Harddisk fejl
Fra : Franz K. Berliner

Dato : 22-11-06 23:11

Hejsa

Har en ganske ny Hitachi harddisk som er proppet i en gammel Powermac
G4. Den har kørt fint et par uger med OS 10.4, men i går begyndte
maskinen så at gå ned med noget Kernel panic.

Når man starter op nu kan maskinen godt finde disken, men siger at den
ikke er formateret.

Jeg har prøvet at starte fra en anden harddisk og køre disk utility.
Her får jeg følgende at vide:

"Verify and repair disk0s10"
Checking B-tree node size
Volume check failed.
Error: The underlying rask reported failure on exit

1 HFS volume checked
1 volume could not be repaired because of an error

Jeg forstår så meget at den kære maskine ikke er klog nok til at
reparere sig selv! Jeg forstår dog ikke helt hvad jeg så skal
gøre - nogle gode ideer?

Mvh
Franz

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-06 23:42

Hej Franz

Det er den 'klassiske IBM/Hitachi' fejl. Disken kan ikke holde
formatteringen pga. for tynd belægning i og omkring de blokke, der
bruges som bootsektorer.

- Tilbage til forhandleren med den..... - Det er en ommer!

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-06 21:34

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Hej Franz

> Det er den 'klassiske IBM/Hitachi' fejl. Disken kan ikke holde
> formatteringen pga. for tynd belægning i og omkring de blokke, der
> bruges som bootsektorer.

Det er vist hvad man kan kalde en selvforklaring uden forbindelse til
virkeligheden.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-11-06 22:39

> Det er vist hvad man kan kalde en selvforklaring uden forbindelse til
> virkeligheden.

Et spædende ord. Det lyder rigtigt. 'Selvforklaring.' Det må da kunne
bruges til noget. Kunne det dække over: en forklaring der i
virkeligheden er et selvmål. Selvforklaring: når informanten undlader at
honorere det oplagte behov for kilder hvorfor det sætter mere fokus på
informanten end på det der siges. Herved siges der mere om selvet hos
informanten, end noget andet, narh pjat.

Selvforklarende er vel mere om noget som har en oplagt kausalitet.
Og i denne forbindelse er noget helt andet. Spøg stop stands. Jeg er
fornølet, det har sat sig på hjernen tror jeg

Gad vide om du mente søforklaring

Er et metalisk pladelager et composit materiale?

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-11-06 23:02

> pga. for tynd belægning i og omkring de blokke, der
> bruges som bootsektorer.

Så er du måske god til at læse denne slags materialer:

<http://www.spmtips.com/bibliography/data_storage/>

Er det sådan noget du tænker på?

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-06 01:22

Hej Flemming

Flemming Rubini wrote:

> Så er du måske god til at læse denne slags materialer:
>
> <http://www.spmtips.com/bibliography/data_storage/>

Bortset fra, det er en elendig skrifttype, der er brugt, og som 'custom
settings' i SeaMonkey ikke kan overrule, så er det en temmelig
dybtgående og teknisk forklaring, der gives...

> Er det sådan noget du tænker på?

Skåret ned til forståelig dansk, så påføres der en belægning i flere
lag, der har hver sin grad af magnetisering. Og imellem hvert magnetisk
lag, lægges der et 'låselag', der skal forhindre, at magnetisering kan
overføres fra lag til lag.

Med 'for tynd belægning' er der normalt tale om, at selve det magnetiske
lag er påført i en ujævn belægningsgrad, så et eller flere af lagene kan
være tyndere visse steder på disken end andre steder. - Sagt med et
andet billede, - så svarer det til, at du bruger for lidt maling på ét
sted på en glat flade, - og der hvor malingen er tyndest, vil der hurtig
opstå slidmærker, så underlaget kommer frem.

Princippet i pålægning af magnetisk materiale er principielt set ikke
forskellig fra fx. et bånd og til en harddiskplade. På nogle - især
billige Fe²O³ bånd (alm. Type I, ferrobånd), vil du fx. kunne høre
'huller' i musik eller tale. Det er de steder, hvor belægningen er for
tynd - eller helt mangler.

