19:13

Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk> writes:

> [...]
>
> At det så er en klassisk måde at få duplex-konflikt på er en anden
> sag. Men det er mere en F40 end det er IEEE's skyld.

Tja tjo, ikke helt enig. For mig er (rettere: _var_) det et
irritations moment når jeg skulle teste noget af vores switch udstyr
op mod f.eks. en tester såsom smartbits eller ixia. I dette tilfælde
ville det være enklest at blot sætte den ene part til en tvungen
hastighed/duplex og den anden til auto-neg. Så burde de kunne
auto-neg'e til at den hastighed/duplex som jeg har specificeret i den
"tvungne" ende.

Det jeg egentlig irriterer mig over at standarden ikke har noget
mellemniveau mellem fuld-ANEG og fuldt-tvungen. Jeg vil gerne have en
mulighed til at sige "du kan frit vælge mellem disse muligheder: X, Y
og Z. Vælg den bedste som du kan blive enige med link partner om". Det
kan man ikke sådan som standarden er lavet

Kai

Fra : Nicolai

Dato : 15-11-06 09:47

> Jeg har fået et hold HP dc7600 som ifølge spec. skulle have gigabit. Når
> jeg går ind på settings på netkortet (advances faneblad) har jeg imidlertid
> kun valgmulighed 10/100/full/half.

Jeg har tidligere været ude for at ringe kabler gjorde at den ikke gav mig
gigabit som mulighed. Udskiftning til CAT6 gjorde forskellen.

Hvilke kabler bruger du?

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 10:28

> Jeg har tidligere været ude for at ringe kabler gjorde at den ikke gav mig
> gigabit som mulighed. Udskiftning til CAT6 gjorde forskellen.

Mener du at 1000/full muligheden først kommer til syne når maskinene har en
1000 switch i den anden ende af et cat6 kabel?

Umiddelbart ville jeg jo mene at 1000/full settingen skulle være synlig uden
netværkskabel i maskinen - ligesom 10/100/full/half er synlig uden kabel.

> Hvilke kabler bruger du?

Cat5e af samme type som jeg bruger til flere servere der kører 1000/full
uden problemer.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Nicolai

Dato : 15-11-06 15:26

> Mener du at 1000/full muligheden først kommer til syne når maskinene har en
> 1000 switch i den anden ende af et cat6 kabel?

Det har jeg oplevet - kan ikke huske på hvilken maskine.

> Umiddelbart ville jeg jo mene at 1000/full settingen skulle være synlig
> uden netværkskabel i maskinen - ligesom 10/100/full/half er synlig uden
> kabel.

Ikke uenig, men prøv :)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-11-06 19:21

On Wed, 15 Nov 2006 09:23:51 +0100, <Rune Nicolajsen> wrote:

> Når jeg kører gigabit på en maskine plejer jeg at sætte duplex setting på
> både switch (Cisco) og netkort til 1000/full.

Hvorfor? Lad være med det, hvis du ikke har en meget god grund.

-A

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 22:04

> Hvorfor? Lad være med det, hvis du ikke har en meget god grund.

Tja. Grunden er at det er en server så det *skal* bare virke. 1000/full
virker altid uden problemer.

Men du at det er fornuftigt også at køre auto på servere?

Er problemerne med auto fortid?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-11-06 22:10

On Wed, 15 Nov 2006 22:03:32 +0100, <Rune Nicolajsen> wrote:

> 1000/full virker altid uden problemer.

Det slår også noget low-level fejlhåndtering fra, og det er der
normalt ingen god grund til.

> Men du at det er fornuftigt også at køre auto på servere?

Ja.

> Er problemerne med auto fortid?

De er i hvert fald i dag meget, meget sjældne.

-A

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 22:24

> Det slår også noget low-level fejlhåndtering fra, og det er der
> normalt ingen god grund til.

> Ja.

> De er i hvert fald i dag meget, meget sjældne.

Point taken. Tror lige jeg vil lave et lille test setup.

Har du tilfældigvis erfaring med om omtalte Hp dc7600 skulle kunne køre
gigabit selvom 1000/full duplex settingen ikke findes i driveren (måske
generel erfaring)?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-11-06 08:50

Rune Nicolajsen wrote:
> Har du tilfældigvis erfaring med om omtalte Hp dc7600 skulle kunne køre
> gigabit selvom 1000/full duplex settingen ikke findes i driveren (måske
> generel erfaring)?

Der er ingen problemer dér, hverken i Linux eller Windows 2000.

dc7600 dækker dog over flere forskellige maskiner, men jeg tror
at de fleste(alle?) har broadcom NIC.

Fra : Nicolai

Dato : 17-11-06 08:51

Faktisk er det en sådan jeg sidder ved - checkede lige mine indstillinger, og
her fremgår gigabit IKKE.

MEN - når jeg connecter til en gigabit switch så connecter maskinen fint med
gigabit.

Så er vi tilbage til min påstand - prøv lige samme maskine med andet kabel og
type switch.

> dc7600 dækker dog over flere forskellige maskiner, men jeg tror
> at de fleste(alle?) har broadcom NIC.

Enig.

Fra : Nicolai

Dato : 21-11-06 23:14