På en harddisk kan det blive rimelig katastrofal, hvis den HFS/HFS+
struktur, der lægges på et lag er for tynd eller mangler, så kan der
ikke aflæses data i det bestemte område, og læsehovedet vil automatisk
søge på under- eller overliggende lag efter de data, men da
formatteringsdata er lagt præcis dér i formatteringen, vil læsehovedet
ikke finde nogen. Er laget for tyndt, er der ikke magnetisk kraft nok
til at kunne holde samme magnetisering hele tiden, og er laget helt væk,
så er der dømt 'bad blocks'.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Franz K. Berliner

Dato : 23-11-06 13:09

Erik Richard Sørensen skrev:
> [...]
> bruges som bootsektorer.
>
> - Tilbage til forhandleren med den..... - Det er en ommer!

Det var da irriterende.

Jeg troede egentlig at det kun var en begrænset periode at man
oplevede problemer med IBM diske og at man nu roligt kunne købe dem
igen... Er det en generelt udbredt opfattelse at Hitachi diske ikke er
specielt stabile? For så er jeg da lidt betænkelig ved at putte den
Hitachi 2,5 disk jeg også har købt i min bærbare...

Mvh
Franz

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-06 15:32

Hej Franz

Franz K. Berliner wrote:

> [...]
> oplevede problemer med IBM diske og at man nu roligt kunne købe dem
> igen... Er det en generelt udbredt opfattelse at Hitachi diske ikke er

Det er blevet bedre, men stadig langt fra godt. - Hvis du køber Hitachi
diske, der r produceret i Europa - Ungarn og Tjekkiet, så er der stadig
en meget, meget høj fejlprocent, men er du heldig at få en disk fra fx.
Thailand eller Malaysia, så er fejlprocenten helt på linie med andre -
altså helt nede på ca. 3-5%, hvor europæiske ligger på +20%. - Førhen
var det helt oppe på næsten 40% af diskene, der var fejlbehæftet.

> For så er jeg da lidt betænkelig ved at putte den
> Hitachi 2,5 disk jeg også har købt i min bærbare...

Nej, TravelStar diskene er blandt de bedste på markedet overhovedet, -
her er fejlprocenten helt nede på under 1% mod fx. Fujitsu og Samsung,
der ligger helt oppe på over 10%. - Jeg har og har haft IBM/Hitachi
TravelStar i alle de bærbare, jeg selv har haft, og der har endnu aldrig
været problemer med én eneste af dem. Så montér du bare en TravelStar.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-06 21:41

Franz K. Berliner <knastenews@gmail.com> wrote:

> [...]

> specielt stabile? For så er jeg da lidt betænkelig ved at putte den
> Hitachi 2,5 disk jeg også har købt i min bærbare...

Min erfaring siger mig at alle moderne mærkervare diske er ok, sålænge
man ikke taber dem og de er tilstrækkeligt godt kølede.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-11-06 00:29

> [...]

> specielt stabile? For så er jeg da lidt betænkelig ved at putte den
> Hitachi 2,5 disk jeg også har købt i min bærbare...

Jeg har selv en HTS548080M9AT00. Køre hurtigt og fint. Har brugt
DiskWarrior en enkelt gang.

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-11-06 13:58

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Jeg har selv en HTS548080M9AT00. Køre hurtigt og fint. Har brugt
> DiskWarrior en enkelt gang.

Pokkers, jeg glemte at banke under bordet...
Stået af efter 1 år og 10 måneder, og ellers aflastet af tre eksterne.
Det er altså meget for galt...zz.

Jeg valgte denne disk fordi den var lydløs.

Findes der bedre (IF ers==you THEN PRINT "documentaion_if_you_please")
alternativer.

Wa sga æ put i?

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-06 19:58

Flemming Rubini wrote:

> Pokkers, jeg glemte at banke under bordet...
> Stået af efter 1 år og 10 måneder, og ellers aflastet af tre eksterne.
> Det er altså meget for galt...zz.

Ups! - Få den sendt ind. De plejer at ombytte til ny uden videre. Og
sælg den så, når du får den nye. - Der er altid nogen, der absolut vil
ha' IBM/Hitachi...

> Jeg valgte denne disk fordi den var lydløs.
>
> Findes der bedre (IF ers==you THEN PRINT "documentaion_if_you_please")
> alternativer.
>
> Wa sga æ put i?

Do ska' gå u' å' kjyw dæ en Seagate Barracuda eller WD Caviar. Rent
faktisk er de bedre og langt mere støjsvage end Hitachi diske. - Jeg har
fx. en WD og en Seagate Barracuda 7200rmp/8mb cache i min QuickSilver.
Det enste, jeg kan høre indimellem, er blæseren når den spinder op og
ned....

Fx. en af disse:
120gb Seagate Barracuda 7200.8+, 7200.9, 7200.9+, 7200.10, 7200.10+ alm.
PATA med 8mb eller 16mb cache.
120gb WesternDigital Caviar Series SE eller 6Y med 8mb eller 16mb cache.

6Y er ved at være udsolgt nu, men det er en fremragende og meget
støjsvag disk. Jeg har 4 stk. - 2x120gb og 2x200gb i mit 'The Monster'
en Dual G4/1,4ghz... - Stort set det eneste, jeg kan høre fra den er
blæseren enten i computeren eller på grafikkortet, men diskene hører jeg
kun, hvis alle 4 arbejder på én gang... Og indtil nu har jeg kun en
enkelt af de nye SE series, men den er fuldt på højde med 6Y serien!

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 27-11-06 21:53

> Rent
> faktisk er de bedre og langt mere støjsvage end Hitachi diske.

klip

10 If previos message not read
20 Print on screen "(IF ers==you THEN PRINT
"documentaion_if_you_please")"
30 Repeat

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-06 22:04

> [...]

> kun, hvis alle 4 arbejder på én gang... Og indtil nu har jeg kun en
> enkelt af de nye SE series, men den er fuldt på højde med 6Y serien!

Nu rålarmer de G4'ere også så meget at der skal overordenligt meget
til for at du akn høre evt diske.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-11-06 13:38

"Franz K. Berliner" <knastenews@gmail.com> writes:

> [...]
>

> Jeg forstår så meget at den kære maskine ikke er klog nok til at
> reparere sig selv! Jeg forstår dog ikke helt hvad jeg så skal

Spørgsmålet er hvad den egentligt beklager sig over. Nu har jeg ikke
lige en Mac i nærheden, men mon ikk Morten kan trylle den fsck-kommando
frem som Disk Utility bruger.

I mine øjne brokker den sig bare over at filsystemet ikke kan
repareres - ikke at disken fysisk er gået i smadder. (Det plejer
normalt at kunne _HØRES_)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-06 15:37

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Spørgsmålet er hvad den egentligt beklager sig over. Nu har jeg ikke
> lige en Mac i nærheden, men mon ikk Morten kan trylle den fsck-kommando
> frem som Disk Utility bruger.

Det er kort og godt den fejlmelding, man altid får, når en disk ikke kan
holde formatteringen. - Jeg har lige kasseret 3 stk. IBM/Hitachi med
samme fejlmelding. 2 på OS X maskiner og den tredie på en OS 9.

Norton Systemworks 3.0 melder, at den ikke kan formattere, og at man bør
lave backup og udskifte disken.

> I mine øjne brokker den sig bare over at filsystemet ikke kan
> repareres - ikke at disken fysisk er gået i smadder. (Det plejer
> normalt at kunne _HØRES_)

Ikke, hvis belægningen er for tynd og ujævn lagt på...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-11-06 18:05

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Det er kort og godt den fejlmelding, man altid får, når en disk ikke
> kan holde formatteringen. - Jeg har lige kasseret 3 stk. IBM/Hitachi
> med samme fejlmelding. 2 på OS X maskiner og den tredie på en OS 9.

Dem vil jeg da gerne overtage for at se på tingene selv.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-06 19:26

Hej Thorbjørn

De er væk til nogle PC 'brugere', der havde brændt printet af...
mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-06 21:40

> Spørgsmålet er hvad den egentligt beklager sig over. Nu har jeg ikke
> lige en Mac i nærheden, men mon ikk Morten kan trylle den fsck-kommando
> frem som Disk Utility bruger.

boot i single user mode: /bin/fsck -yf

Kan den gennemføre komandoen uden at melde om fejl? genstart i SU og
gentag når fejlen er repareret. Laver den fejlen igen vil jeg tro at
disken er ved at dø pga varme eller fordi den har fåe et tryk 16.

/var/log/system.log vil formegenlig jævnligt melde om I/O error på disk0s3
når maskinen tilgår de sektore som er beskadiget, den vil også arbejde
afsindigt langsomt, idetden vil forsøge at læse sektoren igen og igen da
den ikke blot kan afmontere disken fordi det er disken hvor / partitionen
ligger.

> I mine øjne brokker den sig bare over at filsystemet ikke kan
> repareres - ikke at disken fysisk er gået i smadder. (Det plejer
> normalt at kunne _HØRES_)

Ikke nødvendigvis.

Fra : Esben

Dato : 23-11-06 14:17

> [...]

> Error: The underlying rask reported failure on exit
>
> 1 HFS volume checked
> 1 volume could not be repaired because of an error

Har du prøvet Disk Warrior?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-11-06 15:18

> [...]

> specielt stabile? For så er jeg da lidt betænkelig ved at putte den
> Hitachi 2,5 disk jeg også har købt i min bærbare...

Der er vist ingen _dokumenterede_ påstande om fejlramte nuværende
serier af harddiske fra Hitachi. www.storagereview.com er nok et lidt
mere pålideligt sted at få den slags nyheder fra. Se f.eks. under
deres Reliability Survey.

Noget helt andet er, at elektronik og harddiske specielt, oftest
fejler i løbet af indkøringsperioden (dvs. en måned eller tre,
afhængig af brug og belastning), hvorefter de er stabile over en
årrække, og så begynder fejlraten at vokse. Jeg formoder, at det er et
udtryk for, at evt. defekter i fabrikationen dukker op ret tidligt i
livstidsforløbet, og decideret slid viser sig efterfølgende.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-11-06 18:45

> [...]
>holde formatteringen. - Jeg har lige kasseret 3 stk. IBM/Hitachi med
>samme fejlmelding. 2 på OS X maskiner og den tredie på en OS 9.
Det er da utroligt hvor uheldig du er…
Nu har jeg anvendt mac siden 1992 både på job og i privaten. Jeg har kun
en eneste gang oplevet en disk der døde; den 4gb disk de gamle beige G3'
ere var født med. Alle øvrige maskine jeg har arbejdet med og ejet har
kørt fuldkommen upåklageligt. Lige nu står en meeeget moden blå/hvid G3 og
fungerer som filserver for alle husets beboere. Der sidder 2 120 gb diske
i, der er købt for fem år siden.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Franz K. Berliner

Dato : 23-11-06 20:27

Esben skrev:

> Har du prøvet Disk Warrior?

Nej, men det vil jeg lige prøve - er en version 3 fin nok? Det er vist
den eneste jeg har.

Jeg har aldrig oplevet problemer med formatering/diske under OS X før
og var derfor egentlig lidt i tvivl om hvad det lige er der er det
rigtige at gøre her for tiden. Jeg synes ofte svaret har været at
disk utility var lige så godt som alt muligt andet. heldigvis har jeg
backup af alt på disken, men derfor vil det jo alligevel være lettere
at få den til at virke igen fremfor at køre backup'en ind på den og
vente på at det sker igen.

I OS 9 dagene rodede jeg rundt med alt muligt og kendte systemet
vældig godt - efter OS X er jeg nok blevet lidt mere fokuseret på at
producere noget med computeren end at gå og optimere og den slags -
når der så endelig sker et eller andet nedbrud tager det jo lige lidt
længere tid at finde fejlen

Mvh
Franz

Fra : Esben

Dato : 23-11-06 23:20

Franz K. Berliner <knastenews@gmail.com> wrote:

> Nej, men det vil jeg lige prøve - er en version 3 fin nok? Det er vist
> den eneste jeg har.

Du skal nok lige brænde en med en 3.03 update hvis du kører nyeste OS!

> [...]
> backup af alt på disken, men derfor vil det jo alligevel være lettere
> at få den til at virke igen fremfor at køre backup'en ind på den og

Disk Utility er ikke lige så godt som alt muligt andet - Disk Warrior er
iflg. min erfaring god at have ved hånden - og når alt andet fejler er
der Data Rescue...

> [...]
> producere noget med computeren end at gå og optimere og den slags -
> når der så endelig sker et eller andet nedbrud tager det jo lige lidt

Kan jeg godt genkende - var jo også prof. OS 9 haj. Min OS X lider af at
være blevet opgraderet siden 10.2.3 på cirka 7-8 maskiner, så jeg
trænger vist snart til at starte helt forfra - hvor søren bli'r 10.5
af...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-06 23:44

Hej Franz

Franz K. Berliner wrote:

> Nej, men det vil jeg lige prøve - er en version 3 fin nok? Det er vist
> den eneste jeg har.

Når du kører med OS X 10.3.5 eller højere, skal du bruge DiskWarrior
3.0.3. Hent opd. 3.0.3 fra versiontracker.com og lav en ny CD med den.
Du skal bruge din originale DW 3 CD + et tomt CD medie. Dobbeltklik på
3.0.3 opg. og følg instrukserne.

> [...]
> backup af alt på disken, men derfor vil det jo alligevel være lettere
> at få den til at virke igen fremfor at køre backup'en ind på den og

Når du får den fejlmelding, skal du ikke regne med, at DiskWarrior kan
hjælpe - desværre. Den kan måske gøre så meget, at du kan lave en helt
frisk opdatering af din backup, men jeg tør næsten vædde med, at fejlen
kommer igen - ret hurtig endda...

Og så er DiskUtility absolut ikke noget at råbe ret meget hurra for. -
Så sent som for en time siden, kunne den end ikke finde ud af at mounte
en diskimage på en nyindkøbt QuickSilver 867, jeg er ved at opd. til
10.4.8, så jeg måtte ty til et tredieparts produkt som StuffIt Expander
i en gl. ver. 7.03 til OS X... - Det var en StuffIt 11, der skulle åbnes...

> [...]
> producere noget med computeren end at gå og optimere og den slags -
> når der så endelig sker et eller andet nedbrud tager det jo lige lidt

Mon ikke... Dengang var der også 'kun' ca. 6.600 filer i et OS 9.2.2,
mens der i en 10.4.8 standard installering er lige omkring 216.000
filer......

mvh. Eri kRihcard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-11-06 23:57

0906-spam@os.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

>10 If previos message not read
>20 Print on screen "(IF ers==you THEN PRINT
>"documentaion_if_you_please")"
>30 Repeat

øhhhh, det er da helt sort???

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Franz Berliner

Dato : 10-12-06 09:33

> [...]

> G4. Den har kørt fint et par uger med OS 10.4, men i går begyndte
> maskinen så at gå ned med noget Kernel panic.

Slutningen på historien blev at der ikke var noget der kunne redde
disken. Diskwarrior kunne finde nogle af filerne frem igen, men langt
fra dem alle - så den ryger tilbage til forhandlere når der engang
bliver tid.

--
Franz : http://www.berliner.dk